mag schreef:Ik zie in Belgie nergens een rood prikkertje?
Edit: het bericht van Hotchocolat is aangepast. Bovenstaande opmerking klopt nu niet meer.....
Was idd een foutje. Op bokt.be staat nog niets.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sSanne schreef:Wat ik me gisteren af vroeg is: Stel dat mijn merrie drachtig is, meer dan 300 dagen en het veulen dus levensvatbaar is.
Mijn merrie komt in contact met het Rhino virus en verwerpt haar veulen. Gaat het veulen dan eerst dood in de baarmoeder en wordt het daarna afgedreven of is het mogelijk dat het veulen te vroeg maar wel levend ter wereld komt omdat deze al voorbij de 300 dagen is?
En ik neem aan dat dan zowel merrie als het veulen vanaf dat moment drager zijn?
stalbluemoon schreef:de abortus variant is voor fokkers net zo gevaarlijk hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jullie doen net of dat niet erg is.
al je veulentjes verliezen!!!!!!!!!!!!!
ben niet boos. maar moest het wel even kwijt
Tilmar schreef:[
De merrie krijgt het rhinovirus meestal in het begin van de dracht, het veulen groeit daarna niet normaal verder en wordt aan het einde van de dracht verworpen. Er hoeft op dat moment dus helemaal geen rhinobesmetting op de stal te zijn!
Alleen het dode veulen en de nageboorte zijn een virusbom, die kunnen dus weer rhinobesmetting veroorzaken.
Babootje schreef:quote="sSanne"]
Wat ik me gisteren af vroeg is: Stel dat mijn merrie drachtig is, meer dan 300 dagen en het veulen dus levensvatbaar is.
Mijn merrie komt in contact met het Rhino virus en verwerpt haar veulen. Gaat het veulen dan eerst dood in de baarmoeder en wordt het daarna afgedreven of is het mogelijk dat het veulen te vroeg maar wel levend ter wereld komt omdat deze al voorbij de 300 dagen is?
En ik neem aan dat dan zowel merrie als het veulen vanaf dat moment drager zijn?
Tilmar schreef:[
De merrie krijgt het rhinovirus meestal in het begin van de dracht, het veulen groeit daarna niet normaal verder en wordt aan het einde van de dracht verworpen. Er hoeft op dat moment dus helemaal geen rhinobesmetting op de stal te zijn!
Alleen het dode veulen en de nageboorte zijn een virusbom, die kunnen dus weer rhinobesmetting veroorzaken.
Rambogirl schreef:Ik vraag me af of als je nu een paar paarden op een stal gaat enten, of dat je dan niet juist het virus actief maakt en het op een ander paard met verminderde weerstand kan overbrengen.
Weet iemand hier iets van?
Rambogirl schreef:Ik vraag me af of als je nu een paar paarden op een stal gaat enten, of dat je dan niet juist het virus actief maakt en het op een ander paard met verminderde weerstand kan overbrengen.
Weet iemand hier iets van?
Annuuuhh schreef:Nu heb ik nog een vraag
Ik las dat het paard als hij besmet is waarschijnlijk levenslang drager van het virus is, is dat dan niet gevaarlijk voor andere paarden??