Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:16

mag schreef:
Ik zie in Belgie nergens een rood prikkertje?

Edit: het bericht van Hotchocolat is aangepast. Bovenstaande opmerking klopt nu niet meer.....

Was idd een foutje. Op bokt.be staat nog niets.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:16

Hmmm, er komt voor mij een paard uit Portugal komen maar het is even afwachten of de transporteur 'mag' rijden. Frankrijk kan erg moeilijk doen, en ze willen niet halverwege vast staan ( logisch! ).
Beetje jammer maar het is niet anders. We wachten af!

Annuuuhh

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:22

Winsum al? Dat komt wel vrij dichtbij..

Hoe groot is de kans dat je het van andere paarden meeneemt??

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:26

Het gaat daar om de 'abortusvariant', oftewel de minder gevaarlijke variant.
Als jij van de ene stal naar de andere gaat en je springt onder de douche, ontsmet je schoenen en trekt schone kleren aan is de kans heel klein.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:29

de abortus variant is voor fokkers net zo gevaarlijk hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jullie doen net of dat niet erg is.
al je veulentjes verliezen!!!!!!!!!!!!!

ben niet boos. maar moest het wel even kwijt

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:30

Het is zeker erg maar dat komt elk jaar voor!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:32

sSanne schreef:
Wat ik me gisteren af vroeg is: Stel dat mijn merrie drachtig is, meer dan 300 dagen en het veulen dus levensvatbaar is.
Mijn merrie komt in contact met het Rhino virus en verwerpt haar veulen. Gaat het veulen dan eerst dood in de baarmoeder en wordt het daarna afgedreven of is het mogelijk dat het veulen te vroeg maar wel levend ter wereld komt omdat deze al voorbij de 300 dagen is?

En ik neem aan dat dan zowel merrie als het veulen vanaf dat moment drager zijn?

De merrie krijgt het rhinovirus meestal in het begin van de dracht, het veulen groeit daarna niet normaal verder en wordt aan het einde van de dracht verworpen. Er hoeft op dat moment dus helemaal geen rhinobesmetting op de stal te zijn!
Alleen het dode veulen en de nageboorte zijn een virusbom, die kunnen dus weer rhinobesmetting veroorzaken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:32

Wat is nu het officieel aantal bevestigde stallen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:34

stalbluemoon schreef:
de abortus variant is voor fokkers net zo gevaarlijk hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jullie doen net of dat niet erg is.
al je veulentjes verliezen!!!!!!!!!!!!!

ben niet boos. maar moest het wel even kwijt

Natuurlijk is dat zo. Ik denk dat ze met minder gevaarlijk bedoelt dat de besmettingsgevallen meer op zichzelf staan omdat de fokkers (enkele daargelaten) minder met hun paarden buiten de deur gaan. Althans, zo vat ik dat op. Blijft natuurlijk in en in triest als je veulens verliest.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:38

Esther28 schreef:
Wat is nu het officieel aantal bevestigde stallen?

door bokt 5
door dierenartsen 7

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:39

Waarom zijn die andere 2 op bokt nog bevestigd? En waar zijn de andere 2 stallen waar dit bevestigd is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:43

quote="sSanne"]
Wat ik me gisteren af vroeg is: Stel dat mijn merrie drachtig is, meer dan 300 dagen en het veulen dus levensvatbaar is.
Mijn merrie komt in contact met het Rhino virus en verwerpt haar veulen. Gaat het veulen dan eerst dood in de baarmoeder en wordt het daarna afgedreven of is het mogelijk dat het veulen te vroeg maar wel levend ter wereld komt omdat deze al voorbij de 300 dagen is?

En ik neem aan dat dan zowel merrie als het veulen vanaf dat moment drager zijn?
[/quote]

Tilmar schreef:
[
De merrie krijgt het rhinovirus meestal in het begin van de dracht, het veulen groeit daarna niet normaal verder en wordt aan het einde van de dracht verworpen. Er hoeft op dat moment dus helemaal geen rhinobesmetting op de stal te zijn!
Alleen het dode veulen en de nageboorte zijn een virusbom, die kunnen dus weer rhinobesmetting veroorzaken.

Dus heeft meldingsplicht bij de abortusvariant ook niet zoveel zin, daar het virus aan het begin van de dracht heeft rondgewaard.
Als alle veiligheidseisen bij het verwijderen van het dode veulen en de nageboorte goed in acht worden genomen, is besmettingsgevaar voor de andere paarden op stal te verwaarlozen. De merrie zelf is niet ziek.

Wat ik me nog steeds afvraag is, dit: een paard drager van het virus kan bij verminderde weerstand infectueus worden en ziek worden of een paard kan besmet worden via een ander paard en is vanaf dat moment drager. Als een merrie "drager van het virus" maar in de periode van de dracht niet ziek wordt en ook het veulen niet verwerpt, is dan het veulen automatisch ook drager van het virus?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:44

Esther28 schreef:
Waarom zijn die andere 2 op bokt nog bevestigd? En waar zijn de andere 2 stallen waar dit bevestigd is?

die mogen we niet op bokt noemen helaas...omdat die niet aan bokt zelf zijn bevestigd. -O-

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:45

Nu heb ik nog een vraag

Ik las dat het paard als hij besmet is waarschijnlijk levenslang drager van het virus is, is dat dan niet gevaarlijk voor andere paarden??

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:58

dat vroeg ik me ook af goeie vraag annuuuhh

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:59

Babootje schreef:
quote="sSanne"]

Tilmar schreef:
[

Dus heeft meldingsplicht bij de abortusvariant ook niet zoveel zin, daar het virus aan het begin van de dracht heeft rondgewaard.
Als alle veiligheidseisen bij het verwijderen van het dode veulen en de nageboorte goed in acht worden genomen, is besmettingsgevaar voor de andere paarden op stal te verwaarlozen. De merrie zelf is niet ziek.

Wat ik me nog steeds afvraag is, dit: een paard drager van het virus kan bij verminderde weerstand infectueus worden en ziek worden of een paard kan besmet worden via een ander paard en is vanaf dat moment drager. Als een merrie "drager van het virus" maar in de periode van de dracht niet ziek wordt en ook het veulen niet verwerpt, is dan het veulen automatisch ook drager van het virus?[/quote]

Wil hier toch even op reageren.
Heb zelf een aantal drachtige merrie's en heb zelf ook een aantal dingen aan de veearts nagevraagd.
Het kan dus wel degelijk dat een drachtige ook een levend veulen krijgt wat met Rhino besmet is.
De meeste zullen sterven aangezien de organen zijn aangetast en veulens dus verzwakt zijn en sterven.
Het hoeft ook niet dan een merrie aan de begin van de dracht besmet is geraakt kan ook later gebeurd zijn!!
Dit is niet te achterhalen of het veulen drager zal van het virus weet ik niet.
Maar er zijn zoveel paarden drager van het virus waar we allemaal niks van weten!!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:01

Ik vraag me af of als je nu een paar paarden op een stal gaat enten, of dat je dan niet juist het virus actief maakt en het op een ander paard met verminderde weerstand kan overbrengen.

Weet iemand hier iets van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:02

Paarden nu enten is niet verstanding.

Enten sowieso levert weinig op. Het werkt erg beperkt tegen de abortus variant en helemaal niet tegen de neurologische variant (de variant waar het nu allemaal om te doen is). Het doet alleen wat tegen de griep en dat is juist de variant die vaak ongemerkt voorbij komt.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:03

Mooi er komt een centraal meldpunt paardenziekten lees ik net
Laatst bijgewerkt door ardech op 07-03-12 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:03

Rambogirl schreef:
Ik vraag me af of als je nu een paar paarden op een stal gaat enten, of dat je dan niet juist het virus actief maakt en het op een ander paard met verminderde weerstand kan overbrengen.

Nu enten heeft geen nut, hiermee verminder je juist de weerstand van je eigen paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:04

Rambogirl schreef:

Afhankelijk van het soort entstof, maar in principe is elke entstof een 'aanslag' op het lichaam en zal dus gezondsheidstechnisch een terugslag kunnen veroorzaken. Niet handig dus als je paard al een verminderde weerstand heeft c.q. eventueel al geïnfecteerd is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:05

Annuuuhh schreef:
Nu heb ik nog een vraag

Ik las dat het paard als hij besmet is waarschijnlijk levenslang drager van het virus is, is dat dan niet gevaarlijk voor andere paarden??

Ja, maar alleen als het paard in kwestie 'gestressed' is. Pas dan gaat het virus zich door de verminderde weerstand uitbreiden en kan uitgescheiden worden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:07

Nou lekker allemaal dus....

Al 2 van mijn klas mag al niet meer naar stage om dat dezen de deuren helemaal gesloten heeft.
Hoe lang kan dit nog gaan duren?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:09

Nouja ik heb mijn paarden dus niet laten enten omdat ik het nutteloos vind, gezien het paard het virus ingespoten krijgt en eerst nog helemaal anitstoffen aan moet gaan maken.
Maar een deel van mijn stalgenoten heeft dat wel gedaan.
Ik vraag dit omdat er 2 weer andere paarden op stal staan die alweer 30 jaar zijn en een verminderde weerstand hebben.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 07-03-12 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sotto2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:16

Goedemorgen u allen,

Ik heb even de laatste 7 pagina's doorgeworsteld :D

bij ons op stal is ook de da geweest en die heeft gemeld dat het idd niet verstandig is om nu nog te gaan enten.....