[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:37

hagelslag schreef:
Nou dat weet ik dus niet, volgens hun werkt het beter met een hoger zoutgehalte...
Zoute lucht, wadden etc is ook qua zoutgehalte hoog


Hmmm ik vraag mij af of die zoutoplossing goed is. NaCl is passend bij het bloed. Ik ben bang dat je de vaten van de longen juist minder goed kan laten werken bij een hogere zout oplossing, die haarvaten zijn zo gevoelig en snel kapot te krijgen.
NaCl lost slijm prima op. Dit wordt heel veel gebruikt als neusdruppels oid

hagelslag
Berichten: 9316
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:39

Afbeelding


Dit is waarmee ze reclame maken en wat ze dus ook gebruiken in hun solekamer/inhalatiekamer. Sterker nog daar gebruiken ze de 5% oplossing
Dus ik weet het niet of het wel of niet goed is

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:33

daphne_xxx schreef:
hagelslag schreef:
Nou dat weet ik dus niet, volgens hun werkt het beter met een hoger zoutgehalte...
Zoute lucht, wadden etc is ook qua zoutgehalte hoog


Hmmm ik vraag mij af of die zoutoplossing goed is. NaCl is passend bij het bloed. Ik ben bang dat je de vaten van de longen juist minder goed kan laten werken bij een hogere zout oplossing, die haarvaten zijn zo gevoelig en snel kapot te krijgen.
NaCl lost slijm prima op. Dit wordt heel veel gebruikt als neusdruppels oid


Bij mijn merrie lost de gewone naCI helaas niet genoeg op, daarom is ze net bij Equisana geweest en overweeg ik nu die hogere dosering omdat het slijm nog steeds best dik is en het er moeizaam tot niet uitkomt

hagelslag
Berichten: 9316
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:40

Ik heb nu net nagevraagd bij Solekamer aurich.

Het product op de foto is alleen als kuur te zien. Dus niet om altijd te gebruiken.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:19

L_iek schreef:
Hoi, ik wil mezelf hier graag melden. Mijn fjord van 18 jaar oud is gisteren bezocht door de dierenarts in verband met een benauwde hoest. Heeft clenovet en sputolysin gekregen. Ook gaf de dierenarts tips om zijn huisvesting te verbeteren. Ik hoop natuurlijk dat het met de medicatie beter gaat maar mocht dit niet het geval zijn, wat adviseren jullie dan qua verder onderzoek? Dierenarts kwam met verschillende opties, endoscopie, kijken naar allergische reacties. Ik heb dit nog nooit aan de hand gehad dus ga mijzelf hier zeker in verdiepen, maar ben ook benieuwd naar ervaringen van andere.


Wat vervelend voor je paard. Ik zou wel een bronchoscopie laten doen. Ze kijken dan met een camera wat de oorzaak kan zijn. Is het alleen vastzittend slijm, of speelt er nog een ander probleem. Dierenartsen schrijven vaak prednison/Sputolysin en Ventipulmin voor. Dat helpt wel maar zodra je ermee stopt komt het weer terug. Inderdaad kijken of je wat in de huisvesting kunt veranderen. Voor de darmen is hooi beter dan kuil en dat kun je natmaken of stomen. Veel buiten en inderdaad geen stro als bodembedekking. Ook kijken naar voer en of de darmen in optimale conditie zijn. Equisana stables (op Facebook) schrijft sinds kort blogs. Ze ziet veel paarden met astma en dat dus ook blijkt de darmen niet optimaal werken en daar dus ook winst uit te halen valt. Interessant om terug te lezen die blogs. Mocht er uit de bronchoscopie toch astma/stofallergie komen dan zou ik zouttherapie aanraden. Onze pony heeft 10 dagen bij Equisana gestaan en wij houden het met de flexineb bij, alleen zout. Al 1,5 jr geen medicijnen van de dierenarts meer nodig gehad. Succes!

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:28

Ik ben wel benieuwd hoe ondersteunen jullie de darmen?
Ik geef momenteel de pavo gut health.
Ik wil uiteindelijk op advies over naar phytonics micro comp. Maar die is nog niet leverbaar.


Ik had vandaag snot tijdens/na vernevelen met silvaplex.
Wat kan een mens blij worden bij het zien van snot :+ :=


Afbeelding

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:42

Vandaag eindelijk weer gereden deze week. Het weer was echt te slecht afgelopen dagen :(

Wel elke dag 2x verneveld en in de avond gecombineerd met een wandeling en na het vernevelen even een drafje om te kunnen hoesten. Elke dag kwam er wel een hoestje uit. Zo ook vandaag tijdens het rijden, bij aandraven een hoestje. Verder niet, proest wel meer tijdens het rijden dan "vroeger". Momenteel zijn we 2,5 week 2maal daags aan het vernevelen met atrovent en budesonide (of zo iets). Lijkt met rijden wel wat minder benauwd, maar hijgt nog wel. Hij heeft ook een dikke wintervacht wat vast niet meehelpt daarin. Momenteel de vraag maar bij de dierenarts neergelegd hoe nu verder, want aan komende week de laatste dagen met medicijnen en dan zal ook een keer de flexineb terug moeten.

Zou dat hoesten bij aandraven ooit nog weggaan?

Flicka12

Berichten: 3114
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:57

Die van mij krijgt bonpard colon voor de darmen.

Morgen krijgt ze voor het eerst het gestoomde hooi! Ben benieuwd :D

Saaams , fijn dat het wat los lijkt te komen!

Wat ervaren jullie als de slechtste/moeilijke tijd voor de paarden? De winter? Of als het bijvoorbeeld heel droog of juist heel vochtig is?

Mayka, wat balen zeg! Hopelijk gaat het snel weer wat beter.. :(:) Die van mij hoest altijd met aandraven.. alleen als ze Ventipulmin krijgt niet :=

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:09

Hier word het erger als het vriest, van die hele koude lucht. Hij staat nu 24/7 buiten dus gaat nu al iets beter dan vorig jaar. Als het vriest ademt hij ook heel zwaar, en veel hoesten

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:24

Onze pony hoestte ook altijd veel bij draven maar is al een poos helemaal weg.

Wij geven standaard pre-en probiotica (pure gut en pure gastric detox van purepaardenvoeding.nl) Naast goed hooi krijgt hij alleen een balancer met twee handjes Hertog digestive omdat hij maagzweer gevoelig is.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:26

Flicka12 schreef:
Die van mij krijgt bonpard colon voor de darmen.

Morgen krijgt ze voor het eerst het gestoomde hooi! Ben benieuwd :D

Saaams , fijn dat het wat los lijkt te komen!

Wat ervaren jullie als de slechtste/moeilijke tijd voor de paarden? De winter? Of als het bijvoorbeeld heel droog of juist heel vochtig is?

Mayka, wat balen zeg! Hopelijk gaat het snel weer wat beter.. :(:) Die van mij hoest altijd met aandraven.. alleen als ze Ventipulmin krijgt niet :=


Bij ons van maart tot september. Echt bij droog warm weer. Denk ook dat hij op pollen reageert. Doet dan ook headshaken.

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:06

Help:
Mijn veulen van 9 maand oud heeft verslagen droes.
Rocky heeft 10 dagen in Emmeloord gestaan (echo, bloedonderzoek etc) , en mocht daarna naar huis omdat zijn temperatuur stabiel was (38,5) en zijn eetlust weer goed was.
Twee abcessen zijn open gesneden, eentje bij de kaak en eentje onder in de hals. Maar niet alles is eruit gekomen omdat ze bang waren om een bloedvat of luchtpijp te raken.
Daarna is zijn ademhaling wel beter geworden.
Nu staat hij lekker "thuis" (in pension) waar ze een super mooie buitenstal (tochtvrij) hebben gemaakt. Met vlas en krijgt voordroogkuil.
Ook hebben we nog een lading medicatie mee gekregen (antibiotica, koortsremmers, en maagbeschermer) en geef ik zelf nog (chinese) kruiden, vitamines.
Hij eet super goed, is ook alweer lekker gegroeid, en super alert.
Nu is mijn vraag, wat zou beter werken, een halotherapie of de flexineb.
En zou het kunnen werken met een longontsteking. (ze kunnen helaas op de echo niet zien of er abcessen in zijn longen zitten).
Donderdag hebben we weer een afspraak staan in Emmeloord.

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:17

Saaams schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe ondersteunen jullie de darmen?
Ik geef momenteel de pavo gut health.
Ik wil uiteindelijk op advies over naar phytonics micro comp. Maar die is nog niet leverbaar.


Ik had vandaag snot tijdens/na vernevelen met silvaplex.
Wat kan een mens blij worden bij het zien van snot :+ :=

[ [url=m/8Soldt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fijn zeg!

Pico krijgt een balancer met wat Luzerne. Weinig suiker/zetmeel/granen. Hij doet het er goed op. Verder onbeperkt voordroog maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld of dat slecht is voor de darmen .... (In mijn geval op dit moment de beste optie en afhankelijk van staleigenaar, zou zelf ook liever gewoon droog hooi geven met voldoende voedingsstoffen).

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:17

mayka1234 schreef:
Saaams schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe ondersteunen jullie de darmen?
Ik geef momenteel de pavo gut health.
Ik wil uiteindelijk op advies over naar phytonics micro comp. Maar die is nog niet leverbaar.


Ik had vandaag snot tijdens/na vernevelen met silvaplex.
Wat kan een mens blij worden bij het zien van snot :+ :=

[ [url=m/8Soldt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fijn zeg!

Pico krijgt een balancer met wat Luzerne. Weinig suiker/zetmeel/granen. Hij doet het er goed op. Verder onbeperkt voordroog maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld of dat slecht is voor de darmen .... (In mijn geval op dit moment de beste optie en afhankelijk van staleigenaar, zou zelf ook liever gewoon droog hooi geven met voldoende voedingsstoffen).


Dank!

Ik lig niet echt wakker van het voeren van goed voordroog.
Ze halen het hier van eigen land en soms scheelt het qua droogte maar 3/4% maar moet het gewoon binnen gehaald worden.

Ik denk niet dat het enorm slecht is tenzij zure natte schimmel :+
Droog mooi hooi is ook niet alles voor luchtweg paarden ivm stofgehalte.

Flicka12

Berichten: 3114
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:59

Het verschil tussen hooi en kuil zit hem ook in het fermentatie proces in het plastic, niet alleen het stof gehalte :o

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:21

Ik heb nog teruggelezen, maar kan het niet meer vinden. Kan je de zoutoplossing ook zelf maken? Zo ja, iemand die het "recept" weet?

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:48

mayka1234 schreef:
Ik heb nog teruggelezen, maar kan het niet meer vinden. Kan je de zoutoplossing ook zelf maken? Zo ja, iemand die het "recept" weet?

NaCl 0,9% is eigenlijk 0,9g zout per 100 ml water. Kan je het verder zelf uitrekenen haha

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:59

daphne_xxx schreef:
mayka1234 schreef:
Ik heb nog teruggelezen, maar kan het niet meer vinden. Kan je de zoutoplossing ook zelf maken? Zo ja, iemand die het "recept" weet?

NaCl 0,9% is eigenlijk 0,9g zout per 100 ml water. Kan je het verder zelf uitrekenen haha


Oké, zo simpel hahahaha. maar geen kraanwater gebruiken toch?

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:45

stalQuoVadis schreef:
Help:
Mijn veulen van 9 maand oud heeft verslagen droes.
Rocky heeft 10 dagen in Emmeloord gestaan (echo, bloedonderzoek etc) , en mocht daarna naar huis omdat zijn temperatuur stabiel was (38,5) en zijn eetlust weer goed was.
Twee abcessen zijn open gesneden, eentje bij de kaak en eentje onder in de hals. Maar niet alles is eruit gekomen omdat ze bang waren om een bloedvat of luchtpijp te raken.
Daarna is zijn ademhaling wel beter geworden.
Nu staat hij lekker "thuis" (in pension) waar ze een super mooie buitenstal (tochtvrij) hebben gemaakt. Met vlas en krijgt voordroogkuil.
Ook hebben we nog een lading medicatie mee gekregen (antibiotica, koortsremmers, en maagbeschermer) en geef ik zelf nog (chinese) kruiden, vitamines.
Hij eet super goed, is ook alweer lekker gegroeid, en super alert.
Nu is mijn vraag, wat zou beter werken, een halotherapie of de flexineb.
En zou het kunnen werken met een longontsteking. (ze kunnen helaas op de echo niet zien of er abcessen in zijn longen zitten).
Donderdag hebben we weer een afspraak staan in Emmeloord.

Droes zit vooral in lymfeknopen, daar ga je met flexineb of halotherapie weinig op bereiken... Heb geduld, volg advies van dierenarts, en bijf je veulen monitoren. Fijn dat hij zich weer een stuk beter voelt!

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:51

Juut schreef:
stalQuoVadis schreef:
Help:
Mijn veulen van 9 maand oud heeft verslagen droes.
Rocky heeft 10 dagen in Emmeloord gestaan (echo, bloedonderzoek etc) , en mocht daarna naar huis omdat zijn temperatuur stabiel was (38,5) en zijn eetlust weer goed was.
Twee abcessen zijn open gesneden, eentje bij de kaak en eentje onder in de hals. Maar niet alles is eruit gekomen omdat ze bang waren om een bloedvat of luchtpijp te raken.
Daarna is zijn ademhaling wel beter geworden.
Nu staat hij lekker "thuis" (in pension) waar ze een super mooie buitenstal (tochtvrij) hebben gemaakt. Met vlas en krijgt voordroogkuil.
Ook hebben we nog een lading medicatie mee gekregen (antibiotica, koortsremmers, en maagbeschermer) en geef ik zelf nog (chinese) kruiden, vitamines.
Hij eet super goed, is ook alweer lekker gegroeid, en super alert.
Nu is mijn vraag, wat zou beter werken, een halotherapie of de flexineb.
En zou het kunnen werken met een longontsteking. (ze kunnen helaas op de echo niet zien of er abcessen in zijn longen zitten).
Donderdag hebben we weer een afspraak staan in Emmeloord.

Droes zit vooral in lymfeknopen, daar ga je met flexineb of halotherapie weinig op bereiken... Heb geduld, volg advies van dierenarts, en bijf je veulen monitoren. Fijn dat hij zich weer een stuk beter voelt!


Ja weet ik, maar hij heeft verslagen droes. Hij heeft er een longontsteking bij gekregen.

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:11

mayka1234 schreef:
Oké, zo simpel hahahaha. maar geen kraanwater gebruiken toch?


Ja, zo simpel. Het is trouwens ook heel simpel te vinden als je googlet op "zelf zoutoplossing maken". Inderdaad geen kraanwater.

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:14

Alleen dat afmeten van zout is een ramp. De keukenweegschaal herkent geen 5 gram zout :+

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:30

Saaams schreef:
Alleen dat afmeten van zout is een ramp. De keukenweegschaal herkent geen 5 gram zout :+


Ik heb gelukkig zo'n grammen weegschaal 8-)

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:55

Ik heb er toen inderdaad speciaal een weegschaaltje voor gekocht die 0.1 gram al ziet :)

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:33

Twee weken terug is er een kies bij die van mij dus uit gehaald ofja uitgevallen bijna. Met een klein beetje hulp van de tandarts viel de kies er zo uit.
Nu hoestte hij voordat de tandarts kwam niet zo vaak, 1x in de drie weken een echte hoestbui. Verder was hij veel benauwd.

Nu heb ik al een paar dagen een kleine doorbraak. Nu heb ik aan het begin van het rijden 1 kleine hoest en is hij al een paar keer minimaal tot niet benauwd of buiten adem.
Ik blijf dagelijks kijken/aanvoelen maar ik vind dit echt al zo'n verbetering!! Zo blij mee!