[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:46

Hm... ik moet zeggen dat mijn paard ook geschuurd heeft :? Vies heeft schilfers in de manen, reageert op aanraken van de staart (lekker!) en zijn manen lijken al wat gehavend.... :=

Ik vind het spannend... maar leg de deken nog echt niet op. Ik heb hem nog niet zien schuren, enkel schilfers en kaler wordende plekken gezien. Het kan nog altijd door een ander paard, of misschien zelfs ander voer komen. Hij krijgt nu ook weer meer brokken namelijk, maar dat heeft hij wel nodig (gemiddeld paard met zijn werkschema en zijn lengte zou minstens 2 kg brokken krijgen, hij krijgt nu 1.5 kg en voorheen kreeg hij iets meer dan 1 kg...)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:10

De mijne schuurt gelukkig nog helemaal niet. Haar manen zijn prachtig lang en vol.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:39

Hier ook nog geen teken van schuren, ik ga vandaag wel de hals af maken omdat ik niet zeker weet wanneer die manenetendepokkevliegjes komen en hij kan maar klaar liggen, maar verder is het nog even afwachten. Ze liggen overigens al wel gewassen klaar, ik was ze in de machine, maar wissel ze ook vaak af dus echt heeeeeel smerig worden ze eigenlijk niet. Althans, zo was het vorig jaar. :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:15

het is ook nog veel te vroeg om te schuren?

voor de mensen die wel paarden hebben die schuren ontworm ze heel goed geef ze een equest die ook bloedworm aanpakt.
deze tijd laten de ingekapselde bloedwormen los en dat kan jeuk geven.

en kijk de boel goed na op luis of mijt!

wij hebben een aantal jonge paarden op stal waarvan je zou denken dat ze eczeem hebben,maar die jeuken van het verharen en een enkeling heeft luis.
zou uit voorzorg dan toch gaan wassen,want voor echt zomereczeem is het haast nog te vroeg :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:24

ja ik vind het ook nog vroeg. Moet wel zeggen dat de temperaturen de laatste weken in NL toch erg geschommeld hebben (waarbij het voor ons in Groningen wel gunstig uitpakte qua mugjes. Elders was het steeds al 10/14 graden af en toe en dan was het bij ons 3/5 graden.
Kan natuurlijk zijn dat op sommige plekken echt al meer mugjes zijn.
Moet zeggen dat ik hier sinds een paar weken ook al af en toe een steekmug heb gezien in huis!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:26

ja dat is wel zo, ik woon natuurlijk ook in het noorden en ik ga uit van de temperaturen die we hier hebben gehad.
en die waren echt nog best wel laag

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:16

Ik zit in het zuid-westen en het schommelt hier idd behoorlijk. Eergisteren ochtend nog -2, en gisteravond +10 graden.... bedoel... je zou van minder gek worden, scheelt elke keer een jas!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:39

Ik zit in het zuid-oosten, tegen Limburg aan. Hier heb ik ook echt al vliegjes en mugjes gezien. Ook weer vieze kevers. Ik nam aan dat die de afgelopen twee dagen wel weer dood gevroren waren
De mijne is ineens zijn jas aan het uitgooien, dus daar kan ook jeuk vandaan komen (maar dan nog, bij zij staartwortel?) En ze hebben nu een ruime week nieuw kuil. Hooi is alleen superdroog en ruikt ook écht naar hooi, dus ik geloof niet dat het daarvan kan komen.
Ik zal Vies vanmiddag eens controleren op vieze beestjes. Wassen, daar vind ik het nu te koud voor. Als ik ga wassen tegen jeuk wil ik namelijk helemaal wassen en dan staat mijn paard te bibberen van de koude nu. We hebben enkel koud water op stal en mijn paard kan ik niet op de binnen wasplaats vastzetten om te wassen. Dan moet ik dus buiten in de wind gaan staan... Brr....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:48

Net vol goede moed aan de losse hals begonnen... Naaimachine opgezocht, onder stof vandaag gerukt, en alles klaargezet om knoopsgaten te maken. Afijn. Naaimachine slaat op hol (beestje is niet anders gewend dan rechttoerechtaan te stikken ook, en ik zal ook bést wat verkeerde knoppies hebben ingedrukt) dus dat schoot niet op. Schaar gepakt, in de dikke bandstof gaatjes geknipt en violá! Morgen kijken of het past, zometeen even opsnorren wanneer ik bij die stal kwam staan, dan weet ik ook ongeveer wanneer die vliegjes kwamen.

*edit: half april dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:59

balen als je naaimachine het niet doet!
ik heb bij appie zijn regendeken toen met de hand(jawel) een paar oude ringen van oude dekens op de rand van de deken genaaid
zo:
Afbeelding

van de hals gebruik ik dan de gespjes die er toch opzaten om die strakker te maken.
ik heb ook een gaatje in de deken zelf geknipt,want ik had geen puf meer om nog een laatste ring er op te zetten :o
gewoon precies onder de rand van de deken zelf zeg maar,gaatje in de hals geknipt,strotouwtje er door en het spul blijft hartstikke goed zitten :j

ik kijk nu zelf echt naar dekens met ringetjes er an zodat ik die hals overal aan vast kan zetten.
kapotte eczeemdekens kun je via eenmaal andermaal tegen verzendkosten wel op de kop tikken en daar nog een hals van af halen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:11

Ik heb idd nog van die vierkante ringen liggen, van de deken zelf gesloopt. Dus mocht dit niet werken dan kan ik er nog ringen opzetten. Maar mijn frustratiegehalte was iets te hoog om daar nu aan te denken. :o

Mochten ze uitscheuren dan kan ik ze alsnog met het machine of met de hand even omstikken, maar het is best dik in die band dus ik zie wel. En ik heb volgens mij nog een oude exceemdeken liggen van een stalgenootje van me, dus daar kan ik de hals ook nog van gebruiken mocht dit niet lukken. Maar de tip van EA en MP is een goede, bedankt!

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:27

Waarom ik het liefst geen deken wil is. Toen ze de deken had en ik hem afdeed stond ze alsnog te schuren.. Ik weet niet of die van jullie dat doen? Ik kan hem niet alleen omdoen op tijden dat de vliegjes actief zijn dus heeft ze hem dan de hele dag op.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:33

sjar dan heb je hem te laat opgedaan denk ik. De deken moet op voordat ze beginnen te schuren. Als je een hevige eczemer hebt dan zul je hem nu, of over enkele weken al dag en nacht op moeten laten. Er mag geen enkel vliegje doorkomen en het paard prikken, want dat wekt jeuk op. De deken moet dan dus ook zoveel mogelijk op blijven. Zeg maar, nooit af gedaan worden, want dan kunnen vliegjes er weer bij.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:35

Ik moet er nu nog een aan gaan schaffen, voor deze zomer.. Maar ik blijf ook altijd met de vraag zitten wat er gebeurt als het regent met die deken. Wordt de deken dan zwaar of glijdt het ervan af?

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:39

Ik zit gelijk te kijken voor een eczeemdeken maat 185. Heb er twee gevonden één van Premiere en eentje van Equitheme welke raden jullie mij aan.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:40

De deken wordt wel nat, maar die van mij is altijd zo weer droog. Erg zwaar wordt hij niet vind ik.

De merken die je noemt zijn volgens mij hetzelfde. De bruine modellen toch?

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:45

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:54

Het is goedkoop en dat zijn al die bruine dekens. Ik zeg niet doen. Ik vind de kwaliteit van alle bruine dekens (van Pagony tot Equitheme) allemaal even slecht. Slechte naden, gespen gaan snel kapot en het ergste is nog dat de stof zo glad is dat de deken naar achteren trekt, schuurt bij de schouders en de hals te kort wordt.

Ik zou liever 100 uitgeven aan een goede deken, dan 50 voor zo'n bruin niemansdalletje. Ik heb er ook een liggen en gebruik hem nooit. Twee keer aangehad, maar na drie passen schuurt het ontzettend bij de schouders en is de hals te kort.

Ik loop net trouwens naar buiten en raar maar waar: Ik loop zo met mijn snufferd in een hele zwerm muggen! Toch niet zo raar dat de pony's al jeuk hebben dus.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:00

ik kom ook maar weer eens binnenvallen..

idd ik heb ook 2 bruine exceemdekens gehad (merk weet ik niet meer heel zeker) en daar scheurden de naden snel van los en was de stof niet heel sterk van.
heb nu een blauwe van hh geloof ik en die heeft een hele zomer goed mee gedaan en gaat dit jaar weer op. hopelijk duurt het alleen nog heeeeel lang voordat de deken op moet :+

vorig jaar heb ik de deken op gedaan half april.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:04

Ik heb een RSIH gehad, en die is gesloopt door mijn paard want te smal op de boeg (Friezel met boeg als containerschip ondanks dat het dezelfde maat was als haar AMigo regendeken). Dahag dure deken. Nu heb ik er 2 of 3 van QHP, gewoon van die bruine gevallen en dat gaat goed. Ik ben eerlijk gezegd nog geen énkele deken tegengekomen bij mijzelf of bij stalgenoten, met een hals die lang genoeg was en bleef zitten als ze grazen. En zowel mijn dure RSIH als deze QHP's schuren, dus daar zie ik ook geen verschil in.

Kijk gewoon wat je budget is sjar, lukt het niet met de ene deken dan kan je altijd nog verder kijken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:07

Ik zit nog steeds te twijfelen om een nieuwe rambo RSIH te kopen, of een nieuwe eczeemjurk. Ik heb nu de halsdeken (blauwe eczeemdeken geweest) zo'n onogelijk en niet passend bruin geval en een RSIH die nét niet mooi past. De RSIH heb ik gekregen van iemand. De gesp voor is kapot en daar zit een musketonhaak aan, bij de schouders zit de gladde stof er niet meer aan en daardoor schuurt het wat. De halsdeken moet ik nog even fixen, een gespje is daarvan los gelaten.

Centjes groeien me niet echt op de rug, dus ik vond eigenlijk dat hij nog een jaar met deze dekens moest doen... maar ik weet niet. Een echt goed passende deken zou ook wel fijn zijn.

De blauwe van mij was trouwens altijd lang genoeg bij de hals. Is een blauwe van eckhert (???) geweest dacht ik. Tweedehands gekocht.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:10

mijn blauwe deken was idd ook lang genoeg bij de hals.. zal toch eens goed moeten kijken wat het merk nu precies is...
De bruine deken was bij ons ook veel te kort in de hals voor ons paard...

wil mn moeder van stukje overgebleven exceemdeken een soort mutsje laten maken. Wil ik dan na laten maken van de mutsjes die je op hebt met rijden zeg maar. Onze merrie had afgelopen zomer af en toe ook jeuk aan haar voorlok. Een hele kap over het hele hoofd vind ik ontzettend lelijk dus maar eens kijken of zo'n mutsje helpen wil!

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:10

Wat voor een deken raden jullie mij dan aan om te kopen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:13

sjar schreef:
Wat voor een deken raden jullie mij dan aan om te kopen?

Dat vindt ik heel erg moeilijk, want wij kennen de bouw van je paard niet, en kunnen ook niet in je portemonnee kijken. Er zullen hier misschien wel mensen zijn met ook Hafjes, als die exceem hebben en ze lijken qua bouw op jouwe, dan kan je eens kijken welk merk het is. Maar het blijft gokken, want heel veel Friezels lopen met een RSIH, en die van mij dus niet...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:14

Als je een bruine deken combineert met bijbehorend masker dan blijven ze in ieder geval ook achter de oren mooi bedekt met grazen. Ik heb altijd de bruine dekens gehad en ja, ik kocht ieder jaar wel een nieuwe en het is even proberen / aanpassen voordat je de juiste maat hebt. Maar ze werkten prima.

Sjar wat je zou kunnen doen is kijken naar een Horze eczeemdeken, die heb ik in handen gehad en hij is veel dikker van stof en beter afgewerkt dan de bruine dekens. Hij was voor Wisse te klein dus ik heb hem verkocht. Maar welke deken je ook koopt, gooi hem aub komende week nog op want dan ben je in ieder geval niet te laat, en laat hem ook dag en nacht om tot het seizoen weer voorbij is! En als ze erg schuurt kun je ook met rijden een vliegendeken omdoen met hals, in het dazenseizoen doe ik dat ook weleens.

Annetje kun je niet een nieuwe gladde voering in je RSIH naaien?