[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:28

dan kan je in de zomer nooit rijden
je kan ook vliegendeken toch met hals voor over het zadel..
kan je wel mee stappen draven denk ik

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:21

Ik heb het plan opgevat om van zijde of een andere supergladde stof een soort voering om het hals elastiek heen te maken. Al de haren zijn op die plek afgebroken en dat vind ik echt zoooo zonde. Nu heeft Freya bijna geen kuif terwijl ze van zichzelf een flinke kuif heeft.

Heeft iemand zoiets al eens gedaan?

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:51

Op stal doen idd twee paarden met exceem het super met exceemdekens.
Mijn eigen paard doet het ook, ze blijft binnen tijdens de zonne-uren.
Cortisontabletten helpen wel, maar schijnen op de lange termijn bij veelvuldig gebruik niet echt goed te zijn voor het paard...

https://ivanhoe-he-com.firstfind.nl/zomereczeem.htm

erg fijne site!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:05

angelax schreef:

Valt mee hoor. Ik rij in de zomer gewoon overdag. De vliegjes zijn het meest actief in de schemer, en dan is rijden echt vervelend omdat ze dan gek wordt van de kriebels.
Ik spuit mijn paard voor het rijden in met een vlooienspray die ik gekregen heb van de veearts.(defendog)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:07

shera schreef:
angelax schreef:

Valt mee hoor. Ik rij in de zomer gewoon overdag. De vliegjes zijn het meest actief in de schemer, en dan is rijden echt vervelend omdat ze dan gek wordt van de kriebels.
Ik spuit mijn paard voor het rijden in met een vlooienspray die ik gekregen heb van de veearts.(defendog)

Inderdaad. Wij rijden met onze schuurders ook overdag. Vaak even een buitenritje en pootje baden als het warm is.
We maken zelf vligenspul dat ontzettend goed werkt gedurende een uur of 3, dus dat is ruim de tijd om zonder deken te kunnen rijden en ze daarna ook even lekker zonder deken kunnen laten rollen in het zand...

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:31

he shera ik gebruik defendog ook, via de dierenarts....
goed spul he????

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:39

Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:19

maar mag je dat defendog er dan elke dag opspuiten? wat is dat voor spul dan.

ik spuit voor het ridjen goed met vliegenspray,maar je kunt idd ook met deken gaan rijden,deze lijken me best leuk:
Afbeelding

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:46

Mijne heeft gisteren geschuurd verdorie. Een tijdje geleden had een paard bij ons op stal schimmel en alle paarden zijn inmiddels behandeld en die van mij had ik preventief gedaan want die leek nergens last van te hebben. Ik ga hem maar weer behandelen tegen schimmel. Ik hoop niet dat het te maken heeft met de rare hoge temperaturen en actief worden van een zeker insectje...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:50

zaterdag zou het 12 graden worden niet?

geloof dat ik dan maar de boett er op doeen de winterdeken er onder ofzo

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:15

defendog mag 3 keer per week ongeveer, maar daar 'smokkel' ik wel es mee Bloos

Laat het even gewoon winter zijn mensen, ik heb nog helemaal geen zin in eczeemdeken gedonder.
Trouwens, ik had een mooie ivanhoe halsdeken die door Vera vakkundig aan flarden is geholpen.
Die was voor dit soort warmere dagen wel een uitkomst geweest, helaassssss...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:16

Die van mij is dit jaar niet geschoren, vorig jaar wel en toen had ik mijn winterdeken over de boettdeken heen gedaan. Ging prima. Ik hoop toch echt dat het nog tot minimaal maart gaat duren dat ik hem weer in de dekens moet hijssen. Getver, eind november nog last en dan in janauri alweer beginnen dan heeft hij nog maar krap 2 maanden per jaar "rust". Mocht het echt zo zijn ga ik toch eens nadenken over een andere beslissing voor hem....

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:29

moet binnenkort toch maar een exceemdeken gaan aanschaffen.
maar hij stat dag en nacht buiten

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:29

Lennox schreef:
Die van mij is dit jaar niet geschoren, vorig jaar wel en toen had ik mijn winterdeken over de boettdeken heen gedaan. Ging prima. Ik hoop toch echt dat het nog tot minimaal maart gaat duren dat ik hem weer in de dekens moet hijssen. Getver, eind november nog last en dan in janauri alweer beginnen dan heeft hij nog maar krap 2 maanden per jaar "rust". Mocht het echt zo zijn ga ik toch eens nadenken over een andere beslissing voor hem....

ik weet niet of je bedoelt wat ik bedoel...
Ik heb er, toen ze helemaal gek was van de jeuk, ook wel eens over nagedacht hoe leuk het leven voor haar eigelijk is.... Huilen
Ik hoop dat het dit jaar beter gaat als ik op tijd begin met de deken. En ik heb ook een beetje hoop gevestigd op het boek 'zomereczeem opgelost met voeding'. Als het goed is komt dat aan het eind van deze maand.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:35

Als hij echt maar 2 maanden per jaar jeukvrij kan zijn en de rest van het jaar met kapotte dikke ogen staat, jeuk heeft, zijn buik open heeft liggen (die schuurt hij kapot door met zijn buik heel hard over zijn achterhoeven heen te schuren), zijn hoofd onder de wondjes heeft zitten en dat terwijl hij een deken op heeft..dan ga ik inderdaad heel hard nadenken over de beslissing hem weg te brengen (af te laten maken dus). Hoe pijnlijk dat ook voor mij zal zijn.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar dat boek trouwens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:39

heftig...ik denk dat als het bij ap zo erg zou worden ik eerst proberen zou hoe het aan de kust gaat.
of echt heel drastisch de voeding en huisvesting om te gooien.

had jij die bioresonantie van josefien al geprobeerd lennox?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:41

Is idd erg jammer dat er weer warmere dagen aankomen. Als ik ook maar 1 mug zie gaat bij mij (bij den dus Tong uitsteken )de halsdeken erop!! En hopen dat t nog even winter wordt. Anders krijgen onze arme paardjes t zwaar te verduren dit jaar! Boos!
Ik vraag me ook wel eens af hoe waardig het leven van Den is als hij weer eens verschrikkelijke jeuk heeft. Maar gelukkig gaat het bij hem wat beter met t eczeem sinds vorige zomer Lachen dus wij gaan de goede kant op (hoop ik) Ik zou mn paard pas in laten slapen als ik zeker weet dat ik alles heb geprobeerd en niets helpt (inc verhuizingen naar zee etc). Wil me niet later voor de kop slaan van "had ik dit maar.... had ik dat maar..." Zou echt 100% achter mn beslissing moeten staan. Wel vind ik het zeker iets om mee te laten wegen als er een andere reden is om evt in te slapen. Voor totale welzijn van het dier zeg maar, als hij al ziek is en dan OOK nog eens eczeem erbij. Dan zou t wel klaar zijn ja...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:45

Nee heb ik niet geprobeerd. Ik ga dit jaar die butox proberen waar ik het al eerder over gehad heb. Ik denk dat ik daar van de week mee begin. In de loop der jaren heb ik al zoveel geprobeerd en eigenlijk werkt helemaal niets.
In Aalsmeer en Friesland had hij wel veel minder last trouwens dan nu op de Veluwe. Het is nu wel aardig onder controle te houden hoor, hij heeft afgelopen jaar niet een echte doorbraak van jeuk gehad. Het jaar daarvoor heb ik de dierenarts 3x moeten laten komen omdat hij er niet meer uit te krijgen was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:49

lennox hopelijk helpt dat ook die butox

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:57

En die anti-schimmel spuiten? Hoe heten die ook alweer? Die een aantal weken helpen tegen de eczeem?
En wat gaf de DA hem dan om hem uit de jeuk te krijgen?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:01

ook mijn verzorgpony zal weer onder de deken moeten in de zomer.
helaas heeft ook zij zomereczeem. ik rijd in de zomer ook gewoon overdag, pak haar helemaal in met een vliegendeken plus hals zoals hierboven is afgebeeld. dit gaat erg goed meestal spray ik haar ook nog in met anti vliegenspul. ik hoop echt dat ze die boet dekens beter gaan ontwikkelen als het erg warm is krijgt mijn verzorgpony helemaal schuurplekken op der borst ik vind dat zie de deken daar gewoon moeten afsnijden zodat hij daar niet meer kan schuren maarja. ik hoop ook dat ze echt een medicijn gaan uitvinden dat gewoon bij ieder paard werkt.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:25

Die van mij heeft inderdaad in het verleden ook Insol ingespoten gekregen. Hahaha arme dier is echt een wandelende apotheek Knipoog .
Als hij echt niet uit de jeuk komt krijgt een soort prednisonprik die ervoor zorgt dat hij de jeuk even niet meer voelt. Die werken een week of 3, maar doorbreekt even de vicieuze cirkel van jeuk-schuren-wonden. Maarja ook die geef ik hem liever niet. Afgelopen jaar heeft hij die ook niet gehad.

Piro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:45

Ik geloof dat dit het geschikte topic is om mijn probleem voor te leggen.
We hebben thuis een paard dat een lichte vorm van zomerexceem heeft. Hij schuurt zn manen en staart wel eens, maar met behulp van Sweet Itch of TKC is dat eigenlijk goed onder controle te houden. Dan heeft hij nog maar zelden jeuk en blijven zn manen en staart ook heel. En zoals bij de meeste zomerexcemers heeft hij in de winter nergens last van. Echter deze winter blijft hij schuren. Vooral aan z'n staart heeft hij veel jeuk en deze begint inmiddels dus ook behoorlijk kaal te worden. Zelfs de middeltjes die in de zomer wel goed werken, helpen nu niet. Dus begin ik zo langzamerhand te denken dat deze jeuk niet door de zomerexceem komt, maar ergens anders van. Mijn vraag is dus: hebben jullie enig idee waardoor dit paard blijft schuren? Hij heeft een tijdje terug wel een beetje schimmel gehad, maar toen heb ik hem meteen met Imaverol behandelt en waren de de bultjes (zat op zn schouder) snel weer weg. Ik heb zijn staart echter niet behandelt bedenk ik me nu, dus zou het mogelijk zijn dat hij daarom jeuk heeft. Hoewel als de schimmel niet helemaal weg zou zijn, dan zij hij toch ook op zijn lijf weer plekjes moeten krijgen? Verder is hij ook goed ontwormd, normaal op basis van ivermectine en in november een pasta met moxidectine. Dus wormen lijken ook niet de oorzaak te zijn. Maar ja, wat dan wel? Zijn voer is ook niet anders dan andere jaren. Zou het een gewoonte kunnen zijn geworden om te schuren? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:55

luis?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:59

Piro schreef:
Ik geloof dat dit het geschikte topic is om mijn probleem voor te leggen.
We hebben thuis een paard dat een lichte vorm van zomerexceem heeft. Hij schuurt zn manen en staart wel eens, maar met behulp van Sweet Itch of TKC is dat eigenlijk goed onder controle te houden. Dan heeft hij nog maar zelden jeuk en blijven zn manen en staart ook heel. En zoals bij de meeste zomerexcemers heeft hij in de winter nergens last van. Echter deze winter blijft hij schuren. Vooral aan z'n staart heeft hij veel jeuk en deze begint inmiddels dus ook behoorlijk kaal te worden. Zelfs de middeltjes die in de zomer wel goed werken, helpen nu niet. Dus begin ik zo langzamerhand te denken dat deze jeuk niet door de zomerexceem komt, maar ergens anders van. Mijn vraag is dus: hebben jullie enig idee waardoor dit paard blijft schuren? Hij heeft een tijdje terug wel een beetje schimmel gehad, maar toen heb ik hem meteen met Imaverol behandelt en waren de de bultjes (zat op zn schouder) snel weer weg. Ik heb zijn staart echter niet behandelt bedenk ik me nu, dus zou het mogelijk zijn dat hij daarom jeuk heeft. Hoewel als de schimmel niet helemaal weg zou zijn, dan zij hij toch ook op zijn lijf weer plekjes moeten krijgen? Verder is hij ook goed ontwormd, normaal op basis van ivermectine en in november een pasta met moxidectine. Dus wormen lijken ook niet de oorzaak te zijn. Maar ja, wat dan wel? Zijn voer is ook niet anders dan andere jaren. Zou het een gewoonte kunnen zijn geworden om te schuren? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

ik denk dat er dan bij dit dier wel meer aan de hand is.
wat voer je precies,hoe word het dier gestald,hoeveel beweging krijgt het?

laat toch es een bloedonderzoek doen..en dat hoeft niks te zeggen,maar gewoon zodat je weet dat alles naar behoren werkt