[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:02

Nou, dat hoop ik ook :D

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:17

Oh overheen gelezen. Wat goed Simt _/-\o_
Hoe blauw is dat blauw? (heb een schimmel) :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:32

Ja, smurfen-ijs blauw wel :))
Op mijn donkere vos zie je het niet.
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 04:01

Slmt9 schreef:
Wauw, mijn paard heeft niet geschuurd en ook geen bulten op zn lijf. Ik had het bijna niet durven hopen. Normaliter moet ik elke maandag, woensdag en vrijdag met TKC smeren, als ik langer wacht gaat hij schuren. Nu de maandag geen TKC, maar de Tectonik gedaan (dus al 5 dagen geen TKC!) + alleen een vliegendeken en gewoon nul jeuk!
Vandaag alleen ballistol op staart en manen gedaan, kijken hoe hij er vrijdag bij staat.

Wil je eens bij houden hoe lang het goed gaat? Ik wil die van ons al weer opnieuw behandelen. Hij wordt gek van de jeuk inmiddels. Het is nu zo'n 5 weken geleden dat hij voor 2de keer tectonic gekregen heeft. Hier lijkt het 4 a 5 weken te werken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 06:51

dierenfan schreef:
Slmt9 schreef:
Wauw, mijn paard heeft niet geschuurd en ook geen bulten op zn lijf. Ik had het bijna niet durven hopen. Normaliter moet ik elke maandag, woensdag en vrijdag met TKC smeren, als ik langer wacht gaat hij schuren. Nu de maandag geen TKC, maar de Tectonik gedaan (dus al 5 dagen geen TKC!) + alleen een vliegendeken en gewoon nul jeuk!
Vandaag alleen ballistol op staart en manen gedaan, kijken hoe hij er vrijdag bij staat.

Wil je eens bij houden hoe lang het goed gaat? Ik wil die van ons al weer opnieuw behandelen. Hij wordt gek van de jeuk inmiddels. Het is nu zo'n 5 weken geleden dat hij voor 2de keer tectonic gekregen heeft. Hier lijkt het 4 a 5 weken te werken

Vind ik ook wel interessant om te vergelijken. Staat die van jou ook nog wel met deken, dierenfan? Die van mij niet. Ik wacht dus niet tot hij veel jeuk krijgt maar herhaal bij de eerste tekenen en dat is meestal na twee weken. (Ik gebruik dan wel Z-itch)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 07:29

dierenfan schreef:
Slmt9 schreef:

Ja, dat zal ik hier delen! Ter vergelijking wel goed om te weten dat mijn Tectonik houdbaar was tot 2019 en ik hem verdund heb aangebracht. Ook draagt mijn paard nog een (vliegen)deken en smeer ik staart en manen om de dag met ballistol.

In juni en juli zijn er nog wel dagen geweest dat het veel geregend heeft, dat is bij jouw paard wellicht ook van invloed geweest op de duur?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:31

Jessix schreef:
dierenfan schreef:

Vind ik ook wel interessant om te vergelijken. Staat die van jou ook nog wel met deken, dierenfan? Die van mij niet. Ik wacht dus niet tot hij veel jeuk krijgt maar herhaal bij de eerste tekenen en dat is meestal na twee weken. (Ik gebruik dan wel Z-itch)

Hier geen deken. We hebben maar 2 paarden. Ze zijn mega close maar de jongste sloopt alles met trekpaard kracht. Plus lastig goed passend materiaal te vinden. Wij doen het dus puur met smeersels en tectonic. Vorig jaar TKC en was ik minder tevreden over.

Er wordt wel geschuurd. Helft staart en helft manen zijn kwijt. Op schoft en staart kale plekken tegen wondjes aan op dit moment.
Vanmorgen weer tectonic gegeven en alles in Sudocrem gezet.

Dit was 5 minuutjes. Toen deed hij ook nog voor kapper spelen. Dit was zweetdeken afgelopen winter.

Afbeelding

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:08

Vraagje, welke deken hebben jullie op met de hele warme dagen? Die van mij loopt onder de Shires en heeft het met vlagen echt heel erg warm. Ik dacht aan die van Horsegear, maar lees hier over het algemeen dat die net zo warm is...

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:28

Als het zo warm is als a.s. maandag krijgt ze een vliegendeken op. Nog warm, maar minder.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 19:45

Ik zet hem zonder deken komende maandag. Na zonsopgang trek ik hem af, voor zonsonderdag doe ik hem weer op. Flink insprayen en duimen maar. :=

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:11

ApplePapple schreef:
Als het zo warm is als a.s. maandag krijgt ze een vliegendeken op. Nog warm, maar minder.

Same!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:17

Voor maandag weet ik het nog niet. Ik heb eigenlijk meestal gewoon de RSIH op, maar misschien moet die met 31 graden maar gewoon zonder deken, ofzo. Of ik haal morgen even een luchtigere vliegendeken bij de welkoop.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 23:28

die van lemieux, maar wij proberen ze als het echt heel warm wordt in de middag binnen te zetten dus daj kan t sws af

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 06:43

Ik overweeg voor de warmere dagen de bucas sweet itch light erbij te kopen. Maar twijfel over de maat. Als ik meet met het bucas lint kom ik op de 6.3/190 uit. Ooit de anniversary regendeken gehad in 6.6 die echt te groot was en schoof (idem trouwens met de gewone sweet itch ) maar van gewone deken maat heeft hij 195 en van horseware wel 6.6.

Iemand die hem heeft en kan aangeven hoe deze valt?
Met name ook de hals, 6.3 is de hals nog maat M, bij 6.6 is dit een L.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 10:56

Ik heb de 6,3, bede merens, past goed, hals is breed en lang genoeg. Fijne deken. Is minder warm, maar doe ze wel een vliegendeken op met hitte.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 12:36

Ik voer sinds twee weken een zink supplement aan onze zomer exceemster. So far ben ik zeer hoopvol: ze staat zonder deken!!! Ze krijgt Puur Apis en Culico, alsmede appelazijn en om de 10 weken Tectonik. Onze dame is geen doorsnee zomerexcemer, want ze jeukt ook nog eens in de winter. Maar nu dus zonder deken en niet schuren!!!!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:03

hoogendroog schreef:
Ik voer sinds twee weken een zink supplement aan onze zomer exceemster. So far ben ik zeer hoopvol: ze staat zonder deken!!! Ze krijgt Puur Apis en Culico, alsmede appelazijn en om de 10 weken Tectonik. Onze dame is geen doorsnee zomerexcemer, want ze jeukt ook nog eens in de winter. Maar nu dus zonder deken en niet schuren!!!!

Wat heerlijk!!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:22

assebassie schreef:
Ik heb de 6,3, bede merens, past goed, hals is breed en lang genoeg. Fijne deken. Is minder warm, maar doe ze wel een vliegendeken op met hitte.

Dank je wel! Dan denk ik dat ik toch ook de 6.3 moet nemen :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:22

hoogendroog schreef:

Ow wat fijn! Hier op dit moment meer jeuk, maar niet van de eczeem. Mijtje opgelopen -O-
Dus nu daarvoor aan het behandelen.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:43

Hey guys,

Ik kom hier even binnen geploft met mijn vraag, zoek vooral advies.

Ik heb een 2 jarige (4 april 2022) haflinger merrie.

Afstamming:
Moeder: Aline van de Arcahoeve
Vader: Stubbenkonig

Ik heb moeder gezien en zij was exceemvrij.

Juul staat op gras van 09.00-17.00, s avonds op stal en krijgt hooi en vitalbix als brokje, we proberen glucobalans erin te krijgen, maar dat gaat niet van harte

Maar nu, onze Juul heeft jeuk.Eerst dachten we van het verharen, maar ze blijft jeuk houden. Afgelopen maandag haar behandeld met Spotinor en vandaag haar geplozen met neten kam, maar geen beestjes te bekennen.
Wel nog steeds haar en veeeel stof.ze heeft voornamelijk jeuk op haar billen en haar flanken. Haar manen en staart jeuken niet

Ze staat niet direct aan de rand van het bos, dat is hemelsbreed 1km.

Ik ga maandag vragen aan de dierenarts of ze op ZE kunnen testen, maar hoor graag jullie ideeen.

Ps wel handig om te vermelden dat deze haf, niks anders eet (geen suplement of appelmoes krijg ik erin) als brok, gras en hooi.

Zou het hormonen kunnen zijn? Toch intolerant voor het voer of echt een beginnend ze? Afbeelding
Afbeelding

TM97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:41

D'itch lotion werkt ontzettend goed! Geen last meer van zomereczeem

TM97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:41

darkadia schreef:
Ik overweeg voor de warmere dagen de bucas sweet itch light erbij te kopen. Maar twijfel over de maat. Als ik meet met het bucas lint kom ik op de 6.3/190 uit. Ooit de anniversary regendeken gehad in 6.6 die echt te groot was en schoof (idem trouwens met de gewone sweet itch ) maar van gewone deken maat heeft hij 195 en van horseware wel 6.6.

Meestal valt bucas wat kleiner uit! Zou twee maten proberen

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:12

ApplePapple schreef:

Hier krijgt ze normaal ook altijd een vliegendeken op, maar wordt hier 35 graden, dus denken erover haar in elk geval op stal de deken af te doen. Golfplaten gebouw, dus zal daar 40+ graden worden, zelfs met ventilatoren.

Twijfel nog wat we overdag in de wei gaan doen. Eigenlijk is het te warm, maar zonder deken krijgt ze sowieso jeukplekken. Vraag is welke erger is

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:18

Ik doe ze boven de 30 graden altijd allemaal zonder deken naar buiten. Ik zorg dan alleen dat ze wel voor het eten weer naar binnen zijn.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:39

TM97 schreef:
darkadia schreef:

Meestal valt bucas wat kleiner uit! Zou twee maten proberen

Ik vind Bucas juist groot vallen. Heb van andere dekens altijd 185 voor mijn fjord. En van Bucas dan 175. Toevallig ook net de sweet itch light gekocht in 175 en past perfect .