[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:04

Ik voer nu sinds half maart Bye Bye Itch en heb het idee dat het wel wat doet. Mijn merrie is minder aan het schuren als ze bij de poetsplaats staat en hoewel ze hier en daar wel een wondje heeft is het volgens mij minder dan ze normaal heeft in deze periode. Ik ben voorzichtig positief. :j Ze staat uiteraard nog wel volledig ingepakt in de wei, maar ik smeer minder dan vorig jaar en gebruik ook minder vliegenspray.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:22

ellepel schreef:
Ja klopt, je gebruikt het bij bakken.
ik heb dat artikel niet uit gelezen,.ik vind het wel prima!!
Overal zit wel wat in wat slecht voor je is, zo kun je bezig blijven en maar beter helemaal niks meer eten of drinken.

Ik ook niet hoor. Maar baking soda staat bij mij bekend als waspoeder en waspoeder eet ik ook niet ;)
Ik dacht dus dat je het artikel liet lezen om een punt duidelijk te maken, vandaar dat ik de link niet gelijk legde :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:53

Bakingsoda oa sowieso een veelgebruikt bakingredient , dus voedselveilig.
Maar ik zou het zelf ook noet zomaar "puur". Gaan eten/drinken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:20

ellepel schreef:
_/-\o_

Geweldig hennie +:)+

Ik heb bicarbonaat in de keuken staan.
Heb het appie wel eens gegeven :j

Er zijn zoveel zaken die goed hier en goed daarvoor zijn.
Kwestie van uitproberen :j

Het is inderdaad een kwestie van uitproberen :)
En net als met alle andere producten zullen er altijd mensen of dieren zijn die het niet verdragen om welke reden dan ook.
Ik heb vorig jaar ook een tijd appelazijn gevoerd en op zich vond ik dat daar de paarden ook positief op reageerden. Echter op een gegeven moment begonnen ze met hun voer te soppen omdat ze de appelazijn niet meer bliefden, dus ben ik daar weer mee gestopt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:25

Jotoma schreef:
@henny: ik ken t idd van dr pol bij de koeien en ik heb baking soda een tijd gebruikt voor mijn eigen hoofdhuid (eczeem en dan de no poo was-methode), maar ik gebruik t ook als meest intensieve/agressieve reiniger zoals wasluis in de wasmachine. Bij de no-poo methode (baking soda om te reinigen en verdunde appel azijn als conditioner) kregen sommige mensen op lange termijn een hele slechte en geirriteerde huid. Omdat ik het ook als reiniger gebruik zou ik het dus juist niet zo maar durven voeren.
Is ook bekend wat dit op de lange termijn doet als je het oraal gebruikt?

Ik heb geen idee wat het op de langere termijn bij oraal gebruik doet. Ik ga het in elk geval kuursgewijs gebruiken bij de paarden. Niet te lang achter elkaar.
Ik gebruik het zelf nu ook iedere ochtend en merk nog geen negatieve verschijnselen. Krijg er wel meer energie van maar dat is juist positief :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:26

lissie_zigor schreef:
@ Henny waar koop je bicarbonaat?
En jeetje wat erg van dat opzettelijke gif! 0.0 dader wel gepakt? Volgens mij stellen die straffen hier in Nederland niet zo veel voor hè?
En wat heb je een fantastische rassen staan! Echt precies mijn smaak haha ben wel benieuwd naar je quarter kruising
En wat een goede paddock paradise heb je gemaakt met alle diversiteit aan begroeiing! In de natuur kiezen ze ook hun eigen voedingsstoffen en normaal is het hier erg beperkt tot alleen maar gras en dan vaak ook nog koeien gras.
Ik ben een beetje afhankelijk van het voer wat word gegeven op de stal waar hij staat. Nu een baal kuil in plaats van hooi en merk het gelijk meneer krijgt veel te veel suiker ed binnen en staat nu alweer te schuren..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:10

lissie_zigor schreef:
@ Henny waar koop je bicarbonaat?
En jeetje wat erg van dat opzettelijke gif! 0.0 dader wel gepakt? Volgens mij stellen die straffen hier in Nederland niet zo veel voor hè?
En wat heb je een fantastische rassen staan! Echt precies mijn smaak haha ben wel benieuwd naar je quarter kruising
En wat een goede paddock paradise heb je gemaakt met alle diversiteit aan begroeiing! In de natuur kiezen ze ook hun eigen voedingsstoffen en normaal is het hier erg beperkt tot alleen maar gras en dan vaak ook nog koeien gras.
Ik ben een beetje afhankelijk van het voer wat word gegeven op de stal waar hij staat. Nu een baal kuil in plaats van hooi en merk het gelijk meneer krijgt veel te veel suiker ed binnen en staat nu alweer te schuren..

Ik heb de bicarbonaat bij een reformzaak gehaald maar het is ook te koop bij drogisterijen of als je een boer kent die het voert, willen ze vast wel een kilo missen. Het spul is voor de koeien spotgoedkoop.

De dader van de vergiftiging is gepakt. We hebben de afgelopen 5 jaar 3 rechtszaken gehad. Eerst een strafzaak bij de politierechter. Daar heeft hij voorwaardelijk een maand gevangenisstraf gekregen en een boete van 1000 euro. Vervolgens hebben we een civiele zaak aangespannen voor de schade. Die zaak hebben we gewonnen en hij moest ons een dikke schadeclaim betalen incl. alle gerechtskosten. Toen ging hij in Hoger Beroep met behulp van een politieagent, ja echt waar, hij kreeg hulp van politie.
In Hoger beroep is het afgelopen februari tot een schikking gekomen en moest hij ons alsnog een dikke schadeclaim betalen.
Aangezien hij geen rooie rotcent heeft moet hij ons nu maandelijks 8 jaar lang afbetalen.
Maar ja, we krijgen er geen 100% gezonde paarden voor terug :(
De dader is dezelfde man als waar wij in Gestalkt mee op tv. zijn geweest. Op advies van de politie hebben we toen de media ingeschakeld met Alberto Stegeman.
Ondanks dat hij al een strafblad had pakte de politie zelf maar niet door en kon hij jarenlang doorgaan met zijn gestalk, dreigementen en illegale zaken.
Een jaar voor het gifspuiten heeft deze buurman gedreigd onze paarden wat aan te doen met taxus.
Dat hebben we toen ook gemeld bij de politie en kregen als antwoord: Mevrouw we komen niet eerder dan dat er een paard dood in de wei ligt.
Dat is het beleid van politie hier :(

Helaas, zo'n 5 weken terug hebben onze paarden opnieuw gif binnen gekregen. Wéér een terugval. Nu een buurvrouw die notabene zelf paarden heeft, heeft in haar wei gespoten en op 3 plekken onze weiland flink geraakt terwijl onze paarden er graasden. En ... erger, ze wist dat onze paarden eerder beschadigd zijn door die giftroep.
Dat onverantwoord gifspuiten heeft ze een paar jaar terug ook geflikt. Toen spoot ze met MCPA en MCPP en zette haar eigen paarden er direct weer op. Voor MCPP staat notabene een wachttijd van 28 dagen dat vee er niet op grazen mag !
Afijn we hebben weer de wijkagent ingeschakeld die na 2 weken 's een keer kwam opdagen.
De buurvrouw beweerde met azijn gespoten te hebben. Wat niet klopte want van azijn gaat gras ook kapot en dat was niet het geval.
Maar de wijkagent vond haar verklaring voldoende en gaf aan dat ik de paarden toch ook wel even in een ander weiland kon zetten als de buren gespoten hadden.
Pardon !! De omgekeerde wereld. Ik moet maar zorgen dat onze paarden veilig kunnen grazen als buren zonder het te melden en zonder beschermkap gewoon over de erfgrens heen spuiten ???
In elk geval is toegezegd dat ze een volgende keer zouden waarschuwen als ze weer gingen spuiten.

Er wordt in dit land zo nonchalant omgegaan met particulier misbruik van gifstoffen. Onvoorstelbaar.
Terwijl boeren als een mestinjecteur maar iets nadruppelt op de kopakker al een boete van 2500 euro aan de broek hebben van de NVWA (vroegere AID)

Wat de begroeiing voor de Paddock paradise betreft. We wonen hier nu 20 jaar en hebben best veel in de afgelopen jaren aangeplant zodat er ook best al wel grote struiken en knotwilgen staan. De meidoorns zijn ruim 4 meter hoog en ook ideaal als schaduw in de zomer.

Wat de kruisingen betreft, de jonkies met Quarter bloed hebben een echte Quarter kont, ik zal 's een keer wat foto's maken en plaatsen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:13

Jotoma schreef:
Ik ook niet hoor. Maar baking soda staat bij mij bekend als waspoeder en waspoeder eet ik ook niet ;)
Ik dacht dus dat je het artikel liet lezen om een punt duidelijk te maken, vandaar dat ik de link niet gelijk legde :D

Azijn is ook zo'n 'dubbel' middel.
We gebruiken het als voedingsmiddel maar het voldoet ook prima als onkruidverdelger op de stoep of erfbestrating.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:40

Bakingsoda, bij de jumbo hebben ze pakjes van arm&hammer(oranje doosjes)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:26

Even wat anders, kreeg vamorgen de tip om marstall force te gaan geven als vitamine aanvulling op weidegang.
Heb even gekeken en is best hoog gedoseerd.
Is dit een geschikt supplement om te geven aan eczemers?
Ik gaf de naf veteranensupplement,maar zie dat die martsall veel hoger gedoseerd is.

Twijfel dus nu om over te stappen.
Is dit geschikt, of is er een supplement wat beter is

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:58

@henny: maar dan is er nog wel het verschil schoonmaakazijn en natuurazijn. Die eerste zou ik niet door mn sla gooien :D

@ellepel: die van mij at de force na een paar maanden niet meer en deed het er niet spectaculair op. Op vitalbix deed hij het stukken beter. Maar ik denk dat dat per paard verschillend is. Als het om waardes gaat zou je ze natuurlijk ook op voervergelijk nog kunnen vergelijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:30

Ellepel, hij stond bij mij op de lijst als mogelijkheid voor een eczemer(mijn vorige) maar die at het niet , uiteindelijk ben ik voor agrobs weidemineral en naturmineral gegaan
dacht helemaal hetzelfde spul of anders minieme verschillen, op de vorm na
Weide = grotere brokken/snoep formaat, natur = een pellet
Word hier goed gegeten en zit vrij laag in ijzer (Zit vaak al meer dan genoeg in de bodem en dus het gras/hooi)
Wij geven er dan nog een supp bij maar das ivm echt idioot hoog ijzergehalte in de bodem en grondwater waardoor de koperopname in het gedrang komt

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:10

Dekenvraagje!

Hoi ik kom even binnenvallen! Ik heb een welshje staan met een premiere exceemdeken maar de hals zakt steeds tot de helft. Het gedeelte wat eronder zit gaat best goed. Gevoelig maar geen wondjes, maar het onbedekte deel gaat dus niet goed. Is er een deken met langere hals of een aparte hals?

ik kan de hals tot zijn oren trekken maar wil hij eten is hij te kort. Ik vind de stiek ook best strak zitten. Hoe word deze normaal tot achter de oren gehouden? Of blijft hij bij andere gewoon op zijn plaats zitten?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:14

Daarom gebruik ik een vliegenmasker met halsdeel, wat ik dmv clipjes aan de hals vastzet. Zo is het stuk achter de oren en de voorpluk ook beschermd.

Omdat ik bijna geen merk kap kon vinden die aan mijn eisen voldeed én bleef zitten, ben ik de kappen zelf gaan maken.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:18

Zelf gaan maken? Hoe heb je dat gedaan dan? En waarom voldeden de andere vliegenmaskers met halsdeel niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:26

Ik zou dan idd een kap erbij nemen en die aan je deken vastmaken (najah de sluitingen dan). Bij mij zakt de hals ook iets terug, maar niet heel erg ver (brede nek heeft soms z'n voordelen :+). Het is dat de ej maskers echt niet bij [***] zn hoofd paste. Anders had ik die gehouden.

Aahw meneer was wel beetje sip in zn natte pyjama vandaag. Althans dat vond ik. Hij leek zelf nergens last van te hebben. Heb binnen even zn staart ingesmeerd (zag er rustig uit) en wat eten gegeven (vooral veel poeders en een hand pavo natures best, zodat die het op eet).

Wat een weer vandaag. Noemen ze dan "kans op een bui". Hopelijk morgen weer droog weer. Dan weer even rijden en heel de deken af om zn manen ook te bekijken...

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:34

Met een kap bedoel je dan een vliegenmasker? Die ken ik alleen zonder hals. Zijn er ook met hals en zoja waar haal je die dan?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:59

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:04

peaches schreef:
Zelf gaan maken? Hoe heb je dat gedaan dan? En waarom voldeden de andere vliegenmaskers met halsdeel niet?

Het enige soort vliegenmasker dat goed blijft zitten bij onze pony is een simpele van dat zwarte plastic gaas met nepbontjes om de randen, bijvoorbeeld van Harry's Horse.

Ik naai zelf een oornetje van kapotte dekenstof, zet dat vast op de plek waar het hoort (maskers met oren hebben daar vaak slap gaas wat snel kapot gaat en de mugjes niet goed tegenhoudt).
Daarna neem ik een lap stof en zet die aan hals/kaak zijde van de hoofdkap vast. Die lap stof zet ik weer met clipjes in m'n deken vast. En dan op die manier, dat de deken bovenop de lap stof zit. Beetje lastig uitleggen.
Zie foto: Afbeelding

Je hebt ook wel eczeem hoofdkappen waar de hals al aan vast zit, bijvoorbeeld van Pagony of ThermoMaster. (die laatste past wel, die eerste heeft een rare pasvorm)

Zoiets als dit: https://www.kraemer.de/Ekzemer-Kopfteil ... &ci=248467

edit: die van de epplejeck zet je ook vast met clipjes. Meestal worden de clipjes bij de eczeemkap geleverd, en moet je ze alleen nog met een bandje in/aan de hals van je eczeemdeken naaien :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:37

Jotoma schreef:
@henny: maar dan is er nog wel het verschil schoonmaakazijn en natuurazijn. Die eerste zou ik niet door mn sla gooien :D

@ellepel: die van mij at de force na een paar maanden niet meer en deed het er niet spectaculair op. Op vitalbix deed hij het stukken beter. Maar ik denk dat dat per paard verschillend is. Als het om waardes gaat zou je ze natuurlijk ook op voervergelijk nog kunnen vergelijken.

Ja staat de force dus niet op supplementenvergelijk.
Maar ik had zelf al even gekeken, ik moet iets hebben wat hoog gedoseerd is en laag in prijs,
Haha maar ja dat willen we allemaal denk ik :j

Het is een supplement toch,zag staan dat een pony 50 gram per dag moet.
Snap ik niet dat ze het niet eten, doe je dat toch gewoon door ander voer heen?

Peaches, naai er een stuk bij aan?
Dan is die hals langer,kun je het zelf niet dan misschien in je omgeving wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:27

Peaches, je hebt er 2 sluitingen bij onder de kaak. En onderaan het halsstuk een langere sluiting voor ri de rug. Die kan je op je deken vastnaaien op de juiste plek. Dan zou die moeten blijven zitten..

Maar zoals safiera doet is ook een goede optie. Kan je misschien alles beter passend uitkiezen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:54

ellepel schreef:
Jotoma schreef:

Ja staat de force dus niet op supplementenvergelijk.
Maar ik had zelf al even gekeken, ik moet iets hebben wat hoog gedoseerd is en laag in prijs,
Haha maar ja dat willen we allemaal denk ik :j

Het is een supplement toch,zag staan dat een pony 50 gram per dag moet.
Snap ik niet dat ze het niet eten, doe je dat toch gewoon door ander voer heen?

Peaches, naai er een stuk bij aan?
Dan is die hals langer,kun je het zelf niet dan misschien in je omgeving wel?

En maak kennis met mijn pietlut :D
Die vreet de andere brokjes er tussen uit en laat deze liggen of raakt zn voer dagenlang niet aan. En dan ligt er zo'n bult voer.. Het lukte me alleen met slobber nog, maar dat wilde ik niet elke dag maken. Teveel gedoe.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:12

Nou ja,,wat een pietlut inderdaad _O-
Ik maak appie zijn voer altijd nat, en dan is het al snel een papje.
Die eet volgens mij alles er door heen.
Al moet ik zeggen, heb nu de kompleet plus van naf,maar dat vind hij niet zo lekker.
Emmer is toch bijna leeg en wil eens op zoek naar wat anders.
Mooiste zou zijn als ik het voor hem en voor de tinker kan gebruiken.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:26

Mijn ene paard krijgt vitamine E poeder door haar voer en meestal blijft het poeder netjes in de voerbak liggen terwijl ik het echt door het voer heen meng :+