[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Thirteen

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:09

Andere symptomen waren trouwens opgezetten harde manenkam, vetbulten, GEEN Lange vacht, NIET overmatig drinken en urineren, GEEN sloom paard (integendeel ;) )
WEl te dik op dat moment en te weinig beweging.
Nu depressief hb paard dat heel slecht eet ... (zelfs op randje van te mager nu zelfs ...) en resultaten van de prascend zie ik niet ...
Vandaar mijn vermoeden naar EMS en geen PPID

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:32

De HB icm met de waarde en dik zou voor mij wel duiden op Cushing. Maar ook ik ben benieuwd naar wat JP zegt

Met die waarde vind ik 1/2 te hoog, zeker gezien de bijwerkingen die te lang aanhouden. Ik zou teruggaan naar 1/4 elke dag en dat 6 weken volhouden. Mijn paard was ook na 4 weken op medicijnen depri en at bijna na, nu een heel ander paard

En ook op EMS testen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:18

Thirteen schreef:
Andere symptomen waren trouwens opgezetten harde manenkam, vetbulten, GEEN Lange vacht, NIET overmatig drinken en urineren, GEEN sloom paard (integendeel ;) )
WEl te dik op dat moment en te weinig beweging.
Nu depressief hb paard dat heel slecht eet ... (zelfs op randje van te mager nu zelfs ...) en resultaten van de prascend zie ik niet ...
Vandaar mijn vermoeden naar EMS en geen PPID

lijkt inderdaad meer op insuline resistentie.Ik weet niet of prascend daar iets tegen doet.De ene keer lees ik van wel de andere keer niet.
Mijn paard heeft wel cushing en ook IR en ook pergolide.En ik moet heel erg uitkijken met wat ik aan hooi en voer geef.Anders staat hij zo (licht)bevangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:39

Ho even thirteen, weet jij wel zeker dat er pg/ml achter die 20 stond en niet toevallig die andere rekenfactor? Douraque jij weet wel hoe die heet, toch?

Oh nee dat was iemand anders geloof ik.
Maar ik zou zeker nu eerst maar eens gaan testen op I.R. en vandaar uit verder gaan kijken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:46

ohjajoh6 schreef:
Ho even thirteen, weet jij wel zeker dat er pg/ml achter die 20 stond en niet toevallig die andere rekenfactor? Douraque jij weet wel hoe die heet, toch?

Oh nee dat was iemand anders geloof ik.
Maar ik zou zeker nu eerst maar eens gaan testen op I.R. en vandaar uit verder gaan kijken.

Bedoel je de andere eenheid waar de waarde ook wel in wordt uitgedrukt?
Die is pmol/L.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:49

Idd die andere is pmol en moet ongerekend worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:31

Ja die bedoelde ik inderdaad ja, dank jullie dames!

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:31

Nee er staat Pg/ml

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:33

Ok. Maar ik zou toch nu echt eens gaan testen op i.r.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:48

Thirteen schreef:
Nee er staat Pg/ml

Daar twijfelde ik in het begin ook aan, maar het klopt dus wel.

Maar jij had je DA toch gevraagd om op IR te testen? Want ze moest toch nuchter? En dat heeft de DA uiteindelijk niet gedaan? Kan hij nog een keer komen, balen zeg.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:30

was ik iets te voorbarig dat het goed ging. Gisteren 2 keer de veearts geweest omdat Joris koliek had. vannacht paar keer erheen gereden. We denken nu zandkoliek(is gesondeerd met parafine),maar ik zie bijna geen zand in de mest. Zou je na 3 maanden nog de bijwerking koliek kunnen hebben van de prascend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:50

Moet je dan niet eerst een zand weg kuur gaan geven, wil je zand in de mest gaan vinden?
En ik weet het natuurlijk niet zeker want het is voor ieder paard anders, maar ik vermoed toch dat na 3 maanden, de bijwerkingen zo onderhand wel weer voorbij zouden moeten zijn.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:25

Maar is koliek überhaupt een bijwerking van de prascend dan?

En zoals ojajoh zegt, moet je niet eerst zandweg geven voordat je zand in de mest ziet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:42

ik heb nog nooit koliek gehad,ook niet sinds hij pergolide krijgt.
Pluisbeer@wanneer was hij voor het laatst ontwormd?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:34

Met paraffine zou er ook zand mee moeten komen. Sommige schijten zich er helemaal leeg van (die van mij gaan er alleen wat smeuïger van mesten). Maar soms zie je een het niet, of alleen met een paar mestballen in water.

Ik zou er niet van uit gaan dat t een bijwerking is.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:26

Ik kom me ook melden. (en ga 500 pagina's door lezen :o )
Ik heb mijn haflinger pony vorig jaar laten testen omdat hij niet uit zijn wintervacht kwam. Hij had toen geen cushing waarde geloof 39. Ook dit jaar kwam hij niet door zijn vacht en omdat de test nu goedkoop was besloten nog eenmaal te testen. Deze keer kwam de waarde op 56.1.

De enige uiting is zijn vacht. Veel plassen doet hij altijd al (onderzocht in emmeloord) was iets ingevallen maar kan natuurlijk ook komen door ouderdom. Overgegaan op ander voer en de dierenarts zei ook hij ziet er prima uit. Qua conditie merk ik niks loopt nog in training m1/m2 en word zo'n 5x per week getraind.

Volgens de dierenarts hoefde ik helemaal niks veranderen gewoon zo door gaan. Pas als er andere symptomen bij komen aan de bel trekken en plan van aanpak bespreken.

Ik vraag me af of de waarde van de cushing te maken heeft met de problemen die ontstaan. Omdat hij een heel lage waarde heeft vergelijking met anderen.

Zijn er meerdere ervaringen hier met lage waarde? En hoeveel % neemt de kans op hb voor? Aangezien hij nog op gewoon vol krachtvoer staat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:47

Pony hier met waarde 36 (eind juni), dus ook vrij laag. Medicijnen nog in de opbouwfase en ik zie al verbetering (was al 3 weken aan de monnikspeper trouwens). Aankomen (eindelijk), relaxter en weer looplust. Verharen is nog steeds normaal, maar wel seme/mok achtige klachten.

Voeradvies is koolhydraatarm, dus oppassen met graan (kijk naar de hoeveelheid suiker + zetmeel in je voer, laag is onder de 15%) en genoeg vit. E geven.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:04

Wanneer heb jij hem vorig jaar laten testen? Als dat tussen nov en juli was, had je paard met die waarde van 36 al Cushing (vanaf 20 in die periode). En nu helemaal gezien de waarde en symptomen. Zonde dat je DA heel weinig hierover weet, anders had hij vorig jaar al medicijnen voorgeschreven.

Dat je aan de buitenkant niets ziet, betekent niet dat een paard intern niet lijdt. Er zijn genoeg symptomen van Cushing niet als zodanig aan de buitenkant afspelen. Dus die klachten komen zeker door de (onbehandelde) Cushing en worden alleen maar erger als je medicijnen gaat geven. En geloof mij, een paarden Cushing kan interne erg lijden en na medicijnen zie je ze gewoon opknappen

Ik zou zeker met prascend beginnen, rustig aan opbouwen vanaf 1/4 naar de juiste dosis. En voer zo laag mogelijk in suiker en zetmeel

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:11

Heb hem vorig jaar rond dezelfde tijd laten testen begin augustus/ eind juli.

Ik heb ook gevraagd of het niet verstandig was om 1/4 te gaan geven als onderhoud maar de da gaf aan dat dit onnodig was zolang hij geen andere klachten kreeg.
Welke interne problemen moet ik aandenken?

Is het niet dat als hij het wel een tijdje heeft dat dit dan wel tot uiting moet komen in ieder geval met de het werk wat hij doet? In augustus nog weekje in bos gelopen 100 km.

Ik heb nu bij een andere da laten testen dus kan nog even contact opnemen met mijn eigen da.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:28

Ten eerste zonde dat je DA er schijnbaar niet veel vanaf weet.

Ten tweede interne problemen als de thermostaat die ontregelt is, het lichaam kan de hoeveelheid suiker/zetmeel niet meer verwerken. Zoek maar eens op mijn berichten. Veel paarden kunnen het al jaren hebben zonder dat de eigenaar het zelf weet door verschillende klachten te wijten aan bijvoorbeeld ouderdom.

En nee dat hoeft met werken helemaal niet tot uiting te komen

Lees mijn berichten maar eens na, dat begrijp je het allemaal wat beter. En begin met medicijnen, een paard met Cushing onbehandeld laten staat voor mij gelijk aan dierenmishandeling (behoudens de paarden die niet tegen de medicijen kunnen)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:36

we moeten begin september weer ontwormen, is dan 3,5 maand geleden. Als hij stabiel blijft doe ik het eerder.

Koliek is volgens de bijsluiter een bijwerking, heb dat vannacht op stal uitgebreid bestudeerd. Lijkt me ook vreemd hoor dat dat nu zo zou zijn. Misschien dat 1 pil nu iets teveel is om dat hij echt heel veel is afgevallen.
Ik heb al 3 keer mest onderzocht in water: nog steeds niet veel zand erin. Naast de paraffine van gisterenavond(krijgt 24 uur de kans om zijn werk te doen, darmpassage) krijgt hij ook sinds gisterenochtend psyllium.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:21

pluisbeer schreef:
we moeten begin september weer ontwormen, is dan 3,5 maand geleden. Als hij stabiel blijft doe ik het eerder.

Koliek is volgens de bijsluiter een bijwerking, heb dat vannacht op stal uitgebreid bestudeerd. Lijkt me ook vreemd hoor dat dat nu zo zou zijn. Misschien dat 1 pil nu iets teveel is om dat hij echt heel veel is afgevallen.
Ik heb al 3 keer mest onderzocht in water: nog steeds niet veel zand erin. Naast de paraffine van gisterenavond(krijgt 24 uur de kans om zijn werk te doen, darmpassage) krijgt hij ook sinds gisterenochtend psyllium.

Paraffine schijnt achterhaald te zijn als zijnde zandafdrijvend...glijdt over het zand heen en er komt te weinig mee naar buiten. Psyllium vezels zouden wel hun werk moeten doen, maar wel een goeie hoeveelheid van geven bij zandkoliek. Als hij echt veel zand in zijn darmen heeft, zul je die psyllium ook een langere tijd moeten geven. Loopt ergens een topic over hier, over een paard dat behandeld geweest is voor zandkoliek in Utrecht als ik mij niet vergis...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:35

pluisbeer schreef:

bij cushingpaarden is het echt heel belangrijk dat je strikt ontwormd.3.5 maand geleden is wel lang...of je laatste kuur moet met moxidectine zijn geweest?Dan kan het net.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:37

Wouterpaard, welke aanduiding heeft de waarde? Er zijn er 2 (zie beginpagina)
Daar zit wel degelijk verschil in. Zie ook een blz terug de posts van Thirteen.

Anders volledig met Douraque eens............jouw DA weet ws weinig van PPID om jou goed te kunnen adviseren. Lees de openingspost even goed door en dan weet je wat we bedoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:21

Als een paard maar een licht verhoogde acth waarde heeft en bijna geen typische cushing symptomen, kan die lichte verhoging in acth ook duiden op pijn. Ik kan mij dus eerlijk gezegd heel goed voorstellen , dat niet iedere DA , direct begint met het voorschrijven van prascend.