Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 07:36

Een Meldingsplicht zou zeker helpen wat ik denk dat er nog niet de helft van de gevallen hier gemeld zijn ik weet gevallen voor 100% zeker er daar wordt hier niet eens over gesproken.
Daarom gewoon nederland even helemaal dicht voor evenementen dan is het zo weer weg maar zoals het nu gaat komen er alleen maar meer besmettingen bij.

Ik kan heel goed begrijpen dat bedrijven het niet melden aan Bokt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:00

Bloodymary schreef:
Denk juist dat een wedstrijdpaard een veel betere conditie en gesteldheid heeft en daardoor juist minder vatbaar is.

Ik denk dat je daar nog wel eens naast kan zitten, echte topsporters hebben toch ook een verminderde weerstand ?

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:04

Lievelucje schreef:
Overigens adviseert de KNHS organisaties om bij afmelding het inschrijfgeld kwijt te schelden

Ja maar dat is weer een advies en organisaties die tegen het advies in de wedstrijd wel laten doorgaan zullen dit advies vast ook niet opvolgen.

Ashley5760

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:16

Ik heb zojuist een merrie geholpen die aan het veulenen was (veulen dood en te vroeg), da is onderweg ik ben ook weer weg wanr moet naar school. Eigenaar is er inmiddels bij maar word al gespeculeerd even afwachten dus

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:33

oei, zielig.... spannend ook wat het zal zijn.

heb ik wat gemist: zijn er eigenlijk nog nieuwe gevallen?

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:34

colette_007 ... ohoh......

vessuvius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:34

G, morgen
iemand een idee waar dat overzicht *Rhino* kaartje gebleven is?
wilde even checken of er iets is verandered inmiddels
staat ook niks op de frontpage ( zou wel handig zijn )

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:35

Officieel is groningen de laatste geloof ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:40

franka75 schreef:
ik las nu ook van een stal in friesland. Ik vind het toch raar dat het nu op zoveel plaatsen opduikt. en ik denk dat die meldingsplicht geen kwaad kan, zodat we tenminste weten waar we rekening mee moeten houden of waar we even niet moeten komen , dus niet voor altijd. :o

Het is niet raar dat het overal opduikt. Dat is ieder jaar al zo. Zeker de abortusvariant komt vaker voor. Alleen hoorde je daar tot nu toe nooit zoveel van.
De neurologische variant is bij mijn weten ook wel eens eerder in de richting van Nootdorp / Schipluiden geweest. Daar hoorde je toen wel van, maar ik kan mij niet herinneren dat er toen behalve die stal en wellicht wat stallen in de directe omgeving, ook andere stallen "op slot" gingen. Er werd meer zo gehandeld als bij een droesinfectie.
Ik zie niet dat een meldplicht zou bijdragen aan voorkoming van het verspreiden van het virus. Ik denk juist dat een meldplicht een vals gevoel van veiligheid geeft. Een stal gaat echt niet bij elke verkoudheid of griepverschijnselen dat melden. Op het moment dat paarden omvallen, dan houd je dat heus niet stil.
En juist ook in die beginfase zijn paarden besmettelijk. Het komt aan op het verantwoordelijkheidsgevoel van de eigenaren, die niet op pad zouden moeten gaan met een paard dat hoest of snottert (want die zie ik nog vaak genoeg op wedstrijd).

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:41

Oef colette_007 dat klinkt niet best. Hopelijk heeft het een andere oorzaak.

Wat ik me gisteren af vroeg is: Stel dat mijn merrie drachtig is, meer dan 300 dagen en het veulen dus levensvatbaar is.
Mijn merrie komt in contact met het Rhino virus en verwerpt haar veulen. Gaat het veulen dan eerst dood in de baarmoeder en wordt het daarna afgedreven of is het mogelijk dat het veulen te vroeg maar wel levend ter wereld komt omdat deze al voorbij de 300 dagen is?

En ik neem aan dat dan zowel merrie als het veulen vanaf dat moment drager zijn?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:43

Bij ons op de manege zou ook een groot meerdaags concours vandaag beginnen. Zouden ook zo'n 1200 combinaties aan de start komen in 5 dagen!!! Gelukkig is dit wel afgelast en met twee week verschoven, ondanks dat er ook toppers zouden komen als Albert Zoer en Jur Vrieling.. Kan me ook niet voorstellen dat zulke ruiters nu gaan starten.. En aangezien in Asten ook Piet Raaymakers staan en nog een aantal van zulke namen vraag ik me af of zulke ruiters het risico nemen...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:45

urobi schreef:
kan mn berichtje nergens meer vinden maar ik heb van mijn overburen gehoord dat er hier in Duitsland net over de grens 8 merries verworpen hebben ik weet niet of je Duitse plaatsnamen mag noemen maar dit bericht heb ik mondeling gekregen en aangezien wij een paardenpraktijk aan de overkant hebben zitten zal er iets van waar zijn.Nu heb ik zelf het idee dat er heel weinig Duitsers die hier wonen weten wat Rhino is en het hier ook niet zomaar naar buiten gebracht wordt.Ik ben zelf al aan het zoeken geweest via google.de maar kan niks vinden hierover.In Duitsland zijn de wedstrijden nog niet afgelast

Als je de plaatsen mij wilt pb en?

Ik heb gister mijn stalgenoten gewaarschuuwd (ik hoop dat ze er iets me doen). Er zit hier in het dorp wel een stal die hel veel op wedstrijd gaan.
Is het in het Duits ook gewoon Rhino?
Ik heb thuis 1 dragende merrie staan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:47

Naath86: is asten afgelast ?! En de feesravond (zatd) ook?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:49

colette_007 schreef:
Naath86: is asten afgelast ?! En de feesravond (zatd) ook?

Ehm nee... Ik heb het over een concours op onze manege in Drenthe.. En ik vraag me juist af of die ruiters die naar Asten gaan wel het risico nemen..

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:53

Weet iemand hier hoe je de rhinokaart van erik riensema moet intrepreteren? Wat betekenen die groen-blauwe dingen?

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:55

@ Willem dat zijn afgelaste evenementen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:58

Josien_ schreef:
Bloodymary schreef:
Denk juist dat een wedstrijdpaard een veel betere conditie en gesteldheid heeft en daardoor juist minder vatbaar is.

Ik denk dat je daar nog wel eens naast kan zitten, echte topsporters hebben toch ook een verminderde weerstand ?

Maar het gross van de 'wedstrijd-paarden' is natuurlijk geen topsporter :o (al denkt iedereen vaak van wel...)

Ik denk dat een paard met gewoon een goede basisconditie de beste weerstand heeft. Daarbij maakt het echt niet uit of jij 1 keer in de maand je paard mee op wedstrijd sleurt of lekker alleen in het bos hobbelt. En er zijn ook echt recreatieruiters die hun paard beter 'op orde' hebben dan sommige wedstrijdruiters die ik ken :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:02

Farah83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:03

Er zijn nu dus al 7 besmette stallen?
Gister waren het er nog 5 toch?

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:04

Farah83 schreef:

Er is niks meer bijgekomen, wellicht had je informatie die niet up to date was..

Farah83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:09

Oke dacht dat het er gister nog maar 5 waren.
@ hotchocolat Duitlands dus ook al?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:10

Amersfoort schreef:
Farah83 schreef:

Er is niks meer bijgekomen, wellicht had je informatie die niet up to date was..

in dit topic word idd over maar 5 gesproken, maar die hebben de aan hunzelf niet bevestigde 2 niet opgenomen in het lijstje.
[VN] Rhino uitbraak in Nederland *Update 5 maart 2012 21.06 uur*

7 klopt volgens de dierenartsen verklaringen wel.
Laatst bijgewerkt door bicci op 07-03-12 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:10

Weet iemand of er al Rhino geconstateerd is in België?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:12

mag schreef:
Weet iemand of er al Rhino geconstateerd is in België?

Zijn er geen paardenfor's in belgie die je kunt raadplegen?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:13

Ik zie in Belgie nergens een rood prikkertje?

Edit: het bericht van Hotchocolat is aangepast. Bovenstaande opmerking klopt nu niet meer.....