Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:13

geerke schreef:
Dank je!Ik ben ook wel blij dat hij het goed doet!
Hij heeft inderdaad cushing en IR ,en is sinds vorig jaar december aan de pergolide.
Hij is 26....een oude man dus <3

Wauw dat zou je echt niet zeggen van de foto :D ik schatte hem 16 :o
Hij ziet er echt heel goed uit :j

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:49

Overigens werkt de peperkoek truuk hier niet meer :( :(

Mevrouw neemt geen peperkoek meer aan... Zelfs niet zonder medicatie erin.. Doe je stukjes peperkoek door haar gewone voer eet ze het hele voer niet meer. Kortom ze vertrouwt de peperkoek niet meer...

Doen het nu in een sultana, dat werkt wel.. Maar zal natuurlijk ook weer een einde aan komen... Hebben jullie nog goede tips?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:17

Focussed schreef:
Overigens werkt de peperkoek truuk hier niet meer :( :(

Mevrouw neemt geen peperkoek meer aan... Zelfs niet zonder medicatie erin.. Doe je stukjes peperkoek door haar gewone voer eet ze het hele voer niet meer. Kortom ze vertrouwt de peperkoek niet meer...

Doen het nu in een sultana, dat werkt wel.. Maar zal natuurlijk ook weer een einde aan komen... Hebben jullie nog goede tips?

Gewoon in een handje brok.....zie mijn eerdere posts hierover in dit topic.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:19

Ik ben bang dat ze dan na verloop van tijd ook haar gewone eten niet meer wilt...

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:25

Focussed schreef:
Ik ben bang dat ze dan na verloop van tijd ook haar gewone eten niet meer wilt...

Het is soms niet de smaak van de tabletten die een paard achterdochtig maakt, het is dan het verschil in substantie die door het paard wordt opgemerkt, als vreemd en dus niet oke.
Ik geef de pillen in mijn hand, met daarbij wat brok (weinig is al voldoende, soms niet meer dan 10 stukjes) , geef die en laat ze volgen door een nieuw, klein handje brok. Ik let altijd wel goed op dat ze niet per ongeluk iets laat vallen. Ik geef dit dus apart van de andere paarden en ook apart van de reguliere voerbeurt.
In de 2 jaar die ze nu Pergolide krijgt, heb ik nog geen enkele keer een probleem gehad met voeren.
Ik denk dat je inderdaad moet oppassen dat je niet te veel gaat experimenteren, dat wekt achterdocht alleen maar in de hand.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:44

handje brok inderdaad.In mijn geval lucerne brokjes.
Ik was ook ten einde raad.Krentenbollen,appel,broodje ik kreeg het niet meer naar binnen.
Tot de tip van brokjes :j

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:52

Vandaag mooie foto's gemaakt, ben benieuwd naar de uitkomst ervan.
Moon was super wild, wat wel voor spectaculaire foto's zal zorgen, denk ik....
Ook hele lieve en mooi geschoten.

De vrouw van de pension waar Moon staat, stopt de pilletjes gewoon naast haar tong in haar mond.
Even opletten of ze ze doorslikt en klaar.
Dat gaat super.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:41

Ik meld me hier ook..
Heb mijn pony nog niet laten testen. De DA komt aan het einde van de maand voor zijn influ/tet vacc. Dan zal ik hem gelijk raadplegen.

Pony is voor het eerst (ondanks het altijd op dieet staan en alleen 's nachts in het land) HB geraakt.

De kuiltjes boven zijn ogen zijn bobbeltjes geworden (ik heb gisteren op foto's terug gekeken, 2 jaar geleden was dit nog niet, hoewel het nooit echt kuilen zijn geweest, het is langzaam voller geworden waardoor het mij eigenlijk helemaal niet opviel).

Ook komt hij al 2 jaar slecht zijn wintervacht uit. Volgens de DA kon dat een vitamine gebrek zijn. Hij begint wel al vroeg te ruien, maar het laatste haar wil er niet af, dit gebeurt pas redelijk ver in de zomer. De kleur is nog wel normaal.

Schrikkerig is hij zijn leven lang al (heb hem vanaf zijn geboorte). Dit is niet erger geworden.

Hij staat nu op streng dieet maar het buikje blijft idd wat.

Pony is inmiddels 21, ik dacht eerst dat het met de leeftijd te maken had, maar als ik de dingen hier zo lees denk ik toch een beetje aan Cushing..

Wat betreft de HB, inmiddels rij ik weer na 3,5 week op de paddock en wandelen vanaf het moment dat hij weer lekker liep. Ik geloof dat ik er bijtijds bij was. De typische HB-stand had hij ook nog niet. Maar jemig, dit wil ik natuurlijk niet weer voor hem.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:17

@IMJ: dit lijkt heel veel op het proces dat vooraf ging aan de diagnose "cushing" voor mijn merrie. HB verschijnselen ondanks een dieet zonder krachtvoer en tot dan prima hoeven (NB bekapt, 24/7 buiten, veel beweging)en een vreemde vacht (langere haren,geler dan gewoonlijk). De verschijnselen waren zo subtiel dat zelfs mijn DA er lange tijd niet aan wilde om haar te testen voor Cushing. Uiteindelijk heb ik de beslissing genomen en haar wel laten testen. Ik heb de ACTH test laten doen. Ze doet het nu prima op de Pergolide.
Als je hem nu laat testen moet er in de uitslagen wel rekening gehouden worden met de zgn. "seasonal rise", een verhoging in het cortisolgehalte dat bij elk paard voorkomt in het najaar. Heel veel succes bij je verdere zoektocht.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:22

Ik heb het vorig jaar idd ook al aangekaart, echter kwam hij toen met het vitamine-gebrek verhaal. Wat natuurlijk heel goed kan, aangezien de kwaliteit van hooi en gras achteruit gaat en meneer van mij praktisch geen krachtvoer krijgt.
Nu krijgt hij een vitamine-brok welke hij prima eet en hij glimt als een spiegeltje. Toch kwam hij weer slecht door het haar heen. Na verdubbelen van de brok op aanraden van de DA kwam het haar er na een aantal weken toch af.. toeval? Ik heb geen idee.

Ik moet er ook wel bijzeggen dat het gras bij ons niet ideaal is. Ja, ik heb er een studie van gemaakt :D, onze boer heeft Raaigras, dit is gunstig voor koeien, houdt de melkproductie lekker op gang maar voor paarden is het niet geweldig. Veel te vet (fructaan/eiwitgehalte is te hoog).

Ik las iets over Pergolide geven op proef. Hoeveel DA's doen dit en kan het kwaad wanneer er geen Cushing blijkt te zijn?
Laatst bijgewerkt door IMJ op 17-09-12 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:23

Hoorde her en der slechts nieuws. Altijd erg triest om te horen als het niet meer gaat. Sterkte voor die mensen.
Heb vandaag met de d.a. besproken of ze toch cushing gaan testen bij mijn zevenjarige shet. Hij knapt niet echt op. Aan de andere kant heeft hij slechts een keer bevangenheid gehad en heeft hij vooral luchtwegproblemen. Maar ook z.e. en jeuk aan zijn hele huid. Verhaard slecht. Vet in de kuiltjes boven de ogen. Buikje, maar verder afgevallen.
Ik weet het ook niet. De test gaat gepaard met cortisonen spuit, wat weer een risico vormt voor de bevangenheid. D.a. gaan het iig bespreken en voor en nadelen tegen elkaar opwegen.
Kans dat hij cushing heeft is klein, gezien de jonge leeftijd. Maar we weten het dus niet

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:47

Focussed schreef:

Dat is precies de reden dat ik absoluut geen pergolide met "het gewone voer" geef omdat er genoeg paarden zijn die uit wantrouwen dan hun gewone eten laten staan.

Een appel, een peen of een gewone dubbelgeslagen boterham of een krentenbol (die laatste heeft bij ons heeel erg lang gewerkt) en vaak kun je op een gegeven moment dan wel weer terug naar opties die eerder uit de gratie waren.
Op een gegeven moment worden ze namelijk weer makkelijker met aannemen, maar juist deze "ik wantrouw wat je me geeft dus ik eet het maar niet op" fase is behoorlijk lastig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:49

eiber schreef:
Focussed schreef:

Het is soms niet de smaak van de tabletten die een paard achterdochtig maakt, het is dan het verschil in substantie die door het paard wordt opgemerkt, als vreemd en dus niet oke.
Ik geef de pillen in mijn hand, met daarbij wat brok (weinig is al voldoende, soms niet meer dan 10 stukjes) , geef die en laat ze volgen door een nieuw, klein handje brok. Ik let altijd wel goed op dat ze niet per ongeluk iets laat vallen. Ik geef dit dus apart van de andere paarden en ook apart van de reguliere voerbeurt.
In de 2 jaar die ze nu Pergolide krijgt, heb ik nog geen enkele keer een probleem gehad met voeren.
Ik denk dat je inderdaad moet oppassen dat je niet te veel gaat experimenteren, dat wekt achterdocht alleen maar in de hand.

Dan heb je mazzel gehad.. dat ze niet ook haar gewone voer heeft latgen staan. Het gaat ook niet om de smaak, maar op een gegeven moment weten ze dat "dat dingetje" ze even minder lekker laat voelen oid, het is de associatie niet zozeer met de smaak vlgs mij.. maar met wat het doet.

Als je wel voer gebruikt zou ik voer gebruiken wat ze normaal niet krijgen, dus een soort belonings handje van ander voer dan dat ze normaal krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:54

liljebo schreef:
Hoorde her en der slechts nieuws. Altijd erg triest om te horen als het niet meer gaat. Sterkte voor die mensen.
Heb vandaag met de d.a. besproken of ze toch cushing gaan testen bij mijn zevenjarige shet. Hij knapt niet echt op. Aan de andere kant heeft hij slechts een keer bevangenheid gehad en heeft hij vooral luchtwegproblemen. Maar ook z.e. en jeuk aan zijn hele huid. Verhaard slecht. Vet in de kuiltjes boven de ogen. Buikje, maar verder afgevallen.
Ik weet het ook niet. De test gaat gepaard met cortisonen spuit, wat weer een risico vormt voor de bevangenheid. D.a. gaan het iig bespreken en voor en nadelen tegen elkaar opwegen.
Kans dat hij cushing heeft is klein, gezien de jonge leeftijd. Maar we weten het dus niet

Gevoeligheid voor luchtwegproblemen is wel een van de symptomen van cushings.. De dingen die je noemt zijn wel echt herkenbaar als symptomen. Ik zou niet met cortisonen aan de gang gaan, maar bloed en urine testen want hij is al een keer bevangen geweest. Er zijn jammer genoeg echt wel gevallen van 7 jarigen met cushings bekend en het is een shet dus een sober ras waardoor je meer risico loopt op cushings.
Er is onlangs een onderzoek geproduceerd dat er bij HB veel sneller aan cushings/hormonale problemen zou moeten worden gedacht dan er nu gedaan wordt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:57

liljebo schreef:

Kunnen ze in Zweden geen ACTH basaal test doen? Lars weet dat vast wel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:11

De da. hier doet alleen de test met inspuiting van cortisonen. Ik denk vanwege de tijdsduur met de andere testen. Bij acth moet twee uur na inspuiting een bloedproef worden genomen en dat is waarschijnlijk praktisch niet haalbaar voor de mobiele d.a. hier, die een groot regio bestrijkt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:44

Met een basaaltest hoeft er alleen maar bloed afgenomen en dient het bloed gekoeld te worden en binnen 3 uur in het laboratorium gecentrifugeerd te worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:22

ah oke, maar dat betekent dus wel dat het bloed meteen naar de praktijk moet (en dus niet tijdens de rondreis van de d.a. mag worden genomen) en binnen 3 uur gecentrifugeerd zou moeten worden. Dan hangt het dus af van de mogelijkheden die ze hier hebben.
Ik kan lars daar wel naar vragen, maar ik denk dat het verschilt van praktijk/regio tot praktijk/regio

Ik kan wel de d,a, vragen. De afkortingen zijn wat verwarrend voor mij, omdat ik niet weet welk van die testen de test is waarbij ze cortisonen inspuiten. Ik heb hier zoveel info materiaal liggen en ondertussen zo'n enorme achterstand met mijn werk, dat ik het niet redt om mij helemaal in te leren op zo'n korte termijn. (moet vandaag ook echt werken, want ik kom -ben eigenlijk al- in de problemen)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:30

@liljebo - Dexamethason is de test waarmee ze cortisonen inspuiten, die wil je dus NIET ;-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:57

maar als dit nu de enige methode is die ze hier toepassen? (want die indruk heb ik dus, gezien de zeer beperkte mogelijkheden van de regionale d.a.)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:30

Dan zou ik alles op alles zetten om de basaal test te doen. Ook in NL is dat lastig - de meeste DA's hebben geen tijd om er zelf voor te zorgen dat het afgenomen bloed in het lab komt. Ik heb het zo geregeld dat de DA bloed afnam ( zijn speciale buisjes voor nodig) en ik ben vervolgens zelf in de auto gestapt met het bloed in een koelbox en naar het lab in Utrecht gereden. De DA had hen geïnformeerd over mijn komst, dus geen probleem. Overleg met je DA of vraag Lars wat de mogelijkheden nog zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:06

De d.a. is inmiddels geweest en ik heb het wel besproken. Hij begrijpt het punt en is het er ook mee eens, maar het is handiger om een dergelijke test in een kliniek te doen, gezien de afstanden hier.

Voor nu is bloed afgenomen om te kijken wat de leverwaarden zijn, maar in hartslag en ademhaling is geen verbetering zichtbaar, ondanks inhalator. Het zit erin dat hij dus hoe dan ook naar de kliniek moet voor een uitgebreid onderzoek en dan kan dat evt worden meegenomen. Dan is alles nl bij de hand.

de d.a.tast nog echt in het donker wat het probleem is. Het is iig een feit dat het beroerd met het ventje gaat en dat er gewoon iets moet gebeuren

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:33

Wat een nare berichten allemaal... ;(
Nefertarie, Jufloontje en Mara1: heel veel sterkte in deze moeilijke periode

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:47

Zijn jullie al over op de Prascend ipv Pergolide? En iemand enig idee of de dosering hetzelfde blijft als bij Pergolide? Ik heb namelijk ergens gelezen dat de dosering van Prascend preciezer is en je dus minder zou kunnen geven... Mijn pony krijgt 2,5mg daags, dus dat wordt dan straks een duur grapje -O-

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:16

Prascend heeft zelf ergens in een van hun verkoopverhalen gemeld dat hun dosering preciezer zou zijn. Da's natuurlijk onzin en is vooral bedoeld om het gebruik van zelfmaaktabletten te ontmoedigen ( compounded medicin) - in Nederland is dat niet aan de orde want apothekers maken slechts bij hoge uitzondering zelf nog medicijnen.

Vanavond is er overigens een live webinar van The Horse over Cushing - je mocht daar vragen indienen en uiteraard heb ik ( en nogal wat medestanders) daar de vraag gedeponeerd waarom Prascend zó duur is dat mensen en paarden daardoor in de problemen komen. Nu is de webinar gesponsored door BI dus onwaarschijnlijk dat die vraag beantwoord gaat worden. Maar goed, een signaal afgeven is ook wat waard.