[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:21

Slmt9 schreef:
Ik heb gister een testdruppel tectonik gedaan en vandaag van top tot teen (verdund) op gedaan. Ook de eczeemdeken gewisseld voor de vliegendeken van Premier Equine. Ik ben heel erg benieuwd wat ik woensdag aantref qua bulten (die krijgt hij normaliter als hij geen eczeemdeken draagt) en geschuur :o

Waarom verdund?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:24

Omdat dat me minder agressief voor de huid/opname lijkt. Ik meen dat ze daar in Utrecht onderzoek naar hadden gedaan (met verdunde variant). Een soort veiligheidsstapje, puur kan altijd nog.
Paard weegt moment 500kg en heb 15ml op gedaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:27

Oh ok, ik had niet van het onderzoek gehoord, alleen van de ervaringen hier. En volgens mij was dat het maximale wat je mag geven volgens de voorschriften en dan onverdund. Vandaar mijn vraag. :) Ik hoop dat het werk voor je.

Ik gebruik de paardenvariant nog steeds naar tevredenheid.

Slmt9

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:33

25ml stond er in de bijsluiter is het maximale :)
Mooi dat jij ook zo tevreden blijft. Smeer jij verder nog andere dingen en draagt jouw paard nog een deken? Ik blijf toch altijd hoop houden dat die deken ooit af kan :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:38

Nee ik gebruik geen deken. (Ik heb 2 hengsten samen staan dus die blijven 5 minuten heel) Ik smeer wel dagelijks de kruinen in, navel en ballen met Sudocreme. ‘s Avonds gaan ze op stal. Met name de staart en manen worden helemaal niet meer geschuurd. Oren en kruinen blijven nog wat gevoelig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:39

Nou, heerlijk als dat het enige is wat nog nodig is. Om de hoeveel weken smeer jij?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:42

Slmt9 schreef:
Nou, heerlijk als dat het enige is wat nog nodig is. Om de hoeveel weken smeer jij?

Ongeveer elke 14 dagen. Ik houd het niet meer precies bij maar kijk vooral naar mijn paard. Als die begint te kriebelen dan breng ik het opnieuw aan. Met een spuit trek ik een streep van tussen de oren tot op de staartwortel. Het meest in de manen en staart en een klein beetje doe ik met mijn hand(schoen) op z’n buikje smeren. (niet op de navel want daar vind ik de vacht te dun)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:31

Oh dat is wel een stuk sneller dan de 7-11 weken :')
Ik heb 't ook met een spuit en handschoen gedaan :j
Thanks for sharing!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:35

Slmt9 schreef:
Thanks for sharing!

Ja is gewoon volgens voorschriften hoor. :) Ik heb wat jij nu hebt ook eens getest, paar jaar terug, maar had toen weinig resultaat. Ik heb nu een voorraadje Z-itch maar als het op is zal ik het nog een keertje proberen. Als het net zo goed of beter werkt dan neem ik de blauwe streep wel voor lief! ;)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:12

Ik heb gelukkig een donkere vos, nu dan een met aalstreep :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:38

Jessix schreef:
Slmt9 schreef:
Thanks for sharing!

Ja is gewoon volgens voorschriften hoor. :) Ik heb wat jij nu hebt ook eens getest, paar jaar terug, maar had toen weinig resultaat. Ik heb nu een voorraadje Z-itch maar als het op is zal ik het nog een keertje proberen. Als het net zo goed of beter werkt dan neem ik de blauwe streep wel voor lief! ;)

Jullie hebben het niet beiden over tectonic toch? Ik lees nergens 2 weken namelijk bij dat middel maar wel 5 a 7 weken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:54

Ik heb het over Z-itch. Als we het beide over hetzelfde zouden hebben hoeven we natuurlijk niet te vergelijken! :D ;)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:53

Beide hebben evenveel Permithrin erin zitten toch? Wel bijzonder dan eigenlijk dat ze voor paarden zeggen doe maar elke 2 weken en bij rund elke 4/7 weken.

Ik zou het nog steeds wel willen, maar vind 80 euro zoveel voor iets wat dan weer over datum gaat.. heb nog een bijna volle fles tectonic staan, maarja, dik over datum inmiddels...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:27

Jessix schreef:
Ik heb het over Z-itch. Als we het beide over hetzelfde zouden hebben hoeven we natuurlijk niet te vergelijken! :D ;)

Nee maar ik had even het idee dat er nu gedacht werd tectonic vaker te gaan geven dus elke 2 weken. Zou ik zelf niet aan raden namelijk ;) maar misschien dat ik slmt9 verkeerd begrijp.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:29

Ik heb het van een bokker overgekocht en dat was ook een paar jaar over datum, maar ik ga er vanuit dat alleen de werking miss minder is.

Ik dacht dat z-itch en tectonik ook hetzelfde waren. Alleen dat de een is geregistreerd voor paarden en de andere voor koeien. Ik kijk maar gewoon naar hoe lang mn paard jeukvrij kan blijven en zie dan wel weer verder.

Vandaag een gunstige update mogen ontvangen. Alleen wat bultjes op het stukje bil wat net nog bloot ligt bij de staartflap. Niet extreem en hij stond er rustig en kalm bij. Buik en hals geen bult te vinden *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:31

dierenfan schreef:
Jessix schreef:

Nee maar ik had even het idee dat er nu gedacht werd tectonic vaker te gaan geven dus elke 2 weken. Zou ik zelf niet aan raden namelijk ;) maar misschien dat ik slmt9 verkeerd begrijp.

Nee dat ging over Z-itch. Ik gebruik geen tectonic dus wil daar ook zeker geen advies over geven. :) Z-itch krijg ik van mijn paardenarts en de dosis is dan ook door haar voorgeschreven voor mijn paard.

@Wendy1987 Geen idee of er in beide evenveel permithrin zit en wat het verschil precies is. Ik heb het voorgeschreven gekregen en het werkt. Vanaf april geen geschuur meer. En dus behalve een pot sudo ook geen andere middelen, dus onder de streep ben ik goedkoper uit dan zonder. :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:36

Joyce schreef:
Helaas is het wel duidelijk inmiddels dat onze jaarling zomereczeem heeft. Ben dus nieuw in de wereld van eczeem, opzoek naar de beste middeltjes. Is er iets waarvan jullie zeggen, DIT is voor mijn paard echt onmisbaar?
Hebben jullie een allergie test oid laten doen om iets vast te stellen? Of is dat zinloos? Ik heb het topic al wel een beetje doorgespit, maar het is veel, en ik wil zo graag ''snel'' zoveel mogelijk verlichting bieden aan ons paardje.. Had niet gedacht dat een jaarling ook al zo'n last kon hebben... :(

Ik zweer bij Doderm voor de plekken waar het haar is weggeschuurd/waar schilfers zitten. Dagelijks smeren houdt de huid rustig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:02

Joyce schreef:
Helaas is het wel duidelijk inmiddels dat onze jaarling zomereczeem heeft. Ben dus nieuw in de wereld van eczeem, opzoek naar de beste middeltjes. Is er iets waarvan jullie zeggen, DIT is voor mijn paard echt onmisbaar?
Hebben jullie een allergie test oid laten doen om iets vast te stellen? Of is dat zinloos? Ik heb het topic al wel een beetje doorgespit, maar het is veel, en ik wil zo graag ''snel'' zoveel mogelijk verlichting bieden aan ons paardje.. Had niet gedacht dat een jaarling ook al zo'n last kon hebben... :(

Wat sneu Joyce! Hier is suiker en gras een enorme trigger, dus als je dat kan verminderen is daar vaak al winst te behalen. Een deken is vooral onmisbaar. Qua smeersels is er zoveel en het wisselt enorm per paard wat werkt.
Ik vind ballistol, zinkzalf van zwitsal, aloe vera gel, buzz off spray van Happy Skin en tkc lotion onmisbaar. De laatste is wel de meest agressieve, dus ik zou zelf denk ik eerst met de mildere producten beginnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 02:39

Slmt9 schreef:
Joyce schreef:

Wat sneu Joyce! Hier is suiker en gras een enorme trigger, dus als je dat kan verminderen is daar vaak al winst te behalen. Een deken is vooral onmisbaar. Qua smeersels is er zoveel en het wisselt enorm per paard wat werkt.
Ik vind ballistol, zinkzalf van zwitsal, aloe vera gel, buzz off spray van Happy Skin en tkc lotion onmisbaar. De laatste is wel de meest agressieve, dus ik zou zelf denk ik eerst met de mildere producten beginnen.

Lekker tegendraads :D :o ik zou met meest agressieve starten gezien de last die er nu is. Zo spoedig mogelijk die last weg nemen en dan daarna zoveel en zo lang mogelijk het met natuurlijke middelen bijhouden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:01

Hahaha kan ik ook begrijpen. Mijn paard heeft een ontzettend teer huidje, als de tkc op zijn vacht komt ipv de manenkam, dan krijgt hij daar wonden van. Prima weg te poetsen met een babydoekje, maar moet er wel alert op zijn. Elk jaar probeer ik daarom toch weer eerst of het met mildere producten lukt :o

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:51

Toen mijn jaarling het kreeg heb ik haar gewassen met shampoo van skincalmin volgens mij. En daarna een deken op de nachten op stal in de zomer. Wij hebben hier 7 eczemers staan en gebruiken eigenlijk nooit smeersel. Ze gaan rond etenstijd naar binnen, op dagen met weinig knutten vinden ze het prima om een paar uurtjes langer buiten te staan maar op dagen met veel knutten staan bij het hek te wachten. Verder een deken op. Ze schuren wel eens als ze net binnen komen maar ze hebben eigenlijk nooit wondjes.

Mijn jaarling had het haar eerste jaar vrij erg. Inmiddels is ze drie en doet ze het prima.

Wij hebben ze allemaal in topreiter dekens lopen, die zijn wat dunner dan de boett dekens die we eerst op stal hadden. Nadeel alleen dat ze maar in 2 maten beschikbaar zijn maar prima voor onze ijslanders.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:16

Wauw, mijn paard heeft niet geschuurd en ook geen bulten op zn lijf. Ik had het bijna niet durven hopen. Normaliter moet ik elke maandag, woensdag en vrijdag met TKC smeren, als ik langer wacht gaat hij schuren. Nu de maandag geen TKC, maar de Tectonik gedaan (dus al 5 dagen geen TKC!) + alleen een vliegendeken en gewoon nul jeuk!
Vandaag alleen ballistol op staart en manen gedaan, kijken hoe hij er vrijdag bij staat.

Artiphex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:38

Heb er hier ook eentje die in 2023 'plots' zomereczeem kreeg. Dekens en voeding veranderen heeft hier enorm geholpen! Ik kan een paar foto's plaatsen die het verschil aantonen :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:48

1 jaar is wel erg jong om dat te ontwikkelen toch?
Ik zou eerder denken aan een reactie op suiker/gras op die leeftijd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:55

Slmt9 schreef:
Wauw, mijn paard heeft niet geschuurd en ook geen bulten op zn lijf. Ik had het bijna niet durven hopen. Normaliter moet ik elke maandag, woensdag en vrijdag met TKC smeren, als ik langer wacht gaat hij schuren. Nu de maandag geen TKC, maar de Tectonik gedaan (dus al 5 dagen geen TKC!) + alleen een vliegendeken en gewoon nul jeuk!
Vandaag alleen ballistol op staart en manen gedaan, kijken hoe hij er vrijdag bij staat.

*\o/* Wat fijn! Hopelijk blijft hij er lang plezier van houden.