Josefien schreef:Ik geef de healthy hayster herbs grasbrok en echt maar een klein handje aangevuld met de losse gras/kruiden mix van hun. Of de compact gras vaniet Hartog erdoor. Ik vergat nog dat ik elke dag lijnzaadolie geef ook
Ik wil graag inhaken op het kruidenverhaal. Sorry voor het lange verhaal.
Kruiden werken bij paarden basisch. Idem lijnzaad.
Maar zelfs appelazijn werkt basisch !
Wat ik met onderstaand schrijven wil doorgeven is dat veel speeksel aanmaken voor een paard belangrijk is en dus veel ruwvoer aanbod nodig heeft. Verder zijn basische voedingsmiddelen zoals kruiden belangrijk.
De laatste weken heb ik me met name op duitse websites verdiept over problemen bij paarden qua gezondheid.
Op diverse sites wordt aangehaald dat de meeste paarden door allerlei factoren veel te veel verzuurd raken en daardoor problemen krijgen zoals zomereczeem, hoefbevangenheid, insulineresistentie etc.
Verkeerd voedsel zoals teveel suikers, zetmeel, teveel of te weinig mineralen maar ook engels raaigras(koeiengras) en kuilvoer, met kunstmest bemeste weilanden, onkruidbestrijdingsmiddelen, wormkuren en vaccinaties kunnen het lichaam teveel doen verzuren.
Maar verzuring kan ook optreden doordat er te weinig speeksel aangemaakt wordt door te weinig aanbod van ruwvoer. Gras, hooi, stro etc.
Als er teveel verzurende stoffen in het paard komen gaat het zuur/base evenwicht van de riedel en dan zouden dus de gezondheids problemen ontstaan.
Al lezende kwam ik steeds de stof Natrium-bicarbonaat tegen.
Wat ik niet wist is dat een mens en paard zelf natrium-bicarbonaat aanmaken bij het speeksel aanmaken tijdens het kauwen.
Natrium-bicarbonaat is ook belangrijk voor de maag en wordt zelfs in grote mate aangemaakt door de alvleesklier. (Insuline resistente paarden hebben vaak een probleem met de alvleesklier !!!)
Natrium-bicarbonaat kent veel andere namen zoals: zuiveringszout, baking soda, sodium-bicarbonaat, natron, kaiser natron etc.
Natrium-bicarbonaat (Bicarbonaat voor het gemak) is dus een lichaamseigen stof. Deze stof zorgt ervoor dat het lichaam niet teveel verzuurd raakt en gaat daardoor ontstekingen tegen. Ontstekingen doen het het beste in een verzuurd lichaam. Hoe basischer hoe gezonder. Oftewel bij een juiste PH waarde.
Op duitse sites wordt verteld over paarden die 100 jaar terug al door dierenartsen geholpen werden met infusen met bicarbonaat. Het is een heel oud middel wat heel positief op het lichaam inwerkt.
Kijkt iemand van jullie wel eens naar dr. Pol?
Onlangs zag ik in 1 van de afleveringen hoe hij via een infuus een paard met bicarbonaat hielp wat zodanig oververhit was dat het er letterlijk ziek van was.
Even later was het paard volledig opgeknapt.
Die ongein hebben wij vorig jaar ook met 1 van onze paarden gehad. Het wordt Anhydrose genoemd.
Paarden kunnen dan hun warmte niet kwijt omdat ze niet meer kunnen zweten.
Een paar dagen 30 graden en Rebel bleef maar hijgen en niet kunnen zweten. We hebben haar meerdere keren per dag gekoeld. Ze is er een week ziek van geweest.
Helaas heeft bicarbonaat een slechte naam gekregen door de draf en rensport waar het tot een aantal jaren terug als doping gebruikt werd. Maar daar werden grote hoeveelheden aan de paarden toegediend en dat is absoluut niet zonder gevaar. Het is ook niet zo dat je zomaar even de paarden flink op de bicarbonaat kunt zetten en alle problemen verdwijnen.
Wat wel merkwaardig is is dat koeienboeren al jaren de sodium-bicarbonaat aan de koeien voeren.
Notabene voor hun gezondheid
De boeren die ik ken voeren zelfs tussen de 60 en 150 gr. dagelijks per koe. Maar een koe heeft natuurlijk wel een heel ander maagstelsel als een paard.
Bicarbonaat heeft ook een jeukstillende werking. De afgelopen week heb ik onze paarden elke dag de manenkam en staartwortel met een oplossing van bicarbonaat gedaan. En inderdaad het helpt.
Mijn vingertoppen worden er heel zacht van. Het voelt een beetje als een zeepachtig zout.
Ik meng 2 theelepels met kop op een liter lauwwarm water zodat de bicarbonaat goed oplost.
Middels een lege afwasfles spuit ik het tussen de manen op de huid.
Als je het teveel morst op de hals dan slaan ze wat wit uit
Echter de huid wordt er echt zacht van.
Bij erge jeuk kun je het zelfs als stevig papje aanmaken en op jeukplekken aanbrengen.
Papje: 3 delen bicarbonaat op 1 deel water.
Om nog even terug te komen op het zelf aanmaken van bicarbonaat bij paarden. Een paard heeft baat bij 16 tot 18 uur per dag eten en maakt dan veel speeksel aan. Dat is wat het van oudsher ook in de natuur deed.
Daarom ben ik afgelopen zaterdag begonnen met een Paradise Paddock aan te leggen.
Ik wilde het eigenlijk al wel een paar jaar maar de angst dat ze zich compleet zouden overeten hield me aldoor tegen. Onze paarden zijn echt heel erg sober.
Fjord/Fries en Quarter/Argentijnse Criollo zijn ozo sober maar tot mijn opluchting stonden ze gistermiddag en later op de avond ook gewoon een paar uur te slapen in de rijbak.
Wat ik wel grappig vind is dat één van de paarden vooral veel in het gedeelte graast waar veel smalle weegbree staat. Een ander snaait langs de kanten vooral het Zevenblad weg.
Verder kunnen ze knabbelen van Wilgen, Meidoorn, Krentenstruiken en Frambozen. En ...ze hebben de rijpe frambozen ook ontdekt
Ik ga ze de komende weken steeds meer lengte voor de wandelpaden erbij geven maar er staat nu nog teveel gras om ze alles in een keer te geven.
Onze wei bevat best veel soorten kruiden. Ik bemest al jaren met vercomposteerde paardenmest en EM-a (effectieve mineralen) en ik heb een luxe probleem met het gras. Het groeit mega.
Uiteindelijk krijgen de paarden in de loop van de komende weken ruim 600 m. aan wandelpad. Dat kan nog met 100 m. uitgebreid worden in de toekomst.
Verder kwam ik op meerdere sites over bicarbonaat een dosering tegen van 2 theelepels per dag tot wel 50 gr. per dag voor een paard.
Ik geef ze momenteel een kuurtje van 2 x 1 theelepel per dag. Teveel kan oa. maagklachten geven.
Maar het kan juist ook maagzweren tegen gaan.
Ik ben geen therapeut of deskundige dus ga niemand adviseren om het te gaan voeren maar misschien dat iemand hier op Bokt als deskundige daar wat meer over vertellen kan.
Voor degene die wat van Schussler zouten weten.
Natrium bicarbonaat is nr. 23
Zoals de meesten inmiddels wel weten heb ik hier 3 paarden staan die chronisch beschadigd geraakt zijn door een mengsel van 4 zware en illegale onkruidverdelgers die opzettelijk door een buurman 5 jr. terug in onze wei gespoten zijn.
Twee van die middelen maken gras na 2 dagen aromatisch van smaak vandaar dat de paarden zich hebben laten foppen en het afgegraasd hebben.
Vooral hun lever is ernstig beschadigd en ze hebben nog steeds huidproblemen, vandaar dat ik steeds zoekende ben om ze zo optimaal mogelijk te kunnen laten functioneren.
Veel problemen hebben we inmiddels overwonnen maar wat ze nu nog buggled lijkt veel op zomereczeem terwijl ze dat in aanleg niet hebben.
Hieronder wat links die ik zoal tegenkwam.
http://www.pferdgerecht-shop.de/base/li ... index.html In deze duitstalige link een hele mooie beschrijving van hoe en wat een paard in de natuur eigenlijk eet.
http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/bak ... ig-pharma/
http://www.houndsandpeople.com/de/magaz ... dermittel/ deel 1
http://www.houndsandpeople.com/de/magaz ... n-teil-ii/ deel 2
http://www.mensch-und-tier-zuliebe.de/f ... php?t=5181