[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:01

Ik sta er ook van te kijken. Hoe kan je denken dat zo'n paard nog verkocht wordt. Daarbij ik zou het nooit doen. Stel dat nieuwe eigenaren denken dat het allemaal wel mee valt met die cushing en de medicatie niet geven........

Merrie blijft bij mij en gaat ook bij mij dood. Kan ik het om welke redenen niet meer opbrengen of betalen..........is er maar 1 oplossing voor mij. Hoe verdrietig het ook is.

Mosh

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:09

Bij mij werd er ook vaak geopperd dat ik Chic maar moet verkopen! Geen denken aan. Straks komt hij inderdaad bij iemand te staan die hem niet de zorg geeft die hij nodig heeft. Zelfde verhaal als Dimple, hij blijft tot de dood. Straks komt hij thuis te staan en als ik hem dan niet meer rijdt, dan geniet ik wel van hem als ik hem door het raam in de wei zie staan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:15

Fijn dat hij aan huis komt zeg!! Super vooruitzicht!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:50

Douraque schreef:
Verhogen naar 1,5 pil of hoger is weldegelijk mogelijk, in Amerika komt dat vaak voor als ik dat zo van JP hoor

Mijn paard gaat super, gisteren weer gaan rennen/bokken met wandelen.

Fijn dat je paard goed gaat!Wat doseringen betreft ,ik heb weleens gelezen dat er paarden zijn die op 8mg staan.In een land waar BI niet met het scepter zwaait?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:57

Nou Geerke... BI is hun campagne in de USA begonnen. Punt is echter wel dat in de US je nog steeds pergolide in compounded form kunt krijgen: b.v. 1,05 mg of 2,03mg of 9,05 mg ( dat kan BI niet leveren!).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:03

CharxHebe schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik van van de week wezen kijken bij een hele leuke 14-jarige pony. Ik had een afspraak gemaakt om nog eens te komen kijken maar daarvoor belde ze me op om te vertellen dat de pony een lichte vorm van cushing heeft en daarvoor elke dag 1 tablet pracend moet hebben... Nu is mijn dilemma een beetje dat ik het een hele leuke pony vind.. Maar een beetje huiverig ben voor de cushing.. Wat zouden jullie doen?

Nee, niet aan beginnen. De zorg en de kosten zijn niet niks. Ik heb het graag voor mijn paard over (helemaal na 21 jaar lief & leed), maar ik zou er niet bewust aan beginnen. Het is een zorgenkindje, dat vind ik nog het ergste.. Als er wat met hem is dan is er wat met mij.

Verbaasd me inderdaad dat ze zo'n pony te koop aan bieden, al geef ik ze hun eerlijkheid over de ziekte dan ook wel weer na. Wie weet hoe vaak het de doofpot ingaat bij een verkoop...?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:07

Jannepauli schreef:
Nou Geerke... BI is hun campagne in de USA begonnen. Punt is echter wel dat in de US je nog steeds pergolide in compounded form kunt krijgen: b.v. 1,05 mg of 2,03mg of 9,05 mg ( dat kan BI niet leveren!).

Is prascend daar net zo duur dan?In een land waar zowat alles goedkoper is?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:08

geerke schreef:
Jannepauli schreef:

Is prascend daar net zo duur dan?In een land waar zowat alles goedkoper is?

Daar krijg je ze gratis bij een volle tank benzine! :D ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:13

CharxHebe schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik van van de week wezen kijken bij een hele leuke 14-jarige pony. Ik had een afspraak gemaakt om nog eens te komen kijken maar daarvoor belde ze me op om te vertellen dat de pony een lichte vorm van cushing heeft en daarvoor elke dag 1 tablet pracend moet hebben... Nu is mijn dilemma een beetje dat ik het een hele leuke pony vind.. Maar een beetje huiverig ben voor de cushing.. Wat zouden jullie doen?

Laten staan. Net als alle andere dieren met een chronische aandoening trouwens. Met een gezond dier beginnen is voor alle partijen wel zo prettig. Om over de bijkomende kosten & zorgen maar te zwijgen.

Het is netjes dat ze het zeggen, maar ronduit verdrietig dat ze zo'n dier willen verkopen. Maar ik ben van mening dat je een dier dat permanent medicijnen/extra zorg nodig heeft enkel dood uit handen laat gaan. Bij niet meer kunnen betalen is dat dus slacht/inslapen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:15

:D benzine is daar inderdaad ook veel goedkoper :j
Vond de prijs van prascend...omgerekend 1.60 euro.Ook niet echt goedkoop dus. ;)

Charxhebe@....je kunt het wel doen....gratis krijgen en de eigenaar die de pillen betaalt tot zijn dood.Anders niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:19

Ik zou er ook niet aan beginnen.
Voor mijn cushies heb ik t over, ik kan gelukkig aan pergolide komen dus de kosten vallen alles mee. Maar ze gaan hij mij dood. Juud is ook atactisch, en mocht ik t niet meer op kunnen brengen heb ik voor deze 2 nog hulp achter de hand (maar 2 shetten in een eigen paddock op pergolide kosten de wereld gelukkig niet).

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:31

Een vraagje, als je gaat hertesten, stop je dan best de prascend (beïnvloeden resultaat ?) of geef je gewoon door ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:33

Nee niet stoppen, gewoon door blijven geven.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:06

Dankjulliewel allemaal. Jullie zijn allemaal heel duidelijk met gewoon niet doen. Ik kende cushing wel van naam maar wist verder niet echt wat het inhield. Dus ging ik op internet lezen en daar zag ik allemaal "horror" verhalen maar de eigenaresse zei dat het allemaal wel meeviel en de kosten van de medicijnen ook. Maar nu ik verschillende mensen heb gehoord en dit hier heb gelezen is het me wel duidelijk, waarom zou je er aan beginnen als je de keuze hebt. Als je eenmaal een paard hebt die het krijgt is het anders dan er één kopen die het heeft. Je kiest eigenlijk bewust voor een pony met extra kosten, dat is eigenlijk wel gek om te doen ja haha.

De desbetreffende pony gaat nu waarschijnlijk uit de verkoop. Als ik een advertentie zou zien waar het instaat zou ik hem ook snel wegklikken. Maarja nu was ik komen kijken en rijden super en vond het een super leuke pony, ik wou nog eens komen kijken en opeens krijg dan te horen dat ze cushing heeft. Dat was wel even een domper xD. Iedereen bedankt in ieder geval :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:01

Verstandige keuze Shar! Maar wel heel erg jammer dat ze je eerst laat komen om te rijden en dan pas zegt dat pony cushing heeft.
Succes met vinden van een nieuwe pony!

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:57

@Jannepauli
Dit is haar acth waarde (ir is blijkbaar niet getest geweest ...)
ACTH 20 pg/mL

Als ik het goed voorheb, is dit toch geen cusching ??? (of moet ik nog iets omrekenen ... ? )

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:07

Staat iets over op de eerste pagina.
Dit zou je dan niet hoeven om te rekenen als ik het goed lees............

20 is dan geen PPID inderdaad........... maar is dit mét medicatie? Of zonder?

Wanneer is dit getest?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:09

Dit is de eerste test, toen ze net hb stond ...
Neemt nu dus al 2maanden prascend (met heel veel bijwerkingen !) zonder dat het nodig was ?
Nu ben ik wel echt kwaad ...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:12

Nou ik wacht graag de reactie van JP, maar als ik de startpagina goed lees en de uitslag zie...........heb jij inderdaad geen paard met PPID.

Maar waarom zegt jouw DA dan dat het verhoogd is? Hij snapt toch ook wel dat jij niet dom bent en zelf weet wat goede en foute waarden zijn?

Ik vind het echt heel erg vaag en zou anders echt een klacht indienen als dit daadwerkelijk zo is.

Heel vaag hoor!

Edit: ik heb mijn uitslag nog even bekeken en daar staat '54,8 pg/ml'
In dit geval wel dus wel PPID.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:18

Mijn da heeft de test afgenomen en daarna is een andere (pas gestarte) da gekomen omdat mijn da niet meer werkt en ook niet bereikbaar is momenteel.
Ze had de test gezien en zei altijd dat mijn haf een beginnende ppid had. Ik heb echter de resultaten zelf niet gekregen.
Deze week kreeg ik de rekening van het labo en heb mijn stoute schoenen aangetrokken en het resultaat en hen gevraagd ...
Mijn vermoeden is dus juist ...
Klacht neerleggen ga ik niet doen, maar ik trek wel mijn conclusies....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:29

Ik moet zeggen..........ik wil van alle testen een kopie per mail ontvangen.
Rontgenfoto's heb ik thuis op CD/DVD staan. Ik pluis alles uit tot in de puntjes, wat ik niet weet of begrijp vraag ik na of zoek ik op internet (Bokt) op.

Maar dit is wel balen hoor. Geef je je paard medicatie voor piet snot. En nu langzaam afbouwen denk ik? Want in 1x stoppen, kan dat?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:36

Vanaf een waarde van 20 pg wordt al gesproken van Cushing, al dan niet in een beginnende fase. Echter kan een paard met een waarde van 20 al meer symptomen hebben

In jouw thirtheen zeg je dat je paard HB had ten tijde van de test. Volgens mij is het zo dat bij veel paarden die HB hebben cq gehad Cushing aannemelijker is. Zeker gezien de HB en de waarde van 20 zou ik zeggen dat er sprake is van Cushing.

1. Wanneer je begonnen met geven en met hoeveel? Bij opbouwen is de kans op bijwerkingen minder. Bijwerkingen zijn bekend dat zij in de 3/4/5 week aanwezig zijn en daar moet je doorheen

2. Wat is je dosis? Als bijv 1 teveel is verminderen een optie, zeker in geval van bijwerkingen. Dat kan betekenen dat de dosis te hoog is

Hertesten zou ik doen na minimaal 6 welen op 1 dosis

@dimple: ik merk dat jij dingen soms zegt die niet kloppen, voordat je iets zegt moet je goed wrong verdiepen aangezien dit degene om wie het gaat in verwarring brengen. En dit bedoel ik absoluut niet gemeen, aangezien ik ook nog aan het leren ben over deze ziekte

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:41

test is van 22/06/14
med is de week erna opgestart 1/2

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:52

Snap ik Douraque,
Maar waarom zou je een paard met waarde 20 op medicatie zetten? Daar is nog ruimte voor twijfel, want zoals er vaak ook wordt gezegd, dat de waarde ook hoger kan zijn door andere invloeden.
Waarom dan niet verder zoeken? Hop meteen aan medicatie?

Daarbij heb ik ook genoteerd..........'zoals ik de beginpagina lees en verwijs naar JP haar reactie' ;)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:03

Dit zijn de referentiewaardes die erbij staan in de mail :

Ochtendstaal ( 8u00 - 10u00): 10 - 60 pg/mL
Avondstaal (20u00 - 22u00): 6 - 30 pg/mL
Ref paard: nov - jul: <29 pg/ml

Te vergelijken met de waardes in de OP dus ...

Ik twijfel ook hoor Dimple, ook de hb kan de acth waardes verhogen (heb ik 'ergens' gelezen maar vind dit niet meer terug ...)
Ik ga ze laten hertesten als haar hb beter is (maar ik wil me ook eerst heel goed informeren ...)