Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randcas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:16

Ik geef het mijn paard ook groene oss gewoon voor de zekerheid

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:20

Amersfoort schreef:
Bloodymary schreef:
Denk juist dat een wedstrijdpaard een veel betere conditie en gesteldheid heeft en daardoor juist minder vatbaar is.

Wat is een wedstrijdpaard???

Mijn buurmeisje van 6 die wedstrijden rijdt en dus een wedstrijdpaard heeft heeft geen betere conditie van dan mijne :P

_O- Dat is ook zo natuurlijk. Maar ik ging in op iemand die beweerde dat paarden die op concours gaan vatbaarder zijn omdat er meer van hen gevergd wordt.

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:22

randcas schreef:
Ik geef het mijn paard ook groene oss gewoon voor de zekerheid

Als jij op het nieuws hoort dat er een griepepidemi is, ren je dan ook naar de winkel om alle vitamine in te slaan die er zijn?
Baat het niet schaadt het niet.... zeker waar... maar er is een stal die echt getroffen is en namen mag je niet noemen hier (google of kijk hart van nederland, uitzending gemist!) en stort die € 20 gewoon daar, geef je paard een wortel en een appel.. vitamine!! En hodt je aan de voorzorgsmaatregelen!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:26

Misschien domme vraag:
Buiten rijden lijkt om het moment nog geen probleem te zijn, maar als ik alleen in de bak van mijn rijvereniging ga rijden loop ik dan risico. Ik kom dan niet direct in aanraking met andere paarden, maar kom wel in een gebied waar vaak paarden komen. Ik zoek op het moment het risico niet op, maar is vraag het me gewoon af :)

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:31

Bloodymary"
[quote="Bloodymary schreef:
Denk juist dat een wedstrijdpaard een veel betere conditie en gesteldheid heeft en daardoor juist minder vatbaar is.

Wat is een wedstrijdpaard???

Mijn buurmeisje van 6 die wedstrijden rijdt en dus een wedstrijdpaard heeft heeft geen betere conditie van dan mijne :P[/quote]

_O- Dat is ook zo natuurlijk. Maar ik ging in op iemand die beweerde dat paarden die op concours gaan vatbaarder zijn omdat er meer van hen gevergd wordt.[/quote]

Paarden die op concours gaan?
Mijn paardje is gek op het bos, heerlijk, zo 6 uur, stukken galopperen, af en toe even lekker laten grazen, appeltje eten en ik een broodje.. en weer gaan, topconditie :D
Training? zo een uur in de morgen dan 's avonds weer!

Dus nee, een paard is een paard, een virus een virus, en natuurlijk krijgt mijn oma van 80 eerder een griepje dan ik (hallo, ik moet dat beest natuurlijk elke keer rijden, door weer en wind!) check gewoon welke voorzorgsmaatregelen je aan kan houden!

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:32

Bloodymary schreef:
_O- Dat is ook zo natuurlijk. Maar ik ging in op iemand die beweerde dat paarden die op concours gaan vatbaarder zijn omdat er meer van hen gevergd wordt.

Tuurlijk heeft het paard een betere conditie, maar het gaat juist erom dat het lichaam een topprestatie neerzet wat een stressreactie geeft, deze stressreactie heeft invloed op de weerstand. Dat is maar een korte periode, want inderdaad hersteld het paard zich snel doordat het een goede conditie heeft. Alleen die periode van verminderde weerstand, dus dat het lichaam volop bezig is melkzuur af te breken etc is er een verhoogde kans dat het virus dan kan toeslaan. Bij topsporters in de mensenwereld is dat niet anders. Hoe vaak hebben topsporters geen griep, verkoudheid of weet ik wat tijdens WK's, EK's en andere grote wedstrijden. Maar goed ik reageerde dus op die dierenarts die er geen probleem inziet om wedstrijden te blijven bezoeken.
Laatst bijgewerkt door yrsa_karlijn op 07-03-12 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:32

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:35

Marijuhhhhh schreef:
Misschien domme vraag:
Buiten rijden lijkt om het moment nog geen probleem te zijn, maar als ik alleen in de bak van mijn rijvereniging ga rijden loop ik dan risico. Ik kom dan niet direct in aanraking met andere paarden, maar kom wel in een gebied waar vaak paarden komen. Ik zoek op het moment het risico niet op, maar is vraag het me gewoon af :)

Zeker niet als er alleen paarden rijden die daar ook stal staan!
en zo niet, dan kom je ook nog niet in aanraking als je geen direct contact hebt, mag hier gen namen noemen maar zoek het gewoon op op de site van knhs of google het rhino virus...

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:41

vivana schreef:
Hier nog even voor de schreeuwers onder ons;
http://www.startlijsten.nl/startlijsten ... zoeker.php
plaats;Asten
data ;8maart
2e linkje openen

Kijk ,maar wie er komt dát is een tweede...

Niemand? Ik zie geen startlijst staan.
Snap deze reactie ook niet helemaal wat wil je hiermee duidelijk maken?

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:43

vivana schreef:
plaats;Asten
data ;8maart
2e linkje openen

Hier was eerder in dit topic al een disussie over...
het is AANGERADEN wedstrijden niet door te laten gaan maar niet VERBODEN!
Er zijn meer dan 400 starts.. reken je inschrijfgeld maar uit...
Bedenk dan hoeveel mensen er af gaan zeggen.. (kan je het geld mooi houden, en wedstrijd plannen kost nou eenmaal geld!)
en hoeveel mensen ze terug moeten betalen omdat het alsnog afgelast wordt }:0

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:43

Sandrohit schreef:
vivana schreef:
plaats;Asten
data ;8maart
2e linkje openen

Niemand? Ik zie geen startlijst staan.
Snap deze reactie ook niet helemaal wat wil je hiermee duidelijk maken?

Nee die startlijsten zullen wellicht morgen pas aanwezig zijn, en Sandrohit; je zult niet alles gelezen hebben! misschien nog ff flink terug bladeren ;)
@amersfoort,lieve schat dit staat er pas sinds vandaag bij....geloof mij nou,ze draaien gewoon door....jullie kennen Asten niet...
En idd Het is niet VERPLICHT om het af te lassen...
En als ze niet aflassen hoeven ze dus NOOIT startgeld terug te betalen...

Binq

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:49

@ vivana; zou jij gaan?

Daarom punt is toch duidelijk??

Wil met je wedden om €100 of de eer dat dit niet doorgaat! Kom maar op!!

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:52

vivana schreef:
Nee die startlijsten zullen wellicht morgen pas aanwezig zijn, en Sandrohit; je zult niet alles gelezen hebben! misschien nog ff flink terug bladeren ;)

Jawel ik heb de eerdere berichten gelezen maar ook al was er een startlijst dan wil dat nog niet zeggen dat al die ruiters komen,wat heeft het voor een nut om je nu al af te melden als je toch moet betalen?
Wat dat betreft ben ik het gedeeltelijk met "Amersfoort" eens al denk ik wel dat het doorgaat maar het gaat jullie volgens mij om het geld.

En wie is jouw dierenarts?
De incubatietijd voor rhino is namelijk echt geen half jaar zoals jouw dierenarts aangaf.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:57

Het Rhino virus is niet om te lachen.

Maar sommige opmerkingen op bokt zijn echt om te lachen.

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:00

@ sandrohit, ik denk dat het zeker om het geld is, moet even opzoeken hoeveel tijd je wettelijk nodig dient te hebben om een wedstrijd af te lassen (ben moe, ga zo lekker slapen, en er moet altijd werk voor morgen overblijven :D )

Elke paardeneigenaar moet op hoogte zijn wat er nu gaande is en ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die risico willen lopen, tenzij er een behoorlijk bedrag aan prijzengeld te winnen is!

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:01

patricia6 schreef:
Het Rhino virus is niet om te lachen.

Maar sommige opmerkingen op bokt zijn echt om te lachen.

:D een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D

Rasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:11

Bloodymary schreef:
Het woord is afgelasten. Niet aflassen. Aflassen is iets dat half gelast is zo verder lassen dat het klaar is. Dus:
Ik gelast af
Wij gelasten af
De wedstrijd is afgelast.

*\o/*
Ha eindelijk duidelijke taal op bokt!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:14

ik las nu ook van een stal in friesland. Ik vind het toch raar dat het nu op zoveel plaatsen opduikt. en ik denk dat die meldingsplicht geen kwaad kan, zodat we tenminste weten waar we rekening mee moeten houden of waar we even niet moeten komen , dus niet voor altijd. :o

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:23

Franka je hebt gelijk maar waar je even niet moet komen is bij de buren verop en waar je niet moet moet komen is op wedstrijden oid.... het is virus is namelijk ALTIJD overdraagbaar en er zijn veel dragers, net als bij mensen met een koortslip!

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:28

Amersfoort schreef:
Elke paardeneigenaar moet op hoogte zijn wat er nu gaande is en ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die risico willen lopen, tenzij er een behoorlijk bedrag aan prijzengeld te winnen is!

Nouja, de prijzenpot komende zondag in Asten is meer dan 5000 euro. Maar een klinisch afgeschreven 1.40 paard is ook geen misselijke 'tegenvaller'. Dat is de afweging die je moet maken.
NCHA gaat sowieso door, daar twijfel ik niet aan. Een grote klap komt denk ik vooral voor de sponsors: zij hebben een hoop geinvesteerd en bijna geen deelnemers. Bezoekersaantallen zullen dan waarschijnlijk ook tegenvallen. Hopelijk voor de organisatie draaien ze een goede feestavond.

Overigens adviseert de KNHS organisaties om bij afmelding het inschrijfgeld kwijt te schelden:
Citaat:
Moet ik mijn wedstrijd wel betalen nu jullie adviseren niet te vervoeren?
De KNHS adviseert verenigingen en wedstrijdorganisaties om deze kosten niet in
rekening te brengen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:35

Amersfoort schreef:
Franka je hebt gelijk maar waar je even niet moet komen is bij de buren verop en waar je niet moet moet komen is op wedstrijden oid.... het is virus is namelijk ALTIJD overdraagbaar en er zijn veel dragers, net als bij mensen met een koortslip!

Ja precies zo is het ook gewoon we moeten veel voorzichtiger zijn en niet denken het kan wel, of denken aan geld en er schijt aan hebben. als het je treft neem jeje zelf het altijd kwalijk. ikwel tenminste. al is het nu echteen uitbraak van formaat, tis er altijd.

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:47

franka75 schreef:
Amersfoort schreef:

Ja precies zo is het ook gewoon we moeten veel voorzichtiger zijn en niet denken het kan wel, of denken aan geld en er schijt aan hebben. als het je treft neem jeje zelf het altijd kwalijk. ikwel tenminste. al is het nu echteen uitbraak van formaat, tis er altijd.

Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn paardje het krijgt.. terwijl ik had kunnen voorkomen.. maar wees eerlijk.. zoek de juiste informatie1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 02:10

Amersfoort, mij werd door een paar bokkers nog de oren gewassen toen ik liet vallen dat het virus door de drager altijd afgescheiden werd. Volgens die mensen was het alleen besmettelijk op het moment dat het virus weer actief was (vermeerderd dus) en het paard ziek.

Als iedereen nou gewoon eens begint met zijn eigen zaakjes op orde te hebben en nadenkt over het hoe en wat van de dagelijkse of wekelijkse gang van zaken dan is er al snel duidelijk wat nog wel kan en wat niet meer gedaan moet worden. De ziekte is besmettelijk, maar het is geen supervirus dat als een soort voetzoeker in het rond gaat en zo veel mogelijk slachtoffers maakt. Er zullen ook een hoop paarden besmet worden zonder ooit de symptomen te krijgen waar iedereen zo bang voor is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 02:12

zoek de juist info , was dat tegen mij? Ik doe in elk geval mn best. en eerlijk ben ik volgens mij altijd.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 03:01

Ff algemeen vraagje; denk jezelf eens in dat je een stal of manege had zou je het melden hier op bokt als je het virus op stal hebt ? Er zullen er misschien van de 100, 80 ja zegen en die andere 20 ???? Ik weet het niet hè. Ik trek er me twijfels over. Want toch geen meldingsplichtig plicht....