[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:16

balen dat de gladiatorplus niet werkt!

@opisop; ben benieuwd! :D gaaf dat je mee mag doen! :)

mijn ivanhoe begint op een gatenkaas te lijken.. enige pre is dat de equitheme scheuren kreeg, en de ivanhoe gewoon mini-gaatjes..
ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen :+ ook heeft ponylief er aan 1 kant een kale plek van gekregen.. ma een stukje fleece erin laten zetten komende week :)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:59

Naaltje schreef:
balen dat de gladiatorplus niet werkt!

@opisop; ben benieuwd! :D gaaf dat je mee mag doen! :)

mijn ivanhoe begint op een gatenkaas te lijken.. enige pre is dat de equitheme scheuren kreeg, en de ivanhoe gewoon mini-gaatjes..
ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen :+ ook heeft ponylief er aan 1 kant een kale plek van gekregen.. ma een stukje fleece erin laten zetten komende week :)

waarom naai je de gaatjes niet gewoon, want als je ze laat zitten zullen ze alleen maar groter worden ?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:01

het zijn nu van die gaatjes die net een speldenprikje groot zijn. daar kan ik met naaien alleen maar meer verzwakking op aanbrengen lijkt me?

de andere deken heb ik braaf elke dag terug gemaakt, je typt het een beetje alsof hij in verscheurde deken rondloopt :))

het zijn gaatjes die kleiner zijn dan de mazen van een vliegendeken

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:07

Mijn paardje heeft ook last van zomereczeem..
Deze winter heb ik de manen van m'n paard afgeschoren op aanraden van verschillende mensen :P .
Ok, toen zag het er niet uit, maar ik moet zeggen; het heeft geholpen! Hij had erg dunne manen die lans alle kanten stonden, met verschillende lengtes. Nu zijn de manen iets dikker en staan ze mooi gelijk :o !
Ook heb ik de indruk dat hij minder schuurt, maar dit zal waarschijnlijk wel komen omdat ik zijn manen en staart af en toe was met Befix en inwrijf met Petrolahn en Befix lotion/crème.
Ik hoop toch dat er iets zal komen wat het probleem écht uit de weg zal ruimen *D

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:48

Anne77 schreef:
Hoi, ik smeer af en toe babyolie op de plek, maar haar manen zijn verder niet stug ofzo en ze heeft ook geen last van schilvers. Ik zal morgen even een foto maken van de kale plek, ik heb ook het idee dat de manen misschien een beetje stikken omdat de andere manen erover heen vallen. Ik heb nu namelijk de manen aan de andere kant op gevlochten zodat de manen die normaal aan de onderkant zitten nu boven liggen, hoop dat jullie het nog snappen. Hier een foto hoe de deken op mijn haf ligt, ze heeft nu maat 175 en neem niet aan dat ik nog een maat groter kan nemen want dan wordt hij echt veels te groot voor haar. Bij de hals zit hij misschien wel een beetje strak maar vind het dan nog steeds raar dat er alleen op een bepaalde plek het haar uitvalt. Ik maak trouwens allemaal losse vlechtjes geen hengstenvlecht.

Ik heb ook de Rambo deken en bij mijn paardje 'verstikken' de manen ook op 1 bepaalde plek. Net voorbij de schoft.
Het is niet geschuurd omdat de huid er namelijk kaal uit ziet, het lijkt echt ofdat het uitval is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:58

Indiana,

Ik zou zelf die deken niet kopen, puur omdat ik hem zo op de foto echt 2 maten te klein vind zowat.
Weet dus niet of het wel een goede pasvorm heeft en hoe hij uitvalt. Verder heeft hij volgens mij als je hem zonder masker koop een erg rare (korte/schuine?) hals maar dat kan ook vertekenen. Hier op bokt is een topic van merkloze QHP-dekens voor 55euro incl masker, is dat een optie voor je?

Naaltje, wat je zou kunnen doen is er aan de binnen en buitenkant een stukje stof omheen/overheen naaien, dan zorg je dat het niet verder uit kan scheuren.

Heb voor Wisse en Storm nieuwe vliegendekens besteld.
Ik wil met Wisse proberen van de burka over te stappen naar vliegendeken.
Die van Storm gaat het 2e seizoen in nu maar is echt af, wat weer komt door de aanvallen van Wisse als ik hooi heb gevoerd :(
Maar ik ga er vanuit dat ze straks samen op de nieuwe plek en zonder marchuba erbij beter met elkaar overweg zullen kunnen want Storm is nogal terratorium-gericht, zodra hij op een vreemde plek komt te staan met een paard vind hij iedereen lief maar thuis kan het echt een dikke etter zijn }:0

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:59

@opisop, tegen dit is geen naaien te beginnen geloof ik.. die welsh pakt de deken en trekt hem zo 30 cm van diddle zijn lijf af
en dat herhaaldelijk.. het is dus ook op allerlei verschillende plaatsen...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:13

Ik heb trouwens nog even een dringende vraag, misschien al wel vaker gesteld, maar wat voeren jullie je eczeempaard? Omdat mijn 3-jarige nu onder het zadel is, heeft hij toch meer energie nodig, maar ik heb het idee dat hij nu meer jeuk heeft dan zonder (ik voer hem nu Equine Sensitive van Dodson&Horrell). Wat is nou het beste om te voeren met zo laag mogelijk suiker/eiwit?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:16

de mijne krijgt nu al bijna 1,5 jaar bietenpulp met tarwezemelen en een héél klein beetje slobber (25 liter bietenpulp + 25 liter tarwezemelen + nog geen 15 kg slobber)

sinds een maand of 1,5/ 2 krijgt hij er ook gekookte lijnzaad bij :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:17

Daar zit ik zelf ook nog wat over te twijfelen inderdaad.
Ik merk dat Wisse ook wel iets meer kan gebruiken dan alleen hooi en gras, hij mag van mij ook wel iets vlotter worden nu we hem aan het beleren zijn.
Ik denk dat ik wel gewoon weer wat basisbrok ga voeren.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:20

marietje schreef:
Anne77 schreef:
Hoi, ik smeer af en toe babyolie op de plek, maar haar manen zijn verder niet stug ofzo en ze heeft ook geen last van schilvers. Ik zal morgen even een foto maken van de kale plek, ik heb ook het idee dat de manen misschien een beetje stikken omdat de andere manen erover heen vallen. Ik heb nu namelijk de manen aan de andere kant op gevlochten zodat de manen die normaal aan de onderkant zitten nu boven liggen, hoop dat jullie het nog snappen. Hier een foto hoe de deken op mijn haf ligt, ze heeft nu maat 175 en neem niet aan dat ik nog een maat groter kan nemen want dan wordt hij echt veels te groot voor haar. Bij de hals zit hij misschien wel een beetje strak maar vind het dan nog steeds raar dat er alleen op een bepaalde plek het haar uitvalt. Ik maak trouwens allemaal losse vlechtjes geen hengstenvlecht.

Ik heb ook de Rambo deken en bij mijn paardje 'verstikken' de manen ook op 1 bepaalde plek. Net voorbij de schoft.
Het is niet geschuurd omdat de huid er namelijk kaal uit ziet, het lijkt echt ofdat het uitval is.

Bij mijn haf is het inderdaad ook niet geschuurd, het is echt uitval denk ik ja. Ze had dit ook met de pagony eczeemdeken, precies op dezelfde plek. Is het misschien een idee om toch nog een extra stukje satijn/zijde daarop te naaien zodat de manen nog meer bescherming hebben?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:06

Ik heb het haar bij de schoft eraf geknipt, dit werd zo warrig door de druk van de deken, ging heel raar staan etc.

Vandaag nieuwe vlechten erin gemaakt, het 1ste gedeelte wordt wel wat dunner, zag dat ze wat geschuurd had, maar dan aan de kant waar de vlechten heen vallen, beetje vreemd?
Zou ook van het kroelen met weidegenootje kunnen zijn.

In ieder geval ben ik weer bezig met drainage, hoop dat dat over een week of 1 á 2 weer resultaat gaat geven.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:26

argh Pepermuntje is nu ook hoefbevangen. Ik snap niet wat ik fout doe hoor :( voor zijn ZE heb ik zijn grasinname behoorlijk beperkt en zijn slobberinname :+ is ook erg laag en verder krijgt hij geen snoep of wat dan ook en alleen wat oud hooi. Nou zit ik elke zomer met 2 problemen ZE + HB.

Gaat het bij jullie wat beter? Vrijdag is mijn accu doorgebrand dus ik heb geen stroom meer ( iemand idee waar te halen?) nu maar hopen dat Munt niet gaat schuren. Mijn rambo is eigenlijk nog heel :D Ik durf nu geen supplementen meer te geven ivm zijn medicijnen nu... anders wilde ik drainage proberen grrr... ik baal

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:31

Wat ontzettend vervelend zeg!
De zomers worden nu alleen nog maar ellendiger, vreselijk.

Stalgenootje van me had ook een pony met HB, en gaf ook drainage compositum, voordeel is dan wel als je dat geeft dat het voor beide dingen werkt, zowel ZE als de HB.
Overleg eens met je DA of het samen met de medicijnen kan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:20

Mijn pony heeft trouwens al enkele dagen onder haar ogen d'r huid kapot. Smeer het nu telkens in.
Tevens heeft ze net als vorig jaar, van die ribbels over haar neus.
Had ze vorig jaar ook, maar toen echt super erg.
Zal morgen eens een foto ervan maken.

Denk echt dat de zon de boosdoener is.

Edit: Lees nu net ergens op internet, dat wanneer de lever van een paard niet goed functioneert, er overgevoeligheid van de zon kan ontstaan. Dit is dan van binnenuit. Hmmmmmmm, morgen ga ik eens een foto ervan maken, weet wel dat haar witte voetje vanmiddag ook rood was. Geef nu weer drainage, dus dan zou dat met de dagen mee ook weer minder moeten worden. 4 weken terug was ze met de drainage ook nog jeukvrij.

Zou haar lever dan echt niet werken?!?

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:10

bijna alle paarden bij ons in de wei hebben verbrande neuzen en kootholtes. paarden kunnen hypersensibel worden voor zonlicht door st. jacobskruid, rode klaver en boekweit. misschien zijn dat de boosdoeners. je moet wel beseffen dat als je paard de hele dag buiten staat, zijn witte neus en witte kootholtes ook voortdurend blootgesteld worden aan de zon. op deze plekken zitten veel minder haren en bijna geen pigment, vandaar dat het daar snel kan verbranden. ik smeer 's ochtend de neus van mijn paard altijd lekker vet in met etos zonnecreme factor 50 voor kinderen en heeft bijna nergens last van. voor vragen over leverproblemen zou ik echt even je dierenarts bellen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:05

Pony staat haar gehele leven al buiten, eerder 24/7, nu sinds februari gaat ze in de nachten op stal. Nog nooit eerder vertoonde zich dit, vorig jaar voor het eerst en dan gelijk in ernstige mate. Haar hele hoofdje zat toen onder (in de weide stond niets).
Ook in deze wei staat volgens mij niet van dit soort planten. Evengoed bedankt voor de tip, ga eens een plaatje opzoeken van die dingen en de weide waar ze nu in staat langs. Overigens is het vreemd, want ze staat nu ergens anders als vorig jaar.
Was sowieso van plan om morgen eens een zonnecreme met hoge factor voor d'r te gaan kopen.
Leverproblemen zouden via bloed waarschijnlijk niets uithalen, omdat er verder ook geen kenmerken e.d. van te zien zijn.
Overigens kan ik het uiteraard eens overleggen en zien wat hij zegt.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:34

paard nummer 2 begint ook alweer aardig (lichte eczemer) maar heeft woensdag een veulen gekregen en ben nu de merriebrok aan het verhogen....tjeetje ze schuurd zelfs tegen de wanden met haar lichaam.
nog weekje wachten, gaat ze helemaal de wei op en....van de merriebrok af!
die is echt funest.
sun gaat nog aardig stabiel, wel halve manenkam geschuurd, maar gelukkig nog niet kaal,maar...juli/aug zijn de slechtste maanden voor haar!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:22

Myour schreef:
Ik heb trouwens nog even een dringende vraag, misschien al wel vaker gesteld, maar wat voeren jullie je eczeempaard? Omdat mijn 3-jarige nu onder het zadel is, heeft hij toch meer energie nodig, maar ik heb het idee dat hij nu meer jeuk heeft dan zonder (ik voer hem nu Equine Sensitive van Dodson&Horrell). Wat is nou het beste om te voeren met zo laag mogelijk suiker/eiwit?

ik kijk niet naar suikers die er in het voer zitten.
ikm kijk naar de samenstelling van de vitamines die er in zitten.
liefst voer met zoveel mogelijk vitamines en mineralen waarvan ik dan zo weinig mogelijk hoef te voeren ;)

ik kijk niet naar suikers omdat mijn pony ook in het gras staat en die suikers zijn veel schadelijker voor hem dan de suikers die er in het voer zitten.

ik voer nu een 3/4x per week een driekwart voer schep structuurmuesli van eQuiral daarin gaat dan een schep vitaminepoeder( Opkikker van de paardendrogist)
appie staat gewoon buiten,smorgens in het gras en smiddags kaal met een pluk hooi, en er hangt een liksteen

bij ons krijgen de paarden nu alleen brok als de eigenaar er is en er gereden is.
iedereen moet nu zelf voeren omdat de paarden in het gras staan.
en gemiddeld krijgen ze bij ons dus allemaal zo 4-5x per week dan wat krachtvoer. de een wat vaker en de ande wat minder vaak

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:26

carol:
bij ons lopen er ook heel wat paarden rond met verbrande neuzen hoor.
helemaal die in wat langer gras staan, dit is smorgen nat en dan met het zonnetje erbij wil het wel verbranden.
ap heeft nog nergens last van

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:48

ellepel schreef:
Myour schreef:

ik voer nu een 3/4x per week een driekwart voer schep structuurmuesli van eQuiral daarin gaat dan een schep vitaminepoeder( Opkikker van de paardendrogist)
appie staat gewoon buiten,smorgens in het gras en smiddags kaal met een pluk hooi, en er hangt een liksteen

Mijn pony krijgt het vitaminesupplement Gemuse Krauter und Mineralien, die schijnt vrij compleet te zijn, alleen de Ca/P verhouding ligt wat meer de Ca kant op (het is meer voor jonge paarden bedoeld, dat is ie). Tot midden juni was dat het enige wat hij kreeg (zo'n 40/50 gram), nu krijgt hij ook een halve kilo Equine Sensitive bij, maar ik heb echt het idee dat de jeuk verergerd zit. Nu schijnt er soja-olie in te zitten waar sommige paarden op kunnen reageren. Ik ga denk ik toch maar overstappen op de Safe and Sound.....

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:28

nou ik heb weer een heel stuk van het topic door gespit.

ik heb mijn ene pony onder een pagony deken staan en de andere onder een bucas fly off met neck.. daarbij krijgen ze basis brok van ik dacht hippo star.
en via de paarden drogist heb ik puur Culico besteld en dat krijgen ze nu ook al een maand of 2.
verder staan ze op een kaal gevreten stuk land en krijgen ze als alles weer helemaal kaal ik er steeds een stukje nieuw bij. hier staat het gras mis 5 cm hoog.
is dit verstandig of niet? en is er iets wat ik er nog meer bij moet geven of juist niet of ander voer?

het gaat om 2 shetlander die aan het afvallen zijn en snel dik worden.
1 hengst van 1m en een ruin van 90 cm

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:30

Ik heb bij mijn verzorgpony nou itch free spul bij de welkoop weg voor zijn maneneczeem. En ik moet zeggen, hij schuurt maar een heel klein beetje. Hopen dat het zo goed blijft doen, want zijn manen groeien super en zijn staart ook.
Zal het topic klein beetje doorspitten voor evt. extra tips.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:00

opisop + indiana
die Horze eczeemdeken, ik heb hem op atroka ook zien staan en daar geven ze aan dat het paard op de foto een te leine deken om heeft
, ik denk dat als je de juiste maat hebt het best een fijne kan zijn , maar op de foto ziet hij er idd niet uit :=

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:07

Simon is wel nog meer manen kwijt door de Rambo deken maar het schuren is zo goed als over. Wel krijgt
hij een supplement van NAF en knoflook. Maar andere jaren was het veel erger zonder de deken.

Hij had alleen zondag wel weer erge plooien in de manenkam. Hij had 1 uurtje in het land gestaan. Waarschijnlijk
toch door het gras dan.