[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:21

Even een vraag om jullie tips.

Na al 3 compleet vernielde dekens en naast volop smeren met HappySkin, heeft Miracle hier zó belachelijk veel jeuk dit jaar. Zelfs mijn 2 niet-eczemers hebben enorm last van het vliegend gespuis dit jaar. Ik moet dus echt even iets agressievers gaan proberen dan HappySkin.

Wat zouden jullie aanraden? Het moet echt iets voor uitwendig gebruik zijn.

MarliesV

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:54

Derfen, bij voorkeur de bruine, maar ik weet niet of die nog te koop is

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:02

MarliesV schreef:
Derfen, bij voorkeur de bruine, maar ik weet niet of die nog te koop is

Aanbrengen met handschoenen is aan te raden, maar werkt wel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:12

Dank! Ik moet sowieso weer een nieuwe deken bestellen en ik zie dat Agradi de originele derfen nog heeft. Even snel zoeken in dit topic geeft me hoop met derfen, ik denk dat ik die voor nu ga bestellen.
Meer tips mogen uiteraard, graag zelfs!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:26

Het zijn shetlandponies zie ik? Wat voor voer geef je ze?

Ik gebruik het spul van Biteback voor mijn paard, dat helpt haar heel goed
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... erzorging/

Om precies te zijn gebruik ik de sweet relief silver cream (potje met grijzige label) en sweet relief lotion (spuitfles met groene label). De crème op haar gezicht en op de open plekjes, de lotion spuit ik op de rest. Is daardoor ook makkelijk aanbrengen, is namelijk vooral op haar buik.
Ik geef sinds kort ook de balancer brok van die website bij en dat lijkt haar ook heel goed te doen.

Waar ze ook enorm van is opgeknapt is een paar vitamine D druppeltjes door het voer! Aangeraden door de masseur, paard staat de hele zomer helemaal ingepakt (soms zelfs inclusief neusflap tegen de zon) en krijgt daardoor veel minder vitamine D binnen. Was te proberen dacht ik, en ze is veel minder 'neurotisch' geworden bij bijvoorbeeld het wandelen of borstelen. Echt een heel groot verschil.
Ze krijgt ook een schepje gluco balance door het voer, als jouw ponies op het gras staan is dat ook zeker een aanrader.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:33

Ze krijgen niks anders gevoerd dan vorig jaar. Ze staan op strak regime, daar kan ik niet nog verder in snoeien. Het zijn gewoon echt véél meer vliegende beestjes dan vorig jaar.

Dekens vinden nu valt ook niet mee zeg... Mijn standaard deken is nergens meer te vinden in de juiste maat.

Heeft iemand hier ervaring met de Rambo Hoody Pony? Ik heb voorheen wel eens de Rambo Hoody gehad, maar de buiksingels waren destijds echt niet geschikt voor rondere dieren. Dat was een jaar of 4 geleden, ik weet niet of dat in de tussentijd veranderd is.

Dit zijn nu mijn enige 2 opties in de juiste maat:
https://www.epplejeck.fr/chemise-anti-e ... 54904.html
en
https://agradi.fr/products/rambo-hoody- ... 8247443741

Maar met Horsegear heb ik geen ervaring, en hierbij dezelfde vraag over de buiksingels.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:57

happytime schreef:
Assiebassie: krijgen ze bij zo'n schuurmat geen playborstelstaart?

Nee dat valt mee, wel wat verward maar niet kapot. En de lotion van puur vind ik echt werken bij haar. We hebben ze al jaren, ook ander paard gebruikt ze soms.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:24

JudithO schreef:
Ze krijgen niks anders gevoerd dan vorig jaar. Ze staan op strak regime, daar kan ik niet nog verder in snoeien. Het zijn gewoon echt véél meer vliegende beestjes dan vorig jaar.

Dekens vinden nu valt ook niet mee zeg... Mijn standaard deken is nergens meer te vinden in de juiste maat.

Heeft iemand hier ervaring met de Rambo Hoody Pony? Ik heb voorheen wel eens de Rambo Hoody gehad, maar de buiksingels waren destijds echt niet geschikt voor rondere dieren. Dat was een jaar of 4 geleden, ik weet niet of dat in de tussentijd veranderd is.

Dit zijn nu mijn enige 2 opties in de juiste maat:
https://www.epplejeck.fr/chemise-anti-e ... 54904.html
en
https://agradi.fr/products/rambo-hoody- ... 8247443741

Maar met Horsegear heb ik geen ervaring, en hierbij dezelfde vraag over de buiksingels.

Mijn haf staat al jaren onder Horsegear: fijne, sterke en niet zo dikke/warme deken. Ik vind hem veel prettiger dan de Bucas die ik ook heb, maar daar past dan weer een regenliner onder.

Ik heb een ronde pony, de buiksingels zijn aan beide kanten te verstellen. En met mt 175 op mijn haf van 1.46m past dat hij prima, op de te lange hals na.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:05

Fijn, bedankt marleen! Te lange hals heeft juist mijn voorkeur, beter dan te kort ;)

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:28

Ik heb de rambo hoody voor m'n shet, maar heb hem nu maar afgedaan met deze hitte.. Vind hem zo dik :( Beestje stond helemaal benauwd op de paddock. Probeer hem voor zonsondergang weer op te doen ivm de mugjes.

Hoe doen jullie dit?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:38

Hier de rambo protector op met deze hitte. Dan zit hij wel onder de bulten na een dag, maar vanaf 25 graden zijn de eczeemdekens echt te warm.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:13

Hier gewoon de deken op. Geen rambo, maar een andere, ook dikker, maar zonder is niet te doen. Dan is het compleet onder de bulten en jeuk en open plekken.
Dus ze zweet, staat vroeg buiten en daarna weer binnen en extra elektrolyten erin.
Het is even niet anders.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:00

De deken natmaken helpt ook

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:12

Ik heb met dit warme weer de Bucas sweet itch light op! Dat helpt enorm, ze kreeg echt plekjes van het zweten en nu zweet ze bijna niet meer, zelfs met dit weer. Als het weer iets koeler wordt switch ik hem wel weer voor haar rambo deken met uierflap.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:11

Hier zweet hij onder zijn Snuggy vaak wel, dus heeft nu weer de eczeemdeken van EJ eigen merk op haalde hem vanmiddag met 30 graden van de wei af (meneer stond in de zon) en zweette niet eronder. Wel lekker even gedoucht en gewassen en deken weer op gedaan. Bij hem is zonder ook echt geen optie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:10

Wij constateren vandaag voor het eerst in deze zomer pas vliegen op onze paarden. Ze hebben 2x tectonic pour on gehad nu dit seizoen. De laatste behandeling was begin juli dus nu zo'n 4 weken geleden. Raar jaar dus lastig te zeggen hoeveel invloed het heeft maar tot nu toe erg tevreden!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:48

Er zitten ook echt nog minder zwarte vliegen dan voorgaande jaren nu.
Maar, degene die er zitten zijn vervelend genoeg bij ons helaas..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:54

Ik betrapte die van mij vandaag op schuren van zijn nek aan de deurpost... Hij staat op een verse wei, dat geeft hem toch meer jeuk dan gehoopt.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:49

Dat ziet er wel uit als eczeem ja helaas

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:44

Ik wil jullie nog even bedanken. Miracle staat nu onder een Horsegear deken en ingesmeerd met derfen, en hij staat al een paar dagen echt rustig!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:12

Ik heb gister een testdruppel tectonik gedaan en vandaag van top tot teen (verdund) op gedaan. Ook de eczeemdeken gewisseld voor de vliegendeken van Premier Equine. Ik ben heel erg benieuwd wat ik woensdag aantref qua bulten (die krijgt hij normaliter als hij geen eczeemdeken draagt) en geschuur :o

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:17

Oe Slmt9 mag ik dit spannend vinden? En Tektonik en een andere deken. Met de voorspelde hitte van morgen had ik iig niet de keuze gemaakt om beide te doen en dan het aan te kijken 2 dagen.... Kan je niet morgen voor de zekerheid een check doen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:33

Ik snap je, het was een bewuste keuze om het nu te doen. De eczeemdeken moet met de hitte van morgen sowieso af, dus de bulten en extra schuren zouden sowieso komen. Mijn idee was dat als de tectonik voor hem werkt, hij deze dagen er beter uit komt. Slechter kan eigenlijk niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:16

Ah zo, alleen weet je nu niet of die bulten door de Tektonic komen of door de warme, dat is het enige.
Hopelijk valt het allemaal mee!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:19

Daarom heb ik gister de testronde gedaan, om te kijken of hij reageerde op de Tectonik. Hij heeft niet geschuurd en de huid zag er precies hetzelfde uit als daarvoor (had foto's gemaakt). Gister had ik puur aangebracht, vandaag bewust 1:1 verdund. Dus ik denk zo safe mogelijk gespeeld.
Ik krijg morgen sowieso wel een update van hoe hij erbij staat, maar heb er wel vertrouwen in!