[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:29

Is zijn gebit verder in orde?

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:59

Hoi allemaal,

Zojuist heb ik de uitslag van het bloedonderzoek van mijn pony gekregen en ik zou graag advies willen van mensen met ervaring met Cushing.

Shogun is 25 en is in augustus bevangen geweest (voor de eerste keer). Vorige week bloed laten prikken met de volgende uitslag: 82,6pg/mL.

Nu raadt de VA het volgende aan:
Deze uitslag dient <47pg/mL te zijn, dus dit betekent dat de ACTH-waarden bij uw paard licht verhoogd zijn. Omdat uw paard symptomen vertoond die verband zouden kunnen houden met deze aandoening, maar de waardes slechts minimaal verhoogd zijn, raden wij aan om deze bloedtest tegen het einde van deze actie nogmaals te herhalen om zeker te weten dat deze verhoogde ACTH-waarden niet de oorzaak zijn van de hoefbevangenheid.

Ik ben zelf sowieso sceptisch over het testen in deze periode en heb de VA nu dan ook gevraagd of we niet beter buiten de SR opnieuw kunnen testen.

Shogun is 1,5 jaar geleden al eens getest omdat hij moeilijk door zijn vacht kwam en erg af was gevallen, maar er kwam toen een negatieve waarde uit. Afgelopen winter kwam hij juist heel goed door zijn vacht. Ongeveer sinds zijn bevangenheid heeft hij bulten boven zijn ogen, hiervoor waren dit nog kuiltjes. Verder vind ik hem wat sloom, maar dit is hij altijd wel geweest. Ik vind het ook lastig om te zeggen of dit nu erger is geworden of dat ik spoken zie omdat ik zo bang ben dat hij Cushing heeft.

Ik zie in dit topic paarden met een niet veel hogere waarde die wel met medicatie zijn gestart en ik weet het nu even niet meer.

Wat denken jullie?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:02

Wat ik iedereen aan raad ga er rustig voor zitten en maak een lijstje van alle dingen/problemen van de afgelopen jaren.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:08

Dat waren ook symptomen bij mijn pony. Ik zou wel starten met prascend ( voorzichtig) en kijken wat het doet.
Wel in overleg met de DA.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:25

Suor schreef:
Hoi allemaal,

Zojuist heb ik de uitslag van het bloedonderzoek van mijn pony gekregen en ik zou graag advies willen van mensen met ervaring met Cushing.

Shogun is 25 en is in augustus bevangen geweest (voor de eerste keer). Vorige week bloed laten prikken met de volgende uitslag: 82,6pg/mL.

Nu raadt de VA het volgende aan:
Deze uitslag dient <47pg/mL te zijn, dus dit betekent dat de ACTH-waarden bij uw paard licht verhoogd zijn. Omdat uw paard symptomen vertoond die verband zouden kunnen houden met deze aandoening, maar de waardes slechts minimaal verhoogd zijn, raden wij aan om deze bloedtest tegen het einde van deze actie nogmaals te herhalen om zeker te weten dat deze verhoogde ACTH-waarden niet de oorzaak zijn van de hoefbevangenheid.

Ik ben zelf sowieso sceptisch over het testen in deze periode en heb de VA nu dan ook gevraagd of we niet beter buiten de SR opnieuw kunnen testen.

Shogun is 1,5 jaar geleden al eens getest omdat hij moeilijk door zijn vacht kwam en erg af was gevallen, maar er kwam toen een negatieve waarde uit. Afgelopen winter kwam hij juist heel goed door zijn vacht. Ongeveer sinds zijn bevangenheid heeft hij bulten boven zijn ogen, hiervoor waren dit nog kuiltjes. Verder vind ik hem wat sloom, maar dit is hij altijd wel geweest. Ik vind het ook lastig om te zeggen of dit nu erger is geworden of dat ik spoken zie omdat ik zo bang ben dat hij Cushing heeft.

Ik zie in dit topic paarden met een niet veel hogere waarde die wel met medicatie zijn gestart en ik weet het nu even niet meer.

Wat denken jullie?

Moeilijk, de waarden zijn wel verhoogt. Zou inderdaad later (december, buiten de actie) nog eens testen.

De mijne vertoont dezelfde symptomen (sloom, dof en lang vacht, januari HB geweest en bolle ogen). Zijn waarde is 46, dus ik mag geen medicatie geven, anders had ik dat liever wel geprobeerd. Nu ga ik 2x per jaar testen tot de waarde hoog genoeg ik om medicatie te geven.
Bij mijn vorige heb ik veel te laat opnieuw getest (waarde na 3 jaar 405) en die moest ik binnen een jaar laten inslapen. Vandaar dat ik deze nu zo in de gaten houd, zelfde begin als bij mijn andere pony (waar ik te laat was met hertesten)..
Ik geef de mijne nu CushX en dat helpt hem wel.

Volgend voorjaar ga ik weer testen.

Succes met je besluit.

Groetjes van Sandra

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:33

Hoi allemaal,

Vorig jaar oktober is mijn pony hoefbevangen geraakt. Na vele behandelingen is hij toen ook getest op PPID in november, bloedonderzoek vorig jaar kwam eigenlijk niets uit.

Een reden van hoefbevangenheid hebben we tot op heden nog niet kunnen achterhalen. In september kwam de dierenarts voor de jaarlijkse inentingen, dus kon er gelijk voor de enting bloed worden afgenomen om te testen op PPID.
Inmiddels heb ik de uitslag binnen. Verhoogde waarde van 33.

Deze waarde zegt mij eigenlijk nog niet zo heel veel. De dierenarts legde mij uit dat waardes tot 11 normaal zijn. Advies is dan ook om de starten met een half pilletje prascend per dag en over een paar maandjes opnieuw te testen of de waardes afnemen en of de hoeveelheid medicatie goed/te veel is.

Mijn pony is inmiddels 26 jaar oud. Ik heb hem al sinds dat hij 3 jaar oud was. Ik merk verder eigenlijk niet veel aan hem. Hij zit lekker in zijn vel, heeft voldoende eetlust, geen vetophopingen boven zijn ogen en drinkt/plast niet overmatigd.

Als ik dit topic zo lees, is de hoeveelheid medicatie wellicht aan de hoge kant. Hij krijgt het nu sinds 3 dagen en merk geen verschil in gedrag. Dat kan natuurlijk nog maar ik hoor graag jullie mening.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:44

normaal wordt hier aangeraden om te beginnen met 1/4 tabletje ( of voor een shet zelfs met 1/8). Bijwerkingen kunnen nog komen, dus houdt dan in gedachten dat je ook terug kan naar 1/4 tabletje en dan opbouwen.
Advies van half pilletje is niet heel hoog hoor. Maar wel om mee te beginnen vaak.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:30

Esmiralda_ schreef:
Hoi allemaal,

Vorig jaar oktober is mijn pony hoefbevangen geraakt. Na vele behandelingen is hij toen ook getest op PPID in november, bloedonderzoek vorig jaar kwam eigenlijk niets uit.

Een reden van hoefbevangenheid hebben we tot op heden nog niet kunnen achterhalen. In september kwam de dierenarts voor de jaarlijkse inentingen, dus kon er gelijk voor de enting bloed worden afgenomen om te testen op PPID.
Inmiddels heb ik de uitslag binnen. Verhoogde waarde van 33.

Deze waarde zegt mij eigenlijk nog niet zo heel veel. De dierenarts legde mij uit dat waardes tot 11 normaal zijn. Advies is dan ook om de starten met een half pilletje prascend per dag en over een paar maandjes opnieuw te testen of de waardes afnemen en of de hoeveelheid medicatie goed/te veel is.

Mijn pony is inmiddels 26 jaar oud. Ik heb hem al sinds dat hij 3 jaar oud was. Ik merk verder eigenlijk niet veel aan hem. Hij zit lekker in zijn vel, heeft voldoende eetlust, geen vetophopingen boven zijn ogen en drinkt/plast niet overmatigd.

Als ik dit topic zo lees, is de hoeveelheid medicatie wellicht aan de hoge kant. Hij krijgt het nu sinds 3 dagen en merk geen verschil in gedrag. Dat kan natuurlijk nog maar ik hoor graag jullie mening.

Als er verder helemaal geen symptomen zijn dan vraag ik me af of hij het wel heeft. In deze periode geven gezonde paarden ook een hogere waarde. Ik zou stoppen met medicatie en dan in februari weer eens testen. Als het dan positief is weet je wel zeker dat hij ppid heeft.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:21

Bedankt voor jullie reacties.
Omdat ik toch bang ben dat hij weer zonder een verklaarbare reden hoefbevangen raakt, wil ik hem voorlopig eigenlijk wel op de prascend houden.

Als ik nu in januari bijvoorbeeld weer laat testen, terwijl hij het medicijn krijgt, kun je dan überhaupt wel testen of moet ik dan (tijdelijk) stoppen met prascend.

Ik heb wel gelezen dat de waardes in deze maanden hoger zijn dan normaal. Dat is ook juist de reden waardoor ze ppid goed kunnen opsporen in deze maanden. Wanneer waardes tot 11 normaal zijn, kun je er dan bij 33 nog steeds niet vanuit gaan dat het ppid is?
Hij heeft nu geen symptomen, vorig jaar daarentegen is hij door onverklaarbare reden hoefbevangen geraakt. Sindsdien niet meer op het gras, speciaal suiker arm dieet etc.

Om nu weer te stoppen, ben ik toch bang dat het weer verkeerd gaat in deze maanden. De kans is tm oktober toch het hoogst?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:03

De waarde is dus 3 maal verhoogd, maar idd wel in de SR. Dus dat zegt idd niet perse dat je paard PPID heeft. Maar de HB moet toch ergens door verklaard worden. Is er ook getest op IR ? Ik las gisteren op bokt dat daar een geneesmiddel/supplement voor is nu trouwens....

Als je in januari weer laat testen dan kan je zien of de prascend ( of iets anders ) de waarde heeft verlaagd.

Hoe zat het ook al weer ? HB in het voorjaar is vaak .... en HB in het najaar vaak ..... ( bij ene is IR vaker de oorzaak, bij andere seizoen vaker PPID)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:06

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:40

Dankje voor je reactie.
Ik kan de prascend dus blijven geven, in januari opnieuw testen en kijken wat dit met zijn waardes doet.
Hij is helaas niet getest op IR. denk dat dat wel
Verstandig is voor het bloedonderzoek in januari.

Weet je ook wat het effect nu is als ik toch stop met de prascend tot en met januari en dan de uitslag van het bloedonderzoek afwacht?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:37

Als je nu stopt en dan in januari test dan zie je dus de waarde zonder medicijnen. Die zal sowieso lager zijn als in de SR.
Testen tijdens de SR zonder veel symptomen is vaak niet heel handig, dit omdat de waarde bij nog best veel paarden die geen PPID hebben ook verhoogd is tijdens de SR.
Maar met HB in het verleden is dat misschien een ander verhaal.....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 13:41

Ik vind die gratis testen wel handig. Want als je paard dan geen verhoging heeft, weet je in ieder geval zeker dat ze het niet heeft. Heb ik toen met mijn merrie gedaan en dan is die mooi gratis geweest.

Als de waardes wél verhoogd zijn, weet je níét zeker dat ze het wel heeft. Dat had mijn ruin. Was ook niet veel verhoogd, dus dan moet je nog een x testen in de periode buiten de SR. Maar voor hetzelfde geld was t mss niet verhoogd en heb je die uitsluiting mooi gratis in je zak.

Dus met die gratis test moet je gewoon handig omgaan.

Mijn ruin heb ik toen in mei nog een x getest. In die tussenliggende periode geen prascent gegeven. Zijn verhoging was toen in verhouding evenveel als in de SR periode (dus zijn waardes waren netjes gedaald, maar nog steeds te hoog voor wat t buiten de SR mag zijn. Dus toen begonnen met de prascent. Daar is ie wel van opgeknapt, moet ik zeggen.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 14:29

Mijn shetlander is vorig jaar in oktober getest, waarde was toen 49 waar het max 11 mocht zijn. Gezien zijn leeftijd (toen 10 jaar) heel serieus genomen. Hij staat nu een jaar op 1/8ste prascend, de 22ste wordt hij weer getest. Ik ben erg benieuwd wat eruit gaat komen dit keer.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:14

Bedankt voor je reactie!
Ik geef hem nu 1/4 per dag. Even kijken hoe hij hierop reageert.
Na deze maand verder afbouwen en dan in januari opnieuw testen, om te zien wat dan zijn waarde is(zonder medicijn, in de niet SR maand).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:09

Zucht ik kom ook kijken.
Mijn pony heeft een waarde van 73 blijkt helaas, ofwel licht verhoogde waarde.
Ofwel dat zei de kliniek, nu maar eens kijken hoe nu verder.
Woensdag hoor ik meer.
Hij kreeg wel al monnikspeper, dus maar overleggen straks.
Ik ben heel blij dat hij niet heel zwaar uit de test komt, maar weet ook niet zo goed wat te doen nu.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:06

moonfish13 schreef:
Zucht ik kom ook kijken.
Woensdag hoor ik meer.
Ik ben heel blij dat hij niet heel zwaar uit de test komt, maar weet ook niet zo goed wat te doen nu.

Moonfish, de vraag is even waarom je hem hebt laten testen. Heeft hij al allerlei symptomen of heb je hem laten testen omdat het nu gratis kan?

In het eerste geval is het goed om actie te ondernemen en beginnen aan medicatie.

In het 2de geval zou ik nu even niks doen en dan in mrt-mei nog een keer testen.

De testen zijn nu natuurlijk niet voor niks gratis. Veel paarden hebben in deze periode een (veel) hogere waarde dan dat op papier zou moeten. Dat zegt niet dat ze ppid hebben en al helemaal niet dat je dan maar aan de medicatie moet beginnen.

Dus als er verder geen reden is tot zorg, gewoon in het voorjaar (niet gratis) nog een keer testen. Als hij dan weer verhoogd uit de test komt, kun je altijd nog actie ondernemen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:10

moonfish13 schreef:
Zucht ik kom ook kijken.
Woensdag hoor ik meer.

Volgens mij verlaagd monnikspeper de ACTH waarde niet !

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:45

Dat is dus iets wat we nu willen bekijken, of de monnikspeper verhogen helpt om de waardes goed te krijgen.
Mijne heeft EMS, dus symptomen zijn er wel al vandaar dat hij getest is.
De dierenarts vond hem trouwens niet enorm cushing ogen, dus hij had best negatief kunnen testen.
Ik ga vanavond zijn suiker eens prikken denk ik, ik heb toch ern meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:46

Na lang meelezen ga ik dit topic ontstippen. Heb inmiddels een maand geleden mijn pony moeten laten gaan, verongelukt op het land... ;(

Ik heb nog zo'n 10 prascend pillen liggen, moet ze even natellen. Mocht iemand interesse hebben en ze over willen nemen voor een klein prijsje, stuur me maar pb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:51

Myrthe wat erg ! Veel sterkte met het grote verlies :(:)

Moonfish monnikspeper verlaagt de acth niet. Vermindert in het beste geval de symptomen een beetje.
Pak liever de EMS aan, minder vreten, meer bewegen. :Y)
Suiker prikken bij een paard heeft geen zin. Een paard heeft een heel ander suikermetabolisme dan een mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:03

Mijn hemel wat een verschrikking Myrthe3, heel veel sterkte met dit enorme verlies.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:12

Heel veel sterkte myrthe Y;(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:18

Myrthe3 schreef:
Na lang meelezen ga ik dit topic ontstippen. Heb inmiddels een maand geleden mijn pony moeten laten gaan, verongelukt op het land... ;(

Ik heb nog zo'n 10 prascend pillen liggen, moet ze even natellen. Mocht iemand interesse hebben en ze over willen nemen voor een klein prijsje, stuur me maar pb.

Wat een ellende! Heel verl sterkte! Y;(