[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:27

Wat een leuk recept, ook simpel, ga ik ook eens proberen.
In welk ingredient zit dan de magnesium? Want dat geef ik nu als losse pillen in een wortel verstopt. Maar dit klinkt makkelijker :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:31

Jotoma schreef:
In welk ingredient zit dan de magnesium? Want dat geef ik nu als losse pillen in een wortel verstopt. Maar dit klinkt makkelijker :)

In banaan zit per 100 gram maar liefst 30 mg magnesium...de koekjes zijn ook nog eens erg lekker......deurvreet koekjes noemen de kids het hier... :-)
Tip: als je de koekjes een beetje minder droog wilt hebben voeg je nog een klein beetje zonnebloem olie toe.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:29

Josefien schreef:
Uierzalf gebruik ik niet meer sinds ik een paard die met Uierzalf in de zon verbrand was, heb moeten behandelen :( is van minerale olie en werkt als vergrootglas. Ik gebruik nu kokos vet met neemolie.
Werkt goed op wondjes en tegen insecten :D

Warm je dan die kokosvet telkens op? Ik heb wel een mengseltje gemaakt van half olijfolie, daarbij wat neemolie een paar druppels lavendelolie en een paar druppels teatree. Dat lijkt ook wel wat rust te geven. Het kokosvet gaf bij mij toch wat klitten in de manen en viezigheid, waarschijnlijk omdat ik het te enthousiast gebruikte.

Ik had vorig jaar op advies van iemand geen teershampoo meer gebruikt, zo de goede stoffen te veel uit de huid halen. Dit jaar weer begonnen, gelukkig maar, ze is echt gelijk een paar dagen veel rustiger!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:46

Als je kokosolie in je hand pakt smelt het als een gek, dat hoef je echt niet te verwarmen verder

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:12

Iemand ervaring met het geven van omega 3 6 9? Heb vorige week gehoord dat dat goed zou moeten zijn tegen zomereczeem.

Verder had iemand van stal lijnzaadkoeken gehaald. Zijn er mensen die dit voeren? Ik ga vandaag eens kijken wat er allemaal in zit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:28

papagroom schreef:
Jotoma schreef:

In banaan zit per 100 gram maar liefst 30 mg magnesium...de koekjes zijn ook nog eens erg lekker......deurvreet koekjes noemen de kids het hier... :-)
Tip: als je de koekjes een beetje minder droog wilt hebben voeg je nog een klein beetje zonnebloem olie toe.

Die van mij is echt een pietlut en eet geen banaan, maar misschien in deze variant wel. Even kijken of ik nog iets ga sjoemelen met het lijnzaad, geef normaliter 60gr vers per dag :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:29

Jets schreef:
Iemand ervaring met het geven van omega 3 6 9? Heb vorige week gehoord dat dat goed zou moeten zijn tegen zomereczeem.

Verder had iemand van stal lijnzaadkoeken gehaald. Zijn er mensen die dit voeren? Ik ga vandaag eens kijken wat er allemaal in zit.

Ik heb het jaren gegeven van Naf en later van de paardendrogist. Ik vond het niets doen, maar durfde niet zo goed te stoppen, stel het deed toch wat.
Ik geef nu een half jaar vers gemalen lijnzaad en dat werkt 100x beter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:30

En als je paard de koekjes niet lust kun je Ze altijd nog zElf opeten Jotoma ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:31

Ja ik vind dat eng he dat gemalen lijnzaad, ik blijf het koken
Hoeveel geef jij daar van?
Ik lees het vaker,maar je mag toch geen rauw lijnzaad geven in verband met dat gif wat er in zit?

Ik vind het zo vreemd dat zoveel mensen dat wel doen

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:45

Sonja_vR schreef:
Als je kokosolie in je hand pakt smelt het als een gek, dat hoef je echt niet te verwarmen verder
Dan zal ik wel koude handen hebben, bij mij blijft het echt knetterhard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:52

Apart Sunny , op warme dagen is de in houd van de pot hier op het aanrecht Zelfs compleet vloeibaar. , of ik nou aman prana, green&black of de Aldi versie heb staan

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:16

Ja ik voer Omega Olie! Ben er heel tevreden over, inmiddels krijgen onze niet-eczemers het ook.
Af en toe voer ik ipv de olie een kuurtje lijnzaad, maar omdat in lijnzaad de omega-verhoudingen scheef liggen wil ik dat niet het hele jaar door voeren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:33

ellepel schreef:
Ik lees het vaker,maar je mag toch geen rauw lijnzaad geven in verband met dat gif wat er in zit?

Dat van t gif schijnt bij rauw voeren achter haald te zijn. Ik heb er dusdanig veel navraag naar gedaan bij dierenartsen en klinieken dat ik dat wel aandurf.
Ik geef 60gr per dag :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:18

Nivada schreef:
https://goo.gl/images/kE8G2A

https://www.agradi.nl/zoom-afbeelding?p ... 6&mobile=1

Heb de rambo vliegebmasker.
Fijn ding, past super en ze heeft hem dag en nacht op... begint nu al wel heel erg te slijten.
Oren er al af moeten knippen. Daar vielen de gaten al in -O-

Is er niet iets vergelijkbaars? Met betere oren ofzo?

Ben ik al heel lang naar op zoek maar alles waarvan de oren fijn lijken heeft voor mijn pony een slechte pasvorm (breed voorhoofd/ogen ver uit elkaar waardoor alles op de ogen komt).

Heb nu van Divoza deze https://www.divoza.com/nl/pagony-fine-vliegenmasker
En die bevalt verbazingwekkend goed. Super netjes qua pasvorm, ogen blijven mooi vrij, zacht van binnen en sluit mooi aan. Neusflap wat lang maar ach, daar kan altijd de schaar nog langs.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:22

Jotoma schreef:
ellepel schreef:

Dat van t gif schijnt bij rauw voeren achter haald te zijn. Ik heb er dusdanig veel navraag naar gedaan bij dierenartsen en klinieken dat ik dat wel aandurf.
Ik geef 60gr per dag :)

http://mobiel.voedingscentrum.nl/encycl ... siden.aspx

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:31

@papagroom: de weergegeven aantal gram zal voor mensen gelden en niet voor paarden.
Verder ben ik niet erg onder de indruk van een site die aangeeft dat gemalen gevaarlijker kan zijn tov klinieken. Deels omdat ik ervaren klinieken betrouwbaarder vind (de werking van maagzuur wat verschilt bij paarden zal ook een ander effect hebben en 60 gram gemalen voor een paard van 600 kilo ook iets anders vind dan 15-45 gram voor een persoon van 60 kilo. Mij is verteld dat 150gr voor paarden dagelijks nog veilig is).
Maar een ieder is vrij om te doen wat hij wil vwb lijnzaad, ik ben wel klaar met uitzoeken en analyseren :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:49

Weet je ook waarom het achterhaald is dan?
Zit dat gif er niet in, of word het niet opgenomen?
Zo jammer dat dat nergens oo internet te vinden is,alleen maar de gif verhalen -O-

Ik blijf koken hoor,maar ik geef ook niet dagelijks, en ik kook het ook maar 10 minuutjes
Want dat was mij dan weer vertekd,dat bij 10 minuten de zaadjes voldoende losgaan om de stof er uit te laten gaan :j
Ik geef trouwens ongeveer 90 gram

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:00

Mijn korte termijngeheugen is aangetast een jaar terug, dus ik weet niet meer de exacte uitleg. Ik geloof dat het te maken had met de hoeveelheid die je geeft, de hoge zuurgraad in de paardenmaag en er staat me iets bij dat het met vocht wel vrij komt, maar pas na 24 uur.

Met koken gaan ook de omega's verloren en gemalen of gebroken behoud je die nog. Overigens kan je het maar 24 uur goed houden want dan is t al kapot. Je kan dus geen voorraad aanleggen. Dat is wel jammer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:25

Dat het snel ranzig word wist ik, ik maak al heel wat jaren gekookt lijnzaad voor de paarden.
Nou ja maakt ook niet uit, zelfs gekookt zie ik dat het bij mijn paarden absoluut wel werkt.
Nu ze het vaker krijgen zien ze er mooier uit

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:14

Ik geef ontsloten lijnzaad

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:28

sunny43 schreef:
Sonja_vR schreef:
Dan zal ik wel koude handen hebben, bij mij blijft het echt knetterhard.

Heb je dan wel de echte kokosolie die niet bewerkt is?
Bij de Action, Aldi e.a. kun je kokosolie kopen die ontgeurd is. Door dat ontgeuren worden ook belangrijke stoffen onttrokken aan de kokosolie waardoor deze knetterhard wordt.
Een belangrijke en gezonde stof in kokosolie is laurinezuur.
In de bewerkte kokosolie zit geen of nauwelijks laurinezuur meer.

Vorige week had de Aldi wel de puur natuur onbewerkte kokosolie in de aanbieding. Deze is veel zachter qua olie.
Ook bij o.a. www.makana.de kun je de juiste kokosolie bestellen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:43

Even een vraagje, na vele goeie ervaringen wil ik mijn eczemer ook lijnzaad gaan geven. Ik ben echt een nul op dit gebied dus ik hoop hier wat informatie in te winnen :)

Ik lees veel dat gekookte lijnzaad beter zou zijn dan lijnzaadolie.
Welke lijnzaad gebruiken jullie (linkje :) ?)?
Koken jullie elke dag een beetje voor 1 dagen of koken jullie een grotere hoeveelheid voor meerdere dagen?
Geven jullie dit "puur" of mengen jullie dit met bijv. wat brokjes?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:47

Henny, zelfs de ontgeurde(ik heb beide soorten staan , eigen merk natuurwinkel deze keer) word hier gewoon vloeibaar als het een warme dag is, de ontgeurde gaat minder snel, maar word ook gewoon zacht tot vloeibaar naar gelang de temp omhoog gaat.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:06

bellehorses: Ik koop een grote zak lijnzaad bij de Agradi of Boerenbond/Welkoop. Het is daar te koop als vogelvoer. Dat spul is prima voor paarden, af en toe zit er een ander graantje of klein takje tussen maar dat is niet erg. Lijnzaad voor humane consumptie is verschrikkelijk duur.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:11