[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:04

Ik ga daar ook eens voor kijken, die van mij doet al een tijd moeilijk met muesli. Dus als ik iets vind wat hij lekker vind, ben ik heel blij

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:20

Ik geef het gewoon bij de pulp die sojaschroot. Je moet je er niet zoveel van voorstellen. Het is geen grote hoeveelheid. De vit. brok krijgt ie uit de hand gevoerd vaak ook gewoon als beloning. Geef ik het vit. brokje samen met de pulp dan wil die dit ook wel eens dit laten staan. Doe ik het uit de hand voeren als beloning na bijv. een kunstje (paar pasjes achterwaarts of zoiets) dan is het opeens reuze interessant en word het gegeten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:14

Mijn pony eet tegenwoordig weer 'goed' krachtvoer, erg fijn gelukkig. Maar soja schroot dus? Ga morgen kijken voor speedibeet, gelijk bij bb kijken voor sojaschroot.. Hoe leid je de hoeveelheid af die je geeft?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:28

Als hij gewoon krachtvoer eet zitten daar voldoende eiwitten in. Een paard/pony die slecht in zijn vel zit kun je dan een toevoeging geven maar dat is dan natuurlijk minder dan de standaard regel. Die van mij krijgt iets van 250 gr. (weegt 450kg, stokmaat 1.60). Als je helemaal geen krachtvoer geeft is de dosering dus ook hoger. Houd er rekening mee dat het gewone standaard krachtvoer gewoonlijk uit 25% eiwit bestaat. Dus op 1 kilo is dat 250 gr. eiwit. Een paard heeft eiwitten nodig om spieren op te bouwen en te onderhouden maar teveel is natuurlijk teveel. Natuurlijk zijn er ook andere eiwitbronnen als aanvulling zoals lucerne maar die bevatten meestal ook suikers en zetmeel hoe laag dit % ook is en vaak is dit ook duurder. De hoeveelheid die je dus geeft is afhankelijk van stokmaat en wat je verder nog aan ander krachtvoer of bijv. lucerne geeft en natuurlijk de conditie van je paard.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:29

Ik geef eigenlijk bijna geen krachtvoer, af en toe wat pavo care for life... Maar niet als vast voer elke dag

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:16

Was dus op pad voor Subli seniores priores, maar dat wordt ook door deze leverancier niet verkocht. Nu een zak Hippostar Senior Mash Feed mee. Hij lijkt het lekker te vinden?

Ik maak mij wel serieus zorgen.. Weet dat we eerder discussies hebben gehad over de uitslagen van de test en het aanpassen van de dosis medicijnen aan de hand van de test. Nu blijkt dat de Pascend (1 per dag) niet genoeg helpt en de dosis gaat nu omhoog naar 1,5. Dat is toch best veel?! Hij ziet er helaas ook niet mooi uit (weer mager) en met het rijden moet ik hem ook veel aanmoedigen. Ik vraag mij af of mijn paard niet veel zieker is dan ik tot nu toe dacht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:18

Ik kreeg eerder deze week van de VA en van de osteopaat de complimenten over hoe mijn cushies er uit zien.
Helaas 1 wat in de lappenmand na een enting (net als 2 niet-cushies), dus hoop dat ze snel op knapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:18

wat zijn de acth waardes dan van de testen die je hebt gedaan?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:27

Mosh, zelfde vraag idd als OJJ6.
En waarom je paard niet even op rust? Als hij zo niet gemotiveerd is, waarom hem er dan mee plagen? Ik snap dat je hem op conditie wilt houden, maar als je zelf ziek bent dan ga je ook niet naar de sportschool.

Hoe oud was jouw paard ook alweer?

Hoe gaat het met de overige cushies tijdens de SR?

Bij jou dus goed Dennis. Fijn om te horen!

Merrie hier is iets tammer aan de hand (ze vliegt minder laag) maar met het rijden nog steeds kwiek zat. Ze glanst mooi, zit goed in haar vel en eet goed. 14-9 doen we mee aan de onderlinge wedstrijd op stal. Eens kijken hoe we er voor staan :D

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:29

Met mijn cushie zie mijn laatste bericht hier in het topic ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:36

Heeft iemand het e-mailadres van BI? Op de website zie ik wel een linkje staan voor het e-mailadres, maar die kun je alleen met outlook openen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:37

rust , roest Dimple. Ik ben het wel met je eens dat je misschien het rijden zelf even moet laten, mosh.

Mijn grote (geen cushing) heeft op moment weer wat last van haar maag/darmen en daar wil ik dus ook geen singel omheen knellen of met mijn grote lijf gaan opzitten.
Maar beweging geven doe ik haar wel, wij zijn sinds vorige week gaan fietsen, vond het doodeng met mijn grote, want nog nooit gedaan, maar ze vind het fantastisch! En denk toch als je er toch iets mee doet , het het in het koppie ook veel beter houd...

En MiniMe ziet er fantastisch uit op moment, is ook wat afgevallen wat ik dus heel erg fijn vind, heb geen zeikwater natte box meer en dat ze nu al voor de 2e keer dit jaar aan het verharen is, vind ik helemaal fantastisch!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:50

Met mijn cushing dame gaat het best goed, ze is behoorlijk aan het verharen en de winter vacht komt al inzicht.......
Alleen wat mij aan 't denken heeft gezet de afgelopen weken, is dat als we op de poetsplaats staan en ze schrikt, daarna staat ze te trillen met haar kont/achterhand..... Ik meen te herinneren dat ik dat eerder in dit topic of in 't topic hiervoor heb gelezen.
Iemand een idee? Wil binnenkort ook weer gaan testen, ze staat nu 11 maanden op de prascend, een half tabletje.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:04

Ook weer even uit meelees!

Batlow Ik denk ook dat hij best meer hooi mag! Opvoeren idd :j

Fijn dat de paardjes het verder goed doen!! :D

Ingrid, je kan het linkje toch kopiƫren en plakken in je eigen mail?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:45

Verhogen naar 1,5 pil of hoger is weldegelijk mogelijk, in Amerika komt dat vaak voor als ik dat zo van JP hoor

Mijn paard gaat super, gisteren weer gaan rennen/bokken met wandelen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:45

OJJ eens hoor, rust roest, maar ik heb ook zo'n fase met mijn merrie gehad. Niks wilde ze, kon net ene been voor de andere zetten. Dan ga ik er echt niet opzitten hoor.
Denk dat paarden het zelf wel goed aangeven.
En fietsen ga ik niet doen hoor :') dan slinger ik over de weg. Dus petje af voor jou! :j

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:55

IMJ schreef:
Ook weer even uit meelees!

Batlow Ik denk ook dat hij best meer hooi mag! Opvoeren idd :j

Fijn dat de paardjes het verder goed doen!! :D

Ingrid, je kan het linkje toch kopiƫren en plakken in je eigen mail?

Nee dat is het probleem.. je ziet het e-mailadres niet, alleen maar zo'n "klik" geval, maar dan wordt het e-mailadres geopend in outlook (wat ik niet heb). Beetje moeilijk uitleggen, dus als iemand het e-mailadres van BI heeft... graag!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:09

Rust roest inderdaad, maar als een paard zich echt niet lekker voelt en dat kan natuurlijk zou ik wel (tijdelijk) stoppen met rijden. Wandelen kan soms beweging genoeg zijn. Aan de hand kun je hem dan een beetje links en rechts inbuigen om de boel nog wat te rekken en strekken, maar veel meer zou ik niet doen als je paard niet fijn aan voelt met rijden.

Met mijn knappe, oude man gaat het heel goed. Hij is erg ondeugend en kan heerlijk bokken van vreugde. Leuk om te zien! Ik heb al de hele zomer veel paardenvolk over de vloer en niemand ziet dat hij PPID heeft, dus ook dat is wel een goed teken. Hij zit goed in zijn vel en in zijn vacht. Hopelijk houdt hij het nog even vol. :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:17

Hoe het nu gaat:
Mijn Joris staat nu dik 3 maanden op 1 prascend(wat best veel is als ik het hier zo lees). Is net na de test hb geraakt. Ik liet hem testen omdat ik het niet vertrouwde(dik haar en sloom en liep niet lekker) en voordat ik de uitslag had stond hij hb. Daarna flink ander voer en weide management. Is flink afgevallen, 24 jaar, D-pony en nu zie je net de ribben, manenkam flink geslonken maar nog niet helemaal zacht. Ik zag echt niet meer hoe dik hij was. wat kun je daar blind voor zijn zeg. Wandel bijna elke dag een half uur met hem. Loopt op het harde gevoeliger en bergje af ook. Vandaag een klein drafje uit zichzelf :) . Met stappen loopt hij wel goed door. Ben er pas een keer tijdens het wandelen op geklommen 5 minuutjes en hoop dat uit te breiden. Heerlijk om er met een big smile op te zitten. Na al de zorgen en stress ook een fin moment en hoop dat het beter gaat.
Hij staat nu in de paddock en inloopstal. Krijgt nat hij en wat droog hooi in slowfeeder net 2 x daags en gaat een uur of 2 per dag met graasmasker de wei in, wat ik hoop uit te bouwen, zodat hij overdag gewoon met zijn maat de wei in kan. Verder krijgt hij een halve schep care 4 live verdeelt over 2 keer. Hij vindt het duidelijk niet zo lekker als voorheen. Van Metazoa krijg ik een emmer via de gunactie, wellicht bevalt dat goed.
Het lukt mij maar niet om een foto te plaatsen. Be wel benieuwd wat jullie eraan zouden zien.
Hij is nog steeds aan het verharen. Ik had de wintervacht half geschoren en het nieuwe was ook al weer dik, dat is hij nog steeds aan het kwijt raken. Maar met dit weer komt de nieuwe wintervacht er snel weer op denk ik.
Ik twijfel overigens om hem te enten. Ik kom toch nergens met hem en bij ons komt ook niemand. Hooguit langs de wei. De tetanus dekt nog wel een paar jaar en enten is toch een extra belasting. Neig dus naar niet doen. Wil misschien wel dan nog een keer bloedonderzoek te doen in september.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:55

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:24

Pluisbeer je mag me een foto mailen als je wilt. Gooi ik hem wel hier in het topic. PB me maar.

Wel goed bezig. Een duidelijke stijgende lijn dus. Zijn vacht zal ws wat langer nodig hebben. Misschien zie je pas bij de volgende verhaarbeurt wat de medicatie doet en hij dus sneller er door heen komt. Kan gewoon soms echt lang duren.

Maar goed bezig in ieder geval met je dieet en wandelingen! :j

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:03

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik van van de week wezen kijken bij een hele leuke 14-jarige pony. Ik had een afspraak gemaakt om nog eens te komen kijken maar daarvoor belde ze me op om te vertellen dat de pony een lichte vorm van cushing heeft en daarvoor elke dag 1 tablet pracend moet hebben... Nu is mijn dilemma een beetje dat ik het een hele leuke pony vind.. Maar een beetje huiverig ben voor de cushing.. Wat zouden jullie doen?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:11

Even voor de duidelijkheid, mijn paard is normaal heet onder het zadel, nu was hij dat minder. Anderen zien dat misschien niet eens, maar ik ga graag op mijn gevoel af. Hij heeft deze week dus ook enkel gestapt en kort aan de longe gelopen :) Hij moet eerst maar weer wat frisser en dikker worden voor we weer serieus aan het werk gaan. Waarden zal ik nog eens navragen, moet de DA net even thuis zijn als ik bel :P

Gelukkig ook goede verhalen van Dennis, Dimple, Ojajoh (gedeeltelijk dan), Jessix en pluisbeer. Pluisbeer, ik denk dat de dikke vacht door het weer sneller ontwikkeld. Daarnaast is het ook weer sneller donker. Die van mij is al even niet geschoren, dus dat gaat wel goed door de Pascend gelukkig.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:37

Char, persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Lichte vorm van cushing? Je hebt het of je hebt het niet.

Met de Prascend houden ze het blijkbaar nu goed onder controle, maar wat in de toekomst?
Heb je je verdiept in het houden van een paard met cushing? Waarschijnlijk geen (hele) dagen op het land, goed verdiepen in welk voer je geeft en consequent zijn met het geven van medicatie.
De pillen kosten om en nabij 2 euro per dag. Wil je dat extra kwijt zijn bovenop de kosten die je al maakt?
Je kan er niet mee stoppen, de pony komt er ook niet vanaf en heeft dit voor de rest van zijn leven. De klachten kunnen erger worden. En dan?

Echt.........zoek een gezonde leuke pony uit, daar zijn er genoeg van! Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:54

Dat zo een zieke Pony nog te koop staat joh...