Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:40

hetbommeke schreef:
Misschien een domme vraag of een vraag die al op een van deze 242 pagina's heeft gestaan maar....

Kan een paard meerdere keren in z'n leven het Rhino virus krijgen?

Ik begrijp dat als hij heet 1x heeft gehad, hij drager is. Voor mij als simpele ziel is dat dus net al de koortslip (aka herpes virus) bij de mens.

Maar bv Pfeiffer bij mensen is ook nog jaren later in het bloed van iemand te zien. Is dat bv. dan ook zoiets bij paarden?

MIjn excuus als dat al ergens gevraagd is. Heb in grote delen het topic gevolgd maar heb niet alles gelezen :o

Dat is per paard wel verschillend, ene krijgt het weer en andere weer niet... Dat weet ik uit eigen ervaring

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:48

piecon schreef:
Lees jij het bovenstaande artikel niet of zo??? Daar staat toch duidelijk in dat het alleen in vocht kan overleven?? En dat het niet door de lucht "zweeft", dus ook niet in de stal. Overdracht alleen door snot, briezen of via kleding contactpersoon, maar alleen als het nog vochtig is!!! En al zeker niet in het bos! Bovendien kan het virus maar enkele uren overleven..

Beetje normaal ja.... -O-
http://www.paardendokters.nl/ZieRhino.html

Er wordt zeker wel geadviseerd in dit artikel om voorzichtig te zijn om met je paard door dichte paardenstallen (zoals op een wedstrijd) te lopen. Ik zeg nergens dat het in een bos zweeft, nuanceer alleen de opmerking van een dierenarts, omdat hij wél gelijk heeft maar mensen trekken dat meteen in het extreme.
De dierenarts heeft geen ongelijk, de toehoorder begrijpt het verkeerd. Frisse lucht is juist goed.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:50

Th0mas schreef:
hetbommeke schreef:
Misschien een domme vraag of een vraag die al op een van deze 242 pagina's heeft gestaan maar....

Kan een paard meerdere keren in z'n leven het Rhino virus krijgen?

Ik begrijp dat als hij heet 1x heeft gehad, hij drager is. Voor mij als simpele ziel is dat dus net al de koortslip (aka herpes virus) bij de mens.

Maar bv Pfeiffer bij mensen is ook nog jaren later in het bloed van iemand te zien. Is dat bv. dan ook zoiets bij paarden?

MIjn excuus als dat al ergens gevraagd is. Heb in grote delen het topic gevolgd maar heb niet alles gelezen :o

Dat is per paard wel verschillend, ene krijgt het weer en andere weer niet... Dat weet ik uit eigen ervaring

Is het dan de 2e of 3e keer net zo heftig als de 1e keer? Of neemt het af?

vonderhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:54

poe poe wat een gedoe allemaal, het is natuurlijk niet niks, en maak me er toch stilletjes druk over zoals elke paardenliefhebber. maar als jezelf de hygiene in acht neemt, , niet bij andere paarden komt, de temperatuur goed in de gate houd,ik neem elke dag de temp op.... , en de paarden in goede conditie houd dan ben je al heel goed bezig. bij ons op stal mogen er geen paarden mee van buitenaf komen en als mijn dochter rijdt dan afstand houden van andere paarden, tja meer valt er niet aan te doen, het virus is er altijd geweest en zal jammer genoeg ook altijd blijven rondsluimeren. als iedereen nu zo verstandig is om de paarden op eigen terrein te houden dan zal het allemaal zo nvoorbij zijn, en daarbij je kunt je wel druk gaan maken van is het op deze stal of op die en die enz...... maar daar zul je niks mee bereiken en tja vind wel dat er enige ophef over word gemaakt , daar word je ook niet vrolijker van. gewoon de energie erin steken om er voor jezelf alles aan te doen en afwachten hoe moeilijk het ook is maar aan al die ophef heb je niks aan. en ja ik weet hoe het is om een paard te verliezen .......erg genoeg al vaker mee gemaakt , maar aan paniek raken heb je in deze situatie helemaal niks.....

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:59

Ariebren schreef:
En zogauw je in brabant, limburg de grens overgaat, zeeland een stukje varen, dan is er ineens geen rhino paniek meer.
Idem voor duitsland.
Zal de douane het virus tegen houden ???

Ik weet niet hoelang jij de grens al niet overgeweest bent,maar er zitten geen douane meer hoor,de grenzen zijn al jaren open,dus je kunt nu wel andere mensen belachelijk maken die hier vragen stellen, maar zo bijdehand ben je zelf nu ook weer niet!! }:0

Ashley5760

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:02

Die in groningen staat nog helemaal niet officieel vast?
(van paardensectorraad site)

Laatste persbericht

Geen nieuwe bevestiging van Rhinopneumonie
Geplaatst op 06-03-2012

ERMELO – Tot op heden is op drie bedrijven de neurologische vorm van Rhinopneumonie bevestigd, te weten in Heumen, Berg en Dal en in Woubrugge. De laatste bevestiging is van afgelopen weekend. Onderzocht wordt of er contacten tussen deze bedrijven zijn geweest.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:04

colette_007 schreef:
Die in groningen staat nog helemaal niet officieel vast?
(van paardensectorraad site)

Laatste persbericht

Geplaatst op 06-03-2012

ERMELO – Tot op heden is op drie bedrijven de neurologische vorm van Rhinopneumonie bevestigd, te weten in Heumen, Berg en Dal en in Woubrugge. De laatste bevestiging is van afgelopen weekend. Onderzocht wordt of er contacten tussen deze bedrijven zijn geweest.

Ja, maar in Groningen is het de abortusvorm! ;)

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:06

ik weet dat de bedrijven in berg en dal en heumen contact met elkaar hadden. Die van woubrugge geen idee. Die andere weet ik zeker.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:25

manishdra schreef:
En dan overleeft het ook nog eens niet zo heel lang buiten het paarden lichaam.... Dus het "rhino"bos zal wel meevallen. (Krijgt visioen van een bos met groene mist, waar elk paard ziek uitkomt....)

Ik ga dit weekend lekker met mijn paardje naar het bos, dus ik zal eens kijken of er daar zo'n Rhino wolkje hangt. Misschien is het wel extra rustig op de ruiterpaden.

Maar ik vind het wel belangrijk om een aantal maatregelen te treffen, dus niet vervoeren naar plaatsen/stallingen met andere paarden, geen onbekende paarden aaien voordat ik naar stal ga, handen wat vaker wassen en dat soort dingen Misschien mijn pony zelfs een keertje extra temperaturen voor mijn eigen gemoedsrust. Normaal mogen alle kinderen in het bos mijn pony aaien, dit weekend maar even niet (dan zeg ik wel dat ze bijt }:) ik ga bij kleuters geen paniek zaaien over enge paardenziektes)

Met voorzichtig zijn is niks mis, maar om compleet hysterisch te worden daar lost niemand iets mee op.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:26

CDA wil meldplicht voor rhino CDA-kamerlid Henk Ormel gaat staatssecretaris van Landbouw Henk Bleker vragen om meldplicht van de neurologische vorm van rhinopneumonie. “Er heerst enorme onrust onder paardeneigenaren”, zegt Ormel. “Het helpt als mensen precies weten waar deze vorm van het virus opduikt.” Lees verder

hier kreeg ik een mailtje van, beloofd wat!

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:34

Paddenpad schreef:
Ariebren schreef:
En zogauw je in brabant, limburg de grens overgaat, zeeland een stukje varen, dan is er ineens geen rhino paniek meer.
Idem voor duitsland.

Ik weet niet hoelang jij de grens al niet overgeweest bent,maar er zitten geen douane meer hoor,de grenzen zijn al jaren open,dus je kunt nu wel andere mensen belachelijk maken die hier vragen stellen, maar zo bijdehand ben je zelf nu ook weer niet!! }:0

_O- _O- _O- _O- _O- Valt er toch nog wat te lachen hier!!!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:36

Nu ben weer terug van weggeweest; heb vanavond mijn dierenarts gesproken en hem gevraagd hoe zit het nu.....
Neurologische variant (zoals het genoemd wordt) ; deze paarden hebben een half jaar geleden besmetting opgelopen en geraken nu verlamd. Er gaat geen enkel paard dood aan Rhino (voor alle duidelijkheid ze worden alle ingeslapen maar sterven niet uit zichzelf)..
Je kan gerust op wedstrijd máár zorg dat je dier niet met de neus aan een ander vreemd paard komt zéker niet als die verkouden blijkt te zijn. Losrijden kun je ,als de mogelijkheid er is ,het beste buiten doen. Zet je paard niet zomaar op een vreemde stal,gelijk terug op je trailer. Zo loop je geen kans op besmetting. En als het weer weer beter wordt is alle Rhino voorbij.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:37

@hetbommeke: ja een paard kan weer rhino krijgen, als die gene zijn weerstand verminserd, het paard verplaatst word dus stress krijft, of andere vormen van stress, is het ook weer besmettelijk, dus dan is het virus weer actief

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:40

vivana schreef:
Nu ben weer terug van weggeweest; heb vanavond mijn dierenarts gesproken en hem gevraagd hoe zit het nu.....
Neurologische variant (zoals het genoemd wordt) ; deze paarden hebben een half jaar geleden besmetting opgelopen en geraken nu verlamd. Er gaat geen enkel paard dood aan Rhino (voor alle duidelijkheid ze worden alle ingeslapen maar sterven niet uit zichzelf)..
Je kan gerust op wedstrijd máár zorg dat je dier niet met de neus aan een ander vreemd paard komt zéker niet als die verkouden blijkt te zijn. Losrijden kun je ,als de mogelijkheid er is ,het beste buiten doen. Zet je paard niet zomaar op een vreemde stal,gelijk terug op je trailer. Zo loop je geen kans op besmetting. En als het weer weer beter wordt is alle Rhino voorbij.

ik heb vanavond een voorlichting gehad van een dierenarts die het juist sterk afraadde om pp concour te gaan.. en daar ben ik het mee eens, want je praat ook met paarden mensen, kan per ongeluk een ander paard aanraken en vervolgens weer je eigen. en knhs heeft niet voor niets aangeraden om alle cobcoursen af te lassen.. maarja zo is iedereen het weer verschillend:)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:50

BullyCotton, bedankt!

Kun je uit bloed trekken ook zien of paard voorheen al het virus heeft gehad?

Volgens mij moet het in het bloed te zien zijn wanneer paard drager is en het dan ook nog een keer kan krijgen.

Alleen dan is het de vraag of het nogmaal zo heftig is.

Bij een mensenlijk virus zoals Pfeiffer kan men het nogmaals krijgen alleen niet zo heftig als de eerste keer. Tenminste dat is mij door de HA vertelt.

Zou fijn zijn als er meer bekend werd over dit virus, scheelt een hoop "als dan" en "wat als" vragen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:53

vivana schreef:

Aparte uitspraak voor een dierenarts, mijne adviseerd juist het tegenovergestelde.

De meeste wedstrijden worden uit voorzorg afgelast, en terecht vind ik
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 06-03-12 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:53

vivana schreef:

Sorry maar dit geloof ik niet,ik heb wel ergens gelezen dat het pas na een half jaar tot uiting komt bij de abortus variant maar de neuroligische?
Welke dierenarts heb jij?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:55

Paddenpad schreef:
Ariebren schreef:
Idem voor duitsland.

_O- Maar... niet te hard lachen. De douane zit wel niet aan de grens, maar is er wel hoor (zelfs in een kantoortje op de grens...).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:57

Ik kom net terug van mijn lesavind en i sta in Duitsland, NWR, er is daar ng geen enkele bekende rhino melding gemaakt.
Mijn bronnen zijn behoorlijk betrouwbaar, 2 hoefsmeden en een prix sint george amazone.
Wel zijn hun wedstrijdne voor deze regio afgemeld door de nederlandse verenigingen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:58

Het woord is afgelasten. Niet aflassen. Aflassen is iets dat half gelast is zo verder lassen dat het klaar is. Dus:
Ik gelast af
Wij gelasten af
De wedstrijd is afgelast.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:01

BullyCotton schreef:
vivana schreef:

ik heb vanavond een voorlichting gehad van een dierenarts die het juist sterk afraadde om pp concour te gaan.. en daar ben ik het mee eens, want je praat ook met paarden mensen, kan per ongeluk een ander paard aanraken en vervolgens weer je eigen. en knhs heeft niet voor niets aangeraden om alle cobcoursen af te lassen.. maarja zo is iedereen het weer verschillend:)

En is het niet zo dat een paard waar de weerstand wat van verminderd, juist vatbaar is om tot uiting van Rhino te komen? Een wedstrijd en zeker de paarden die hoger in de sport lopen moeten vaak diep gaan op een wedstrijd. Dit heeft vaak best een impact op het lichaam van het dier. Op dat moment is de kans dus ook groter dat het dier ziek wordt. Ik bedoel dier is op vreemd terrein, moet een zwaar lichamelijke prestatie leveren en komt ook nog is met een grote groep "vreemde" in aanraking op een relatief klein stukje grond. Daarnaast zijn er op zulke momenten veel meer mensen aanwezig, die thuis misschien al een besmetting hebben opgelopen en bij zich dragen en de kans vergroten het over te dragen aan een paard. Maar goed ik kan het helemaal fout zien natuurlijk, ik heb tenslotte geen Universteit diergeneeskunde gedaan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:03

Denk juist dat een wedstrijdpaard een veel betere conditie en gesteldheid heeft en daardoor juist minder vatbaar is.

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:03

Amersfoort schreef:
Asyaa schreef:
Erg kwalijk dat bokt zo stellig beweerd dat als een pensionhouder via de telefoon tegenover een vreemde ontkent dat er rhino op zijn stal heerst, dit ook het geval is. Nogmaals de vraag, kan bokt niet bedenken dat staleigenaren niet in de rij staan om telefonisch aan onbekende informatie over een dergelijk iets te geven?

Wat kan jou het schelen, je hebt toch andere sites om je informatie vandaan te halen?
Hier kan je komen om paniek te zaaien, grapjes te maken en met mensen die meeleven met anderen waar ECHT iets aan de hand is!!!!

You need a vacation ;)

Ik haal de info over waar er rhino heerst via PB's van bokkers en andere sites (bijv andere fora's maar ook nieuwssites). Paniek zaaien, ik ben juist van mening dat iedereen minder spastisch moet doen over rhino, zodat er meer informatie beschikbaar komt en we dus allemaal weten waar we aan toe zijn. Grapjes maken doe ik zeker, samen met een boel andere om de sfeer een beetje te verlichten. Ik heb al met verschillende mensen contact gehad via PB waar 'ECHT' iets aan de hand is. Ik denk dat je dingen in perspectief moet zien :)

Waarom het mij kan schelen: zoals het er nu staat lijkt het alsof er daar niks heerst, terwijl die mogelijkheid nog wel degelijk bestaat. Aangezien mensen volgens bokt enkel info mogen halen van wat bokt weet, lijkt het me handig om de info die bokt heeft correct neer te zetten.[/quote]

Je weet toch wel dat vaccineren nu niet meer helpt? :P
En ik ben wel van mening dat er hier een hoop paniek wordt gezaaid wat nergens voor nodig is, tevens ben ik van mening dat als ik iets wil weten, waar het heerst, hoe het overdraagbaar is ect dat ik dat niet hier op ga zoeken, daar vind ik op andere sites meer informatie of ik bel mijn da oid.
Datzelfde heb ik als ik bijvoorbeeld een forum open met; ik heb een jaar op een manege gelest en nu heb ik een 3 jarige gekocht die ik zelf wil beleren..
Zulke onderwerpen kan je niet via een forum oplossen!
Er worden hier vragen gesteld die ieder voor zich kan beantwoorden door andere wegen!
Dat neemt zeker niet weg dat het zeer treurig is dat een aantal stallen zijn besmet zijn, toen ik vandaag de uitzending gemist van hvn heb gekeken heb ik ook geld overgemaakt, vind het vreselijk voor die mensen maar dat is alles wat ik kan doen...

Bokt zet die info neer die uit feiten komen en alleen al in dit forum hebben zij er een dagtaak aan om alle plaatsnamen te verwijderen!

Het gaat er niet om waar het heerst want als dat bij mijn buren is, hoeft dat nog niet te zeggen dat het naar mij over zal waaien als ik gewoon maatregelen tref!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:08

Ik denk niet dat een wedstrijdpaard minder vatbaar is ivm betere conditie

Een paard wat gewoon op de weide staat met zn eigen vachtje en de benodigde hoeveelheid voer en standaard behandeling, enting, wormenkuur en smid wellicht nog wel sterker is

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:15

Bloodymary schreef:
Denk juist dat een wedstrijdpaard een veel betere conditie en gesteldheid heeft en daardoor juist minder vatbaar is.

Wat is een wedstrijdpaard???

Mijn buurmeisje van 6 die wedstrijden rijdt en dus een wedstrijdpaard heeft heeft geen betere conditie van dan mijne :P