Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:48

@Laux Volledig met je eens.

Ik heb inmiddels mijn diagnose. zweren maar heel oppervlakkig. De oorzaak is in dit geval ook duidelijk : een fiks virus gehad in November en toen enkele dagen niet gegeten en amper gedronken.
De behandeling is ook een maand omeprazol en sulcrafate.
Een week volledig, en dan afbouwen. Zou genoeg moeten zijn, en uiteraard op onbeperkt ruwvoer ( dus we gaan van strakke sport haf , naar rollende skippybal ... slowfeeders heb ik besteld ) .
Over een maand weer controle.

appel_6

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:32

Mag ik mij hier ook aansluiten?

Sinds eind vorig jaar een nieuwe pony, die maagzweer gevoelig is. Nu heb ik bij aankoop het advies gekregen zodra hij bepaalde symptomen kreeg eerst een kuur via de dierenarts te geven en hierna te onderhouden met abler. Zodoende dat nu gedaan en besteld bij abler. Echter is mijn zending nu ingenomen bij de doane. Iemand dit nog meer mee gemaakt?

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:38

Ja hier netzo ingenomen door douane. Al vele bestellingen gedaan en nooit last gehad (ging via DHL).

appel_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:45

Oh bij mij via PostNL... baal wel. Is toch $110,50
Gelijk maar PostNL gebeld. Die hebben het doorgezet naar douane. En vertelde dat als de verzender vertelde dat het er vaker door heen kwam er een grotere kans was dat ik als nog Mn pakket kreeg

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:48

Helaas zijn ze momenteel ontzettend aan het controleren bij de Douane. De reden zou ik niet weten maar ik hoor meer mensen in de medicatie wereld die in beslg genomen pakketten hebben :(

Ook met ali pakketjes zijn ze flink aan het controleren, omdat je vanaf een bepaald bedrag invoerrechten moet betalen.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:52

Eleeke schreef:
@Laux Volledig met je eens.

Ik heb inmiddels mijn diagnose. zweren maar heel oppervlakkig. De oorzaak is in dit geval ook duidelijk : een fiks virus gehad in November en toen enkele dagen niet gegeten en amper gedronken.
De behandeling is ook een maand omeprazol en sulcrafate.
Een week volledig, en dan afbouwen. Zou genoeg moeten zijn, en uiteraard op onbeperkt ruwvoer ( dus we gaan van strakke sport haf , naar rollende skippybal ... slowfeeders heb ik besteld ) .
Over een maand weer controle.

Ah gelukkig is het oppervlakkig! Dan komt het vast goed met deze behandeling op aanraden van de dierenarts. :)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:55

Potjandorie ... hoorde vanmorgen op nieuws al over actie's aangaande humane medicatie uit het buitenland, was direct al bang voor mogelijke problemen met Abler producten .. helaas dus terecht !

En het is zo'n ge*** allemaal, zorg gewoon als land .. als regering, als direct betrokkenen en verantwoordelijken dat medicatie gewoon onder normale voorwaarden en omstandigheden & betaalbaar (..) hier te verkrijgen is voor mens & dier .. dan hoeft niemand halsbrekende toeren uit te halen om hulp van over de grenzen te verkrijgen !! :( _-:( |o

Ben boos maar bovenal ongerust over verloop hiervan, menig leven of kwaliteit daarvan is afhankelijk van medicatie uit het buitenland ..

Steffiiy : wil je ons op de hoogte houden over verzend/bezorg ontwikkelingen ?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:14

Wil iedereen die onderschepte pakketjes heeft dit per PB aan mij melden met ordernummer en bewijs :)?

Heb wat voor jullie kunnen regelen ;)

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:01

Oh, ben wel benieuwd hoe dit dan afloopt...

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:31

Kingloveyou schreef:
Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen maar heeft er nog iemand Abler/omeprazole liggen? Graag een pb, ik ben dringend opzoek! :)

ik heb dacht ik nog wel wat liggen.. niet heel veel.. +/- 12 zakjes.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:47

Ik ga vanaf vandaag Mastic Horse Treatment voeren i.v.m. duidelijke maar nog redelijk milde symptomen van maagzweren. Ervaring zal ik delen!

Omeprazol ga ik alsnog op over als dit niet voldoende resultaat geeft.

Hoeveelheid ruwvoer gaat ook omhoog, dus ze zal wel aan de ronde knt gaan worden :+

Wat doen jullie qua training als de klachten nog niet zo ernstig zijn? Ik merk met rijden eigenlijk weinig problemen, paard toont wel stress met opzadelen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:01

marijkiiii schreef:
Ik ga vanaf vandaag Mastic Horse Treatment voeren i.v.m. duidelijke maar nog redelijk milde symptomen van maagzweren. Ervaring zal ik delen!

Omeprazol ga ik alsnog op over als dit niet voldoende resultaat geeft.

Hoeveelheid ruwvoer gaat ook omhoog, dus ze zal wel aan de ronde knt gaan worden :+

Wat doen jullie qua training als de klachten nog niet zo ernstig zijn? Ik merk met rijden eigenlijk weinig problemen, paard toont wel stress met opzadelen.

Ik ben hier wel benieuwd naar, ik heb nog niemand gezien hier die dit langdurig gegeven heeft in de juiste verhouding om de échte ervaringen te lezen

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:51

Graag marijkiiii! Ben idd erg benieuwd!

Fijn dat je dat hebt kunnen bewerkstellingen Steffi! Er gaat best veel geld heen, dus dan i het wel fijn dat je een beetje zekerheid hebt...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:48

Ik heb net een eerste bestelling gedaan bij Abler en lees nu dit verhaal van onderschepte pakketjes :( Ga dus een aantal dagen flink duimen draaien en hopen dat ik mazzel heb :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:57

Heeft iemand ervaring met scope? Waarom wel, waarom niet?
Kan het thuis gedaan worden of alleen in de kliniek.

Ik wil onderhand wel weten wat er aan de hand is, vandaar dat ik het overweeg.
Als er niets zit, waar gaan we dan naar kijken? Ik merkte wel verbetering met de abler, nu aan het afbouwen, en de laatste fase krijgen we weer naar gedrag, ze komt ook niet aan, heeft dunne poep.
Maar ja het kan ook van de hengstigheid af komen.. Waar moeten we zoeken..

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:38

Scope is geen leuk onderzoek maar gaf wel duidelijkheid.
Moet op de kliniek en ze krijgen dan de dag ervoor vanaf 17 uur geen eten en vanaf 22 geen drinken en dan doen ze in de ochtend de scopie ( uiteraard gesedeerd)
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 04-03-19 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:39

Precies zoals Eleeke zegt. Scope is geen fijn onderzoek maar geeft wel duidelijkheid. Ik denk dat ik op het type paard de afweging zou maken of een scope wel of niet gedaan zal worden.

Mijn merrie is eens stresskip dus zou haar het scopen nooit aan willen doen, zeker niet in combinatie niet met het vasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:18

Geef je dan levenslang abler of hoe weet je nu dat een kuur voldoende is? Hoelang is een kuur... Ik zit met mijn handen in het haar...
Of dat het niet iets anders is...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:25

hayka schreef:
Geef je dan levenslang abler of hoe weet je nu dat een kuur voldoende is? Hoelang is een kuur... Ik zit met mijn handen in het haar...
Of dat het niet iets anders is...

Nee hoor je geeft in de meeste gevallen geen levenslang abler. Het is een kuur van een aantal weken met een afbouw eraan vast. Of de kuur voldoende is ga je merken aan de klachten die het paard heeft.
sommige eigenaren besluiten de kuur iets langer te maken als ze nog klachten hebben.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:06

@hayka, ik denk dat je gemiddeld genomen uit kan gaan van een kuur van 4 weken en dan 6 weken nemen om heel rustig af te bouwen.
Als anderen het heel anders doen, dan hoor ik dat graag.

Ik zit nu met mijn drachtige merrie met mijn handen in het haar. Scopie vind ik geen optie nu. Omeprazol wordt door mijn da afgeraden nu.
Dus heb nu maar Mastic horse besteld. Ga daar deze week mee beginnen. Hopelijk heeft dat effect.

Ze krijgt nu drie keer per dag een beetje bietenpulp met behoorlijk wat natriumbicarbonaat. En verder onbeperkt hooi. Dit heeft totaal geen effect. Krachtvoer krijgt ze niet.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:53

Ik kom even binnenvallen. Mijn paard werd ook verdacht van maagzweren. Veel gapen. Gestrekt gaan staan met een pijnlijke uitdrukking. Niet meer stilstaan met zadelen en poetsen.
Dierenarts gaf me een kuur van omeprazol maar dat deed helemaal niks. En omdat ik het best wel een heftig medicijn vind heb ik een holistisch dierenarts ingeschakeld en die adviseerde een inwendige kuur met groene leem. 2 weken. 1 stopweek. En nu weer 2 weken en dan komt ze terug. Maar het gapen is al voorbij. Evenals het gestrekt gaan staan en meneer staat weer keurig stil met zadelen en poetsen.
Wilde dit toch even laten weten ter info.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:59

Moderatoropmerking:
Enkele berichten zijn verwijderd. Graag alleen inhoudelijk reageren op dit onderwerp. Medicatie die niet legaal naar Nederland komt mag hier ook niet besproken worden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:03

hiphopje schreef:
Ik kom even binnenvallen. Mijn paard werd ook verdacht van maagzweren. Veel gapen. Gestrekt gaan staan met een pijnlijke uitdrukking. Niet meer stilstaan met zadelen en poetsen.
Dierenarts gaf me een kuur van omeprazol maar dat deed helemaal niks. En omdat ik het best wel een heftig medicijn vind heb ik een holistisch dierenarts ingeschakeld en die adviseerde een inwendige kuur met groene leem. 2 weken. 1 stopweek. En nu weer 2 weken en dan komt ze terug. Maar het gapen is al voorbij. Evenals het gestrekt gaan staan en meneer staat weer keurig stil met zadelen en poetsen.

Fijn om te horen dat je hiermee een oplossing hebt gevonden. Ga ik ook zeker eens naar kijken.

Als de zweren in een ander deel van de maag zitten is Sucralfaat (ook) nodig en is Omeprazol niet voldoende.
Daarom is die scopie vaak zo waardevol( maar heel belastend , vooral psychisch) .

Je weet hoe diep de zweren zijn of ze op klierrijk of klierarm deel zitten van de maag, hoeveel het er zijn etc etc.
Of ... dat je paard helemaal geen maagzweren heeft en dat er iets anders aan de hand is ( juist omdat de klachten best vaag zijn )

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:56

hiphopje schreef:

Dit klinkt interessant!
Zou je hier meer over willen vertellen? Welke groene leem heb je gebruikt, hoeveel heb je gegeven en hoe vaak per dag? En gewoon met een beetje voer gegeven?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:32

cupido1996 schreef:
Dit klinkt interessant!
Zou je hier meer over willen vertellen? Welke groene leem heb je gebruikt, hoeveel heb je gegeven en hoe vaak per dag? En gewoon met een beetje voer gegeven?

De groene leem van vertagil. Gewoon een lepeltje over zijn voer. Het reinigt het lichaam van afvalstoffen zei ze. Het probleem zat volgens haar meer in zijn darmen. Maar alle symptomen leken ook op maagzweren.
Biks en suikers geschrapt. Dus nu alleen maar hooi, geen voordroog dus, en vitalbix musli. Verder echt helemaal niks.
Ik hoop dat het zo blijft, tot nu toe ben ik zeer positief.

Bij mijn paard zat het probleem dus in zijn darmen, symptomen lijken precies op maagzweren. Een scopie wilde ik hem niet aandoen dus eerst deze holistische therapeut geprobeerd