[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:19

Sandra_H schreef:
Saaams schreef:
Waarom niet gebruik maken van de huurperiode van 10 dagen?

Soms is het langzaam aanwennen ook wel prettig. Dus beginnen met aanraken, belonen, neus erin, belonen, vastmaken, belonen enz.


Nouja, als een gewone emmer al teveel is lijkt het mij ook handiger om daar eerst mee te oefenen. Of nog beter, om het paard te leren iets beter met stress/nieuwe dingen etc om te gaan, maar dat is een discussie apart.

Edit: online zijn ze wel te vinden, in kleiner formaat. En anders zoiets https://www.action.com/nl-nl/p/opvouwbare-emmer/


Pardon? Beter om te gaan met stress?
Er is voldoende reactie geweest hierop, die van jou is volledig overbodig.
Bedankt voor de link. Ik zal even kijken, want ik had nog niet eerder van flexibele emmers gehoord noch gezien.

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:28

daphne_xxx schreef:
Pardon? Beter om te gaan met stress?
Er is voldoende reactie geweest hierop, die van jou is volledig overbodig.
Bedankt voor de link. Ik zal even kijken, want ik had nog niet eerder van flexibele emmers gehoord noch gezien.


Er is geen reden om je zo aangevallen te voelen toch? Ik reageer puur op wat je zelf schrijft: "mijn paard is echt de grootste stresskip die er bestaat, ik kan met een normale emmer al niet makkelijk bij hem komen. Daarnaast kan hij zich bij grote stress gewoon door z'n voorbenen laten zakken".

Dat klinkt nou eenmaal niet als een paard dat goed met stress om kan gaan. Helemaal geen verwijt, maar het is in zijn eigen voordeel als je hem dat leert dat wel (beter) te kunnen.

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:31

Ik leen de mijne ook niet zo snel uit hoor. Ik heb 1 stalgenoot die m zou mogen gebruiken als een van haar beestjes zou hoesten, maar verder is dat ding mij echt te duur. (Maar zij zorgt ook wel eens voor mij paard, dus dan moet ze m ook bij mn eigen beestje gebruiken). Voorderest is dat ding mij aardig aan de prijs, alhoewel mijn paard dat ook niet altijd beseft :+, maar ook de gebruiksonderdelen zijn behoorlijk aan de prijs natuurlijk.

Vind het soms alleen wel lastig als er dan eentje enorm aan het hoesten is en ze vertikken het om de da erbij te halen. Daar is dat paardje dan weer de dupe van natuurlijk.

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:21

Sandra_H schreef:
daphne_xxx schreef:
Pardon? Beter om te gaan met stress?
Er is voldoende reactie geweest hierop, die van jou is volledig overbodig.
Bedankt voor de link. Ik zal even kijken, want ik had nog niet eerder van flexibele emmers gehoord noch gezien.


Er is geen reden om je zo aangevallen te voelen toch? Ik reageer puur op wat je zelf schrijft: "mijn paard is echt de grootste stresskip die er bestaat, ik kan met een normale emmer al niet makkelijk bij hem komen. Daarnaast kan hij zich bij grote stress gewoon door z'n voorbenen laten zakken".

Dat klinkt nou eenmaal niet als een paard dat goed met stress om kan gaan. Helemaal geen verwijt, maar het is in zijn eigen voordeel als je hem dat leert dat wel (beter) te kunnen.


Dat begrijp ik inderdaad. Ik ben al lang bezig om dit te doen met hem en het gaat al 10x beter. Hij heeft helaas een wat minder verleden gehad. Het feit waarin gesuggereerd wordt dat ik hier niet mee bezig bent vind ik zelf erg vervelend overkomen.

Het gaat mij overigens niet om uitlenen maar samen met eigenaar van kijken wat hij doet. Als hij namelijk snuffelt aan het apparaat dan weet ik dat ik het kan proberen met kopen. Als ik niet binnen 20cm van hem mag komen dan weet ik dat het nog tijden duurt voordat het lukt.

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:06

Eerlijk gezegd lees ik de reactie van SandraH niet als aanvallend.
Maar inderdaad, ik zou mijn flexineb niet in de buurt van zo'n paard willen, zelfs al mocht ik erbij zijn om de redenen die anderen hier al aanhalen, risico op stuk gaan en kruisbesmettingen. Denk dat het handigst is om er een te huren. Goedkoop? Nee, maar dat zijn luchtwegproblemen toch niet helaas

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:28

Voor mij voelde hij wel even aangevallen. Bijrijdpaard overgekocht na 2 jaar en binnen een maand ineens allerlei problemen (incl luchtwegproblemen die ik daarvoor nooit had). Een beetje ten einde raad en geen geld meer over na alle onderzoeken, ondertussen het beste willen doen maar geen idee waar en hoe ik moet beginnen. Leuk zo'n flexineb en leuk huren. maar hoeveel ben ik daarnaast nog kwijt na aanschaf? Dat houdt mij ook heel erg tegen, want daar word ik ook totaal niet wijzer van (want hoeveel materiaal/vloeistof heb ik nodig bijvoorbeeld?).
De ontspanning is er niet omdat ik het voor mijn dier met geen mogelijkheid goed kan doen. Al is het om zo'n ding even te zien en te horen/zien hoe het werkt. Gewoon om er een beeld bij te krijgen en uiteindelijk te kiezen wat ik kan doen om mijn dier éindelijk wat lucht te kunnen geven.
Eerste eigen paard en heb nog geen tel kunnen genieten van hem...

hagelslag
Berichten: 9314
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:48

Wat jammer dat je gewoon niet ervan kunt genieten momenteel.
Om voor nu zuurstof te kunnen krijgen kun je medicijnen via de dierenarts krijgen

Op de lange termijn is de flexineb of de goedkopere versie fijner is gebruik en gezonder.
Want alle medicijnen wat je geeft, geeft verlichting maar is natuurlijk ook een belasting.

Misschien kun je ook iets vertellen met betrekking tot huisvesting - hooi-beweging

Of heeft de dierenarts ook tanden etc gecontroleerd. Want ook dat kan voor luchtwegproblemen zorgen.

Mocht het echt puur de longen zijn kun je ook nog ervoor kiezen om zo'n paar dagen je paard naar een zouttherapie stal te brengen.
Kost een beetje, lucht heel wat op.
En dan is de druk bij jou ivm er moet iets om de kop van mn paard ook even af

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:02

Hij heeft van de zomer inderdaad een prednisonkuur van 40 dagen gehad maar dat leek niet veel te helpen. Dat heeft volgens mij best wel aanslag gedaan op z'n darmen, veel last van z'n buik e.d. maar gaf wat verlichting maar het is niet anders dan nu.

Hij staat nu 24/7 in een grote kudde buiten, komt alleen binnen op stro tijdens poetsen/opzadelen. Dan staat hij wel altijd met zijn hoofd naar buiten. Hij vindt op beton staan eng omdat dit bij regenachtige dagen erg glad wordt en hij een keer is uitgegleden.
Hij krijgt wel droog hooi met z'n andere paardenvrienden. Als ik hem zelf wat rijker hooi geef dan week ik dit wel altijd.
Ik probeer hem in ieder geval 5 dagen in de week iets aan beweging te geven. Dit kan zijn wandelen, longeren, grondwerken of rustig onderhouddressuren. Ik merk met name dat hij snel buiten adem lijkt en het duurt wel een poos voordat hij de ademhaling volledig onder controle heeft. Vandaag had hij een fixe hoestbui en 3 weken terug ook. Maar in de tussentijd eigenlijk niet en ik hoor het sowieso nooit in de wei. Edit: ik vertel hierbij nog even dat ik hem pas een maand weer actief oppak. Daarvoor was het af en aan en ong 3 keer in de week wat doen.

De tanden is ook een heel ding en die komt gelukkig overmorgen. Hij is in februari vorig jaar (3 maanden voordat alles begon) naar de kliniek geweest voor eotrh, al zijn snijtanden zijn er nu uit.
Ik bedenk mij wel dat het misschien al wel anderhalf a 2 jaar is dat er goed gekeken is naar zijn tanden. De vorige keer heeft ze volgens mij alleen foto's gemaakt en niet naar zijn tanden gekeken. Dus misschien dat daar ook nog iets uit te sluiten valt.
Hij is verder wel vrolijk en speelt graag met al zijn paarden vrienden en eet/mest/plast goed, dat stelt mij wel gerust.

hagelslag
Berichten: 9314
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:14

Conditie op bouwen bij een paard met longproblemen is echt echt een langdurig proces.

Dus voordat je met beweging veel verbetering merkt, dan ben je een half jaar verder.

En dat is dus een voordeel van de inhalator etc met zout.
Je bevochtig het van binnen met zoutoplossing (of medicijnen) en daardoor wil het snot en slijm sneller los en komt het eruit.
En dat wat eruit is, irriteert binnen niet meer.


Ik denk dat je misschien nog wel even de tandarts zou kunnen afwachten. Want als een tand ontstoken is, dit kan natuurlijk ook tot problemen lijden.

Dus even adem halen, even geduld(heb ik ook altijd :Y))
En probeer te oefenen met dingen.
Misschien heb je wel een simpel plastic bakje, broodbakje of wat dan ook...
Stop er een stukje wortel of appel in en laat het hem eruit halen.
Maak het alvast leuk dat hij z'n neus ergens in stopt...

En uiteraard, mocht hij nu te benauwd zijn is het verstandig om Ventilum of hoe t heet te geven.
Dat is voor tijdelijk prima.
Maar uiteindelijk is het op de lange termijn echt duur

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:17

Nou, zouttherapie, een kuur van 10 dagen (die je echt nodig hebt bij een paard met klachten) kost wel iets meer dan een beetje. Wij betaalden toen, in 2018, alles bij elkaar (we hadden de vitafloor er ook bij geboekt om de vakantie compleet te maken) heel ruim over de 500 euro, en dat was nog met introductiekorting. Maar dat is het wel ontzettend waard geweest!
En als je uitrekent wat je al kwijt bent aan een serieuze kuur pred (inderdaad een killer voor de darmen) en ventipulmin, wat meestal maar kort "helpt" valt het uiteindelijk heel erg mee. Als ik ga uitrekenen wat we in de paar jaar (al met al, hij heeft niet een paar jaar continue gehoest) kwijt ben geraakt aan medicijnen/dierenartskosten, en allerlei supplementen dan ga ik echt wel hard huilen.

Daphne, ik bedoelde het echt allesbehalve aanvallend hoor :) wel nog even over het droge hooi: daar kunnen paarden met luchtwegklachten als astma/stofallergie nou net niet tegen. Zelfs in het beste hooi zit toch altijd stof en dus schimmelsporen. Al hoor ik wel eens goede verhalen over duits kruidenhooi, maar dat voer ik zelf niet, wij hebben inmiddels een hooistomer.

hagelslag
Berichten: 9314
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:18

Het kost een beetje was echt echt sarcastisch bedoeld <<)

Want het is duur. Maar het is het hem waard.

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:24

Aan degenen die de flexineb ook een kortere periode (enkele weken) veel gebruikt hebben, zeg 2x per dag: hoe lang duurde het bij jullie voor jullie verbetering zagen?

Ik ben er nu sinds woensdagavond mee bezig, 2 x per dag, met medicijnen. Vrijdagavond leek het met rijden beter te gaan, 1 klein kuchje bij aandraven en hij leek iets minder benauwd: wel nog hijgen maar leek van minder diep te komen.

Vanavond was het weer helemaal mis. Na een halve volte stappen giga hoestaanval, keer of 8, ging zelfs stilstaan, kwam uit z'n tenen. Daarna met aandraven nóg een kuchje. Had nog niet eerder meegemaakt dat ie 2 x ging hoesten. Ook weer heel erg benauwd ;( ik had voor het rijden verneveld ....

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:28

Sandra_H schreef:
Nou, zouttherapie, een kuur van 10 dagen (die je echt nodig hebt bij een paard met klachten) kost wel iets meer dan een beetje. Wij betaalden toen, in 2018, alles bij elkaar (we hadden de vitafloor er ook bij geboekt om de vakantie compleet te maken) heel ruim over de 500 euro, en dat was nog met introductiekorting. Maar dat is het wel ontzettend waard geweest!
En als je uitrekent wat je al kwijt bent aan een serieuze kuur pred (inderdaad een killer voor de darmen) en ventipulmin, wat meestal maar kort "helpt" valt het uiteindelijk heel erg mee. Als ik ga uitrekenen wat we in de paar jaar (al met al, hij heeft niet een paar jaar continue gehoest) kwijt ben geraakt aan medicijnen/dierenartskosten, en allerlei supplementen dan ga ik echt wel hard huilen.

Daphne, ik bedoelde het echt allesbehalve aanvallend hoor :) wel nog even over het droge hooi: daar kunnen paarden met luchtwegklachten als astma/stofallergie nou net niet tegen. Zelfs in het beste hooi zit toch altijd stof en dus schimmelsporen. Al hoor ik wel eens goede verhalen over duits kruidenhooi, maar dat voer ik zelf niet, wij hebben inmiddels een hooistomer.


Klopt wat je zegt over het hooi. Ik weet alleen niet goed wat ik daarin moet doen. Verplaatsen kan niet omdat ik de stallingskosten dan niet meer kan betalen en om hooi te weken voor 4 paarden, 2 shets, 15 herten en 20 geiten.....
Alleen zetten is ook zo sneu..

Och Mayka wat klinkt dat als ellende..

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:39

Soms kan je ook gewoon niet anders inderdaad.. dat is soms het lastige. Ik ben nu het hooi echt heel voorzichtig aan het proberen afbouwen qua nat hooi en tot nu toe gaat dat nog heel goed.

Ze krijgt denk ik max 1/4 - 1/3e van haar hooi droog, derest nat. Het droge spray ik wel zoveel mogelijk in met hooispray.

Zijn er bij ons op stal veel aan het hoesten, maar de mijne gaat verrassend goed momenteel!

Wel nog wat problemen met mn cup. Die blijft redelijk langzaam gaan, maar ook heel wisselend. Vandeweek dik 35 minuten staan vernevelen voordat die leeg was (15 min op stand 2, 20 min op stand 3), maar daarna thuis geprobeerd, zonder paard en was die in 20 minuten klaar op stand 2. Dus ik heb flexineb een berichtje gestuurd of ze nog iets weten.

hagelslag
Berichten: 9314
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:42

mayka1234 schreef:
Aan degenen die de flexineb ook een kortere periode (enkele weken) veel gebruikt hebben, zeg 2x per dag: hoe lang duurde het bij jullie voor jullie verbetering zagen?

Ik ben er nu sinds woensdagavond mee bezig, 2 x per dag, met medicijnen. Vrijdagavond leek het met rijden beter te gaan, 1 klein kuchje bij aandraven en hij leek iets minder benauwd: wel nog hijgen maar leek van minder diep te komen.

Vanavond was het weer helemaal mis. Na een halve volte stappen giga hoestaanval, keer of 8, ging zelfs stilstaan, kwam uit z'n tenen. Daarna met aandraven nóg een kuchje. Had nog niet eerder meegemaakt dat ie 2 x ging hoesten. Ook weer heel erg benauwd ;( ik had voor het rijden verneveld ....



Waar ik nu voor jullie op hoop, is iets wat heel diep in de longen vast zat/zit wat los komt

Als de mijne extreem is, dan is ze soms ook naderhand niet echt "fijn" maar vaak 1-2 dagen later vind je echte klodders snot.
Dus even volhouden

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:56

@ Daphne, Welke diagnose heeft je paard? Want droog hooi is meestal niet echt bevorderlijk.
Verder kan je een beetje kijken naar de vrij verkrijgbare middelen die je in de flexineb kan gebruiken
Bijvoorbeeld silvaplex
https://flexineb.nl/product/silvaplex-c ... ver-236ml/
Dat moet je 7 dagen 2x 10 ml en daarna 1x daags 10 ml, 1 flesje doe je dus een dikke 2 weken mee,

Je kan ook alleen met zout vernevelen
https://flexineb.nl/product/zoutoplossing-0-9-1000ml/
Als je dan 2x daags 10 ml vernevelt dan kom je met 1 fles 50 dagen toe.

Zo kan je het zelf een beetje bepalen.
Nu even zo 2 voorbeeldjes van de website van flexineb zelf geplukt, maar er bestaan ook andere plekken/producten natuurlijk

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:59

hagelslag schreef:
mayka1234 schreef:
Aan degenen die de flexineb ook een kortere periode (enkele weken) veel gebruikt hebben, zeg 2x per dag: hoe lang duurde het bij jullie voor jullie verbetering zagen?

Ik ben er nu sinds woensdagavond mee bezig, 2 x per dag, met medicijnen. Vrijdagavond leek het met rijden beter te gaan, 1 klein kuchje bij aandraven en hij leek iets minder benauwd: wel nog hijgen maar leek van minder diep te komen.

Vanavond was het weer helemaal mis. Na een halve volte stappen giga hoestaanval, keer of 8, ging zelfs stilstaan, kwam uit z'n tenen. Daarna met aandraven nóg een kuchje. Had nog niet eerder meegemaakt dat ie 2 x ging hoesten. Ook weer heel erg benauwd ;( ik had voor het rijden verneveld ....



Waar ik nu voor jullie op hoop, is iets wat heel diep in de longen vast zat/zit wat los komt

Als de mijne extreem is, dan is ze soms ook naderhand niet echt "fijn" maar vaak 1-2 dagen later vind je echte klodders snot.
Dus even volhouden



Ik hoop het maar, moet 3 weken in totaal proberen, dus nog even te gaan...
Maar m'n hartje brak vanavond, had zo gehoopt op wat verbetering en dan dit

hagelslag
Berichten: 9314
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:04

Longen blijft echt appart.
Zie het als een zandkoliek.
De snot is het zand, om dat fijn te kunnen uithoesten is helaas beweging en zoutoplossing ofzo nodig.
En helaas lukt het niet in 1 x

Ik heb wel eens gehad dat ze bijna 1 week aan het "broeden" was op een flinke kwak.
Ze was er verder best relaxt onder.
Maar steeds kwamen we met longeren tot een bepaald punt en dan hoorde je het rochelen en borrelen maar er kwam eerst niks.

En toen ineens, smerige kwak in de weide en het borrelen was weg

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:05

Fangio schreef:
@ Daphne, Welke diagnose heeft je paard? Want droog hooi is meestal niet echt bevorderlijk.
Verder kan je een beetje kijken naar de vrij verkrijgbare middelen die je in de flexineb kan gebruiken
Bijvoorbeeld silvaplex
https://flexineb.nl/product/silvaplex-c ... ver-236ml/
Dat moet je 7 dagen 2x 10 ml en daarna 1x daags 10 ml, 1 flesje doe je dus een dikke 2 weken mee,

Je kan ook alleen met zout vernevelen
https://flexineb.nl/product/zoutoplossing-0-9-1000ml/
Als je dan 2x daags 10 ml vernevelt dan kom je met 1 fles 50 dagen toe.

Zo kan je het zelf een beetje bepalen.
Nu even zo 2 voorbeeldjes van de website van flexineb zelf geplukt, maar er bestaan ook andere plekken/producten natuurlijk


Hij heeft astma - stofallergie. Ik weet het inderdaad over het hooi. Ik heb hem geprobeerd een periode (+- 1,5 week) apart te zetten in de buurt van zijn vrienden maar hij stond volledig onder stress. Dat werd hem niet.

Deze middelen zijn niet de grootste aanschaf, mits zout voldoende is.
En zo'n cupje? Hoe snel slijt dat bij 1x dd vernevelen?

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:17

Cup gaat volgens mij rond de 120x mee. Afhankelijk van de schoonmaak, wat je vernevelt en hoeveel. Ik heb laatst een half jaar gedaan met 1 cup.

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:26

hagelslag schreef:
Longen blijft echt appart.
Zie het als een zandkoliek.
De snot is het zand, om dat fijn te kunnen uithoesten is helaas beweging en zoutoplossing ofzo nodig.
En helaas lukt het niet in 1 x

Ik heb wel eens gehad dat ze bijna 1 week aan het "broeden" was op een flinke kwak.
Ze was er verder best relaxt onder.
Maar steeds kwamen we met longeren tot een bepaald punt en dan hoorde je het rochelen en borrelen maar er kwam eerst niks.

En toen ineens, smerige kwak in de weide en het borrelen was weg


Zou ik dan vaker moeten rijden? Ik heb het de laatste tijd rustig aan gedaan, zelf ook wel druk of slecht weer maar dacht dan ook ach laat maar tis niet erg dat ie nu wat minder beweegt. (Best lastig ook nu we nog geen bak bij stal hebben). Hij staat overigens 24/7 buiten dus kan de hele dag bewegen, maar hij is al een tijdje steeds schoon dus ik vraag me af of ie nog wel eens "de dolle 5 minuten" heeft...

Vind het erg moeilijk om te doseren: wat kan ik wel en wat kan ik niet van hem vragen

hagelslag
Berichten: 9314
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 05:54

mayka1234 schreef:
hagelslag schreef:
Longen blijft echt appart.
Zie het als een zandkoliek.
De snot is het zand, om dat fijn te kunnen uithoesten is helaas beweging en zoutoplossing ofzo nodig.
En helaas lukt het niet in 1 x

Ik heb wel eens gehad dat ze bijna 1 week aan het "broeden" was op een flinke kwak.
Ze was er verder best relaxt onder.
Maar steeds kwamen we met longeren tot een bepaald punt en dan hoorde je het rochelen en borrelen maar er kwam eerst niks.

En toen ineens, smerige kwak in de weide en het borrelen was weg


Zou ik dan vaker moeten rijden? Ik heb het de laatste tijd rustig aan gedaan, zelf ook wel druk of slecht weer maar dacht dan ook ach laat maar tis niet erg dat ie nu wat minder beweegt. (Best lastig ook nu we nog geen bak bij stal hebben). Hij staat overigens 24/7 buiten dus kan de hele dag bewegen, maar hij is al een tijdje steeds schoon dus ik vraag me af of ie nog wel eens "de dolle 5 minuten" heeft...

Vind het erg moeilijk om te doseren: wat kan ik wel en wat kan ik niet van hem vragen


Rijden, wandelen probeer het uit.

De dolle 5 minuten zijn dus ook echt belangrijk.
Ja vaak hoesten ze naderhand.
Maar als er van alles los komt, mogen ze hoesten.

Natuurlijk proberen eerlijk te blijven. Dus probeer de balans tussen voldoende en te weinig te vinden

Maar door geen/weinig beweging word ook de long niet effectief "gebruikt"
Bij mijn tinker Was vaak een half uur longerej/wandelen met veel stappen fijn.
Af en toe een rondje draven.
Of ook even een rondje galoperen, vooral als ze hem zelf aanbood

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:27

daphne_xxx schreef:
Hij heeft astma - stofallergie. Ik weet het inderdaad over het hooi. Ik heb hem geprobeerd een periode (+- 1,5 week) apart te zetten in de buurt van zijn vrienden maar hij stond volledig onder stress. Dat werd hem niet.

Deze middelen zijn niet de grootste aanschaf, mits zout voldoende is.
En zo'n cupje? Hoe snel slijt dat bij 1x dd vernevelen?


Lastig in zo'n situatie (met een halve kinderboerderij :D ). Apart zetten is dan ook niet wat je wilt inderdaad. Hooispray is misschien nog een idee, maar dat is met zoveel hooi ook nogal bewerkelijk.

Zoutoplossing kun je zelf ook heel simpel maken, met gedemineraliseerd water (45 ct per liter in de supermarkt) en gewoon keukenzout van 30 ct per kilo. Een pannetje (om het water te koken) heeft iedereen wel in huis, al wat je dan om te starten verder nog nodig hebt is een weegschaaltje en een flesje om het in te bewaren. Ik maak het zelf telkens per 100 ml, en bewaar dat in een glazen flesje. Maarja, dan moet dat nog wel in de flexineb natuurlijk.

Ik doe tot nu toe ruim een half jaar met een cupje, bij minimaal 4 keer per week vernevelen.

nnicolex

Berichten: 1248
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:45

daphne_xxx schreef:
Sandra_H schreef:
Nou, zouttherapie, een kuur van 10 dagen (die je echt nodig hebt bij een paard met klachten) kost wel iets meer dan een beetje. Wij betaalden toen, in 2018, alles bij elkaar (we hadden de vitafloor er ook bij geboekt om de vakantie compleet te maken) heel ruim over de 500 euro, en dat was nog met introductiekorting. Maar dat is het wel ontzettend waard geweest!
En als je uitrekent wat je al kwijt bent aan een serieuze kuur pred (inderdaad een killer voor de darmen) en ventipulmin, wat meestal maar kort "helpt" valt het uiteindelijk heel erg mee. Als ik ga uitrekenen wat we in de paar jaar (al met al, hij heeft niet een paar jaar continue gehoest) kwijt ben geraakt aan medicijnen/dierenartskosten, en allerlei supplementen dan ga ik echt wel hard huilen.

Daphne, ik bedoelde het echt allesbehalve aanvallend hoor :) wel nog even over het droge hooi: daar kunnen paarden met luchtwegklachten als astma/stofallergie nou net niet tegen. Zelfs in het beste hooi zit toch altijd stof en dus schimmelsporen. Al hoor ik wel eens goede verhalen over duits kruidenhooi, maar dat voer ik zelf niet, wij hebben inmiddels een hooistomer.


Klopt wat je zegt over het hooi. Ik weet alleen niet goed wat ik daarin moet doen. Verplaatsen kan niet omdat ik de stallingskosten dan niet meer kan betalen en om hooi te weken voor 4 paarden, 2 shets, 15 herten en 20 geiten.....
Alleen zetten is ook zo sneu..

Och Mayka wat klinkt dat als ellende..


Staat je paard al lang op deze plek? (Voordat je hem overkocht?) ik ken een paard wat jarenlang met herten heeft gestaan en ook ineens begon te hoesten. Bleek na veel onderzoek uiteindelijk allergisch voor herten.. :(

darkadia

Berichten: 5294
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:23

mayka1234 schreef:
Aan degenen die de flexineb ook een kortere periode (enkele weken) veel gebruikt hebben, zeg 2x per dag: hoe lang duurde het bij jullie voor jullie verbetering zagen?

Ik ben er nu sinds woensdagavond mee bezig, 2 x per dag, met medicijnen. Vrijdagavond leek het met rijden beter te gaan, 1 klein kuchje bij aandraven en hij leek iets minder benauwd: wel nog hijgen maar leek van minder diep te komen.

Vanavond was het weer helemaal mis. Na een halve volte stappen giga hoestaanval, keer of 8, ging zelfs stilstaan, kwam uit z'n tenen. Daarna met aandraven nóg een kuchje. Had nog niet eerder meegemaakt dat ie 2 x ging hoesten. Ook weer heel erg benauwd ;( ik had voor het rijden verneveld ....



Ik hoop het maar, moet 3 weken in totaal proberen, dus nog even te gaan...
Maar m'n hartje brak vanavond, had zo gehoopt op wat verbetering en dan dit[/quote]


Hier na een kuur prednison en ventipulmin 6 weken 1x daags verneveld met zout en daarna pas klachtenvrij. Hoewel ik hem nu heel soms nog hoor hoesten als hij in de bak gerold heeft. Ik had de flexineb van een kennis gehuurd en daardoor goedkoper, maar ben nu wel aan het sparen voor een eigen.