[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:59

Derfen ook tegen mok?

Ik wil de Derfen dit jaar nog wel uitproberen bij mijn andere merrie. Die is helaas niet zo rijkelijk bedeeld wat haar sokken betreft en in de zomer knaagt ze ook nog eens. Dus gedurende de winter groeien ze weer leuk aan om aan het einde van een zomer een paar miezerige plukjes over te houden -O- Dus ik wil eens zien als ik haar sokken insmeer met Derfen of ze dan minder knaagt.... enig nadeel: ik wil wedstrijden gaan rijden met d'r en zij is dus wel bont met witte benen :')

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:03

Ik zit al even mee te lezen en wou toch even kwijt dat ik zo ontzettend blij ben dat mijn Fjord er helemaal vanaf is! Chris had in NL echt heel erg last van eczeem. en dat al voor zijn 2e levensjaar.
Ik heb hem naar Portugal mee genomen en hier ivm de hoogte, droogte en andere factoren heeft hij er nooit geen last meer van gehad! Zijn deken is dus gelukkig werkloos!

Maar het zal in NL toch zeker ook verschillen met de plek waar het paard staat? ongeacht dit nu wel of niet aan de kust is?!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:03

Gebruiken jullie derfen gewoon met gebruik van deken?
of juist zonder deken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:10

Owh maar benen zijn wel makkelijk te wassen toch?
Alleen schijn je derfen er wel moelijker af te krijgen....ja wij hebben een zwarte met eczeem dus das geen probleem... :+
Is vast wel iets op te vinden!

Idd maakt het uit waar je paard staat, als er veel wind staat vaak is dat ook al beter, maarja, de meeste mensen gaan niet verhuizen voor hun paard en moet het peerd toch wel redelijk in de buurt staan van waar je woont.(al wil ik best naar portugal! ;) )

Wij gebruiken derfen naast de deken, vooral op de buik en het gezicht waar ze niet helemaal beschermd is, voor ons paard is zonder deken niet te doen, maar bij sommige wel.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:14

Mijn excemer is ook gewoon een bruine met zwarte manen maar ja, de sokken-knager dus niet :D

Vanaf het moment dat ik vorig jaar Derfen ben gaan gebruiken heeft mijn excemer zonder deken gelopen. Ik hoop dat ik dat dit jaar de hele zomer kan volhouden (als ze dan al niet knettergek wordt van de dazen ;) ).

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:16

Mijn merrie heeft maar licht last van eczeem.
Alleen hals en manen en klein beetje staart.
Dus mogelijk zou derfen wat zijn, dan kan ze zonder deken.
Het schijnt wel enorm te stinken toch?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:18

Het stinkt wel 10 uur in de wind maar he... liever een stinkend jeukvrij paard dan een niet-stinkend jeukend paard.
En de stank werkt ook wel goed tegen ander prikkend gespuis waardoor jij als ruiter tijdens het rijden ook redelijk 'vrij' blijft :D

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:19

Tja... maar als ik dan mag kiezen tussen een deken waardoor ze jeukvrij is, of stank... dan denk ik dat ik toch voor de deken ga....
Egoistisch van mij?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:22

Ieder zijn eigen keuze ;)
Ik streef er naar om Dunla in de zomerperiode dekenloos te kunnen laten lopen omdat ze bij ons in de winter ook al geschoren worden en dus dekens ophebben. Dat zou dan betekenen dat ze het ganse jaar met een deken oploopt. Dat naast het feit dat de paarden bij ons in de zomer 24/7 buiten staan en niet aan huis heb ik haar liever zonder deken (maar wel jeukvrij) lopen dan met deken (en jeukvrij ;) ).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:28

ja dat vind ik egoistisch fiore :o want met een deken heeft een paard het toch altijd minder prettig dan zonder deken. In mijn optiek is een deken dan ook alleen gerechtvaardigd omdat het de jeuk tegengaat, als je iets anders vindt wat hetzelfde werkt maar je paard hoeft er niet voor onder een deken; waarom zou je er dan niet voor kiezen???
Het enige voordeel van de deken tov Derfen zonder deken is de vettige vlekken. Voor de rest is het gemakkelijker is gebruik voor jou en je paard, dat is toch een groot voordeel?!

Ik gebruikte eerst Derfen+deken en later kon de deken eraf (eind augustus).
dit jaar begin ik met Derfen zodra ik zie dat hij schuurt, ik gooi dan de deken op icm de Derfen omdat ik het dan eerst een paar keer kan smeren zonder dat de jeuk erger wordt, hopelijk daarna de deken weer af en onderhoudend smeren.

Het was hier laatst al echt 10graden ofzo dus die mugjes zijn er al zeker weer sodeletuut!
Wisse heeft nog geen last, maar deze pony had voorheen het hele jaar door de deken op dus heeft nu voor het eerst sinds jaren de deken een paar maand afgehad.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:32

Nou wie weet ga ik het proberen.

Ze heeft overigens ook een deken op omdat ze gek wordt van dazen en horzels.
Dus als ze daar erge last van blijft houden zonder deken met derfen dan kies ik toch weer voor de deken.

Waar is dat derfen te koop?
Moet je het 1 maal per dag aanbrengen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:36

De derfen leek bij Nilay wel iets te helpen. Maar stoppen met schuren deed hij niet. Bovendien was het wel een hele vieze bende op zijn superlichte palominovachtje (en dus witte manen en staart). Ik vond het geen succes. Maar helaas weet ik ook nog niets beters.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:02

Stal_Fiore schreef:
Waar is dat derfen te koop?
Moet je het 1 maal per dag aanbrengen?

www.vidoma.nl

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:11

die van mij is bont en heeft witte hals en manen, dus dat was ook een geklieder :P
Moet zeggen dat wanneer je de manen invlecht en een heel dun streepje aanbrengt met de speciale dop, je er niet heel erg veel van ziet, de manen blijven dan schoon.
Oke, voor op wedstrijd moet je het echt even goed wassen van tevoren :P maar voor het dagelijkse leven vind ik het niet zozeer storend.

Afbeelding

Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:53

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat een deken egoistisch is. Mijn paard was van de zomer een van de twee paarden in de kudde die met deken stond. De twee paarden met deken stonden heerlijk rustig, ook als het 30 graden was en het net geregend had. De andere paarden wisten dan niet hoe ze het hadden! Als dazenmagneten liepen ze rond.

Ik ga liever ook geen gekke dingen smeren, maar ben juist eerder van het inpakken, ook wanneer we geen dazen hadden gehad. Hoewel ik de deken echt een onding vind hoor O:) ik zou hem het liefst ritueel verbranden... maar het is niet anders. Ik ga dit jaar wel écht wachten tot ik zie dat hij schuurt, of tot de dazen er zijn.

Ik heb mijn dekens trouwens nog steeds niet gebruiksklaar :o ze zijn nog steeds niet gemaakt...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:12

een deken is niet per definitie egoistisch, maar als je kunt kiezen uit twee dingen
a. geen jeuk met deken
b. geen jeuk zonder deken door andere middelen

dan vind ik de eerste keuze wel egoistisch omdat het dan uit ruitergemak voortkomt.
Uiteraard is een eczeemdeken niet zielig voor een paard :D alleen we zien ze natuurlijk allemaal het liefste gewoon bloot lopen! Tegen dazen kun je ook meer doen dan je paard helemaal inpakken ('mildere' deken op bijvoorbeeld een vliegendeken met hals, dazenvanger, dazenspray enz enz) en niet overal zijn veel dazen natuurlijk.

Geen idee hoe sterk je Derfen in kunt zetten als antivliegenspray zeg maar, ik weet wel dat het enorm stinkt maar dat ik met rijden met warm weer wel een vliegendeken op moet doen want de dazen blijven er niet helemaal door weg.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:09

Als je aan azijn een scheutje dettol en een scheutje derfen toevoegt heb je een prima vliegenmiddel. Ik spuit dat 1 keer per 2 a 3 dagen, In het bos zie je de dazen op hem af komen, blijven een paar centimeter van hem af zweven en maken rechtsomkeert

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:28

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:34

wat raar dat het egoistisch is om een paard een deken op te doen als het last heeft van de vliegen?
iedereen moet lekker zelf weten wat ie smeert of doet.
wat ik gemerkt heb in de afgelopen jaren is dat je eerst van alles gaat smeren en spuiten en geven omdat je graag wilt dat je paard zonder deken kan lopen.

uiteindelijk merken toch veel mensen dat dat niet voldoende werkt,doen ze er een deken op en dan is het ook goed

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:30

jullie snappen blijkbaar niet wat ik bedoel met mijn post.
Als je paard last heeft van vliegen en er is geen ander middel wat werkt bij je paard, dan moet je uiteraard de deken omdoen. Alleen als je de keuze hebt uit een simpel middel of je paard helemaal inpakken, voor hetzelfde effect, en je kiest ervoor om je paard helemaal in te pakken omdat het middel stinkt tja dat vind ik wel egoistisch.

Dat ik dit vind maakt het niet een feit, het lijkt me logisch dat het hier om een (mijn) mening gaat.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:34

ydnew schreef:
Ik zit al even mee te lezen en wou toch even kwijt dat ik zo ontzettend blij ben dat mijn Fjord er helemaal vanaf is! Chris had in NL echt heel erg last van eczeem. en dat al voor zijn 2e levensjaar.
Ik heb hem naar Portugal mee genomen en hier ivm de hoogte, droogte en andere factoren heeft hij er nooit geen last meer van gehad! Zijn deken is dus gelukkig werkloos!

Maar het zal in NL toch zeker ook verschillen met de plek waar het paard staat? ongeacht dit nu wel of niet aan de kust is?!

De mate waarin er eczeem is scheelt zeker per plek in Nederland, weet ik uit ervaring.
Mijn 2 eczemers hebben ook in Portugal gestaan in 2007 en eentje had daar geen last en de ernstige eczemer (die is begonnen op anderhalf jaar!)stukken minder. Binnenkort verhuizen ze weer naar Portugal, dus ben benieuwd of het eczeem daar toch eindelijk verdwijnt. Cullicoides zijn er zeker weten wel! Maar de grondsoort is heel anders, hooi komt van onbemest land en het water is uit de beek.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:00

Als paarden gewoon wat last hebben van vliegen en dazen, lig ik daar niet wakker van, hoor!
Als het binnen de perken blijft kunnen ze wel ergens tegen, vind ik!
Liever zou ik het ook alleen met Derfen doen, zonder deken, een deken is niet comfortabel en warmer, ons paard had oververhitting gehad vorige zomer.
Maar doordat ze erg veel last heeft en in de stress gaat van de mugjes/jeuk raakt ze ook oververhit dus je moet wat!
Maar ik vind Derfen zeker niet ideaal, het stinkt zo erg dat als je om de dag moet smeren je gewoon altijd naar Derfen stinkt, nou ben ik niet zo moeilijk, maar als je een nette kantoorbaan hebt of je wil es gaan daten bijv. dan lijkt het me toch wel heel lastig, je stinkt een uur in de wind!(je kunt je handen 10x wassen maar na 2 dagen ruik je het nog!)
Ik gebruik keukenhandschoenen om het op te smeren maar je stinkt helemaal, je haar, je kleren....je kan niet even je paard insmeren en dan naar de winkelofzo...
Dus ik kan me goed voorstellen dat je alleen een deken op wil doen, als dat genoeg helpt!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:20

Deken is zeker niet egoïstisch.
Het is juist egoïstisch als je hem een deken ontneemt, als andere producten niet werken!

Ik ben niet kapot van derfen.
Daarnaast ben ik ook zeker dat een echte eczemer niet met alleen derfen kan volstaan.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:04

nou t hele feest gaat niet door
paard is met positief gekeurd mbt buigproef beideachterbenen. ZE wist hij niks van zei die, en die meisjes wel!
Net eigenaar gebeld, die neemt morgen contact op met mijn da, k vrees dat t een getouwtrek gaat worden........ |(

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:08

petra85 schreef:
nou t hele feest gaat niet door
paard is met positief gekeurd mbt buigproef beideachterbenen. ZE wist hij niks van zei die, en die meisjes wel!
Net eigenaar gebeld, die neemt morgen contact op met mijn da, k vrees dat t een getouwtrek gaat worden........ |(

Wat ik ervan weet is dat je volgens de wet gewoon je paard terug kan brengen hoor, je zit nergens aan vast!
Veel sterkte ermee!