Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:43

Dat is helemaal super!
Dan ga ik het daar bestellen :-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:43

fargo schreef:
Jannepauli schreef:
Misschien bedoelde de arts dat pergolide het probleem niet geneest.. maar wel de symptomen kan bestrijden.

Dat klopt .. maar juist de symptomen zijn zo vervelend .. niet waar?

.. en heeft hij (naar jouw mening) dan gezegd dat hij geen pergolide wil/zal verstrekken?

Hanke_k

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:45

Wou trouwens nog even melden dat Fanny nu aan het eind van de zomer eindelijk weer goed in haar vacht zit, het uitharen is gestopt en ze heeft zelfs de grijze billen weer die al jaren niet meer zichbaar waren door een dikke vacht! Heb nog een tijdje getwijfeld om de dosering op de hogen naar een halve. Maar blijf denk ik gewoon bij een kwartje per dag ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:56

Jannepauli schreef:
fargo schreef:
quote="Jannepauli"
Misschien bedoelde de arts dat pergolide het probleem niet geneest.. maar wel de symptomen kan bestrijden.
/quote

Dat klopt .. maar juist de symptomen zijn zo vervelend .. niet waar?

.. en heeft hij (naar jouw mening) dan gezegd dat hij geen pergolide wil/zal verstrekken?

Dat weet ik niet, het klinkt een beetje door in de beschrijving van Dennis alsof hij daar (misschien) het nut niet van inzag.

En er zijn genoeg DA's die zelfs zeggen dat er niets tegen te doen is en die schrijven dan dus ook niets voor. Het is dan denk ik de verantwoordelijkheid van de eigenaar om daar wel naar te vragen én om op de hoogte te zijn van wat pergolide toch voor je paard kan betekenen.

EDIT Het zou in mijn optiek beter/fijn zijn als een DA op de hoogte was van het feit dat pergolide echt een goede verbetering in de levensomstandigheden van een paard kunnen geven en DAT ook vertelde ipv te zeggen dat het "slechts" symptoombestrijding is. De DA's die Willy's laatste jaren hebben meegemaakt, zullen voortaan zeker te weten hun klanten met cushingpaarden adviseren om hun paard te gaan behandelen...

EDITII en de DA die indertijd voor Willy's rug langs kwam (is ook manueel therapeut) en die direct ook cushings constateerde zei - gelukkig volmondig : natuurlijk ga je hem behandelen en hem weer in balans brengen... _/-\o_ _/-\o_

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:47

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:57

Misschien wel, maar ik vind dat je er wel veel van moet geven 2 X 30 gram per dag, dat gaat dus best hard en daardoor zal het relatief duur zijn (zie dat de pot niet zo duur is maar doordat je veel moet geven, gaat het toch nog hard).

Ik weet niet hoe makkelijk jouw paard supplementen eet .. van die van Van Gorp geef je echt kleinere schep(jes) per dag en daar doe je dus langer mee - efficienter in gebruik
Ik ben zelf nooit zo onder de indruk van Subli of dat soort bedrijven die dan supplementen gaan maken - maar dat is meer mijn eigen afwijking hoor ;-) :o

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:02

Ja dat zag ik ook inderdaad, dat is vrij veel.
Die van mij is een pony en daarbij staat 10 gram per dag, per 100 gr lichaamsgewicht.
Dan krijgt moet hij toch zo'n 40gram per dag ;-)
Die van mij eet het allemaal erg gemakkelijk. Hij krijgt sowieso senior priores en daar doe ik het vaak doorheen ;-)

Ik denk dat ik dit product ga aanschaffen om het uit te proberen.
Als hij hier al goed op reageert, dan zal hij zeker goed reageren op het 'echte' product :D
Bedankt voor je adviezen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:35

Succes ermee!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:00

Het kwam idd een beetje over alsof hij geen Pergolide voor wil/gaat voorschrijven.
Maar of dat echt zo is weet ik niet.

Natuurlijk ga je aan symptoombestrijding doen. Cushing gaat niet over, maar moet imo doormiddel van symptoombestrijding werkbaar zijn voor eigenaar en paard. Of zie ik dat verkeerd?

Eerst de uitslag maar eens afwachten :).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:14

Ik denk dat je dat goed ziet Dennis, het mooie is dat we juist wel wat voor die paarden kunnen doen!

En het zou fijn zijn als de winst van de afgelopen jaren aan kennis en positieve ervaringen e.d. ook bij DA's bekend zou zijn en gedeeld zou worden..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:30

jammer dat sommige DA's redeneren, het geneest niks dus het is niet nodig. of zoals de DA tegen m'n vriendin zei: "uw bomma ziet er toch ook minder goed uit en gaat toch ook wat trager" _-:(

Eigenlijk is behandeling een beetje palliatieve zorg, het paard een zo aangenaam mogelijk en pijnvrij leven bezorgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:46

Helemaal met je eens PP

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:06

http://www.medicijnkosten.nl , dan pergolide invullen, kiezen voor 1mg en geen voorkeur voor fabrikant ingeven. Wel rekening mee houden dat de apotheek nog afleveringskosten (voor het klaarmaken van de medicatie maar ook bedoeld om voor normale mensenmiddelen even te controleren of er geen gevaarlijke medicijncombinaties worden verstrekt en om uitleg en advies te geven) worden bij gerekend.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:31

Knavia, je vergeet dat je ook daar geen medicijnen zonder recept mag en kan bestellen. Was het maar zo simpel. De DA mag geen recept uitschrijven voor humane medicatie als er een goedgekeurd diergeneesmiddel is met dezelfde werking.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:38

Ik ben nu een tijd bezig met provarium breeding te geven en ik heb het idee dat ze wat minder zuur is, ze is weer wat gemoedelijker.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:47

Hier staat mijn paard nu 8 dagen op de pergolide... En heb t idee dat ze veel harder is gaan verharen en in bepaald licht heeft ze ook opeens appels op haar vacht.... Geen idee of het echt van de pergolide komt, gezien de korte tijd dat we het geven... Maar verandering is er zeker.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:51

Focussed schreef:
Hier staat mijn paard nu 8 dagen op de pergolide... En heb t idee dat ze veel harder is gaan verharen en in bepaald licht heeft ze ook opeens appels op haar vacht.... Geen idee of het echt van de pergolide komt, gezien de korte tijd dat we het geven... Maar verandering is er zeker.

Zou kunnen hoor dat je al wat ziet, je bent met de pergolide gestart in een periode dat het verharen normaliter ook gaat spelen, dat kan elkaar zeker versterken. Wat dat betreft een goed startpunt zeg maar!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:51

jesito schreef:
Ik ben nu een tijd bezig met provarium breeding te geven en ik heb het idee dat ze wat minder zuur is, ze is weer wat gemoedelijker.

Fijn hoor dat je al verbetering ziet en dat ze meer op haar gemak wordt!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:08

Fargo: Ik bedoelde meer dat BI ook weet heeft van deze site, en heus wel weet wat de prijzen van pergolide bij de apotheken is ;-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:38

Dennis heeft geen cushing. De geteste waarde moest tussen de 80 en 250 vallen en zat op 150, dus dat was prachtig.
Maar ja, waarom is hij wel zo hoe hij nu is.
Waarschijnlijk volgende week weer bloedprikken en nu heel uitgebreid testen. Niet een normale algemene test (is van de winter gedaan toen hij al een beetje het zelfde beeld gaf, toen alleen geschoren en toen kon hij er wel weer een tijdje tegen aan), maar veel uitgebreider.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:08

Dennis, dat is mooi nieuws. Hou wel in de gaten dat sommige paardjes negatief uit testen komen bijvoorbeeld omdat zij het gewoon niet goed in bloed tonen of omdat ze in een voorfase zitten. Ik zou het bij een shetje zelf wel altijd in mijn achterhoofd houden en dus een soort van monitoren. Ben benieuwd of er uit de andere testen nog wat komt?! Hou je ons op de hoogte? Succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:08

Ergens volgende week weer bloed prikken. Maandag even bellen voor een afspraak. Het speelt al even, dus heb niet meteen haast. Had meteen vanavond nog een VA kunnen laten komen om bloed te prikken, maar dat is kosten maken op niets af.

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:43

@Dennis: hopen dat je naar aanleiding van dit bloedonderzoek wel weet wat er met hem is..

Ik weet niet of het het warme weer is wat effect heeft gehad op Bount, of toch de glucosamine die hij nu enkele dagen krijgt..
Maar meneer voelt zich super!!
Hij wilde vanavond maar wat graag lopen en galoppeerde ook heel goed *\o/*

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:37

Ik ga donderdag middag met Moon naar de kliniek.
Ik vermoed dat het niet goed zit in haar rug.
Ze loopt deze week erg onregelmatig en ze ziet er ongelukkig uit. Ook laat ze laat haar eten staan sinds deze week.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:17

Nefertarie schreef:
Ik ga donderdag middag met Moon naar de kliniek.
Ik vermoed dat het niet goed zit in haar rug.
Ze loopt deze week erg onregelmatig en ze ziet er ongelukkig uit. Ook laat ze laat haar eten staan sinds deze week.

och jee! :(:)
Hopelijk is het niets ernstigs!Sterkte er maar mee!

Pablo gaat eigenlijk wel goed,wat stijf achter soms.Maar hij galoppeerde de heuvel weer opvandaag.
Verliest zijn zomervacht maar glanst nog steeds.
Die rare slagen zie ik niet meer....hopelijk blijven ze ook weg ;)
Verder geen klachten.Eet goed,is opgewekt.
Had wat natte scheetjes maar dat is nu beter.Waarschijnlijk door het gemeente water waar chloor inzit.(ikzelf had ook diarree van dat water)Nu hebben we weer ons eigen bronwater.Er zat een gaatje in de buis,parkertje erin en nu doet hij het weer. :D (de tank liep leeg)

Zal weer eens een foto maken.