[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:06

ik was echt helemaal nooit wat hahaha,geen staart,geen manen, helemaal niks Tong uitsteken
ik spoel wel met water af in de zomer en dan nog even laten rollen in het zand,vind ap superlekker.

maar er zijn zoveel middelen die je kunt proberen tegen die jeuk in de staart he..ik vind het wel vreemd dat je dier dat nu heeft?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:07

Sodeletuut schreef:
maar moet ik dan een hoofdkap kopen of niet?

Het eerste jaar heeft mijn merrie met hoofdkap gestaan. Omdat ik toen laat ben begonnen met een deken, omdat ik het niet wist, had ze behoorlijk veel plekken.
Vorig jaar vroeg begonnen met deken. Ze heeft toen bijna de hele zomer zonder kap kunnen staan. Soms had ze wat wondjes en dan deed ik uit voorzorg een aantal dagen de kap op, zodat de wondjes goed konden genezen. Dit werkte prima. Leovet heeft ook zo'n stick voor op het hoofd. Die helpt ook goed.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:08

Nicky_ schreef:
Sodeletuut schreef:
ik vind het een beetje zielig

Beter even 'zielig' zijn dan last blijven houden Bloos

ja dat is ook waar, ik kijk in het voorjaar wel even hoe het gaat, en als ze dan gaat schuren met haar hoofd, doe ik er een op.

Sodeletuut

ankem schreef:
Sodeletuut schreef:
maar moet ik dan een hoofdkap kopen of niet?

Het eerste jaar heeft mijn merrie met hoofdkap gestaan. Omdat ik toen laat ben begonnen met een deken, omdat ik het niet wist, had ze behoorlijk veel plekken.
Vorig jaar vroeg begonnen met deken. Ze heeft toen bijna de hele zomer zonder kap kunnen staan. Soms had ze wat wondjes en dan deed ik uit voorzorg een aantal dagen de kap op, zodat de wondjes goed konden genezen. Dit werkte prima. Leovet heeft ook zo'n stick voor op het hoofd. Die helpt ook goed.

wat voor stick precies?

ankem

ellepel schreef:
ik was echt helemaal nooit wat hahaha,geen staart,geen manen, helemaal niks Tong uitsteken
ik spoel wel met water af in de zomer en dan nog even laten rollen in het zand,vind ap superlekker.

maar er zijn zoveel middelen die je kunt proberen tegen die jeuk in de staart he..ik vind het wel vreemd dat je dier dat nu heeft?

Ja ze heeft ook wat bultjes boven de staartinplant. Zat eventueel al te denken aan teveel eiwitten/suikers. Misschien maar even op rantsoen?

Sodeletuut

Sodeletuut schreef:
Afbeelding
kijk de littekens op haar hoofd

edit: ik weet dat ze heel mager was! nu inmiddels niet meer

zijn deze littekens van schuren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:09

ik smeerde bij ap gewoon de sweet-itch op zijn hoofd..vond hij lekker want dat verkoelde ook Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:09

ankem schreef:
ellepel schreef:

Ja ze heeft ook wat bultjes boven de staartinplant. Zat eventueel al te denken aan teveel eiwitten/suikers. Misschien maar even op rantsoen?

wat voer je nu allemaal dan?
en hoeveel beweging geef je?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:10

ik ga nu, lees later wel ff bij

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:10

Deze stick is dat:

Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:13

Citaat:

Citaat:

Mijn paard heeft dagelijks beweging. Krijgt 4 plakken hooi en 1 kg biks op een dag. Beetje muesli na het werken. Ving ergens op dat iemand op stal alle paarden ongevraagd brood voert. Misschien dat dat het is?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:23

Zammie schreef:
@inoterry, heb jij hem bij divoza gekocht?

Ja, ik heb de deken bij divoza gekocht. Ik had 205 besteld maar omdat die dus amper over Ino zijn hoofd kon heb ik teruggebeld (had toen nog geen internet.) en kreeg toen te horen dat ze ook 215 hadden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:29

Inoterry schreef:
Zammie schreef:
@inoterry, heb jij hem bij divoza gekocht?

Ja, ik heb de deken bij divoza gekocht. Ik had 205 besteld maar omdat die dus amper over Ino zijn hoofd kon heb ik teruggebeld (had toen nog geen internet.) en kreeg toen te horen dat ze ook 215 hadden.

dan ga ik binnenkort ff shoppen bij Divoza, ben wel weer aan wat nieuwe dingen toe Knipoog en kan dan meteen de deken kopen....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:00

dus de pagony eczema is wilde hyper buiten paarden proof?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:25

Bij die van mij wel... ze heeft wel 2 halsdekens van Ivanhoe gesloopt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:30

oh oke, en hoe valt die deken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:46

ankem schreef:
Citaat:

Citaat:

Mijn paard heeft dagelijks beweging. Krijgt 4 plakken hooi en 1 kg biks op een dag. Beetje muesli na het werken. Ving ergens op dat iemand op stal alle paarden ongevraagd brood voert. Misschien dat dat het is?

je weet toch vaak niet waar het van komt,wat voor paard heb je trouwens?
zie nu pas dat je uit leeuwarden komt,wat leuk, ik heb er tot 5 jaar geleden ook gewoond Haha!
je kunt wat gaan proben met het rantsoen, wat soms ook wil helpen is je paard een wormenkuur Equest geven,die pakt ook net wat meer wormen aan mocht dat het wezen....

sodeletuut:

zo valt de pagony:
Afbeelding
alleen de buikflap is een onmogelijk ding vind ik!
omdat ap een klein kort ponietje is is die buikflap dus veel te groot en heb ik em er af gehaald,doe ik dat niet dan zit zijn piemel in de flap whaha en dat plast een beetje moeilijk Clown

ter vergelijking is dit de boett:
Afbeelding

ik zie er zowat geen verschil aan af, de boet is wat dikkere stof naar mijn mening,maar als je voor het eerst een eczeemdeken gaat proberen moet je gewoon een goedkope gaan halen.

heb ik ook gedaan, de jaarlingen bij ap in de wei hebben er aan lopen trekken en doen, ap heeft er wel 10000x mee liggen rollen, maar pas toen de deken ergens los ging en ap er bovenop ging staan scheurde hij dwars doormidden Tong uitsteken

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:08

Ik gebruik de pagony ook net als ellepel met een elastische singel. Die buikflap is inderdaad een onding.
Ik heb toch een nadeeltje bedacht aan de pagony Tong uitsteken Als mijn paard graast dan heeft ze een behoorlijk stuk 'bloot' bij haar nek. Ik vind het halsstuk te kort. Maar als ik een grotere deken koop lubbert het aan alle kanten. Daarom lijkt me die rambo hoody zo ideaal met die gaten voor de oren. Maar die deken vind ik weer erg duur (en een hele foute kleur Haha! )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:16

ik vind deze het fijnst:
Afbeelding

de wheater beeta soft mesh combo, alleen de hals is te kort. Tong uitsteken

maar die gebruik ik als het heel warm is,onder de pagony gaat ap dan namelijk enorm lopen zweten.
heb nog een deken in het hok liggen
whaha voorraadje,die zal ik ook es gaan passen, is ook een vliegendeken met hals

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:08

Ik zit er over te denken om tegen het eind van februari knoflook te gaan voeren zodat hij alvast behoorlijk stinkt als die vliegjes eraan komen.

Nu heb ik even wat info gezocht hier op bokt. De ene zegt dat ze er bloedarmoede van kunnen krijgen, de ander dat het juist jeuk op kan wekken. Terwijl er ook gesproken wordt over dat het de jeuk tegen gaat, antibacterieel werkt en dat het goed is voor paarden die schuren.

Tja.. Wie moet je geloven en wie niet. Wat is jullie mening en hoeveel zouden jullie voeren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:24

mijn mening?

je kunt het geven,maar dan als kuur,dus een paar weken en dan moet je stoppen om te kijken wat het verschil is Knipoog
bij ap werkt het in elk geval niet,want die vliegen prikken toch wel..

eczeem deken is en blijft het beste middel heb ik nu ook gemerkt.. Knipoog

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:27

Ik zou geen knoflook voeren om de redenen die je zelf inderdaad al genoemd hebt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:43

Ik heb dus tot voor 2 jaar terug ook altijd knoflook gevoerd en toe kreeg mijn Zam het dus. Afgelopen jaar heb ik het niet gevoerd omdat ik negatieve berichten (bloedwaarde) erover had gelezen en ik heb niet het idee dat het met welk ongedierte buiten wat helpt... Alleen in stal stonk het dan zo erg dat de vliegen het op een vliegen zetten Haha! maar was ook maar tijdelijk. De geur is vrij snel weer weg en ik kan niets ruiken hoor met bijv. het rijden en dat ze dan zweten... dus of het helpt, geen idee, maar persoonlijk vind ik het van niet...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:45

mijn tante gaf knoflookflokken en ook nog iets wat heel erg hielp ik gebruikte het een beetje maar het hielp helemaal nie!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:42

Oke, bedankt voor de antwoorden, dan doe ik t maar niet. Heb al een exceemdeken, maar ik dacht gewoon voor de toevoeging zeg maar..
Ik heb afgelopen zomer ook die cullico druppels geprobeert, maar dat helpt ook helemaal niet.