[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:49

Gelukkig maar :D

Zojuist mijn DA gebeld en ze gaan Prascend bestellen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:56

*komt weer even uit meeleesmodus*

Mocht je nog vragen hebben, mag je mij ook altijd aan m'n mouw trekken hoor! Onze paarden zijn niet voor niets buren :D :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:19

Focussed schreef:
*komt weer even uit meeleesmodus*

Mocht je nog vragen hebben, mag je mij ook altijd aan m'n mouw trekken hoor! Onze paarden zijn niet voor niets buren :D :D

<3 Gezusters cushing :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:33

Duikt ook weer op.
Pony staat ruim week op pergo nu. Die geef schuif ik het hoog in wang/mondhoek net als wormenspuit, terwijl hij voeremmer met slobber om heeft. Dat gaat keurig, en hij kan het er niet zomaar uitgooien en slobber hoef je niet te kauwen, dus veel minder kans op pil kapot bijten.

Na al paar dagen denken dat ik dingen zag toch meetlint er om gedaan, 5kg er bij dus echt. Nog niet van de pergo lijkt me, maar monnikspeper krijgt hij al 4 weken, kennelijk begint er wat te gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:24

Hee focussed! Hoe is het met jou en je paard? We missen je input hier zeker wel hoor.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:44

Gaat goed hier ojajoh! Lief dat je t vraagt :) !

Heb Naomi wel opgehoogd. Begin dit jaar vond ik haar niet lekker de winter uitkomen. Beetje duf en trok zich weer terug, daarnaast waren de kuiltjes boven de ogen meer gevuld. Dus zij staat nu op 0,75 mg. En daar doet ze het weer super op!

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:57

Ook Jasmijn en ik komen ons hier melden… Jas 12 jarige haflingermerrie met verleden van hoefbevangenheid (laatste x op hooi en strikt bevangenheids dieet in november 2008) en vastgestelde insuline-resistentie dmv bloedproef, daarna strikt voederregime en na halfjaar nogmaals bloedproef herhaald en toen normale waardes.

Nu vijf jaar verder krijg ik haar niet meer op gewicht idzv te mager, zeker de rug en boeg bespiering is geheel verdwenen ondanks extreem veel extra hooi, dodson and horrel (save and sound) lucerne, volledig vitaminesupplementent van de groene os en extra gekookte lijnzaad. Verder is ze wel alert en vrolijk, enige tijd wat rustig dat ik dacht te wijten aan het extreem warme weer en het grote verlies van haar (en ook onze) grote vriend/partner onze Noriker afgelopen voorjaar.

Aankomende dinsdag laat ik een algeheel bloedonderzoek + ppid doen, ergens is er een soort van onderbuik gevoel dat dit niet helemaal klopt. Haar insulineresistentieverhaal:

Citaat:
Helaas kom ik me hier ook melden, als baasje van een insuline-resistente Haflingermerrie :\. Lees al een tijdje mee, maar zal nu ons verhaal met jullie delen.

Jasmijn heb ik al vanaf veulen, eerste jaren altijd lekker buiten gestaan op verschillende soorten weilanden in een groep, ze zag "er altijd goed uit" (lees goed gevuld dus) kreeg niet niet veel meer dan andere paarden, van kleins af aan had ze wel al wat kadetjes op haar billen. Na haar tweede vulde ze helemaal gauw zag ze eigenlijk voor het goede iets te vet, als ze dan weer gegroeid was trok het weer bij. In de winter voordat ze 4 werd, had ze vaak last van koliek-achtige verschijnselen, en had ze opeens mok welke later (ondanks behandeling) overgegaan is in rasp en tot op heden nog niet geheel weg is. Het voorjaar van haar vierde heb ik haar ingereden en was ze veel aan het werk en goed in conditie en slank (wel een speknek zoals mijn instructrice het noemde).

Ik weet nog goed dat ik op een dag naast haar zat, en ik het vond lijken alsof haar "uitdrukking" anders was dan anders, na eens heel goed kijken constateerde ik de bultjes boven haar ogen. Naar mijn idee had ze die eerder niet, maar iedereen verklaarde me voor gek :o .
Na een middag rijden haalde ik haar kreupel aan haar linker voorbeen uit het land, ze liep alsof er iets in haar hoef zat, was natuurlijk niet zo. Volgende dag was de smid er en hij heeft haar na gekeken met de visiteertang, kloppen etc alleen geen reactie.
Pees was iet wat opgelopen, dus na een paar daagjes rust nog maar eens kijken.
Volgende morgen wilde ik haar uit haar stal halen, alleen ze kon geen stap meer verzetten, na veel moeite haar naar buiten gekregen en daar stond ze met haar voorbenen geheel gestrekt......va erbij en waar we al bang voor waren hartstikke hoefbevangen (compleet met harde manenkam en warme hoeven en pulserende pols)! Als eenigste uit een kudde 50 paarden waarmee ze het grasland deelde en nog net 4 jaar!
Na de benodigde medicatie en stalarrest :( (we hadden daar alleen grasland) maar wel met drie maal per dag met haar voorzichtig in haar eigen tempo een stukje lopen, kon ze na een week weer redelijk lopen. Gelukkig hadden we in die tijd net een huis gekocht met stallen en stukje land voor de paarden (we hebben ook nog een Noriker), want waar laat je midden zomer zo gauw een paard als hij niet op het gras mag? De daarop volgende drie maanden hebben we overbrugd, met altijd een graaskap, langzaam aan weidegang weer opbouwen, snachts binnen staan, en op de drainagecompositum te houden.
Gelukkig is dat helemaal goed gegaan en was is geheel hersteld *D.

In de herfst van haar 4e is ze mee verhuisd naar ons nieuwe huis, hier staan ze in soort van hele grote paddock, deels bestrating en een bak, gras hebben we verwijderd, want behalve Jasmijn d'r bevangenheid die we aan het gras wijtte had de Noriker als hij op het land gestaan had, vaak gaskoliek...klaar met gras dus ;) . Hier thuis stonden ze op goed hooi, hele dag buiten, wat kantjes knippen (riet, en wat onkruid en lange grassen) en wilgentakken. Ze deden het er allebei zeer goed op, allen Jas d'r vetdepots en rasp verdween nooit, ondanks het voeren met beleid!

Twee jaar is het goed gegaan.....tot op een zaterdagmorgen afgelopen november.....we een praatje maakten met de boer wiens land aan de onze grenst, hij vroeg of we nog wat grasland nodig hadden voor de paarden. De gedachte aan een paar uurtjes grasland (evt met graaskap) werden de volgende morgen meteen om zeep geholpen -:(- .
Jasmijn kwam naar buiten met twee stramme voorbenen en strompelde hangend op de verzenen naar de waterbak, kap keihard enz.!
Weeeeeer bevangen??? V.A. erbij hoe, kon dit nu toch.....ze kreeg alleen hooi, een handje "save and sound van Dodson and Horrel" en af en toe een worteltje. Gezien haar uiterlijk dacht de va toch ook aan insuline-resistentie, waarop we besloten dat zodra de bevangenheid over zou zijn en ze een tijdje van de medicatie af was we haar zouden laten onderzoeken op i.r..

Deze keer liet het herstel langer op zich wachten, kap is weer zacht en ze loopt weer rad alleen over haar hele lijf blijft ze wat hard aanvoelen. Ze staat nu sinds november op een heeeel streng geweekt hooi dieet van 2.5 plakje per dag, s'avonds nog een klein beetje stro bij om te knabbelen.
Vorige maand op i.r laten testen.... en helaas Jas haar waarden waren fors verhoogd naar 89 om precies te zijn -O- . Verklaard nu wel de bevangenheid, alleen ze zal toch wel iets moeten eten?
Schoot op dat moment wel vanalles door mijn hoofd hoor, ze is nog maar 6 en ondanks maatregelen toch bevangen geraakt en als je dan te horen krijgt dat er nog geen therapie tegen is wordt je toch wel erg somber en bang ;( .

Inmiddels, staat Jas nog steeds op 2.5 plak geweekt hooi, krijgt ze nu in overleg met de veearts langdurig drainage compositum van de groene os, en geef ik haar nu ook wat magnesium (een overschot zou het lichaam geen kwaad moeten doen aldus de v.a.).
Ze lijkt wel heel langzaam d'r vetjes (schouder, billen en hals) te verliezen (ze is verder heel slank) en tevens is haar rasp ook een stuk minder dan de afgelopen 2.5 jaar! Beweging gaan we nu weer langzaam aan opbouwen nu ze weer hersteld is, want ze heeft inmiddels wel wat spiermassa verloren.

Vandaar dat ik hier dan ook al een tijdje met jullie mee lees en naarstig op zoek ben naar alle info over i.r, want ik leg me er natuurlijk niet zomaar bij neer dat er niets aan te doen is ;) .

Kortom ze lijkt nu naar de andere kant door te slaan, echt behoorlijk dun en altijd hongerig en wat mij ook opviel (en laten we welzijn het was een 'vreemde winter) ze zweette de stal uit terwijl meneer de Noriker met zijn staldekentje nergens last van had, stond zij drijfnat op stal s'avonds?

Hoe dan ook er klopt iets niet en ik hoop er doormiddel van de onderzoeken antwoord op te krijgen en er dan naar te kunnen handelen.

Iemand nog tips, ideeën of aanvullingen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:35

Ik zou even het bloedonderzoek afwachten en vanuit daar verder kijken. Anders wordt het ook een beetje gokken en raden.

Goed dat je alles laat controleren!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:07

Hallo bokkers, ik heb even jullie hulp nodig...

Mijn 23 jarige pony staat nu een jaar op de pergolide. Hij gaat om de dag op de wei en anders op de paddock met hooi. Het is een d pony van +-350 kg.

Nu begint hij toch wat in te vallen, maar ik wil hem wel goed 'dik' houden nu de winter komt, ik heb nog niet besloten of ik hem deze winter weer scheer (ontzettend veel vacht). Hij krijg nu af en toe 1/3 schep pavo care for life. Verder elke ochtend een handje pavo care for life met het tabletje, gaat er altijd goed in.

nu krijgt hij 2 plakjes hooi per dag, als hij overdag op de paddock gaat, 3. Wat kan ik nu het beste doen om hem goed op gewicht te houden, meer hooi/ruwvoer, of toch kijken naar krachtvoer? zoals pulp?

Wie o wie kan mij helpen... Ik ben nogal huiverig om er zomaar veel in te stoppen gezien zijn toestand

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:17

Bietenpulp schijnt goed te helpen en kan ook prima bij paarden met PPID.

Is zijn hooi op wat hij krijgt? Kan je hem op onbeperkt hooi geven? Kan hij daar tegen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:27

Ik kan wel meer hooi proberen. Ik heb een unster op stal hangen en kan hem dan een bepaalde hoeveelheid hooi geven elke avond. Hij krijgt hooi als hij op stal gaat, want ze gaan vroeg naar buiten (als hij op de wei staat). Hij moet toch 1,5 % droge stof binnen krijgen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:34

Waar je wel even op moet letten is of hij er tegen kan. Geen idee of hij snel hoefbevangen raakt als hij meer eet? Dus let daar wel goed op. Anders even rustig opbouwen.

Maar de bietenpulp is ook goed hoor. Goed laten weken en ze vinden het vaak erg lekker.

Droge stof etc............kan vast iemand anders op reageren :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:37

DS onderhoudsdosis is 1.75% Ik reken altijd simpelweg 2% lichaamsgewicht en laat paar uurtjes gras het verschil opvangen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:51

Hij kan niet elke dag gras hebben, daarom staat hij om de dag op het gras. Ik kan het hooi wel langzaam opvoeren.

Er zit 80% gemiddeld droge stof in hooi dus hij zou 7 kilo droge stof moeten hebben dan. Wat uitkomt op 7/0,8= 8,75 kg hooi. Ik kan hem eerst dagelijks 6 kilo geven in stal en dan in de gaten houden hoe dit loopt? Verder ga ik even kijken naar pulp van pavo, speedibeet toch? Weekt stuk sneller dan normale pulp. Kan ik dit dan mixen met care for life?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:07

3 plakjes hooi klinkt als weinig Batlow!

Plakjes bij mijn baaltjes waren 1,5/2 kg dus dan zou je nu 4,5 - 6 kg voeren.
Ik zou hem op onbeperkt zetten en voeren uit grove netten of los op de grond zodat hij optimaal kan eten.

Mijn E pony (1.50 m) eet ongeveer 8-9 kg als ze op onbeperkt staat. En eet ook nog wat stro op uit haar stal. Zij staat meestal op 7 kg aangevuld met stro maar zij is snel te dik, dus daarom op beperkt hooi.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:17

De plakken hier zijn wel dik, soms bestaat 1 baaltje uit maar 5 tot 6 plakken. Hij is 1,40 dus wel een stuk kleiner. Ik ga hem nu op 6 kg zetten voor in de stal. Daarnaast dan nog gras en op de paddock ook nog hooi. Ik ga niet te snel in een keer omhoog, qua gezondheid doet hij het verder goed nu dus wil ik graag zo houden. Heb lang lopen zoeken naar goeie stabiliteit

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:29

Oja 1.40 is wel klein :j

Dan zou ik het gewoon rustig opvoeren tot hij op onbeperkt staat! Voor een pony van 1.40 zal 7 kg wel aardig wat zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:34

Anders is misschien seniores priores een idee Batlow?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:37

Dat heb ik idd ook gezien, maar dagelijks geven wordt een heel gedoe ivm weken. Ik ben er zelf niet elke dag namelijk, heb nog een paard op een andere stal.. En om andere mensen zoveel werk te geven vind ik l*llig, tenzij elke dag niet per se nodig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:45

Lijkt mij dat je het ook om de dag kan geven hoor, pak jij toch de dagen dat hij op de paddock staat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:17

ohjajoh6 schreef:

Zit soja in en dat kan hormonen ondersteboven gooien. Niet iets wat je eigenlijk wil als pony al een onbalans heeft op dat gebied.

Er is ook een verdenking van gmo soja (wat subli gebruikt) als oorzaak van maagzweren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:03

tamary schreef:
ohjajoh6 schreef:

Zit soja in en dat kan hormonen ondersteboven gooien. Niet iets wat je eigenlijk wil als pony al een onbalans heeft op dat gebied.

Er is ook een verdenking van gmo soja (wat subli gebruikt) als oorzaak van maagzweren.

vreemd...mijn paard doet het juist goed op sojahullen.Twee ons per maaltijd,niet teveel dus.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:32

Mijn paard doet het super op sojaschroot. Sojaschroot bestaat uit 50% eiwit. Uitstekend voer voor cushing paarden die eiwit afbreken en daardoor spierverlies vertonen voornamelijk in de bovenlijn. 100 tot 350 gr. per dag afhankelijk van stokmaat. En soja en maagzweren?? Ik heb er nog nooit iets over gelezen en dat terwijl ik veel literatuur hierover (maagzweren) heb doorgenomen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:38

Waar kun je die soja schroot krijgen? Mijn pony heeft ook veel spierverlies (ook ongelijk), en wil haar in de winter als ze niet op gras staat, toch graag wat extra geven

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:59

Ik haal mijn sojaschroot gewoon bij een soort van boerenbond in Belgie. Dus dat moet in Nederland ook te krijgen zijn, 8 euro voor 25 kg. De acceptatie is zeer goed en er zit geen zetmeel of suiker in. Ik voer geen krachtvoer. Sinds hij pergolide krijgt vind hij dat niet meer lekker. Hij doet het super op pulp, sojaschroot en vit. brokje en onbeperkt goede kwaliteit hooi. Eerlijk gezegd heeft hij de laatste 5 jaar niet meer zo goed uitgezien en ik wijt dat aan de sojaschroot. Voorheen voerde ik grote portie maiskiemolie om hem op gewicht te houden maar daar ben ik deze zomer mee gestopt omdat hij gewoon goed op gewicht zat en hij blijft super.