[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:35

Ik heb mijn paard voor de eerste keer naakt staan...
Hopelijk heeft hij morgen nog manen en een staart...

liedjuh2

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:14

Toran heeft vandaag zonder deken gestaan, gelijk schuren. Vorig jaar had hij zijn staart wel met rust gelaten, die was nu erger. Hoewel zijn manen ook duidelijk geschuurd eruit zagen. Dus gelijk maar de deken erop gelegd vanavond. Regendeken heb ik erover heen gelegd. Vond het wel warm nu, maar kom de rest van de week niet meer en stal ging dicht. Dus 1 nachtje zal hij het wel warm hebben, maar helaas, roeien met de riemen die je hebt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:17

Die van mij heeft vandaag zonder deken gestaan en geen enkel schuurplekje :D

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:18

Vandaag heeft de mijne ook naakt gestaan, nu met regendekje om. Vind het allemaal maar spannend :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:19

Hier heb ik getwijfeld, toen ik aan kwam in de weide en hij naar me toe kwam liep hij te hoofdschudden (op en neer, is zo'n typisch iets voor hem) en toen dacht ik "ai, jeuk", maar aan de stal was niks te zien en tijdens het poetsen was hij ook niet kriebelig. Daarna in het bos ook totaal niet meer schudden of reageren op beestjes ofzo .. Dus ja, ikke nog niet weet :+ Hij staat nog bloot .. Misschien dat dat spul wat ik smeer wel helpt om de jeuk niet te laten doorbreken, denk dat ik dat wel ga blijven doen om de paar dagen ... en dan kijken we wel verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:20

Ik heb de eczeemdeken al weer om! pony heeft mooie lange dikke manen en dat houd ik graag zo..

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:25

Hier deken ook al weer een week om, zonet in de schemer alweer heel wat vliegend gespuis, vooral de gewone muggen zeg maar, maar daar wordt ze ook al aardig kriegel van met deken, laat staan zonder...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:52

Hier ook vandaag de RSIH omgedaan,het stikt hier van de muggen op stal,alles is vochtig dus verwacht weer knutten in aantocht :(

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:05

Ik heb ze nu allebei bloot. Wel ingesmeerd met Derfen. Morgen weer kijken.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:07

Hier ook maar de deken omgedaan, staart was een model pleeborstel. En de muggen vlogen rond. |(

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:51

Hier ook nog bloot, maar zag wel heel erg veel vliegen vanavond in de schemer :(
Zal vast niet lang meer duren.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:08

Vän staat ook nog zonder deken. Hij heet nog een enorme dikke wintervacht. Die flink kan jeuken onder een deken. Eventueel zet ik hem straks overdag met deken en snachts zonder. Hij staat snachts binnen, ook zomers.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:20

Ik zag allemaal muggen net dus de deken ligt erop! belly guard lukte niet, ik kreeg t niet voor elkaar!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:26

Mijn heeft al weken de deken op en maar goed ook ze begint
net mamen te groeien

en wat betrefd op de vorige pagina over de hals eraf halen om te kijken of hij naakt kan staan...
Dan kun je netzogoed helemaal naakt zettwn want als ze dan in de hals gestoken worden
krijgen ze nog jeuk. De deken weerhuid het steken niet hoofdzakelijk het schuren

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:53

Ja Tesske, just my point. Hij schuurt zijn huid niet kapot met een deken ertussen. Dus als hij wel jeuk krijgt, beperk ik dat tot de manen die kapot gaan en hou ik de staart heel (wat na 1 jaar eindelijk weer wat word! Geen gekke uitstekende plukken meer, het trekt eindelijk bij). Dus wel degelijk een verschil.

Gister mn paardje met regendeken en hals met derfen in het land, ben zelf niet geweest, dus ik vind het spannend wat ik vanavond aantref..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:33

Als ze eenmaal jeuk krijgen gaan ze ook gewoon overal weer schuren ook als je de deken op hebt.
Met de deken dan op zal de staart inderdaad niet zo erg aangetast worden als zonder, maar ik denk dat de staart dan nog steeds de dupe is.. Ook Met deken kunnen ze echt wel goed schuren aan staart en manen, spreek uit ervaring.. Heb de mijne vorig seizoen paar maanden jeukloos bloot gehad staan in het seizoen, tot hij plots weer ging jeuken en toen meteen deken op(en ook dan lijden manen/staart eronder).. Heeft de rest vh seizoen nog gejeukt met deken op.. Als de jeuk er eenmaal is, blijft hij ook met deken helaas.. Dus hier ga ik het echt niet meer proberen, heb me erbij neergelegd.. Gewoon altijd deken op, is niet anders

jennCarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:39

Is het verstandig om meteen vam winterdeken 300gr nu oer te gaab op eczeemdeken of nog deken extra boven eczeemdeken opdoen en hoeveel grams of 0gram??

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:40

Het hangt vooral van je paard af denk ik. Mijn paarden hebben het niet snel koud. Ik heb gister bij allebei de winterdekens eraf gehaald, ze staan nu bloot. De ene stond nog met een 200 gr. winterdeken en de ander onder een 0 grams regendek.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:09

jennCarin schreef:
Is het verstandig om meteen vam winterdeken 300gr nu oer te gaab op eczeemdeken of nog deken extra boven eczeemdeken opdoen en hoeveel grams of 0gram??

van 300 naar niets is wel een behoorlijke overgang. Ik ben van 350 naar 200 gegaan en heb de eczeemdeken eronder gedaan.
als het overdag erg warm is en hij staat in het zonnetje dan alleen de eczeemdeken tot einde van de middag.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:12

heeft iemand hier de Aussie Allrounder van Amigo wel eens in het echt gezien.

Mijn paard heeft een Rambo Sweet itch maar ik zoek er eentje voor erbij maar dan niet eens van weer 140 euro.
Deze deken is met warme dagen best warm en ook gaan op den duur de manen schuren. Ik zoek dus iets luchtigers
voor bijv. af en toe op stal op te doen ter afwisseling.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:12

HelmerG schreef:
Als ze eenmaal jeuk krijgen gaan ze ook gewoon overal weer schuren ook als je de deken op hebt.
Met de deken dan op zal de staart inderdaad niet zo erg aangetast worden als zonder, maar ik denk dat de staart dan nog steeds de dupe is.. Ook Met deken kunnen ze echt wel goed schuren aan staart en manen, spreek uit ervaring.. Heb de mijne vorig seizoen paar maanden jeukloos bloot gehad staan in het seizoen, tot hij plots weer ging jeuken en toen meteen deken op(en ook dan lijden manen/staart eronder).. Heeft de rest vh seizoen nog gejeukt met deken op.. Als de jeuk er eenmaal is, blijft hij ook met deken helaas.. Dus hier ga ik het echt niet meer proberen, heb me erbij neergelegd.. Gewoon altijd deken op, is niet anders

Ook dat verschilt per paard. Mijn ervaring is dus dat mijn paard wel schuurt, maar niet kapot schuurt.
En tja, jij hebt het geprobeerd, maar ik nog niet. Dus ik weet nog niet of het 'niet anders is'.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:19

Verschilt ook inderdaad per paard..
Hoop ook voor je dat het lukt :) Zou fijn zijn voor je paard

Om die reden heb ik het vorig seizoen ook geprobeerd, als je het niet probeert weet je het niet..
Ik heb Mijn antwoord gezien, gevolg; manen eraf kunnen knippen in het najaar omdat het echt niet meer uitzag en overal pieken en gaten had en de staart ook helemaal vernield :(.. Is nu weer heel netjes aan't bijgroeien, dus ik heb de deken nu op liggen sinds vrijdag en ik durf echt niet meer hihi
Wil graag een fries met een beetje manen als ons dat gegund is haha :D Ik vond het bij mij ook raar.. Paardlief heeft een paar maanden buiten gestaan zonder jeuk, en terwijl het toen echt vol zomer was en ineens begon het schuren weer(en er was Niks veranderd qua omstandigheden van voer of gras of wat dan ook).. Vorig seizoen heeft mijn paard sowieso heel erg lang last ervan gehad, echt tot november nog, drama..

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:51

Mijne al 4 weken de deken op, staart is al model pleeborstel(wie schreef dat hier zo "mooi"). Smeer nu derfen. Manen lijkt goed te gaan, staart minder effect??? (Zijn er meer?)

Dacht ik toch laatst DE uitvinding te hebben, oude eczeemdeken die niet goed meer was om te dragen gewoon, gat erin geknipt (zadel uitsparing) om mee te rijden. Zie ik dat het bij piaffe gewoon te koop is.
Maar dit werkt ook en kost niks extra's.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:55

@helmer: aii maar jou fries schuurt de boel ook kapot met deken op dus... chips zeg :( Sneu die dieren met jeuk. Ik vind het ook enorm spannend wat ik vanavond aan ga treffen, omdat hij alleen op derfen staat met regendeken :(

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:31

@ Jotoma, als hij de deken op tijd op heeft schuurt hij niet met de deken, dan gaat het eigenlijk heel goed :) Maar ik heb vorig seizoen dus even geprobeerd zonder deken en dan smeren met spul en dat ging een paar maanden goed tot hij dus weer Ineens begon te schuren.. Toen hebben we meteen de deken weer opgedaan, maar goed toen was de jeuk er dus alweer en dan blijft hij ook jeuken met de deken. weliswaar minder als zonder, maar omdat de jeuk dan al getriggerd is zeg maar, blijft hij dat doen.. Als ik dus op tijd deken op gooi en niet af haal, geen probleem. Dus ik ga daarom ook niks meer proberen ;).. Gewoon deken op het hele seizoen en zijn muesli van Marstall en dan vind ik t goed.. Dat werkt wel, en dan is het helaas maar gewoon altijd deken op en niet meer bloot :( Maar ik wilde het dus ook eens testen inderdaad.. Helaas gaat het dus niet bij mijn paard.. Daarom ga ik ook geen geld meer uitgeven aan allemaal smeersels.. De muesli het hele jaar door en dan de deken en dat werkt voor hem dan goed :) Al moet ik eerlijk zeggen dat ik derfen nog niet geprobeerd heb, maar ik heb besloten dat ik geen smeersels meer ga gebruiken. Deken en muesli werkt, dus dan houd ik het daar maar bij