[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:27

hoihoi,

Kom even binnenvallen. Ik heb ook 2 eczemers. De ene blijft helemaal schuurvrij met deken, de ander heeft geen deken op omdat ze daar heel geirriteerd op reageert. Ze heeft zo'n dun huidje.

Ik vind 241 blz wat veel om door te lezen :+ , maar hebben jullie een tip welk middeltje ik er het best op kan smeren om te verzachten / nog meer verval tegen te gaan?

Ze heeft niet vreselijk veel jeuk, maar wel veel korstjes enzo.

We hebben haar 1x een deken opgehad, die er nu nog ligt. Als je interesse hebt PB maar, want hij mag weg. Ondermaat 155, Imperial Riding, gaat tot over de oren. Superdeken (ons andere paard heeft hem ook op)! Houd ook UV tegen.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:37

WOW! super zeg die foto's, fijn dat een zeeluchtje in dit geval veel helpt!

GJ9: Er is zoooooooooveel, om gek van te worden. Vele paarden reageren ook op allerlei middeltjes, vaker negatiever dan we denken. Het is dus eigenlijk een beetje uitzoeken wat bij jouw dier het beste helpt. Een deken is tot dusver het beste middel vaak. Verder zweert de 1 bij teatree, de ander bij lavendel. Je kunt kant en klare dingen kopen, en zelf dingen mengen, het si maar net wat jij wilt en wat je dier kan verdragen.
Beschadigde manen kun je herstellen met een antiklit spray.
Wassen kun je met vele shampoos, ik zou gaan voor een neutrale shampoo die de huid zo min mogelijk aantast (en weer een ander zweert bij zwaardere shampoos)
de huid kun je met heeeel veel middeltjes verzachten.
Kies voor een creme of zalf, liefst geen olie.

Wat voor korstjes bedoel je? Echt korstjes van opgedroogd bloed? of schilfers? voor schilfers kun je heel goed klitwortel (van de kruidvat) gebruiken.

Zo dat is heel wat, en dat is nog niet alles hoor haha

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:40

Het zijn schilfers. Haar huid gaat ook bobbelen zeg maar, net als op de 'voor' foto hierboven. Klitwortel dus? Wat is dat eigenlijk?

Bedankt voor je uitleg!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:46

Dat bobbelig is de verharding van de manenkam, een typisch kenmerk van zomereczeem, die verharding ontstaat (volgens mij) door ophoping van afvalstoffen (troep die die beesten erin spuiten e.d.)
*iemand die mij mag verbeteren als ik het niet goed heb is welkom*
Klitwortel is voor mensen tegen roos e.d. Wanneer je dit in het begin met enige regelmaat gebruikt zul je zien dat na verloop van tijd schilfers wegblijven. (Dan kunnen ze daar in ieder geval geen jeuk meer van hebben) Grote fles met paarse dop, staat bij de shampoos, en kost (toevallig net nog gehaald) € 2,19

Weet niet wat je voert? Voer heeft ook een heel grote invloed op het eczeemgedrag.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:53

xkimmx schreef:
Mijn paard heeft nu nog steeds geen last en staat nu nog steeds zonder deken! Had een rambo sweet itch hoody gekocht, heeft ze een week aangehad en nu ligt die weer in de kast,, want ze is nog steeds jeukvrij! :D
Ze staat nu wel ongeveer 400 meter hemelsbreed van de zee
af dus dat scheelt wel denk ik ! Vorig jaar stond ze al in maart te schuren als een gek maar toen stond ze wel op een weiland..
Daar stond niet erg veel wind en lag wel tussen 2 slootjes. (1 hele kleine en 1 iets grotere) Nu hebben we sinds paar dagen op stal ook een weiland ernaast waar de paarden over paar weken op kunnen allemaal. Zal ik dit doen of niet? Ik ben zo bang dat ze weer haar manen eraf schuurt, ze zijn net weer zo mooi aangegroeid.

Ik zou ook wel eventueel het eczeem deken op kunnen gooien alleen ben bang dat ze aan het hek blijft haken.
Volgens mij komt er het grootste deel schrikdraad en 1 stuk (langs de weg) hek. Maar het is nog niet afgezet dus ik moet nog
afwachten wat voor hek er komt.

Ze heeft wel een beetje van de week aan dr staart geschuurt maar dat is nu wel weer over. Manen is ze van af gebleven.

Ik ga ook Eczema Balsem kopen morgen! :)

Van de zomer:
http://i43.tinypic.com/24qn2hc.jpg

En nu :

http://i43.tinypic.com/2ptb688.jpg

Wat heb jij een prachtige haflinger merrie.
Ze ziet er super goed uit, maar dat hoofdje van haar, zo mooi en sprekend.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:57

CarolShadow schreef:
Dat bobbelig is de verharding van de manenkam, een typisch kenmerk van zomereczeem, die verharding ontstaat (volgens mij) door ophoping van afvalstoffen (troep die die beesten erin spuiten e.d.)
Klitwortel is voor mensen tegen roos e.d. Wanneer je dit in het begin met enige regelmaat gebruikt zul je zien dat na verloop van tijd schilfers wegblijven. (Dan kunnen ze daar in ieder geval geen jeuk meer van hebben) Grote fles met paarse dop, staat bij de shampoos, en kost (toevallig net nog gehaald) € 2,19

Weet niet wat je voert? Voer heeft ook een heel grote invloed op het eczeemgedrag.

Ik dacht altijd dat die manenkam zo dik werd omdat het gaat op zwellen van het schuren.
Kan het ook verkeerd hebben, maar het zwelt op van de iritatie.
Net als je je hebt gekrabt op je arm dan krijg je ook zo'n opgezette kras op je arm, weet je wat ik bedoel.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:00

mwhoa heb de manenkam van mijn pony regelmatig gemasseerd.
En dan ook ECHT gemasseerd, zodat ie weer mooi soepel was.
Dus vandaar dat ik denk dat die manenkam komt door ophoping van afvalstoffen e.d. Mijn pony schuurt gelukkig niet, maar heeft soms dagen dat de manenkam helemaal dik is, dan is ze dus gestoken, dat weet ik gewoon zeker.

Van het schuren kan ook kloppen hoor, wat je zegt.

Weet je wat? Ik ga het eens zoeken op internet of er een logische verklaring voor is.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:13

ik ben zo blij dat ik mijn paard nu het medicijn geef. Hippo-ex-cema: het is niet over, maar zoveel minder !
Voorheen gooide hij zich - ondanks deken - bij binnenzetten tegen de wanden van de box om te schuren. d borstels waren al kapotgeschuurd, diverse voerbakken hebben het onderspit gedolven.
sinds hij het midel krijgt schuurt hij nog heel licht, maar het is echt zoveel minder !
Ook als je poetst, dan heeft hij niet meer zoiets van ja, mijn manen, Yes, Yes! Allemaal veel minder heftig. Oke, het kost een bom duiten, maar dat heb ik wel voor mijn paardje over !

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:25

koetjeboe schreef:
CarolShadow schreef:

Ik dacht altijd dat die manenkam zo dik werd omdat het gaat op zwellen van het schuren.
Kan het ook verkeerd hebben, maar het zwelt op van de iritatie.
Net als je je hebt gekrabt op je arm dan krijg je ook zo'n opgezette kras op je arm, weet je wat ik bedoel.

zou kunnen, maar ken ook een aantal voorbeelden waarbij de manenkam eerst dik word en dan de jeuk pas komt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:32

CarolShadow schreef:

Het andere paardje had juist vreselijk jeuk, maar geen dikke manenkam en ook geen schilfers. Vandaar dat ik eerst niet geloofde dat de ene waar we het nu over hebben ook eczeem had.

Ik ga morgen of zaterdag dat spul halen. Mooi prijsje :)

Ze eet gras en hooi, en wat basisbrok. Ook weleens kuil denk ik.

Het probleem is dat naast het weiland een grote vijver is, en langs de andere zijde een beek. Allemaal mugjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:15

fjordenfan schreef:
ik ben zo blij dat ik mijn paard nu het medicijn geef. Hippo-ex-cema: het is niet over, maar zoveel minder !
Voorheen gooide hij zich - ondanks deken - bij binnenzetten tegen de wanden van de box om te schuren. d borstels waren al kapotgeschuurd, diverse voerbakken hebben het onderspit gedolven.
sinds hij het midel krijgt schuurt hij nog heel licht, maar het is echt zoveel minder !
Ook als je poetst, dan heeft hij niet meer zoiets van ja, mijn manen, Yes, Yes! Allemaal veel minder heftig. Oke, het kost een bom duiten, maar dat heb ik wel voor mijn paardje over !

Bij mij hielp dat spul niet :n en heb het heel consequent volgens de gebruiksaanwijzing gedaan. Maargoed, ik heb nu iets anders waardoor ie zelfs zonder deken kan. Lastig dat bij elk paard iets anders werkt..

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:27

@ Kimm, wat een verschil zeg!!! Super.
Duimen dat het zo blijft!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:42

Kimm wat geweldig voor jou en je paard!!!! Ziet er super uit :)

Ik (maar vooral paard) ben ondertussen heel blij met de tea tree lotion van leovet, ze laat de staart geheel met rust. Al drie dagen lang :) Manen zijn al weken geen reden tot jeuk meer sinds dat ik MTG erop smeer. Alleen voor de staart werkte dit helaas niet. Denk dat de deken ook goed zijn werk doet ;) Ze heeft hem trouwens alleen maar de uren op dat ze op de wei gaat. We hebben namelijk ook ontiegelijk veel last van dazen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:21

Dyonne schreef:
Sorry dat ik hier zo ook even langskwam. Ik heb een paar bladzijden meegelezen en veel over staart en manen gelezen.

Maar ik vroeg me af, zijn er hier mensen waarbij de pony/het paard vooral of alleen de buik schuurt?

Ja Dyonne, mijn 2-jarige kwpn-er schuurt alleen haar buik en heel soms haar manen. Ik ben begonnen met het insmeren van haar buik met leovet huidolie. Inmiddels ben ik daarmee gestopt en sinds een week of vier geef ik haar geen brokken meer maar Hugho voer (staat 24/7 op het land). Zo'n drie weken geleden ben ik begonnen met Cavalesse. Het is minder maar niet over. Ik zie haar minder met haar buik over de grond schuren maar ze doet het nog wel aan de plekken in de wei te zien en aan het zand onder haar buik. Haar manen laat ze nu over het algemeen wel met rust. Heeeel soms schuurt ze aan een boom.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:40

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:49

Yes, vandaag met de omheining bezig geweest op de nieuwe wei waar de paarden komen te staan (medio volgende week) en daar waaide het me toch een potje hard, niet normaal!
Ik heb goede hoop dat het daar nog veel beter zal gaan met het eczeem, doordat er gewoon meer wind staat en er dus minder mugjes zullen zijn. Beetje het idee van naar de zee verhuizen, maar dan wel net iets minder winderig.
Ik denk dat ik de paarden daar mooi onder vliegendekens met hals ga zetten ipv onder de pagony en dan eens kijken hoe dat gaat.
Hoop echt dat ze wat vaker zonder deken kunnen lopen maar niet meer last krijgen van jeuk, voor hen ook stukken fijner als ze af en toe bloot kunnen :)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:53

ik heb wat tips:
doe neutral huidolie (verkrijgbaar bij etos) + pure tea tree oil in een kappersdosserflacon (ziet er zo uit: http://www.hairdressersworld.nl/benodig ... 20-ml.html ) (verkrijgbaar bij kapperszaak) dat is een super handig flesje met bovenaan een tuit waardoor je het makkelijk kunt aanbrengen op de manenkam zonder olie te verspillen. De neutral huidolie houd de huid soepel en trekt in in de huid.
Ook maak ik nu gebruik van een auriplak (verkrijgbaar bij de dierenarts) die ik aan het halster vast heb gemaakt.
een auriplak word veel al bij rundvee gebruikt en werkt tegen vliegen (t is een soort van oormerk die bepaalde stoffen afscheid zodat vliegen wegblijven)
maar ik weet nog niet hoe die werkt omdat ik hem pas heb voor mijn paard
Laatst bijgewerkt door moniekk op 19-06-09 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:26

Weet er iemand of er een verband kan zijn tussen het geven van ontworming en schuren? Vorig jaar heeft de ene merrie een tijdje geschuurd (een hele wonde op haar buik) na het ontwormen en nu begint de andere er ook mee. Ze is ongeveer een week ontwormd...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:57

Senzafine schreef:
Weet er iemand of er een verband kan zijn tussen het geven van ontworming en schuren? Vorig jaar heeft de ene merrie een tijdje geschuurd (een hele wonde op haar buik) na het ontwormen en nu begint de andere er ook mee. Ze is ongeveer een week ontwormd...

Lees de bijsluiter van je wormenkuur door. Er is een huidparasiet die deze symptomen geeft bij ontwormen met ivermectine.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:23

er zijn meerdere parasieten die na het ontwormen jeuk kunnen opleveren, nadeel is dat jarenlang deze aandoeningen "vergeten"zijn als mogelijkheid, wereldwijd is gedacht dat deze parasieten door het algemene gebruik van de ontwormmiddelen met ivermectine waren uitgeroeid, dat blijkt niet het geval te zijn, maar wees niet verbaasd als je DA vrolijk zegt dat het niet meer voorkomt.

gelukkig valt het aantal paarden met zulke aandoeningen mee, het blijft zeldzaam, maar als het opvalt dat jeuk na een wormenkuur met ivermectine of moxidectine ontstaat of veel heftiger wordt is het zeker handig om wat verder te onderzoeken, met een goed aangepast schema kan het paard normaal en vrijwel jeukvrij leven in de meeste gevallen, de meeste info hierover staat eigenlijk al ergens op het topic.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:29

mijn paard gaat ook jeuken van de wormenkuur, maar ik dacht dat het kwam door de afvalstoffen die dan in het lijf kwamen, hij jeukt namelijk ook na Anti-biotica en na zijn inenting

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:56

Hoi, ik zit met een probleem, mijn haf heeft een rambo sweet itch deken op maar nu zijn de manen halverwege de hals afgeschuurd/afgebroken van ongeveer 10 cm, er zit nog wel wat haar maar ongeveer de helft is eraf. Ik maak al altijd vlechtjes onder de deken zodat ze niet zo erg afschuren. Maar hoe kan ik dit nou nog beter voorkomen. Hoop dat jullie iets weten!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:29

Dat probleem ervaar ik met alle vliegendekens, vandaar dat ik die dingen ook niet meer gebruik (hoogstens een aantal uur, zodat ze even kan luchten van haar andere deken)
Die dekens zijn van veel stugger materiaal (ook al zijn ze nog zo zacht) waardoor er veel sneller plekken ontstaan.
Wat je evt. wel zou kunnen doen is een lap of reep satijn/zijde stof aan de binnenkant over de gehele lengte van de hals vastnaaien.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:24

Bij de rambo zit al een zachte stof aan de binnenkant, dat is juist het rare. Misschien zit de deken daar wat te strak ofzo, ik weet het ook niet. Maar heeft iemand nog andere ideeen behalve vlechtjes maken, dit dit trouwens goed om te doen en stikken dan haren dan nog meer. De vlechtjes haal ik om de 2/3 dagen eruit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:38

Ik vlecht niet meer, heb nu na de eerste paar weken heel weinig haren die afbreken. Heb wel de indruk dat het knagen van andere paarden ook een rol speelt. Met regen is het nl vaak minder.
Ben trouwens heel gemeen geweest en heb de deken met cribbox ingesmeert ivm weidegenoot die staart en deken aan het slopen was.