[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:24

maureen schreef:
[
This is not surprising at all. The first thing to relaise is that the cornea of uveitis cases is always affected during episodes of uveitis. The second thing is that the cornea is innervated by the ophthalmic branch of the trigeminal nerve.

There are corneal trigger factors for HS in any case and that sounds to me as though you have a ophthalmic and a maxillary trigger. This is frequently nasal allergies or pollen of particular types. It can also be light, warmth, cold, rain, particles and allergic conditions. Since HS is a summation disorder any extra input into the TG nucleus will likely trigger the condition as well. That’s probably how your case is running at the moment. The protection of the nose is the main thing but you can test the protection of the face / eye s as well if you like using sodium chromoglycate eye drops. Of course this will only help if the corneal trigger is an an allergic disease at that site. If the uveitis episodes are adding to it then that’s another issue and PBZ might help then.

The fact that it has been a HS case for many years does not suggest we can treat it – we may be able to manage it better though.

dus inderdaad wel een oogje houden op die ogen ;)

Zou je dit mss kunnen vertalen? :o?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:26

mebianca schreef:
Zou ze trouwens ook helemaal in de noordoostpolder willen komen? Zo niet dan moet ik opzoek naar iemand anders maar dit keer wil ik echt iemand die verstand heeft van Headshaking. Bij Laarakker kan je met je paard heen, zijn daar al veel goede resultaten geboekt dat jullie weten?

Laarakker doet het op dezelfde wijze ;)
Bel haar gewoon, je hoort het vanzelf of ze wil komen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:28

ellepel schreef:
sjoyceje:
heeft ze dat echt continue die dikke klieren?
en dan niet van het gras eten?
ik meen dat ik ergens had gelezen dat dat ook met allergie te maken kon hebben van bepaalde stoffen?

Niek heeft chronisch opgezette klieren. Die worden nooit meer kleiner.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:34

eridinges schreef:
mebianca schreef:
Dan moet nog wel even haar tel. nr hebben :D kan iemand die mij effe pb'en? En ben wel beniewd hoeveel dat ongeveer gaat kosten... ligt natuurlijk ook aan wat ze allemaal moet gaan doen maar een schatting zou mooi wezen..
Maar hoe ga je urine pakken Sjoyceje?? lijkt me nog best een klus :))

Zou ik ook het nummer mogen hebben? :o

Haha... we kunnen wel een topic beginnen met 'het clubje van S'. :D

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:53

singasong schreef:
maureen schreef:
[
This is not surprising at all. The first thing to relaise is that the cornea of uveitis cases is always affected during episodes of uveitis. The second thing is that the cornea is innervated by the ophthalmic branch of the trigeminal nerve.

There are corneal trigger factors for HS in any case and that sounds to me as though you have a ophthalmic and a maxillary trigger. This is frequently nasal allergies or pollen of particular types. It can also be light, warmth, cold, rain, particles and allergic conditions. Since HS is a summation disorder any extra input into the TG nucleus will likely trigger the condition as well. That’s probably how your case is running at the moment. The protection of the nose is the main thing but you can test the protection of the face / eye s as well if you like using sodium chromoglycate eye drops. Of course this will only help if the corneal trigger is an an allergic disease at that site. If the uveitis episodes are adding to it then that’s another issue and PBZ might help then.

The fact that it has been a HS case for many years does not suggest we can treat it – we may be able to manage it better though.

dus inderdaad wel een oogje houden op die ogen ;)

Zou je dit mss kunnen vertalen? :o?

Heb er ook een inernet vertaalmachine op los gelaten hoor :D M'n engels is ook best goed, heb er zelfs gewerkt ooit, maar inderdaad die medische termen :o

Dit is niet verrassend. Het eerste ding om te realiseren is dat het hoornvlies bij uveïtis gevallen altijd wordt beïnvloed tijdens episoden van uveïtis (maanblindheid). Het tweede ding is dat het hoornvlies wordt geïnnerveerd(vrij vertaald: gevoed/beïnvloed?) door de oogheelkundige tak van de nervus trigeminus.

Er zijn hoornvlies uitlokkende factoren voor HS in ieder geval en dat klinkt voor mij alsof je een oogheelkundige en een maxillaire trigger hebt. Dit zijn vaak nasale allergieën of pollen van bepaalde soorten. Het kan ook licht, warmte, koude, regen, deeltjes en allergische aandoeningen zijn. Aangezien HS een sommatie stoornis is, zal extra input (d.m.v. prikkelingen) in de TG kern de toestand van mogelijke aandoeningen ook triggeren. Dat is waarschijnlijk hoe uw zaak loopt op dit moment. De bescherming van de neus is het belangrijkste ding, maar je kunt uitproberen de bescherming van het gezicht /oog zo goed mogelijk te krijgen door het gebruik van natrium-chromoglycate oogdruppels. Uiteraard zal dit alleen helpen als het hoornvlies trigger is een een allergische ziekte op die site. Als de uveïtis aanvallen erbij komen dan is dat een andere kwestie en PBZ kan dan helpen.

Aangezien het een HS geval is sinds vele jaren kunnen we haar niet behandelen - maar we zijn wel in staat om het beter te beheren.

Feit blijft natuurlijk dat geen één paard hetzelfde is of reageert op dingen, de mijne zou dus twee triggerpunten hebben en dat hoeft voor anderen helemaal niet zo te zijn ;)
Maar ik had in zijn filmpje gezien dat die zenuw richting oog liep hem daarom de medische geschiedenis van Gina voorgelegd. Toen ik meerderen van jullie hoorde over (lichte) oogklachten
dacht ik het beter maar met jullie te delen. Beter goed geïnformeerd zijn toch, dat kan mogelijk een ander paard weer helpen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:05

maureen schreef:
Heb er ook een inernet vertaalmachine op los gelaten hoor :D M'n engels is ook best goed, heb er zelfs gewerkt ooit, maar inderdaad die medische termen :o

Dit is niet verrassend. Het eerste ding om te realiseren is dat het hoornvlies bij uveïtis gevallen altijd wordt beïnvloed tijdens episoden van uveïtis (maanblindheid). Het tweede ding is dat het hoornvlies wordt geïnnerveerd(vrij vertaald: gevoed/beïnvloed?) door de oogheelkundige tak van de nervus trigeminus.

Er zijn hoornvlies uitlokkende factoren voor HS in ieder geval en dat klinkt voor mij alsof je een oogheelkundige en een maxillaire trigger hebt. Dit zijn vaak nasale allergieën of pollen van bepaalde soorten. Het kan ook licht, warmte, koude, regen, deeltjes en allergische aandoeningen zijn. Aangezien HS een sommatie stoornis is, zal extra input (d.m.v. prikkelingen) in de TG kern de toestand van mogelijke aandoeningen ook triggeren. Dat is waarschijnlijk hoe uw zaak loopt op dit moment. De bescherming van de neus is het belangrijkste ding, maar je kunt uitproberen de bescherming van het gezicht /oog zo goed mogelijk te krijgen door het gebruik van natrium-chromoglycate oogdruppels. Uiteraard zal dit alleen helpen als het hoornvlies trigger is een een allergische ziekte op die site. Als de uveïtis aanvallen erbij komen dan is dat een andere kwestie en PBZ kan dan helpen.

Aangezien het een HS geval is sinds vele jaren kunnen we haar niet behandelen - maar we zijn wel in staat om het beter te beheren.

Feit blijft natuurlijk dat geen één paard hetzelfde is of reageert op dingen, de mijne zou dus twee triggerpunten hebben en dat hoeft voor anderen helemaal niet zo te zijn ;)
Maar ik had in zijn filmpje gezien dat die zenuw richting oog liep hem daarom de medische geschiedenis van Gina voorgelegd. Toen ik meerderen van jullie hoorde over (lichte) oogklachten
dacht ik het beter maar met jullie te delen. Beter goed geïnformeerd zijn toch, dat kan mogelijk een ander paard weer helpen.

Bedankt voor het vertalen ;)

Niek heeft ook oogklachten alleen worden die veroorzaakt door een staphylococ bacterie. Die is erg hardnekkig en wordt al een poos behandeld. Denk dat dit nog wel een poosje duurt voordat die bacterie echt weg is, tenmiste, dat vertelde zijn lichaam zelf de laatste keer dat S. hier was.
Dit veroorzaakt bij hem i.i.g. geen HS. Toch nog toe gaat het nog steeds goed (klopt het weer af....)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:10

Ik meld me, helaas sinds gisteren bekend dat mijn paard ook een head shaker is (pollenallergie).
Hij mag niet meer naar de wei |(
Hij krijgt nu tijdelijk cortico steroiden en ventipulmin. Hopelijk is mijn neus netje vandaag binnen, heb ook meteen puur pollen besteld.

Nu word me wel duidelijk waarom hij zoveel wondjes op zijn hoofd heeft, ik dacht dat hij zich stootte, maar hij heeft gewoon echt last.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:37

Pentax schreef:
Ik meld me, helaas sinds gisteren bekend dat mijn paard ook een head shaker is (pollenallergie).
Hij mag niet meer naar de wei |(
Hij krijgt nu tijdelijk cortico steroiden en ventipulmin. Hopelijk is mijn neus netje vandaag binnen, heb ook meteen puur pollen besteld.

Nu word me wel duidelijk waarom hij zoveel wondjes op zijn hoofd heeft, ik dacht dat hij zich stootte, maar hij heeft gewoon echt last.

Wat erg |(
Bij mijn paard is het 'voorlopig' alleen maar wanneer hij begint te werken, en het bewijs is geleverd gisteren heeft hij prima gewerkt zonder te schudden, met netje .... dus kunnen we er praktisch zeker van
zijn dat het inderdaad pollenalergie is !
Ik heb ook puur pollen besteld, laat ons allemaal hopen dat het werkt hé ...

;(

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:52

wat een verschrikkelijk weer voor de headshakers seg!
Iedereen zo content over dat zonnetje maar voor mij mag het eens goed regenen (daarna terug zonnetje he :) ), veel te stoffig en veel te droog...
en die wind maakt het ook niet beter voor Amor :p

Toch doet Amor het niet slecht. ik smeer nu ook vaseline in zijn neuzen, vind die geweldig, zolang ik maar met zijn neus bezig
ben is die gelukkig...echt schudden deed die gisteren niet op de wandeling, af en toe knikken en briesen maar algemeen is het al wat beter...Toch zal een goed buitje deugd doen voor hem :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:46

Vea schreef:
wat een verschrikkelijk weer voor de headshakers seg!
Iedereen zo content over dat zonnetje maar voor mij mag het eens goed regenen (daarna terug zonnetje he :) ), veel te stoffig en veel te droog...
en die wind maakt het ook niet beter voor Amor :p

Toch doet Amor het niet slecht. ik smeer nu ook vaseline in zijn neuzen, vind die geweldig, zolang ik maar met zijn neus bezig
ben is die gelukkig...echt schudden deed die gisteren niet op de wandeling, af en toe knikken en briesen maar algemeen is het al wat beter...Toch zal een goed buitje deugd doen voor hem :)

Bij de mijne helpt vasiline ook goed!
Ik doe bij het werken in de bak ook een paar brokjes met tijnsiroop geven voor verzachting van de luchtwegen. De mijne doet het eigenlijk alleen in galop op het moment, maar een beetje regen zou fijn zijn!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:16

Nou gisteren Reine voor de kar gehad om toch even zeker te zijn dat het niet aan mij ligt :o en "gelukkig" deed hij het ook voor de kar af en toe knikjes maar het liefst loopt hij met z'n neus op z'n borst of helemaal naar de grond toe. Je zag gewoon heel z'n hoofd niet als je op de kar zit (best een raar gezicht) :\ En laatste tijd valt me op als hij schuurt na het rijden dan gaat hij omhoog en naar beneden met de zijkant van zijn hoofd hij schuurt niet zijn neusgaten. Zal binnenkort weer effe een filmpje maken..

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:28

Bianca, heb je S. al gesproken?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:47

singasong schreef:
Bianca, heb je S. al gesproken?

Heb haar tel.nr nog niet gekregen.. dus als je die nog even wilt pb'en graag.. maar ik wil sowieso nog even wachten met bellen t/m woensdag aangezien we nog even zitten met die andere homeopaat. Wil het wel netjes afsluiten. En ik weet ook niet hoelang die korreltjes blijft werken in z'n lichaam?? Misschien moet daar ook nog rekening mee worden gehouden voordat we aan iets anders beginnen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:53

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:41

moet het persé magnesium sulfaat zijn en geen magnesiumfosfaat?

dat laatste heeft appie namelijk heel lang gehad,zonder resultaat
(dat was biomag van de paardendrogist)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:45

Geen idee, ik zag het opeens staan in het verhaaltje van de link.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:50

laurie heeft ook magnesium gehad, maar dat werkte niet.
dat was van de groene os van de paardendrogist

Annelies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:55

hebben jullie probiotica al eens geprobeerd?

De mijne is zo goed al schudvrij ( even afkloppen) en dit alleen met aanpassing van zijn voer en een potje probiotica.

Na die test en uitslag van josefien van natuurlijk in balans ben ik met alle goedjes gestopt. Te veel is ook niet goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:57

appie krijgt al jaren probiotica door zijn voer :j
ik heb ook verschillende merken en soorten geprobeerd

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:00

Helaas Buckje is vandaag ook weer begonnen, briezen, witte neusuitvloeiing en jeuk. net als vorig jaar van de eene op de andere dag. maand eerder dan vorig jaar, maar dat zal door het weer komen.
ga mest opsturen naar S. Zn schimmelkuur heb ik net (1 mei) afgerond. dus ben benieuwd.....

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:05

Annelies1 schreef:
hebben jullie probiotica al eens geprobeerd?

De mijne is zo goed al schudvrij ( even afkloppen) en dit alleen met aanpassing van zijn voer en een potje probiotica.

Na die test en uitslag van josefien van natuurlijk in balans ben ik met alle goedjes gestopt. Te veel is ook niet goed.

Waar kan je dit kopen? gebruik je het nog steeds of druppels van josefien?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:10

Ik weet niet zo goed wat de toegevoegde waarde is van de druppels ( en test ) van Josefien tov de puur pollen :o :o
Josefien kan precies testen waarvoor je paard allergisch is en maakt daarvoor druppels. Puur pollen pakt gewoon alle pollenallergien aan en ook nog huisstofmijt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:12

Ja hoor, ik zag Niek net toen ik thuis kwam ook een paar keer knikken. Maar eenmaal op de wei was het weer over.
Er zit dus duidelijk iets te broeden.
Moet morgen ook pakketje brengen want al zijn korrels zijn op.

Iris, ben benieuwd wat er dit keer uitkomt!

Bianca, ik pb je zo even. M'n eten roept ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:01

ellepel schreef:
appie krijgt al jaren probiotica door zijn voer :j
ik heb ook verschillende merken en soorten geprobeerd

Niek heeft 1x een kuur gehad, jaren geleden maar daarna nooit meer.

Geef jij Ap dat dan preventief?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:26

het zou in principe wel logisch zijn om de darmen goed te ondersteunen natuurlijk. Wat zeggen ze bij yakult ? 80% van de weerstand is in de darmen !? Dus als de darmen goed werken heb je meer kans dat het lichaam schimmels etc zelf aan kan pakken.