[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fidolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:32

Graag jullie hulp gevraagd!

Gisteren een friesje aangetroffen op stal met hele erge zomerexceem, wat ik graag wil gaan behandelen. Mijn idee was nu om eerst betadineshampoo te gebruiken om manen en wonden schoon te maken en daarna de plekken in te smeren met een zalf of olie. Nu is de vraag, welke olie of zalf raden jullie mij aan? Ik heb al verschillende namen voorbij zien komen maar aangezien dit (voor mijn idee) eczeem al in een ver gevorderd stadium is (open huidplooien en wonden) vraag ik me nu af wat het beste is om het te behandelen aangezien ik hier nul ervaring mee heb. Het enige wat ze nu krijgt is lijnzaadolie. Overdag staan ze in de (open) binnen bak (zou ze hiervoor ook een deken nodig hebben?) en 's nachts op stal zonder buitenluik. De wei gaat ze helaas niet meer op i.v.m. het zomereczeem.

Linkje naar foto hoe het er nu uit ziet:
http://nl.tinypic.com/r/2i1h47a/9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:11

ellepel schreef:
Snap ik,maar ik vind dat dubbel geld uitgeven, ik heb 2 regendekens voor appie.
Vind het dan onzin om ook nog een liner er bij te halen :)

Dat was mijn gedachte ook, maar de liner is echt anders dan een regendeken :j veel dunner waardoor die ook op kan met 25 graden en regen. Dan is een regendeken te warm en ik doe de eczeemdeken niet af want zodra het even droog is zijn er vliegjes genoeg.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:14

Sanniie schreef:
Sorry dat ik hier zo kom binnen vallen maar ik heb een vraagje, aangezien hier denk ik de meeste kennis is van de eczeemdekens etc O:) ik rij sinds enige tijd een arabo fries die last heeft van zomereczeem.. nu staat ze netjes onder een deken alleen had ze geen bescherming voor haar hoofd, waar ze nu dus heeft geschuurd net bij het begin van de manen kam.. _-:( ik heb nu ook een eczeem hals/hoofd deken gehaald bij ej, de bruine, alleen er zitten allerlei dingetjes aan vast waarvan ik echt niet weet waar ik ze aan moet bevestigen.. :? Ook bij ej zelf weten ze het niet dus vandaar hier mijn vraag. :o ik hoop dat iemand het antwoord hier op weet :)

Wat voor deken heeft het paard op?
Ik geloof dat die bruine eczeem koofd/hals kappen clipjes hebben die je gewoon op je deken moet vastnaaien. Even passen dus, aftekenen en dan met naald en draad aan de slag. Ik geloof dat er aan weerszijden onder de kaak twee clips zitten en eentje met een langer elastiek, die boven over je deken, richting schoft vastgemaakt moet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:28

Fidolein schreef:
Graag jullie hulp gevraagd!

Gisteren een friesje aangetroffen op stal met hele erge zomerexceem, wat ik graag wil gaan behandelen. Mijn idee was nu om eerst betadineshampoo te gebruiken om manen en wonden schoon te maken en daarna de plekken in te smeren met een zalf of olie. Nu is de vraag, welke olie of zalf raden jullie mij aan? Ik heb al verschillende namen voorbij zien komen maar aangezien dit (voor mijn idee) eczeem al in een ver gevorderd stadium is (open huidplooien en wonden) vraag ik me nu af wat het beste is om het te behandelen aangezien ik hier nul ervaring mee heb. Het enige wat ze nu krijgt is lijnzaadolie. Overdag staan ze in de (open) binnen bak (zou ze hiervoor ook een deken nodig hebben?) en 's nachts op stal zonder buitenluik. De wei gaat ze helaas niet meer op i.v.m. het zomereczeem.

Linkje naar foto hoe het er nu uit ziet:
http://nl.tinypic.com/r/2i1h47a/9

Ik kan je foto niet zien (tinypic doet het bij mij niet) maar onze pony had vroeger ook zo ernstige klachten als jij beschrijft. Open wonden, ontstekingen, dikke ribbels op de hals...

Het is jammer dat je eigenlijk te laat er bij bent, want als je vroeg genoeg in het seizoen met een deken begint is veel ellende binnen de perken te houden. Goed dat je het gras beperkt in ieder geval.

Wat ik zou doen is een eczeemdeken en hoofd/hals kap aanschaffen in de eerste plaats. Blijkbaar komen er toch mugjes in de open binnenbak, anders had ze ook niet zo'n enorme jeuk. Voorkómen dat je paard gestoken wordt is stap één. Bij eczeempaarden (b)lijkt gras wel een rol te spelen, maar ik geloof niet dat de allergie voor het mugje over gaat als je alleen maar stopt met gras.

Dan zou ik het paard (ivm open wonden) eerst een keer helemaal wassen met betadineshampoo. Tegen de jeuk werkt bij verschillende paarden Derfen heel goed. Dat spul wel eerst op een klein stukje huid testen want mijn pony was er bijvoorbeeld allergisch voor. Er bestaan een heleboel jeukstillende middeltjes. Ikzelf heb nog niks gevonden dat echt werkt helaas. Maar dat verschilt natuurlijk per paard. Ik smeer wonden in met honingzalf en houd de rest soepel met uiercrème of een hyppoallergene bodylotion. Verder zou ik in het begin 1x per week wassen met ZT (zwavel-teer) shampoo, dat haalt de schilfers weg, spoelt de wonden mooi schoon en werkt jeukstillend. Let wel op dat ze met deze shampoo niet in de zon mogen opdrogen (kan branden).

Consequent de deken op zal langzaam maar zeker helpen, als ze niet opnieuw gestoken wordt door mugjes verdwijnt het allergeen langzaam uit het lijf en is er op den duur geen reden tot (veel) schuren meer. Wel zou ik gelijk een reservedeken regelen, zodat je kunt wisselen mocht er onverhoopt een scheur in je deken komen oid. Vaak zijn de dekens gelukkig wel makkelijk zelf te repareren onder de naaimachine. Ook is het sowieso goed om je deken eens in de zoveel tijd uit te wassen, er gaat namelijk veel vuil in zitten.

Sterkte en succes!

edit: krijgt ze naast de lijnzaadolie nog ander voer? Ik voer een vitamine+mineralen brokje (zo min mogelijk zetmeel en toch alles wat ze nodig hebben). Het lichaam wordt natuurlijk best zwaar belast door die allergie en wonden, dus zorg dat ze alle nodige voedingsstoffen binnen krijgen. Olie is prima, ik voer al jaren Omega-Olie aan onze eczemer (en de anderen intussen ook). Ook voer ik af en toe een kuurtje kruiden, en dan vooral degenen die de stofwisseling en afvoer van afvalstoffen ondersteunen. Dat is bijvoorbeeld brandnetel, paardenbloem, kleefkruid, en de souplesse mix van de paardendrogist is ook erg geschikt. Is het paard goed op gewicht? Overgewicht maakt naar ijn ervaring de klachten ook erger. Hoeveel beweegt hij/zij? Ook beweging is goed voor de afvoer van afvalstoffen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:12

Aanrader voor open ontstoken wonden, hydrocortiderm via de dierenarts :j
Probeer die te krijgen
, en bij mij blijft zinkzalf favoriet, smeer ik op alle open nare plekjes en de huid droogt er mooi van op
Werkt ook licht ontsmettend.

En inderdaad, wel vitamines bij geven :j
Liefst een vitaminebrokje en anders voer met laag suikergehalte.
Ik vind de subli dieetmix erg geschikt, :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:18

Dat dagje zonder deken kon dus prima bij appie.
Wel wat jeuk op zijn hals en het plekje wat hij nog in zijn staart had was wat rose,maar door al die regen is het korstje er af geweekt denk ik..

Afbeelding

Maar valt dus mee
Wel heeft hij nu de deken weer op hoor :j

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:27

Gelukkig dat t kon, hier toch maar de liner erop gedaan.
Komende twee dagen kan ik niet heen, veel regen en 18 graden.. Net behandeld door de osteopaat dus wil die rug niet nat en stijf krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:21

Woon jij in hetzelfde drenthe als mij?
Hier zijn de berichten voor morgen juist veel droger en daarna ook :j

Nou ja, we zien het wel ,hopelijk blijft het wel,wat droger :)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:38

Ik heb me wat verdiept in Tectonic en heb het besteld. Ben toch erg benieuwd en wil het graag uitproberen. Hopelijk werkt het voor ons net zo goed als dat het voor anderen hier in het topic helpt :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:53

Allereerst voor degene met de vraag over stoppen met hypo eczema: ik zou het gewoon proberen het is toch chemisch spul mijn paard had er een allergische reactie op en als jij het idee hebt dat je paard slomer is en het echt met moeite eet, dan zou ik dat serieus nemen en gewoon stoppen en eerst even aankijken hoe het gaat voordat je er weer andere middeltjes instopt.
Wb voer is metazoa een aanrader. En voor afvalstoffen zou je ook puur drainage kunnen proberen, ik gebruik het zelf niet maat heb hier goede verhalen over gehoord en het is natuurlijk dus kan ook weinig kwaad. Voldoende beweging is belangrijk en binnen zetten met zonsopgang of ondergang is ook aan te raden als hier de mogelijkheid voor is..

Dan over de deken. Ik doe hem in de regen ook af want hij heeft een hele goede waterdichte vacht maar op het moment dat hij onder een doorweekte deken staat werkt deze vacht ook niet meer en wordt door het schuren ook de 'ondervacht' nat.
Ik zorg dat ik hem gewoon optijd binnen zet als zijn deken af is .

Dan nog degene over het wassen met betadineshampoo: ik was die van mij hier ook regelmatig mee (1 keer in de 3 weken) en ik laat hem daarna altijd 'luchten' (zonder of onder een deken). Betadine werkt al in op de huid en als je er daarna ook gelijk wat opsmeert dan kan dat wel juist voor extra irritatie zorgen. Huid moet ademen en als je op een natte huid vet smeert kan dit nooit goed zijn naar mijn idee.. die cortosidol of hoe je dat ook schrijft werkt idd eventjes maar het zijn wel hormonen die je erop smeert en het schijnt wel een gevoelige / dunne huid te veroorzaken dus ik ben daar niet zo fan van.

Zo natuurlijk mogelijk houden denk ik toch.

Maar het blijft zoeken naar wat werkt bij welk paard...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:10

ellepel schreef:
Woon jij in hetzelfde drenthe als mij?
Hier zijn de berichten voor morgen juist veel droger en daarna ook :j

Nou ja, we zien het wel ,hopelijk blijft het wel,wat droger :)

Haha ja hetzelfde drenthe, heb mn paard inmiddels verhuisd in de buurt van Roden. En de weerberichten zijn voor morgen oke, maar dan weer drie dagen 17 graden en regen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:09

Typisch nederlands weer dus :j

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:02

Smeer nu met grand national eczema balsem, voor ons werkt dit tot nu toe nog steeds erg goed. Laatst een wond op der hoofd, maar nu ik ook haar voorhoofd en oren meeneem bij het insmeren gaat het super. Smeer nu dus voorhoofd, voorpluk, oren en een kleine 10 cm van haar manenkam en staart in en het gaat tot nu toe eigenlijk heel goed geen wonden meer de afgelopen dagen, veeeeel minder schuren. Deken blijft ongeacht het weer zowieso op. Zo ziet ze er momenteel uit
Afbeelding
Foto van een paar maanden geleden, maar nog steeds hetzelfde
Afbeelding

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:48

Ik kom hier ook maar weer eens binnenvallen. Wat een drama eczeemjaar bij ons nu al ;(
Pony bijt wondjes op de benen en vandaag een ontzettend dikke, gevoelige manenkam met nare natte wonden en een groot deel van de manen kwijt.
Smeren jullie iets op de wondjes of laten jullie het aan de lucht genezen? Morgen maar eens naar een ruitersportzaak om eens te kijken voor iets anders voor de jeuk. Derfen en Itch free werken dit seizoen blijkbaar niet voldoende..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:52

Fidolein, sowieso ook een eczeemdeken erop, anders gaat het waarschijnlijk onmogelijk worden.
Mijn merrie kon vandaag zeker blij zijn met d'r jurk, vandaag voor het eerst weer dazen gespot -:(- Ruin was me heel dankbaar voor z'n vliegendeken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:17

@minifries, wat een staart <3 en wat een prachtig paard ook verder *\o/*

@marloes, ik had voor de open plekjes iets van de da, hydrocortiderm geloof ik, is allang op en heb het nu gelukkig niet meer nodig, maar werkte goed. En sudocreme vind ik nog steeds prima middeltje voor wondjes.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:44

@assebassie, thnxx :) 2 jaar geleden in de zomer waren de manen nog voor 3/4 weg, voorpluk en deel bij de staartwortel foetsie. Allemaal open wonden, ook bovenop der billen en flanken was alles bloederig en zelfs op de staart pus. (De vakantieoppas had haar buiten gezet zonder deken tussen de bomen, ze hadden er ff niet aan gedacht werd er gezegd |o ;( )
Merk een enorm verschil nu ik haar elke dag met eczema balsem insmeer. Ook qua voeding wordt er rekening mee gehouden. Ze krijgt biks waar niet teveel eiwitten en suikers inzetten en als suppliment magnesium extra erbij. Natuurlijk schuurt ze nog wel iets, maar de schade wordt zowieso goed beperkt vanwege de deken. Fingers crossed dat het zo blijft.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:44

Nou als je 't zo kan houden, zou toch geweldig zijn!

Waar smeer je de eczema balsem, en gaat er veel op? gaat hier prima hoor, maar wil altijd graag weten wat er werkt, ik heb nu wel zweet itch gel van de welkoop, smeer ik soms mee, weinig, want is gelukkig niet nodig, lijkt wel ongeveer hetzelfde te zijn. Gebruik jij die van Sectolin?

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:56

Ik hoop het wel idd, tot nu toe werkt het goed voor haar.

Ik smeer het iedere dag een keer op haar voorhoofd, voorpluk, oren, em de eerste 10 cm van haar manenkam vanaf de oren. En haar staartwortel en iets eromheen. Deken haal ik er eigeblijk nooit af, alleen voor een poetsbeurt of als we aan de slag gaan. Ik ben begonnen met die vam sectolin, maar aangezien dat veeeel duurder is en ik om de week een nieuwe nodig heb, gebruik ik nu ook die van de welkoop, grand national sweet itch en dat werkt voor ons net zo goed en is qua prijs veel voordeliger. Smeer er altijd een goeie klodder op, dat het goed nat is, dan kan ik het er altijd goed in en tussen wrijven.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:54

Zo doe ik het ook!, maar alleen als ik zie dat ze jeuk heeft, dus niet elke dag gelukkig, vind het ook wel fijn spul.
Deken kan wel vaak af, er is hier bijna altijd een windje, maar sommige dagen moet ze hem echt op.
Ik heb het zo nu ook goed onder controle (afkloppen _-:( ) en hoop ook dat het zo blijft gaan!
Toch altijd een hele zorg vind ik, een paard met meer dan 'normale' jeuk, jij ook succes verder!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:41

Ik heb net en rambo regen liner besteld. Ik wil mijn merrie niet zonder deken zetten maar die rotregen steeds maakt het er ook niet beter op. Haar deken is gelukkig heel snel droog maar echt fijn is anders.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:28

Ik had woensdag de liner op gedaan. Maar donderdag geen regen en 20 graden en vandaag ook nauwelijks regen. Dus hij zal t bloedheet hebben gehad.

Je kan echt niets meer met die voorspellingen van tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:36

Het is echt dramaweer idd! Warm en nat.. drie keer niks..

Morgen weer naar stal. Ben 3 dagen niet geweest. Heel benieuwd wat ik aantref. Kon helaas echt niet gaan afgelopen dagen. Plus mn pakketje met de sweetitch stond bij de buren. En die waren telkens alleen thuis als ik er niet was :')

Nu heb ik mn pakketje, dus morgen weer even lekker wassen en smeren. Hoop dat ik toch zn hoofd wat mag smeren.

Had ook een nieuw vliegenmasker van HH. Normaal past cob altijd. Maar dit ziet er echt gigantisch uit... volgens mij echt mega groot. En heel slap, dus benieuwd of als het soort van past, wel fijn bij de ogen zit.

Ga het toch wel fijn vinden als we na de zomer verhuizen en ik met de fiets kan. Alleen nog stalling en een kamer in Wageningen eo zien te vinden. Klein detail :+

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:17

Ik meld me ook als dat mag hihi
mijn fries heeft wss zomereczeem :( heb gehoord dat ze elke avond haar manen schuurt als ze op stal staat (ik ben niet elke avond op stal vanwege werk) iemand miss tips?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:19

yke_lover schreef:
Ik meld me ook als dat mag hihi
mijn fries heeft wss zomereczeem :( heb gehoord dat ze elke avond haar manen schuurt als ze op stal staat (ik ben niet elke avond op stal vanwege werk) iemand miss tips?

Wassen, een deken op, voer aanpassen.