[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woldv

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:28

Sterkte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:37

SuperRoos Heel erg veel sterkte met dit verlies!

Hallo Bokkers,
Ik kom hier een beetje raar invallen, maar omdat jullie ervaring hebben met Cushing hoop ik dat ik via hier wat meer informatie over deze ziekte krijg.

Mijn oma heeft 2 paarden waarvan ik er eentje bijrijd. Een van haar paarden is al 2 maanden aan het sukkelen met zijn gezondheid, we hebben het al die tijd afgeschoven op ouderdom, zijn atrose en een te zware bak. Vorige week is de boel ge-escaleert en is het paard Kerre heel erg achteruit gegaan.
Hij lag veel, kon niet plassen, wilde niet lopen en ik kan eigenlijk niet goed uitleggen hoe het eruit zag als hij wel liep.

Sinds maandag staat hij in de kliniek wolvega en is er uit de testen Cushing uitgekomen. Wolvega heeft hem eigenlijk opgegeven. Onze eigen dierenarts wil hem een kans geven en hem op medicijnen zetten, omdat zij er goede ervaringen mee heeft. Nu vroeg ik mij af hoe jullie ervaring met cushing en de medicatie ervoor is.

Excuus voor het warrige verhaal.. Alvast bedankt!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:42

Als je het topic een beetje doorleest staan (nagenoeg) al onze paarden op de medicatie.
Sommige waren er vroeg bij met het (laten) stellen van diagnose en sommige weer wat later.

Ik durf niet te zeggen of 1 van de paarden van de bokkers in dit topic er zó slecht aan toe waren zoals ik bij jou lees.
Wel weet ik dat het paard van JP het ook erg zwaar heeft gehad een paar maanden terug.
Eenmaal op de medicatie en wat geduld gaat dat nu ook weer erg goed.

Weet je wat de waarden zijn van jullie paard? En hoe oud is hij?

Als jouw oma het een kans wil geven dan zou ik het wel proberen met de Prascend. Het vergt wel wat geduld. Het is geen paracetamol wat je inneemt en met een half uurtjes werkt.
Je moet echt 6-8 weken geduld hebben wil je er wat nuttigs over kunnen zeggen.

Dan zijn er nog paarden die last krijgen van bijwerkingen.

Dus de keuze is aan jullie. Hoe slecht is hij nu? Wil je de strijd nog aan de komende 2 maanden of heeft het beestje genoeg geleden. Dat is aan jullie.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:45

Ik was al bezig met het topic wat door te spitten! Dus dat komt goed :)

Het paard is inmiddels 22, de waarden zijn 93.
Dat je met de medicijnen pas na 6-8 weken wat kan zien dat wist ik, heeft de dierenarts ook gezegt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:50

Wat wil je oma?
En staat het paard alweer thuis?
En wat hebben ze gedaan om het paard nu weer 'op de been' te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:18

Het paard staat nu nog in de kliniek omdat ze nog een insuline (?) test willen doen en daarna gaat hij naar huis.
Ze willen het eerst nog proberen met medicatie. Ik denk dat het Prascend is als ik het zo hoor.

We hebben hem 2-3 keer overeind getrokken omdat de DA er elke keer vanuit ging dat het of koliek of hoefbevangen was. Er zijn trouwens in de kliniek nog foto's gemaakt van zijn hoeven en niks wees op hoefbevangenheid. Ik ben ook vergeten te melden dat hij bij elk bezoek van de DA een flinke pijnstiller heeft gekregen en spierverslappers.

Vanmorgen heb ik een heel lang gesprek met mijn oma gehad en het kwam erop neer dat als hij niet zonder pijn de weide op kan dan is het gewoon klaar. Helaas wil mijn opa er alles aan doen zodat het een beetje beter gaat met het paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:30

Ik denk dat je oma, wel heel realistisch er over nadenkt, maar het als met alle medicatie, je moet het wel de kans geven om zijn werking te kunnen doen en goed beseffen dat het dus niet te genezen is, maar het paard er wel nog een paardwaardig pensioen mee te kunnen gunnen. En grof gezegd: geen prascend geven in dit stadium is wreder dan direct de stekker eruit te trekken, het is wel een Beetje het een of het ander...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:38

Nog sterkte SR.
Hier positief nieuws, vandaag heeft mijn pony voor het eerst voor de kar gestaan in haar leven en dit was het resultaat:
Afbeelding

Kreeg super veel complimenten met hoe ze er uit zag, dus was weer is trots op mezelf :o

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:19

'Helaas' mag ik mij hier ook melden :(

Mijn 15 jarige KWPN merrie Souvenir(roepnaam Souv) heeft waarschijnlijk ook cushing.

Ze is 2 jaar geleden bevangen geweest en is sindsdien altijd gevoelig ervoor geweest, ook altijd een verbrede rand in haar hoef en een harde manenkam.
Vorig jaar is ze het weideseizoen goed doorgekomen maar deze week was het weer raak en had ik het vermoeden dat ze bevangen was.
Hoefsmid en Dierenarts dezelfde dag geweest en ja ze was weer bevangen, DA wilde graag een cushing test doen, dus deze is gedaan.(ACTH test dacht ik?).

Vanmiddag de uitslag gekregen en haar waarde was 66 wat kan betekenen op cushing.
Heb gezegd dat ik het even moet laten bezinken en ik van de week terugbel wat betreft de behandeling met medicijnen..
Moet wel aan het idee heel erg wennen, omdat ze gelijk een stempel krijgt opgedrukt.
Daarnaast ziet ze er echt niet cushing uit, maar heb mij laten vertellen dat ze de krulletjesvacht etc. pas later krijgen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 07:35

Welkom steffiiy, heel erg rot aan de ene kant maar andere kant ze kunnen er oud mee worden. Is die waarde van 66 acth? Zo ja, dan heeft ze Cushing. Ook al zit je in de seasonal rise, de gevoeligheid voor HB duidt al of op duidelijke Cushing of beginnende Cushing. Zie hiervoor onze OP, deze is uitgebreider dan de wiki.

Voorts zijn medicijnen dan echt noodzakelijk. Je ziet misschien niet dat ze Cushing heeft, maar intern is ze aan het lijden. Zoek maar eens op mijn berichten hier in dit topic. Een paard kan zo opknappen van de medicijnen. Ik zag bij mijn paard ook niet echt een "typisch" Cushing paard, maar nu na 1 jaar op medicijnen zie ik zoveel verschillen met hoe hij toen was

Als je op medicijnen gaat is, ondanks het advies van de meeste da's, uitermate van belang om op te bouwen naar de gewenste dosis. Dus in stapjes van 1/4 naar 1/2 enz., met tussenpozen van enkele dagen afhankelijk van de reactie van het paard.

En wat is het gewicht van je paard? Zo kunnen anderen hier in dit topic berekenen wat Max dosering is.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:52

xsk, sterkte met maken van keuzen. Ik ben benieuwd wat opa en oma gaan beslissen.
Willen jullie er voor gaan dan is het noodzaak zsm te starten met prascend.
Lees ook even wat Douraque hier schrijft over opbouwen.

Steffi, zelfde verhaal bij mijn merrie als bij jouw paard. Totaal geen typisch cushing paard, maar ze heeft het wel. Waarde 57 in februari.
Lees je rustig in en begin wel zsm met medicatie want dat voorkomt weer dat hij nog een x HB wordt. (en kijk ook gericht naar je voeding en weidegang, zo kan die van mij niet meer hele dagen op het land staan proppen)
Succes

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:09

Bedankt voor jullie reactie en het is inderdaad even slikken als je dit te horen krijgt.
Aan de ene kant ben je opgelucht ''dat het maar cushing is'' en dat ze er oud mee kunnen worden, aan de andere kant krijgt je paard gelijk een soort stempel.

@Douraque ja ACTH waarde was inderdaad 66.

Mijn merrie is zowiezo te dik, ik weet sinds 3-4 jaar dat ze atrose heeft dus loopt daardoor soms wat stijf, ik deed daarom weinig met haar op soms wat stappen of een klein rondje in de longeerbak na.
Naar schatting denk ik dat ze rond de 600-650 kg zit? Ze is 1.68 groot en flink aan de maat:

(deze foto is dinsdag gemaakt)
Afbeelding

Ik vind het nog moeilijk voor te stellen dat ze echt een cushing paard is want ze zit echt super goed in haar vel en ben daarom extra benieuwd hoe ze gaat opknappen met de medicijnen.

Vanmiddag ga ik even mijn verzekering bellen om te informeren of er kosten vergoed worden, dat is altijd fijn om te weten.
Maar ongeacht de kosten en of de verzekering vergoed of niet wil ik met de medicijnen starten.

Momenteel staat zij van 08.00-18.00 op de paddock met hooi en in de nacht op stal met hooi.
In de ochtend krijgt ze 2 handjes Cavalor strucomix en luzerne met wat olie en in de avond hetzelfde.

Vanaf september wil ik haar weer op het land gaan gooien met een graasmasker om zodat ze toch veel minder binnenkrijgt en dan in de nacht weer op stal.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:20

Hoe is gesteldheid? Vrolijk of depressief? En haar buik, zie ik dat goed dat die een beetje opgeblazen is?

Augustus is de maand dat de seasonal rise net begonnen is, dus dat kan een iets vertekend beeld geven. Echter met een waarde van 66 icm gevoeligheid voor een Cushing en evt bovenstaande constateringen (indien juist), dan zou ik wel zeggen Cushing

Ik begrijp dat het aan de ene kant lastig is om deze diagnose te horen. Maar aan de andere kant, als de medicijnen aanslaan, dan knappen ze zo ontzettend op.

Qua huishouding zou ik je paard zo sober mogelijk houden en dus zo min mogelijk suiker. Mijn paard krijgt s'ochtends en s'avonds 1/4 biks en een berg kuil. Als ik er ben krijgt hij muesli zonder suiker/zetmeel voor zijn primeval (ivm artrose). Voorts staat hij tussen 1,5 uur a 2 uur per dag op de wei.

O ja, de medicijnen niet door het eten geven. Doordat het een enorm bittere smaak heeft, kan het paard stoppen met datgene waardoor je de pil doet. Die van mij is een enorme zeikerd, ik heb al heel veel geprobeerd en verstop het nu in een stukje wortel

Qua gewicht zit je gelijk aan mijn paard en qua max is dan 1 pil per dag. Echter mijn paard doet het zo goed op 3/4 dat ik daar op ben gebleven. Dus goed kijken naar je paard en evt hertesten na 6 weken of langer op een bepaalde dosering. Na 6 weken op een dosering zie je pas veranderingen namelijk

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:28

Ze is vrolijk soms een beetje nukkig naar mijn andere merrie toe maar dit doet ze al sinds ik haar heb dus dat is gewoon haar eigen karakter denk ik.
Buik is inderdaad wat opgeblozen, moet ook zeggen dat dinsdag(toen foto gemaakt is) de eerste dag dat ze op de paddock stond de periode daarvoor gewoon op het land.

Cavalor strucomix is inderdaad het voer dat ze nu krijgt en dat is ook met weinig suiker/zetmeel/melasse.

Ik moet zeggen dat mijn merrie een makkelijke eter is, doe vaak medicijnen door haar voer en dat kauwt ze zonder problemen naar binnen.
Met de pil moet ik inderdaad even kijken hoe ze dit gaat eten, maar ik schat niet in dat het veel problemen geeft.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:33

Hoe is de artrose vastgesteld? adhv foto's? Zou het niet kunnen zijn dat ze al eerder last heeft van HB door de cushing?
En krijgt ze wat voor de artrose als in supplement?

En de structomix zit nog teveel suikers in hoor. De original bevat 25
%. De sensitive iets minder 21%
Maar wil je het goed doen zou ik kiezen voor Fiber Force met 8%.

Ik denk dat ze enorm gaat opknappen als je haar op de Prascend zet ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:36

Afhankelijk van welke Strucomix je geeft.. er zit minimaal 25% suikers in. Dat is voor dit te dikke paard met Cushing, niet goed. Een paard met PPID moet zo weinig mogelijk zetmeel/suiker krijgen, liefst niet boven de 10% Als je aan het merk gewend bent, dan geef je beter Fiberforce van Cavalor. (zit onder 10%, is een ruwvoermix)

Voor het overige: makkelijke eter of niet: Prascend smaakt onaangenaam en geeft in het begin ook bijwerkingen. Je wilt niet dat het paard dit gaat associëren met zijn bak voer want dan heb je een probleem. Druk de pil in een stukje appel of een krentebolletje, dan voorkom je dat en weet je ook zeker dat het echt gegeten is. De pillen zijn te duur om tussen het stro of in het zand te belanden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:39

Ze heeft linksvoor een erge bokhoef en in deze hoef is in 2010 atrose geconstateerd aan de hand van foto's, die we in de kliniek hebben laten maken.
Ze krijgt op dit moment geen supplement voor de atrose.

Sorry, ben niet helemaal compleet geweest in mijn antwoord, ze krijgt momenteel strucomix sensitive.
Ik zag door de bomen het bos niet meer wat betreft voer en heb via recencies op internet voor deze gekozen.
Maar kan uiteraard na deze zak overgaan op Fiber Force, om nog meer voor haar te doen.
Mijn andere merrie staat op Pavo care for life, ook laag in zetmeel etc. Is dit misschien iets voor haar?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:41

Mijn paard staat ook op care for life, dus dat is een prima optie. Of wat JP aangeeft aan opties.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:43

Ja Care4life is ook prima! Kijk even hoe je paard reageert hierop.Het staat er bekend om dat door gebruik van kruiden paarden er nogal van kunnen gaan stuiteren.
Die van mij werd compleet hysterisch en nerveus van dat voer. Er gaat een topic over dat voer, lees het maar eens na.

FiberForce eet mijn merrie goed. Uiteraard prefereert ze iets wat barst van de suiker, maar helaas.

Ik kan het zelfs aan haar merken wanneer ze teveel luzerne heeft gekregen (hele of halve schep) Vreetbaal. :')

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:44

Helemaal prima :)! Dan zet ik haar vanaf vanavond gelijk op C4L.

Mijn andere merrie staat wel gewoon in training dus dan kan die de Strucomix wel opeten :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:48

Pavo, C4L is inderdaad ook goed - zit iets meer suikers ( zetmeel/suiker) in dan de Cavalor maar al veel beter dan Strucomix. Misschien wel wat langzamer overschakelen? Voordat je darmproblemen krijgt?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:50

Ja bedoeld eerst half om half doen? Lijkt mij niet goed om voer te gaan mixen toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:35

Waarom niet? Opeens van het ene voer naar het andere voer overschakelen kan problemen opleveren. We raden toch meestal aan om er een dag of 5 over te doen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:50

Dankjewel JP!

Sorry dat ik zo onwetend overkom, maar gebruikte jarenlang hetzelfde voer en nu moet ik opeens wisselen dus kom ik in een compleet nieuwe wereld :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:39

Onwetend? Ben je mal, we zijn hier om elkaar te helpen!