Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:45

Ariebren schreef:
[***] schreef:
Nou, ik zit over de grens en ik kan je echt wel andere dingen vertellen :+

Weer zo'n speculerende opmerking.
Meldt het aan de Bokt redactie, kunnen ze het natrekken.

Alsof bokt naar duitse stallen gaat bellen. Maar ik denk dat ze bedoeld dat de duitsers er ook erg mee bezig zijn en dat ik ook zo. De discussies zijn volop bezig op duitse fora.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:49

Ariebren schreef:
En over 20 minuten is er weer een goed stuk informatie verdwenen in de brij van de paniek voetballers hier op Bokt.

Aan de andere kant, als de neurologische vorm nu echt zo besmettelijk is, waarom zijn er dan niet meer paardenhouderijen in de omgeving van de gemelde gevallen besmet met het virus ??

Omdat het niet met de wind meewaait, zoals je best weet.

En als iedereen even niet zijn paarden gezellig bij anderen letterlijk onder de neus doorschuift,
heb je mooi de kans, zoals nu om te kijken waar het zit en als er dan geen nieuwe gevallen opduiken,
daarna weer lekker door te gaan met life as usual.
Terwijl als iedereen met paarden blijft slepen, bv contact paarden van de besmette stallen, dan blijft het opduiken.
Neem aan dat van de bekende gevallen, nu ook wel is uitgevogeld waar eventuele contactdieren heen zijn verhuisd.
En om dat te bepalen, heb je tijd nodig.
Da's geen paniek, da's logica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:49

Ariebren schreef:
[***] schreef:

Weer zo'n speculerende opmerking.
Meldt het aan de Bokt redactie, kunnen ze het natrekken.

Ach, kom op nu .. Alsof het speculeren echt aan de grens stopt ..
En ik ga niks melden, is het straks mijn schuld ook nog .. Ik hoor gewoon dingen, net zoals ik dingen lees, that's it.
En dat stopt echt niet aan de grens, dat is alles wat ik wilde zeggen ...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:54

ik ben alles zo langzaam aan het lezen,, en ik kom veel verhalen tegen dat het niet door de lucht aanstekend kan zijn.
mijn dierenarts vertelde dat het wel kon, de kans is stukke kleiner.
maar het kan dus wel degelijk door de lucht 'vliegen'..

en ik heb ook al horen zeggen dat het ergens ( ik weet even niet meer waar) het virus in het bos 'zweeft'
en dat het verstandig is niet meer in het bos te rijden.

dus dat komt bij mij weer over dat het dus wel in de lucht kan zitten..

ik hou in ieder geval mijn ponys uit het bos.. al gaat dat moeilijk als het weiland zich aan de rand van het bos bevind

ik ga weer verder lezen

nynke1122

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:55

Ik heb geen tijd om alle pagina's door te lezen, maar weet iemand of het al in Friesland is?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:56

Sjolvir schreef:
Ariebren schreef:
En over 20 minuten is er weer een goed stuk informatie verdwenen in de brij van de paniek voetballers hier op Bokt.

Aan de andere kant, als de neurologische vorm nu echt zo besmettelijk is, waarom zijn er dan niet meer paardenhouderijen in de omgeving van de gemelde gevallen besmet met het virus ??

Omdat het niet met de wind meewaait, zoals je best weet.

En als iedereen even niet zijn paarden gezellig bij anderen letterlijk onder de neus doorschuift,
heb je mooi de kans, zoals nu om te kijken waar het zit en als er dan geen nieuwe gevallen opduiken,
daarna weer lekker door te gaan met life as usual.
Terwijl als iedereen met paarden blijft slepen, bv contact paarden van de besmette stallen, dan blijft het opduiken.
Neem aan dat van de bekende gevallen, nu ook wel is uitgevogeld waar eventuele contactdieren heen zijn verhuisd.
En om dat te bepalen, heb je tijd nodig.
Da's geen paniek, da's logica.

Gelukkig met zijn twee verloofdes staat mijn hengst langs de weg.
Iedereen die met zijn paard voorbij komt gaat via de berm aan de overkant voorbij.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6CJ83EFT.jpg
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 06-03-12 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:57

nynke1122 schreef:
Ik heb geen tijd om alle pagina's door te lezen, maar weet iemand of het al in Friesland is?

Daar hoef je geen tijd voor te maken alle plaatsnamen zijn met sterretjes weggehaald, en ik vrees dat je hier ook geen antwoord op gaat krijgen :') (of via pb)

Foei paniekzaaier!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:59

bello2005 schreef:
ik ben alles zo langzaam aan het lezen,, en ik kom veel verhalen tegen dat het niet door de lucht aanstekend kan zijn.
mijn dierenarts vertelde dat het wel kon, de kans is stukke kleiner.
maar het kan dus wel degelijk door de lucht 'vliegen'..

en ik heb ook al horen zeggen dat het ergens ( ik weet even niet meer waar) het virus in het bos 'zweeft'
en dat het verstandig is niet meer in het bos te rijden.

dus dat komt bij mij weer over dat het dus wel in de lucht kan zitten..

ik hou in ieder geval mijn ponys uit het bos.. al gaat dat moeilijk als het weiland zich aan de rand van het bos bevind

ik ga weer verder lezen

Als jou dierenarts dat zegt terwijl bekend is dat dat niet kan, dan zou ik als ik jou was een andere dierenarts gaan zoeken......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:59

Je hoeft niet alle pagina's door te lezen, kan je gewoon op de eerste pagina vinden.

Mijn stalhouder was ook al gebeld of het waar was dat er bij ons rhino was, jeetje zeg, hoe komen ze erop??!!

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:00

Zit het ook in Noord Holland, antwoord mag via PB.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:03

Ik zal deze info nog maar eens quoten,ik sta verbaasd van de reacties hier.Ga er ook geen energie in stoppen.Trek mijn eigen plan,wij zijn altijd al voorzichtig want dit is niet het eerste en enige jaar dat je over rhino hoort.Better safe than sorry....
Maar dan heb je hier een stukje goede heldere info,wordt eraan voorbij gegaan.
Ik snap best dat er een hoop jonge bokkers zijn etc,maar iedereen kan toch lezen en ipv in paniek te raken even goed inlezen wat rhino precies inhoudt?

Dus lees eerst eens even goed en kom dan met eventuele vragen hier in dit topic....... ;)

pampus01 schreef:
Het rhinopneumonie virus is het gesprek van de dag in de paardenwereld. Er zijn enkele paarden overleden aan de neurologische variant, afgelopen weekend werden vrijwel alle wedstrijden afgelast en de sectorraad paarden adviseert paarden niet onnodig te vervoeren. Arie Hoogendoorn van paardenkliniek De Watermolen geeft antwoord op veelvoorkomende vragen.

Hoe besmettelijk is rhinopneumonie?
“Voor besmetting met het rhinopneumonie virus is direct of indirect contact met een besmet paard nodig. Het virus ‘vliegt’ niet door de lucht, waardoor het makkelijk is om een uitbraak in toom te houden. Bij een paard met rhino is de neusuitvloeiing besmettelijk. Bij een abortus is dat de vrucht en het vruchtwater. Heb je een besmet paard op stal, dan verdient de hygiëne extra aandacht. Als je geen direct contact met een ander paard hebt en indirect contact via kleding vermijdt, dan zal je het niet overdragen. Met gezond verstand is de besmetting dus binnen de perken te houden.”

Hoelang is rhino over te brengen via bijvoorbeeld kleding?
Het virus is een aantal uur besmettelijk. Belangrijk om hierbij te weten is dat het virus wel de vochtigheid (zoals bijvoorbeeld bij neusvloeiing) nodig heeft om te overleven. Als dit opdroogt, gaat het virus vrij snel dood. Stel dat je eind van de dag naar stal gaat en neusuitvloeiing op je jas krijgt en de volgende dag met diezelfde jas weer naar stal gaat, dan is het al niet meer besmettelijk.

Slaat de rhino deze periode harder aan dan voorheen?
“Dat paarden ziek worden door rhino is niet uniek. Het gebeurt elke winter/voorjaar. Er zijn drie varianten: de luchtwegenaandoening, de abortus- en de neurologische variant. Meestal maken eigenaren er geen ophef over. Over de abortusvariant horen we allemaal wel eens, over de neurologische variant wat minder vaak. Hoeveel verlies er is geleden is nooit in kaart gebracht, dus moeilijk te vergelijken met de huidige situatie, maar ik denk niet dat er sprake is van meer gevallen dan anders. Het grote verschil is dat de media er nu veel aandacht aan schenkt, waardoor de paardeneigenaren angst krijgen voor iedere verkoudheid. De symptomen, zoals verhoging en een snotneus, zijn bij rhino en Influenza vrijwel identiek. Een maand geleden zagen we ook veel paarden met koorts. Het enige advies wat we gaven is de temperatuur in de gaten houden, uitzieken en in sommige gevallen wat pijnstillers geven.”

Hoe kom je erachter dat je paard besmet is met rhino?
“Hier zijn twee methodes voor. Een neusswab, waardoor je binnen een paar dagen al een uitslag hebt, of een bloedtest bij een paard dat geen neusuitvloeisel heeft. Als je bloed trekt, moet je dat twee weken later ook doen en kijken of de afweerstatus tegen het virus in tussentijd gestegen is. Is dat het geval, dan is het paard besmet. Meestal als merries een keer verworpen hebben door rhino, zijn ze vervolgens voor het hele leven resistent. De meeste paarden hebben een afweerstatus opgebouwd. De kans is namelijk groot dat je paard tegen het virus aanloopt. De paarden die de grootste uitscheiders zijn, zijn meestal jonge paarden die nog weinig weerstand hebben opgebouwd. Zij zijn de grootste risicopatiënten voor de ergste (neurologische) variant.”

Kan de verkoudheid omslaan in neurologische vorm?
“Als een paard met de neurologische variant te maken krijgt, zal dit vrijwel direct tot uiting komen. Het is niet zo dat een paard alsnog ataxie krijgt nadat hij vijf dagen verkouden is geweest. Het gaat bovendien om een zeer klein aantal paarden dat last krijgt van de ergste vorm. Dat zijn meestal heel jonge paarden of paarden die nog nooit met het rhino virus in aanraking zijn geweest.”

Advies naar eigenaren, merriehouders en hoefsmeden?
“Het is belangrijk om je eigen paard(en) van contact verstoken te houden met andere paarden en tref hygiëne maatregelen op stal. Verschoon je kleren en was je handen wat vaker. Merriehouders kunnen beter nog even wachten met hun merries naar dekstations te brengen. De abortusvorm is al frustrerend genoeg. Bovendien leidt het virus tot een verminderde vruchtbaarheid. Daarom worden drachtige merries op de meeste stallen al apart van andere paarden gehouden. Voor hoefsmeden geldt ook het advies om hygiënisch te werken. Het mooiste is dat ze niet teveel bedrijven op één dag hebben. Kom je wel op andere stallen, was je handen goed en trek een schone trui aan. Dan is de kans op overbrengen van het virus nihil en is het voor paardenhouders geen probleem om de hoefsmid op het terrein te laten komen.

Vind je dat er een meldingsplicht moet komen?
“Op zich is het niet onverstandig, alleen weet ik niet of je er een plicht van moet maken en er sancties aan moet verbinden. Het zou plezierig zijn als een uitbraak in kaart wordt gebracht en in welke vorm. Dat zou veel vragen oplossen en je kan eigenaren van beter advies voorzien. Door uitbraken te melden kan je elkaar beter helpen.”

Heb jij nog een vraag die nog niet is beantwoord? Stuur je vraag naar horses@eisma.nl. Wij leggen de beste vragen voor aan Arie Hoogendoorn.

Laatste update: 6 maart 2012, 15.30 uur
Bron: Horses.nl/Paardenkliniek De Watermolen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:03

stef schreef:
Je hoeft niet alle pagina's door te lezen, kan je gewoon op de eerste pagina vinden.

Die lijst is incompleet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:05

Zeg jij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:06

stef schreef:
Zeg jij....

Zeggen verschillende dagbladen/nieuwssites.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:07

Bloodymary schreef:
Als jou dierenarts dat zegt terwijl bekend is dat dat niet kan, dan zou ik als ik jou was een andere dierenarts gaan zoeken......

Het kan wel degelijk door de lucht... alleen wat minder goed door buitenlucht of geventileerde lucht. Maar het kan wel in stilstaande stallucht hangen. :j

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:08

[***] schreef:

Ik woon ook net over de grens, maar heb nog niks gehoord/gezien of gelezen.
Mag ik vragen waar jij op kijkt?
Graag pb terug.
Bedankt!

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:08

nynke1122 schreef:

Duidelijk antwoord is ja ! Gewoon ff Google en rhino intypen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:09

Nicolletje schreef:
Bloodymary schreef:

Het kan wel degelijk door de lucht... alleen wat minder goed door buitenlucht of geventileerde lucht. Maar het kan wel in stilstaande stallucht hangen. :j

Ze zei dat het in een bos hing!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:11

Ja, maar niet de DA lees ik eruit.

BullyCotton

Ik ben naar een voorlichting van een dierenarts over het virus geweest op mijn club. 1 plaats in dat kaartje die rond gaat is NIET CORRECT! EN NIET VASTGESTELD! Dat is dus het vervelende van al die mensen die zomaar wat gaan roepen. Als je wil weten welke plaats, pb maar aangezien ik het niet mag zeggen hier. En meerdere vragen kun je ook stellen, al kan ik niet garanderen dat ik alles weet, maar best veel nou.

LadyMadonna

Asyaa schreef:
stef schreef:
Zeg jij....

Zeggen verschillende dagbladen/nieuwssites.

Moet je eens kijken wat de bladen en nieuws sites allemaal over friso zeiden.
Ik zeg overigens niet dat de lijst wel compleet is, maar ook niet dat ie incompleet is. Ik vind de discussie rondom rhino ook heel interesant en leerzaam, maar kom, tref je eigen maatregelen en fa niet zo ontzettend overdrijven en continu lopen leuren: us het hier? Is het daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:12

Kan die uitleg van De Watermolen niet in het groot op de startpagina ofzo? Met rode letters "LEES EERST DIT VOORDAT JE IN PANIEK RAAKT". Natuurlijk is iedereen ongerust en neem je voorzorgen, maar ik heb bv. niet meteen schrik dat die van mij het gaan krijgen, zou niet weten waarom .. Zeg nooit nooit, maar toch ...

@ lmjansen : ik kijk gewoon op bokt, maar verder waait er heel veel op stal zeg maar ;)
Ik wil best wel de uitleg doen waarom, maar dan breng ik weer speculaties op gang waarschijnlijk en dat was nu ook niet de bedoeling :+ Wilde alleen even aangeven dat het echt niet aan de grens stopt ... ;)

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:13

Stef: Het is gewoon fijn om te weten of het in de buurt is

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:13

Nicolletje schreef:
Bloodymary schreef:

Lees jij het bovenstaande artikel niet of zo??? Daar staat toch duidelijk in dat het alleen in vocht kan overleven?? En dat het niet door de lucht "zweeft", dus ook niet in de stal. Overdracht alleen door snot, briezen of via kleding contactpersoon, maar alleen als het nog vochtig is!!! En al zeker niet in het bos! Bovendien kan het virus maar enkele uren overleven..

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:14

BullyCotton schreef:
Ik ben naar een voorlichting van een dierenarts over het virus geweest op mijn club. 1 plaats in dat kaartje die rond gaat is NIET CORRECT! EN NIET VASTGESTELD! Dat is dus het vervelende van al die mensen die zomaar wat gaan roepen. Als je wil weten welke plaats, pb maar aangezien ik het niet mag zeggen hier. En meerdere vragen kun je ook stellen, al kan ik niet garanderen dat ik alles weet, maar best veel nou.

Dan roep ik al een paar dagen maar dat mag je idd niet zeggen en zei ook al dat bokt beetje meer info moet gaan halen. Ze lopend achter idd.