[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:37

gisteren maar weer eens mijn reserve deken (pagony) gemaakt,wat een klus,halsdeel lag los van het elastiek.
valt me wel op, dat de pagony dunnere stof is dan de premiere die ze nu op heeft,die stof lijkt wel dikker??
iemand dat ook op gevallen?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:43

Geen idee Happy, ik heb maar 1 deken en dat is een Rambo.

Gisteren succes gehad met de Tea Tree Lotion, eerste nacht al meteen niet aan de staart geschuurd :) Mijn merrie heeft iedere dag een bolletje pluis erop staan, gisteren dus niet. Benieuwd hoe het vandmiddag is :) Het ruikt iig wel lekker.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:53

Ellepel: heb niets veranderd in het voer. Vandaag overigens rook het weer 'normaal'.

En de grote test is begonnen, heb d'r maar weer drainage gegeven. Dus ben benieuwd, ze heeft 3 weken zonder gestaan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:12

Das mooi whinnylando! Denk dat mijn pony ook niet schuurt als ze alleen staat. Nu wordt ze af en toe nog toegezet tot even mee kriebelen. Verwacht dat als de staart weer een beetje goed met haar bedekt is hij ook minder snel kaal. Haar groeit iig nu sneller dan dat ze het er af jeuken, das mooi.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:25

Muzefee schreef:
Druppel je de olie er puur op?

misschien een tip: een klein spuitje gebruiken, opzuigen met het spuitje en dan langzaam leegdrukken bij de manen, zo kan je het verspreid en toch goed verdelen! ;)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:52

[***]:
Daar ben ik sinds een week mee bezig. Wilde het eigenlijk in september/oktober pas gaan gebruiken als 'herstel middel' maar omdat het andere goedje (Wiener Pfledge oil) nog niet binnen was besloot ik om maar vast met Shapely's te beginnen op de manen.
Het is vreselijk vettig spul maar ik heb sinds het gebruik geen nieuwe jeukplekken meer gezien. Alles is rustig. Nog wel wat lichte uitval (was voorheen ookal) maar niet echt erg imo.

De Shapely's ben ik nu sinds 3 dagen aan het smeren op de staart (nog 100% in tact, ze wil er wel erg graag aan gekriebeld worden) en aan de voorpluk (vorig jaar zo rond juli/augustus ook wat jeuk aan gehad).
Ook een beetje vettig maar niet zo erg als Shapley's MTG.
Staart leek vandaga niet meer zo kriebel-gevoelig, terwijl het toch écht een jeukdag was.
Ik ben benieuwd :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:32

nou, hier is de andere deken op gegaan :)
zag vandaag 3 grote scheuren, een rothumeur van mijn kant resulteerde in géén zin om ze te maken :+
dus; nieuwe burka :)
hij blijft erg netjes liggen, met rollen ook :)
alleen nog wat bedenken om het vliegenmasker eraan te maken
er zitten zowel aan de deken als aan het masker lusjes
dus ik denk dat ik het met een leren veter gewoon aan elkaar knoop?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 06:08

befix heeft een leuke site : www.befix.be voor de liefhebbers/geintreseerde.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:25

Naaltje schreef:
nou, hier is de andere deken op gegaan :)
zag vandaag 3 grote scheuren, een rothumeur van mijn kant resulteerde in géén zin om ze te maken :+
dus; nieuwe burka :)
hij blijft erg netjes liggen, met rollen ook :)
alleen nog wat bedenken om het vliegenmasker eraan te maken
er zitten zowel aan de deken als aan het masker lusjes
dus ik denk dat ik het met een leren veter gewoon aan elkaar knoop?

Kan je wel doen denk ik, vzw-paard bij ons heeft ook op die manier de vliegenkap met de deken verbonden, en dat gaat toch goed :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:13

mijn dame heeft nu al ene maand geen deken op , op 2 losse dagen na, en tot nog toe is ze helemaal heel en glimt ze de pan uit
Afbeelding

momenteel is ze uit logeren bij deze
Afbeelding kerel, samen met mijn verzorgpoown
Afbeelding

hier heeft ze vorig jaar ook een maandje gestaan zonder deken, waarbij ze helemaal heel bleef :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:29

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:09

Bij mijn pony gaat het echt goed *\o/*
Ze schuurt helemaal niks, ze heeft totaal geen jeuk en ze glimt super..
Ze is alleen te dik O:)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:59

Wat doen jullie dat ze jeukloos zijn?

Hier gaat het op moment wat minder, niets geschuurd, maar vertrouw het niet geheel.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:14

Ze staat onder de sweet itch hoody deken.
En verder doe ik vrij weinig, ik was 1x per maand haar manen en staart met teer shampoo. En verder doe ik vrij weinig. Ze staat 24/7 op het gras. En ze krijgt alleen een zoutblok als aanvulling.
Dit is ook pas het eerste jaar dat ze geheel schuurvrij is *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:10

appie is ook echt veel te dik :o :D

en ik ben er nu toch zeker van dat hij allergisch is voor dettol.
hij had een vieze staart vorge week dus heb ik die uitgespeoeld met dettol.
ik had even niks anders en dacht dat dat ook wel kon.

en nu vallen er allemaal haren uit, zit stikvol velletjes en ik vind het maar vreemd.

volgens mij kan hij er dus niet etgen.
heb ooit zjn hals 2x gewassen met dettol en dat werd toen ook helemaal kaal.

verder gaat het wel goed, wel wat plekjes op het hoofd,maar dat trekt wel weg.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:32

Mijn pony zijn manen en staart zien er nog goed uit, maar hij begint schuurplekjes te krijgen op zijn rug. Een meisje uit de buurt zei zojuist: "kijk hoe fel je die aders ziet!", maar het lijkt idd wel op opgezwollen aders. Kan dit kwaad?
Ik zie hem af en toe langs een boom in zijn wei lopen, maar hij blijft niet echt stilstaan om te schuren. Hij loopt erlangs terwijl hij tegen de boom duwt.
Valt dit gedrag al onder eczeem?

Ik spuit hem 's morgens in met vliegenspray, omdat hij toch wel last heeft van de vliegen.
Wat raden jullie me aan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:34

geen flauw idee, kan het zijn dat die plekken van een ander paard komen?
soms schuren ze erg hard bij elkaar en dan krijg je ook plekken op de rug..

meeste jeuk is niet meteen eczeem hoor.
behandel de plekjes anders met een wat vette zalf die geschikt is voor eczeem en wacht even of het herstelt?

echte eczeem moet je laten vaststellen door een veearts, er zijn nog zoveel andere dingen waar paarden jeuk en plekjes van krijgen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:40

Nee ik weet heel zeker dat het door bomen komt. Er zijn jonge eikenbomen aan het groeien in zijn wei(nog geen 2 meter hoog), mijn pony knabbelt het grootste deel van de takjes eraf en gaat dan aan de uitsteeksels schuren. Ik heb momenteel examens, en ik heb uitzicht op zijn wei vanuit mijn kamer, dus ik kan alles heel mooi volgen hoe hij het aanpakt :D

Maargoed is het niet onmiddellijk eczeem, dat wist ik namelijk niet. Ik dacht dat dit misschien een lichte vorm kon zijn.
Maar zolang zijn manen en staart mooi vol blijven, ben ik nog gerust.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:45

niet meteen er vanuit gaan dat het eczeem is hoor.
wij hebben ook dieren rondlopen op stal die plekjes op het hoofd hebben,wat je ook wel ziet bij eczemers?
maar verder hebben die nergens last van.
denk dat elk paard wel kriebel es heeft en dit jaar is het wel erger dan andere jaren.
maar daarom is het niet meteen eczeem

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:54

Ok bedankt voor je reactie ;)
Ik werd vooral ongerust omdat een verzorgpaard van mij eczeem heeft, en die wordt er werkelijk gek van. Het is een enorm zorgengedoe, 1 keer vergeten in te smeren en ze staat bloedend op de wei. Als ze in de stal kan gaan staan, is er niets aan de hand, maar haar weigenootje is er niet altijd mee akkoord als zijn vriendinnetje op stal wilt gaan staan.

Gezien ik de zorgen ken van dat paard, ben ik snel bezorgd als ik die van mij zie schuren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:00

heeft die geen eczeemdeken op dan?
ik vind dat toch wel een uitkomst hoor,geen gesmeer meer en paard staat ook tevreden.

kijk het nog even aan, en als je twijfeld toch een veearts erbij halen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:08

Als ze een eczeemdeken op krijgt, zullen we haar alleen op de wei moeten zetten. Haar weigenootje houdt namelijk van dekens, en vindt het zalig om deze helemaal aan stukken te scheuren. Als we haar alleen zetten, zal haar weigenootje dus ook alleen moeten staan, en dit is niet echt leuk voor niemand. Dan verkiezen we toch wel om dagelijks te smeren en wekelijks wassen.

Bij die van mij ga ik het inderdaad nog even in de gaten houden.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:18

Mijn paard heeft nu nog steeds geen last en staat nu nog steeds zonder deken! Had een rambo sweet itch hoody gekocht, heeft ze een week aangehad en nu ligt die weer in de kast,, want ze is nog steeds jeukvrij! :D
Ze staat nu wel ongeveer 400 meter hemelsbreed van de zee
af dus dat scheelt wel denk ik ! Vorig jaar stond ze al in maart te schuren als een gek maar toen stond ze wel op een weiland..
Daar stond niet erg veel wind en lag wel tussen 2 slootjes. (1 hele kleine en 1 iets grotere) Nu hebben we sinds paar dagen op stal ook een weiland ernaast waar de paarden over paar weken op kunnen allemaal. Zal ik dit doen of niet? Ik ben zo bang dat ze weer haar manen eraf schuurt, ze zijn net weer zo mooi aangegroeid.

Ik zou ook wel eventueel het eczeem deken op kunnen gooien alleen ben bang dat ze aan het hek blijft haken.
Volgens mij komt er het grootste deel schrikdraad en 1 stuk (langs de weg) hek. Maar het is nog niet afgezet dus ik moet nog
afwachten wat voor hek er komt.

Ze heeft wel een beetje van de week aan dr staart geschuurt maar dat is nu wel weer over. Manen is ze van af gebleven.

Ik ga ook Eczema Balsem kopen morgen! :)

Van de zomer:
Afbeelding

En nu :

Afbeelding

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:21

Wauw wat een verschil, geweldig