[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:03

Breatje schreef:
Ik begrijp werkelijk niet dat er echt nog mensen op deze wereld zijn die hun paard in de achtertuin of op stal laten casteren!
Weten zij wel dat je hier te maken hebt met een open wond???
Als je paard zo'n wond aan zijn been zou hebben was iedereen allang naar de DA gerend en als het dan om een castratie gaat is het heel normaal om een paard met TWEE van die wonden op stal of in de wei te zetten..... En dan vervolgens ook nog lekker afspuiten met gewoon water....
Ik ben echt van mening van een paard gewoon in een kliniek gecastreerd moet worden onder algehele narcose en over de lies. Wonden netjes sluiten en een paard dagen boxrust om vuiligheid te vermijden.

ik begrijp werkelijk niet dat er mensen zijn die paarden dagen boxrust geven Scheve mond !
beweging is goed, zelf na een (zware) operatie..
daarbij komt ook nog dat een box ook niet echt de schoonste omgeving is die je kunt hebben, helemaal niet als je je paard er bijna 24 uur per dag in heb staan.. zélfs niet als je het iedere dag uitmest!

als het castreren in de open lucht echt zo slecht zou zijn, was het allang verboden.. ook operaties in klinieken gaan niet altijd goed!
ennuh.. paard op een vreemde omgeving geeft ook lekkere stress.. niet echt bevordelijk voor de rust die ze moeten hebben om netjes onder narcose/verdoving te gaan...

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:18

@ImkeTarek: Oh ja, waarom houden mensen dan rust na operaties? Waarom gaan zij dan niet sporten? Heel simpel, omdat de hechtingen heel moeten blijven.
De enige reden dat bij een open castratie paarden zoveel mogelijk beweging moeten hebben is dat het een castratie in een niet-steriele omgeving is. Al het viezigheid kan de wond in en moet er dus ook weer uit en daarvoor is er heel veel beweging nodig, om het pus af te voeren.

Sorry hoor, maar als je leest in dit topic en even gaat zoeken met de zoekfunctie, dan kom je enorm veel problemen tegen bij open castratie, ontstekingen, enorme zwellingen, weer moeten open maken van de balzak, trekzalf smeren enz.
En als je dan leest hoeveel problemen er zijn geweest met paarden die op de kliniek worden gecastreerd, heel erg weinig, sinds ik hier meelees nog geeneen.

Ik heb mijn 2-jarige hengst laten castreren in de kliniek, via de lies. Ik moest mijn paard de dag ervoor brengen, heeft hij een klinische keuring gehad om te controleren of hij fit genoeg was voor de castratie. Kreeg gelijk een korf om zodat hij ook nuchter was. De volgende dag gecastreerd, kreeg keurig een telefoontje en de dag erna kon ik hem weer ophalen. Wat trof ik aan, een paard dat er super uit zag. Gelijk er natuurlijk onder gehangen en geen zwelling of wat dan ook, het mocht nog iets dikker worden van de DA, maar het is altijd dun gebleven, keurig 2 hechtingen. Rustig stappen de eerste dagen ivm het verkleven van de hechting en voor de rest helemaal niets. Geen open wonden, geen zwellingen of wat dan ook.

Echt waar, als ik ooit nog een hengst laat castreren (heb voornamelijk (fok)merries) dan doe ik het op dezelfde manier.

Maar ik vind wel dat ieder zijn eigen keus moet maken.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:36

Breatje schreef:
Ik begrijp werkelijk niet dat er echt nog mensen op deze wereld zijn die hun paard in de achtertuin of op stal laten casteren!
Weten zij wel dat je hier te maken hebt met een open wond???
Als je paard zo'n wond aan zijn been zou hebben was iedereen allang naar de DA gerend en als het dan om een castratie gaat is het heel normaal om een paard met TWEE van die wonden op stal of in de wei te zetten..... En dan vervolgens ook nog lekker afspuiten met gewoon water....
Ik ben echt van mening van een paard gewoon in een kliniek gecastreerd moet worden onder algehele narcose en over de lies. Wonden netjes sluiten en een paard dagen boxrust om vuiligheid te vermijden.

ieder zijn eigen ding natuurlijk, maar deze zin slaat echt nergens op... probeer jezelf eerst even voor te laten lichten en uit proberen te zoeken waarom ze zoiets doen Clown

waarom denk je dat de wonden open moeten blijven? dit is om vuiligheid en infecties tegen te gaan.
het moet open blijven zodat het wondvocht eruit kan lopen en daarbij dus ook de infectie kans kan verkleinen.
en waarom denk je dat een paard als hij net gecastreerd is lekker buiten moet kunnen lopen of genoeg bewegingsruimte moet hebben? dit is om de wond open te houden, en wederom infecties tegen te gaan. wist je dat er op en in een stal meer kan is op een infectie als ik een wei? daar zitten namelijk veel en veel meer bacteriën!

Edit: even ter aanvulling, de zwelling van de balzak was alleen de dag erna, hij heeft nu nergens meer last van en loopt gezond en lekker vrolijk door de wei heen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:24

@Robyn: Als een paard in de kliniek wordt gecastreerd en via de lies, dan zijn er geen open wonden, want dan wordt de boel gehecht. Bovendien is de operatie in een steriele omgeving gedaan en zit er dus geen vuiligheid in. En daarom moeten ze ook rust hebben, om de hechting te laten genezen en het paard te laten bijkomen.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:27

Ik heb mijn 9 jarige hengst, nu dus ruin, gister laten castreren via de lies in utrecht
het zag er meteen super netjes uit http://img519.imageshack.us/img519/7461 ... tieyy8.jpg

Maar dat de zwelling minder is bij castraties over de lies is volgens mijn dokter helemaal niet waar.
Ze waarschuwde me zelfs dat het méér kan gaan zwellen dan bij een open wond.

Ik moet hem nu nog tot maandag daar laten staan zodat het mooi kan genezen

Ik snap het overigens best waarom mensen het op eigen stal/ land zouden doen.
Paard rustiger --> jij rustiger en infecties die kunnen overal komen, bij een open wond, via de lies, thuis of in de kliniek.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:31

Tja, en zolang de DA's het dus niet met elkaar eens zijn.... Clown Knipoog

Emmeloord heeft mij precies aangegeven hoeveel het mocht gaan zwellen en dat was echt heel weinig, is ook niet gebeurd. Bovendien vertelden zij mij dat er veel meer risico's aan castreren op de wei verbonden zitten en dat zij daarom ook alleen maar op de kliniek en via de lies castreren.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:32

Haha okee dan slaat het nergens..... ook goed. Gelukkig werk ik zelf op een kliniek en castreren we dagelijks op deze manier paarden. Over de lies en JUIST MET GESLOTEN WOND! Maar we hebben er verder geen verstand van hoor Knipoog . Maar net wat iemand anders eerder al aangaf..... ieder zijn eigen mening. Gewoon doe waar JIJ je goed bij voelt en wat JIJ denkt dat goed is voor je paard.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:34

Myrdal schreef:
Tja, en zolang de DA's het dus niet met elkaar eens zijn.... Clown Knipoog

Emmeloord heeft mij precies aangegeven hoeveel het mocht gaan zwellen en dat was echt heel weinig, is ook niet gebeurd. Bovendien vertelden zij mij dat er veel meer risico's aan castreren op de wei verbonden zitten en dat zij daarom ook alleen maar op de kliniek en via de lies castreren.

Hoeveel en hoelang ging het zwellen bij jou paard?
Ik ben wel heel benieuwd hoelang het gaat duren
(ik vergeet altijd mijn vragen als ik eenmaal bij de da ben Clown )
En hoelang daarna ben jij weer gaan rijden?

Ik ben in ieder geval blij dat ik het in een kliniek heb laten doen
al is het alleen maar voor tussen mijn oren dat er meteen iemand bij kan zijn mocht er iets fout gaan

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:40

Het ging helemaal niet zwellen. Toen ik hem op ging halen heb ik er met de DA onder gehangen, het was een heel klein beetje dikker dan normaal en het mocht de dag erna nog ietsjes dikker worden. De volgende dag was het al weer net zo dun als normaal, gelukkig.
Tja, ik heb een 2-jarige laten castreren, dus die wordt nog niet bereden. Dus daar heb ik ook nog niet naar gevraagd Haha!

Sarah_ schreef:
al is het alleen maar voor tussen mijn oren dat er meteen iemand bij kan zijn mocht er iets fout gaan

En dat zit dus niet alleen tussen je oren. Er is de hele tijd iemand bij voor de verdoving, zijn hart wordt in de gaten gehouden en hij ligt aan de beademing. Je wilt niet weten hoeveel hengsten overlijden in het land aan de verkeerde dosis anestaesie. Of paarden die halverwege weer wakker worden.
Bovendien als er iets is, dan is hij gelijk op de juiste plaats. Als er liggend op het land een complicatie voorkomt, dan kun je hem niet vervoeren...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:20

Breatje schreef:
Haha okee dan slaat het nergens..... ook goed. Gelukkig werk ik zelf op een kliniek en castreren we dagelijks op deze manier paarden. Over de lies en JUIST MET GESLOTEN WOND! Maar we hebben er verder geen verstand van hoor Knipoog . Maar net wat iemand anders eerder al aangaf..... ieder zijn eigen mening. Gewoon doe waar JIJ je goed bij voelt en wat JIJ denkt dat goed is voor je paard.

ik heb dus ook bij een DA praktijk gewerkt en heb mijn DA assistente diploma gelukkig al op zak. en wij deden het altijd op de "oudewetse manier"
mijn mening is dan ook dat dit beter is voor het paard, niet uit de vertrouwde omgeving en lekker wakker worden op je eigen land. wij hebben nooit klachten gehad, en werkten zo schoon als wij konden, maar idd ieder zijn eigen ding en mening.

liran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:54

Bij mijn paard is het casteren helemaal verkeerd gegaan!
hij wou niet plat! en stond hele tijd op..
het was ook behoorlijk opgezwolle!
Hij had ook een dik oog arme jonge! Ach gut

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:41

Woensdag is mijn paard gecastreerd via de lies
bleef tot gister dun, gister is het een klein beetje gaan zwellen maar mocht hem wel mee naar huis nemen
vandaag was het nog iets dikker.. niet vreselijk dik maar wel dikker dan eerst
Kan dat nog zoveel dagen na de operatie of moet ik me zorgen maken?
Ik bel morgenochtend gelijk met de kliniek, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van andere mensen..

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:47

Mijn paard was in de kliniek gecastreerd (half bedekt). 2 snedes in de balzak, en gehecht. Nou het was eind maart, en heb hem echt naar een revalidatie stal gebracht waar hij de gehele dag toen buiten kon lopen. Bij mijn paard liep het dus wel vol vocht. Ik stond toen op een stal waar je alles zelf moest regelen, en dat ging echt niet werken. Toen hij de gehele dag buiten kon lopen, was het gelijk allemaal geslonken, en heb daarna ook geen last meer gehad.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:06

nou, ik kom hier ineens binnen vallen, maar om een lang verhaal even kort te maken:

mijn shetland hengstje is op de keuring geweest, maar helaas heeft hij het voor zichzelf verpest en is dus niet goedgekeurd.

nu wordt hij dus donderdag gecastreerd.
ik kan niet dit hele topic doorlezen, maar hoe lang moet hij dan nog apart staan van de merrie's? en is het erg als hij dan bij een 7 maand oud merrietje komt te staan, of zou ik dat ook maar niet wagen?

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:23

Nou ik zal het niet gelijk wagen, ik geloof dat ze ongeveer nog 1 a 2 maanden ( sorry als ik het fout heb, maar dat zal vast verbeterd worden) vruchtbaar zijn.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:30

een merrietje van 7maanden kan zelf nog niet drachtig worden.. dus wat dat betreft kan het geen kwaad.. is misschien vervelend voor dr, als ie dr boven op springt (als ie dat al zou doen bij een veulen..)

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:07

Hoelang heeft het geduurd tot jullie weer mochten rijden na de casteratie ?

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:57

Ik moest 4 dagen op stal en stappen
nu een week naar buiten
en daarna mag ik weer beginnen
dus een kleine 2 weken

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:45

Goh, dat is snel. Ik had minstens gedacht een week of 4 tot 6.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 02:35

Omdat mijn hengst al 4 jaar was, werd er geadviseerd om hem in de kliniek te laten castreren , onder narcose.Ik ben blij dat ik dat gedaan heb,hij heeft weinig erg gehad in het gebeurde.
het najaar was daarbij een fijne tijd,weinig vliegen etc, dus geen last van ontstekingen aan de wond.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 07:22

een hengst KAN na 6 weken nog bevruchten. Ik persoonlijk zou zeker 8 weken aanhouden. Zekere voor het onzekere.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:17

moos24 schreef:
een hengst KAN na 6 weken nog bevruchten. Ik persoonlijk zou zeker 8 weken aanhouden. Zekere voor het onzekere.

Dan zat ik er toch niet helemaal naast, Raheem vind zichzelf nog wel een hele stoere jongen ( 25 okt gecastreerd), vind ik niet erg en dat mag best blijven. Ik heb gehoord van de de stagaires op de manege die hem s'ochtens buiten zetten dat hij makkelijker meeloopt nu. ( hij testte 'onbekende' mensen graag uit). Leuk om te horen natuurlijk Lachen

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:10

Heel raar maar sinds mijn 2,5 jarige hengst is gecastreerd is die drukker geworden! geen idee hoe dat kan maar het zal wel weer over gaan. Het is nu een goede maand geleden en hij groeit als kool! Al met al heb ik er geen spijt van.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:20

jaja, morgen gaat het gebeuren, wrangler onder het mes Haha!

ben benieuwd of het goed gaat!
alleen wat erg jammer is, ik ben er zelf niet bij, het is onder schooltijd...

helaas, maargoed, ik heb het al vaker gezien (op de kliniek) dus ik vind het niet zo erg...

Avienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:51

Hoi, ik wil in het voorjaar mijn (dan) jaarlinghengst laten castreren omdat hij bij zijn moeder in de wei staat. Ik heb wel eens gehoord dat jong castreren (9 maanden-1,5 jaar) hengsten echt kan laten inzakken tot luie ruinen. De eerste paar jaar is dat natuurlijk geen probleem maar als mijn paard is ingereden lijkt het me wel jammer als hij niet werklustig is.

Heeft iemand ervaring met daling van werklust na (jonge) castratie? Zijn er mensen die spijt hebben van hun castratie om deze reden?