Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:40

Pff, ik vind het echt rot voor je dat het zo slecht gaat Verdrietig

Slachten zonder consumptie kan als je aangeeft dat te willen.. Ik denk ook dat dat niet anders kan ivm haar medicijnen.
Ik ben zelf van mening dat het zogenaamde "vechten" bij inslapen echt niet nodig is als je een veearts hebt die netjes de verschillende stappen volgt en de juiste dosis geeft (dus eerst een roesje en narcose), maar kan me voorstellen dat je liever voor slachten kiest wanneer je daar slechte ervaringen mee hebt gehad.

Ik wil je heel veel sterkte wensen in ieder geval en hoop voor je dat er nog een wonder mag gebeuren met Luna.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:44

ik wens je veel sterkte,ik begrijp dat het snel gaat gebeuren?
dit zijn toch de mindere kanten van het hebben van paarden....
maar je hebt gelijk dat je haar niet wilt laten lijden,wat een rot moment,ik krijg er gewoon een draaiende maag van.....ook omdat ik weet dat het mij ook een keer te wachten staat...heel verdrietig....
heel veel sterkte meid....

inderdaad mijn shetjes hebben ook eerst een roesje gehad..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:17

Ja wij hebben meegemaakt dat het paard elke keer opstond en viel.. en weer viel en weer viel, en onwijs bij bewust zijn leek te zijn.. ! Hij verwondde keer op keer zichzelf, omdat ie niet bleef liggen.. en dat was vreselijk...!!

Ik ga morgen mijn verzekering bellen en de dierenarts.. als hij haar nog een kans kan geven, ben ik daar voor in, maar niet ten boze van luna... ze mag geen pijn meer hebben..!

Ik wil dat Luna rent, speelt en graast, net als vorig jaar!
Ik vind het zo erg.. zo had ik een gezonde succesvolle haflinger tussen de kwpn-ers lopen in de ring, en zo heb ik een afgekeurde, magere, doodongelukkig paard in de paddock staan!

Het is niet eerlijk!! Mijn 2e paard die op 12 jarige leeftijd gaat.. en dat in 2 jr tijd...!!!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:27

Mexxuna heel veel sterkte.
Toen een paard bij ons in sliep ging het gelukkig niet zoals jij beschrijft. Ze kreeg eerst een roesje ( voor haar was dat al voldoende) daarna kreeg ze de definitieve euthansie, volgens mij was ze na het eerste prikje al weg. . Het ging heel netjes en heel rustig, ze is met haar hoofd op mijn schoot vertrokken naar de eeuwige jachtvelden.
Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 00:02

Mexxuna, wat erg dat Luna zo slecht erbij staat. Ik hoop stiekem toch nog op een wonder voor jou en Luna. Ik zal heel veel aan je denken en wens je veel sterkte en wijsheid toe. Je hebt tot nu toe in ieder geval heel erg je best voor haar gedaan en voor haar gezorgd, daar mag je best trots op zijn meid Ach gut En verder alleen maar heel veel sterkte. En een dikke internet knuffel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:52

Mexxuna schreef:
Ja wij hebben meegemaakt dat het paard elke keer opstond en viel.. en weer viel en weer viel, en onwijs bij bewust zijn leek te zijn.. ! Hij verwondde keer op keer zichzelf, omdat ie niet bleef liggen.. en dat was vreselijk...!!

Ik ga morgen mijn verzekering bellen en de dierenarts.. als hij haar nog een kans kan geven, ben ik daar voor in, maar niet ten boze van luna... ze mag geen pijn meer hebben..!

Ik wil dat Luna rent, speelt en graast, net als vorig jaar!
Ik vind het zo erg.. zo had ik een gezonde succesvolle haflinger tussen de kwpn-ers lopen in de ring, en zo heb ik een afgekeurde, magere, doodongelukkig paard in de paddock staan!

Het is niet eerlijk!! Mijn 2e paard die op 12 jarige leeftijd gaat.. en dat in 2 jr tijd...!!!

ja,dit is gewoon echt triest....is ze pas 12? en dan cushing?komt dat vaker voor?
weet je zeker dat het dat is?....sorry,misschien domme vragen,maar ik dacht dat het alleen voorkwam bij wat oudere paarden...ik weet er niet veel van en heb ook zelf geen paard wat het heeft,dus ik was nieuwsgierig...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:03

Geerke; volgens mij heeft iemand in dit topic ook een 7 jarige met cushing.
Ik heb luna op 6 jarige leeftijd gekocht (mét krullen... ) maar er nooit bij stilgestaan dat ze ziek zou kunnen zijn.
Ik heb haar verwaarloosd gekocht, beestje had op 6 jarige leeftijd nog nooit een mens van dichtbij gezien (kwam uit een weiland), dus de vacht en slechte hoeven kwamen volgens de veearts door verwaarlozing.
Toen we haar zadel mak wilde maken begonnen de problemen al, met zadeldwang, stemmingswisselingen e.d.
Maar eenmaal erop was het een wereld pony, we hebben veel winstpunten en prijzen gereden tussen de paarden... maar helaas maar veel te kort plezier van haar gehad..

Ik heb de d.a. net gebeld, en die wil dat we morgen ochtend langs de kliniek komen, voor foto's, ivm doorzakken van hoefbeen.
Maar ik weet echt niet of ik het wil weten.. het gaat dr zo slecht.. ik weet niet of ik het luna nog een keer aan moet doen om op speciaal beslag/gips te zetten..

Geerke: wij hebben geen cushing test gedaan, om dat 2 verschillende dierenartsen meteen zagen dat ze cushing had.. (en evt. suiker), alle symptonen van cushing heeft/had luna. Ook was de test te gevaarlijk voor haar, omdat ze vaak hoefbevangen en spierbevangen is geweest...
Op de medicatie is ze enorm voor uit gegaan, tot nu.. nu de bevangheid weer is toegeslagen.. Boos!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:31

wat een ellende.....ze was inderdaad heel jong dan,het kan volgens mij ook aangeboren zijn maar dat komt sporadisch voor,maar goed ,dat zal je net zien,bij jou dus...
net als mijn paard,trage schildklier komt zelden voor volgens de da(volgens mij veel vaker dan dat we beseffen..)
maar mijn paard werd daar dus steeds hoefbevangen en spierbevangen van....zo erg dat hij amper reageerde op pijnstillers..
Het is allemaal erg genoeg....je kunt het overwegen ,opnieuw gips,dat gaat natuurlijk lang duren allemaal,en ik heb het vermoeden dat als dat weer achter de rug is,er weer een grote kans is dat ze weer bevangen wordt...
Ik geloof dat mijn paard wel 10x in het totaal bevangen is geweest,ook spierbevangen,alleen wel een normale vacht en ook rui die gewoon is..maar ja,misschien heb je wel cushing zonder krullen,en krullen zonder cushing...wie zal het zeggen.
Mijn peerd is overgens al 3 jaar stabiel,is vrolijk,staat in de wei,s'nachts binnen.En geen problemen meer.
Wat op zich wel bijzonder is als je zijn medische geschiedenis zou weten,3 jaar geleden stond ik ook op het punt hem in te laten slapen,zo hoef en spierbevangen was hij,hij stond nog wel overeind maar daar was alles dan ook mee gezegd,bewegen ging haast niet meer.
ik wens je sterkte met deze moeilijke beslissing en vind het heel jammer voor jou en luna dat het jullie niet gegund was,terwijl jij haar gered hebt begrijp ik,daarom is het nog veel triester....

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:35

Oh geerke! 10 x ?? Dat is erg!!
Luna heeft de 1e keer al bijna niet overleefd.. en ze heeft toen ik niet bij mij thuis gestaan omdat ze het uitgilde en kreunde van de pijn.. achteraf gezien had ik toen de knoop moeten doorhakken..
Ze heeft weken in de kliniek gelogeerd...

Luna had tijdens haar goede tijd (wedstrijden, trainingen, strandritten) geen last van krullen, maar wel is ze altijd hengst geweest.
Ze dekte al van jongs af aan merrie's.

Ik vraag me ook nog steeds af of ze geen gezwel in haar buik heeft.. maar het heeft geen toegevoegde waarde om daar op te scannen op dit moment..

Luna is niet geboren voor het geluk, en dat vind ik heel erg. Sinds een jr heeft ze een super lief verzorgstertje, die er heel van leerde.
Luna was zo lief voor dat meisje onder het zadel!
het meisje is er ook helemaal stuk van... het verdriet van haar doet me ook zo'n pijn.....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:37

geerke schreef:
ja,dit is gewoon echt triest....is ze pas 12? en dan cushing?komt dat vaker voor?
weet je zeker dat het dat is?....sorry,misschien domme vragen,maar ik dacht dat het alleen voorkwam bij wat oudere paarden...ik weet er niet veel van en heb ook zelf geen paard wat het heeft,dus ik was nieuwsgierig...

Het komt wel vaker voor maaar niet vaak. Mijn merrie wordt 9 of is nu net 9.
Bij haar is Cushing vastgesteld. Gezien de klachten die ze heeft heeft ze het zeker al een jaar.
Hier een klein filmpje van vorig jaar, extreem zweten en panten na een minuut of 5 rustigaan wat rijden. http://nl.youtube.com/watch?v=A72CFBnERsU Toen dachten we niet eens aan Cushing omdat ze zo jong is. Toen de test werd gedaan hadden we dan ook niet verwacht dat het positief zou zijn, het was meer om Cushing uit te kunnen sluiten dat we haar daarop hebben laten testen. Sinds een week of 3 is ze aan de Pergolide en het resultaat is nu al verbluffend, veel alerter, niet meer dat gewiebel om haar voeten te ontlasten en ze komt door haar vacht heen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:44

http://web.ukonline.co.uk/anna.bradley/database.htm
dit vond ik net toevallig,misschien kennen jullie dit al,het is een data base met gegevens van cushing patienten,symptomen,medicijngebruik,resultaten....helaas zijn het oppervlakkige gegevens(het is een data base)maar zo kun je globaal een beetje zien wat voor medicijnen er gebruikt worden,meestal pergolide,en wat de resultaten z'on beetje zijn
sorry als jullie de site al wisten...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:52

Mexxuna Wat een ellende zeg, ik kan me echt voorstellen dat je het niet meer ziet zitten, zoveel pijn voor Luna.
Ik wens je veel wijsheid en sterkte met je beslissingen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 23:34

Mexxuna Ach gut veel sterkte, je kan in zo'n situatie maar zo weinig zeggen behalve dat ik aan je denk en met je meevoel.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:09

Gisteren avond ging ik met een vriendin op kraambezoek bij mijn paard wat ik rij in het Z1, die heeft sinds 2 dagen een heel klein lief Jazz-meisje gekregen... .
Kwamen we bij de stal aan, lag het diertje er meer dood dan levend bij.. dus wij de dierenarts gebeld... beestje was uitgedroogd, uitgeput, kon niet meer drinken... Moeder paard negeerde het diertje al.
Er is een halve liter vocht met glucose ingegaan, en via de sonde de melk, 2 x een pijnstiller dus binnen een half uur zou ze zich beter moeten gaan voelen...
Maar ze bleef maar rollen, kreunen, legde het tandvlees bloot, oogjes draaide weg...
Toen de eigenaresse kwam is het beestje meteen ingeladen met de merrie, en naar een kliniek in belgie gereden..
vanmorgen kreeg ik een telefoontje dat ze de nacht gehaald had, maar dat ze nog aan het infuus zat, en nog niet kon drinken.
Waarschijnlijk een heftige darmbacterie, we hopen dat ze er boven op komt, het veulen was zo gewenst, en het moet nog uitwijzen of er geen hele erge schade is in de darmpjes.....

Het zit ons ook niet mee zeg..... !!
Zo'n prulletje, die zo gewenst was, waar we zo lang op gewacht hebben......

De dierenarts voor luna kan elk moment langskomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:17

nou,nou,jij krijgt het wel voor je kiezen zeg.....wat kan er nu nog bij?
Ik hoop dat het veulen het redt! was dat in ene?of gaat dat zo snel als er een bacterie in het spel is..uitdroging door diaree misschien?
Tja,sterkte maar weer....hoe sterk kan een mens zijn met al deze ellende???

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:35

Er zijn meer veulens die last hebben van de warmte en te weinig vocht, ook Dorissa van Janne* heeft problemen gehad, was net weer thuis en moet nu weer naar de kliniek ook door uitdroging waarschijnlijk.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:38

geerke schreef:
nou,nou,jij krijgt het wel voor je kiezen zeg.....wat kan er nu nog bij?
Ik hoop dat het veulen het redt! was dat in ene?of gaat dat zo snel als er een bacterie in het spel is..uitdroging door diaree misschien?
Tja,sterkte maar weer....hoe sterk kan een mens zijn met al deze ellende???

Klopt, diertje kreeg diarree, en had heel de dag in de warme zon gestaan.. dus dan wil het wel met uitdrogen en bacterien!

Paardje hadden ze speciaal gefokt, omdat ze al een volle zus van deze hadden lopen in de sport, en dat is zo'n topper! Het was al héél erg moeilijk om de merrie dragend te krijgen, en nu dit... ik duim zo hard dat ze het niet gaat verliezen!! Huilen
Ik was er echt heel erg blij mee!!!
Ons kopie'tje van Jazz... Verdrietig

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:40

fargo schreef:
Er zijn meer veulens die last hebben van de warmte en te weinig vocht, ook Dorissa van Janne* heeft problemen gehad, was net weer thuis en moet nu weer naar de kliniek ook door uitdroging waarschijnlijk.

Ja ze was al heel erg ielig, en zwakjes.. dus ik heb haar gisteren nog met de fles bij gevoed, waarschijnlijk heeft de merrie met kegelen (uhh zeg maar spuiten..) de belangrijkste biest verloren, en is daardoor de weerstand verslechterd van het veulentje...
Het ging zo snel achteruit... ben wel blij dat ze nu veilig in belgie staan.. maar wat een ellende...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:59

Ik ben een meelezer van dit topic en wil nu Mexxuna heel veel sterkte wensen. Mexxuna ik leef erg met je mee.
Wat ook al eerder is geschreven: in laten slapen kan echt heel vredig gedaan worden.

En natuurlijk ook voor het veulentje heel veel succes. Mijn eigen veulen was zondag heel erg aan de diarree, maar gelukkig was dat maandag ochtend weer helemaal over.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:52

GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS!!!
Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

het wondertje waar sommige van jullie het over hadden is blijkbaar gebeurd!!
Ik kwam net bij een super vrolijke Luna aan, omdat de veearts zou komen.. !
Ze hinnekte, draafde een rondje in haar wei zo van; "kijk eens wat ik kan!!" Haha!

De veearts kwam net aanrijden en geloofde zijn ogen niet! Ik moest over het harde draven en ja hoor, Luna is bijna recht!! Er zitten nog wat onregelmatige passen in, maar ze draaft!!

Gisteren ben ik ivm het veulen niet geweest, dus waarschijnlijk is het gisteren al beter gegaan met haar.

Haar hartslag was uit haar voeten verdwenen, ze waren niet warm meer, haar temperatuur was flink gedaald, nu 37.4 ! Haha!

Helaas heeft ze wel veel staart uitval, er is bijna niets meer over van haar fantastisch dikke manen en staart.
Maar dat is het minst belangrijke van alles natuurlijk.

Op advies van de veearts gaan we de dosis parlodel verlagen, en kijken of ze wat fitter wordt op minder parlodel.
Hij adviseerde me wel een ijzertje met een drukverdelend zooltje, dus daar gaan we voor zorgen.
En er mag iemand op rijden, zolang ze maar niet in het zweet gewerkt wordt!!

Oh wat ben ik gelukkig vandaag!!! Haha! Haha! Haha!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:56

Mexxuna wat fijn!!! Dat zal een hele opluchting zijn voor jullie en wat fijn dat de pijn in haar voeten weg is.
De staart groeit wel weer aan.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:59

wat een goed nieuws, kun je wel gebruiken.
Echt heel fijn om te horen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:04

Ik zit mezelf constant te knijpen.. ik heb ook het idee dat ik nog niet te hard mag juichen.. maar het begin is er weer!! het loopt!! Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:29

Oh wat fantastisch nieuws! Dit is waar we inderdaad op zaten te hopen. En nu zo verder! Je gaat de parlodel afbouwen? Nog over de pergolide gehad op termijn? Ach eerst maar even genieten van deze dag en op naar nog meer verbetering! Heerlijk nieuws hoor! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:32

fargo schreef:
Oh wat fantastisch nieuws! Dit is waar we inderdaad op zaten te hopen. En nu zo verder! Je gaat de parlodel afbouwen? Nog over de pergolide gehad op termijn? Ach eerst maar even genieten van deze dag en op naar nog meer verbetering! Heerlijk nieuws hoor! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Ja we kunnen straks over op pergolide als de lage dosis parlodel niet werkt.
De haaruitval en gedragsverandering komt mede door de parlodel, dus afbouwen die hap!! Haha!

Ik ben echt het gelukkigste mens op aarde op dit moment! Clown
(al duim ik ook heel hard voor ons kleine Jazz'je... Huilen )