Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ojas

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:27

ik hoop ook dat die dierenarts t fout heeft....

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:57

myrtheJ schreef:
Wat super dat er actie ondernomen gaat worden! Als jullie nog ergens hulp bij nodig hebben, dan bied ik me bij deze aan Lachen

Bij deze is je naam genoteerd myrthe, bedankt voor het aanbod.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:59

ojas schreef:
ik hoor net dat een dierenarts gister zei dat er in de ring utrecht maar liefs 7 gevallen bij zijn!! is jullie daar iets van bekent?? (degene mischien die in die regio wonen?)

mag ik vragen welke dierenarts dit gezegd heeft?

ik woon in regio utrecht maar weet er niks van

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:00

IvysToeter schreef:
ojas schreef:
ik hoor net dat een dierenarts gister zei dat er in de ring utrecht maar liefs 7 gevallen bij zijn!! is jullie daar iets van bekent?? (degene mischien die in die regio wonen?)

mag ik vragen welke dierenarts dit gezegd heeft?

ik woon in regio utrecht maar weet er niks van

van de praktijk oploo

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:02

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:28

Wat je ook op de vragenlijst kan zetten is: of de eigenaren van de getroffen paarden zelf nog iets is opgevallen in de wei of zo.

Want er werd b.v. al gezegd dat het opgevallen was dat er een dek van bladeren ineens in de wei lag tussen de storm en het ziek worden van de veulens/jaarlingen waar Karim in stond.
Misschien is er bij de andere ook 'iets' opgevallen???

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:30

ben vandaag door ons "veulenlandje" gelopen kijkend of ik iets kon vinden, het enige is idd een hele zijde vol met esdoornbladeren.

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:34

De mooie rode bladeren zijn giftig in de zomer en de herfst. Paarden krijgen geelzucht en bloedarmoede.

even gegoogled en gekeken bij: esdoorn bladeren giftig voor paarden?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:35

elinax21 schreef:
ben vandaag door ons "veulenlandje" gelopen kijkend of ik iets kon vinden, het enige is idd een hele zijde vol met esdoornbladeren.

misschien kun je her en der wat verzamelen elinax, misschien dat die later nog op aanwezigheid van schimmels onderzocht kunnen worden. (als dit nodig mocht blijken)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:36

Sokkebok schreef:
Wat je ook op de vragenlijst kan zetten is: of de eigenaren van de getroffen paarden zelf nog iets is opgevallen in de wei of zo.

Want er werd b.v. al gezegd dat het opgevallen was dat er een dek van bladeren ineens in de wei lag tussen de storm en het ziek worden van de veulens/jaarlingen waar Karim in stond.
Misschien is er bij de andere ook 'iets' opgevallen???

Ja er komt ruimte voor opmerkingen zoals jij bedoelt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:38

Ja, is wel handig over die bladeren.... Aangezien ik ook gelezen heb dat het vooral in bebost gebied voorkomt. Is dat ook zo in al die gevallen? Ik heb nog steeds niets gehoord over die Shetlander in Loosdrecht, maar misschien ga ik morgen eens zelf De Uithof bellen. Ik wil wel eens weten of hier in de buurt (Utrecht/Hilversum) meerdere gevallen zijn inmiddels.
Brrrr, eng hoor, heb mijn paardje vanmiddag weer uitgebreid geknuffeld in het land, toen ik wegging. Ik moet er niet aan denken.....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:59

ojas schreef:
De mooie rode bladeren zijn giftig in de zomer en de herfst. Paarden krijgen geelzucht en bloedarmoede.

even gegoogled en gekeken bij: esdoorn bladeren giftig voor paarden?

maar dat hebben ze dus weer niet..dan zou het niet van de bladeren kunnen komen

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:01

daarom had ik t ook even gekopieerd om die optie weg te cijferen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:04

ow zo Lachen tja..zijn we nog niets verder...nou ja behalve dat er idd niks raars in mijn weiland ligt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:07

het blad van bomen kan aangetast zijn door schimmels.
Deze kunnen wel giftig zijn.

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:08

das waar ja,zou kunnen natuurlijk....niet aan gedacht..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:11

ik zit niet alleen in de paarden maar ook in de plantjes en heb nogal eens met schimmels te maken, vandaar, dat ik een beetje deze kant uit denk. Knipoog
Laatst bijgewerkt door shan op 15-11-06 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BelleAllure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:12

heey mede veuleneigenaren ik heb een vraag aan jullie, mn veulen (belle allure) heeft nu in 3 weken 2 keer "koliek" gehad ze gaat dan staan kokhalzen en lijkt benauwd ze is heel onrustig en niet zichzelf.... Elke keer de dierarts erbij gehaald maar ik snap het niet. ze staat op het land krijgt genoeg beweging en ze krijgt altijd het zelfde ratsoen in voer. Ik ben wel een tijdje geleden van stal veranderd en daar heeft ze andere biks en meer gekregen. Nou is mijn vraag aan jullie wat geef je aan een veulen (kilos .per dag) weten jullie misschien wat het kan zijn?
ik hoor het heel graag want ik weet het niet meer (andere tips zijn ook welkom!!)

groetjes!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:16

BelleAllure schreef:
heey mede veuleneigenaren ik heb een vraag aan jullie, mn veulen (belle allure) heeft nu in 3 weken 2 keer "koliek" gehad ze gaat dan staan kokhalzen en lijkt benauwd ze is heel onrustig en niet zichzelf.... Elke keer de dierarts erbij gehaald maar ik snap het niet. ze staat op het land krijgt genoeg beweging en ze krijgt altijd het zelfde ratsoen in voer. Ik ben wel een tijdje geleden van stal veranderd en daar heeft ze andere biks en meer gekregen. Nou is mijn vraag aan jullie wat geef je aan een veulen (kilos .per dag) weten jullie misschien wat het kan zijn?
ik hoor het heel graag want ik weet het niet meer (andere tips zijn ook welkom!!)

groetjes!

misschien kun je hier beter even een nieuw topic over open.(is het geen slokdarmverstopping trouwens)

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:17

En wie weet wat er allemaal nog ONDER de bladeren broeit en groeit! Paarden duwen het blad ook opzij om er onder te zoeken. Daar zullen schimmels e.d. het wel goed doen met deze temperaturen. Vochtig en warm!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:17

Sokkebok schreef:
En wie weet wat er allemaal nog ONDER de bladeren broeit en groeit! Paarden duwen het blad ook opzij om er onder te zoeken. Daar zullen schimmels e.d. het wel goed doen met deze temperaturen. Vochtig en warm!

idd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 23:26

Mijn moeder vertelde dat er dit jaar heel veel paddestoelen de kop opsteken, door het hele warme zomerweer, toen een extreem natte augustus en daarna weer nazomer.

Ze zegt dat er ook veel paddestoelen die hier normaliter niet voorkomen de kop opsteken. Ga maar eens een bosrit maken (laatst nog gedaan) en je komt ze overal tegen!! Echt overal...

Ik denk dus sterk dat het echt met paddestoelen/sporen te maken heeft die onder de grond woekeren. Zeker ook omdat het om bosrijke gebieden staat en Karim in het landje stond met heel veel bomen erlangs.

De andere weides van dezelfde boer hebben geen bomen (of bladverliezende bomen) en daar is dus niets aan de hand.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:30

laetitia schreef:
Mijn moeder vertelde dat er dit jaar heel veel paddestoelen de kop opsteken, door het hele warme zomerweer, toen een extreem natte augustus en daarna weer nazomer.

Ze zegt dat er ook veel paddestoelen die hier normaliter niet voorkomen de kop opsteken. Ga maar eens een bosrit maken (laatst nog gedaan) en je komt ze overal tegen!! Echt overal...

Ik denk dus sterk dat het echt met paddestoelen/sporen te maken heeft die onder de grond woekeren. Zeker ook omdat het om bosrijke gebieden staat en Karim in het landje stond met heel veel bomen erlangs.

De andere weides van dezelfde boer hebben geen bomen (of bladverliezende bomen) en daar is dus niets aan de hand.

Mijn gevoel blijft ook al dagen hangen bij zoiets!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:36

Sokkebok schreef:
laetitia schreef:

Mijn gevoel blijft ook al dagen hangen bij zoiets!

mijne ook..

zeg, Leatitia en Elina, wat vinden jullie dan van de vragen lijst, mist er nog iets?
en hoe gat het nu met het hengstje?
misschien kan je eens kijken wat er op dit moment exact groeit in en om zijn weiland?
misschien foto's en/of monsters nemen, en die bewaren voor als het ooit nodig zal zijn (weet niet hoe hoor, koelkast?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:15

Ik weet alleen dat in Belgie toen uitvoerig de mogelijkheid van paddestoelen is onder zocht.Dat was toen het eerste waar ze aan dachten ,maar dat bleek het niet te zijn.
Daar zal vast nog wel documetatie over terug te vinden zijn .Dat ging toen over de paarden die er in de ardennen dood waren gegaan.