Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:26

Het wordt hier steeds interessanter!
Over die omega 6 en 3... ik heb bij de paardendrogist lijnzonolie gekocht. Een mengsel van zonnebloemolie en lijnzaadolie, in de juiste (maar ja wat is juiste) verhouding. Ik ben het net gaan voeren (zo'n 3x per week), ik ben benieuwd wat voor effect hetheeft.
Ik ben nu trouwens echt aan het nagaan wat Amber allemaal te eten heeft gehad voordat ze eczeem heeft gekregen (dat was eind september 2005). Ik voer ook al een jaar biotine, maar kan me niet voorstellen dat dat een veroorzaker zou kunnen zijn? Knoflook voer ik dus ook, maar ik heb haar nog niet zien schuren. Ook niet in september trouwens, het viel me alleen op dat haar manenkam schilferig werd en ze schilfers op de buiknaad had.
Toch voor de zekerheid een boetedeken aanschaffen...

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:29

Ik was van plan om Amber te 'ontgiften' door D-itch van de paardendrogist te gaan voeren... Aangezien hier mensen met kennis van zaken zijn was ik toch benieuwd wat jullie ervan vinden...
Hier de omschrijving:

Anti-oxidanten
Anti-oxidanten zijn de belangrijkste peilers van het afweer- en ontgiftingssysteem in het lichaam. Anti-oxidanten beschermen het lichaam tegen de schade die vrije radicalen aanrichten. Als reactie op stress, overbelasting, een blessure of ziekte maakt het lichaam van het paard bepaalde gifstoffen aan. Deze gifstoffen kunnen ook door inname van buitenaf het lichaam binnenkomen, bijvoorbeeld door bedorven voer, chemicaliën (zoals kunstmest) en medicijnen. Deze negatieve gifstoffen noemt men vrije radicalen.

In natuurlijke omstandigheden heeft het lichaam de beschikking over voldoende anti-oxidanten. Door de huidige leefomstandigheden en zaken zoals lucht- en bodemvervuiling, is de behoefte aan vrije radicalen in het lichaam hoger dan bij een paard in de vrije natuur. Met extra anti-oxidanten in het voer kunt u het lichaam helpen om negatieve afbraakprocessen te stoppen en zo chronische problemen aan gewrichten, pezen, spieren, luchtwegen, huid en het afweersysteem voorkomen. meer over anti-oxidanten.

Koper
Een sporenelement dat belangrijk is voor de botten, kraakbeen, haarpigment, de opname van ijzer en de stofwisseling. Een tekort aan koper kan zich uiten in bloedarmoede, slechte groei en gewichtsverlies. Koper is een anti-oxidant.

Mangaan
Een belangrijk sporenelement voor de stofwisseling, skeletvorming en voortplantingsorganen. Mangaan is een anti-oxidant.

Methionine
Een belangrijk aminozuur voor o.a. de huid, het hoorn en de vacht.

Organisch zwavel
Organisch zwavel (ook wel MSM zwavel) is een vorm van organisch zwavel die goed door het lichaam opgenomen en gebruikt kan worden. Zwavel is een belangrijke verbindingsstof in kraakbeen en bindweefsel. Bindweefsel is het 'cement' van het lichaam en komt onder andere voor in de longen, de huid, de haren, de hoeven, de gewrichtsbanden en de pezen. Samen met vitaminen, mineralen en aminozuren vormt MSM zwavel de grondstof voor de aanmaak van nieuwe cellen. De sterkte en soepelheid van zowel bindweefsel als kraakbeen hangt nauw samen met de kwaliteit van de "zwavelbruggen". Als er niet voldoende zwavel aanwezig is, is het lichaam niet goed in staat om beschadigde cellen te herstellen of te vervangen. Slechte of beschadigde cellen kunnen leiden tot pijn, ziekte en/of allergische reacties. De hoeveelheid organisch zwavel in het dagelijkse voer van paarden is gering, aanvulling kan dan ook zeer goede resultaten geven. Organisch zwavel wordt ook uitwendig gebruikt voor de bescherming en het herstel van beschadigd huidweefsel. Meer over MSM zwavel.

Probiotica
Dit zijn 'positieve' darmbacteriën die de goedaardige bacteriën in de darmen de kans geven om zich te herstellen. Probiotica worden gegeven om het evenwicht in de darmflora te herstellen. Ter verduidelijking: producten als Yakult en Actimel bevatten vergelijkbare darmbacteriën (streptococcus en lactobacillus) voor de mens. Probiotica worden ook bij mensen steeds vaker geadviseerd tijdens en na een antibioticakuur of andere medicijnen die de darmflora kunnen verstoren.

Vitamine C
(= Ascorbinezuur). Dit is vitamine C en is nodig voor het afweersysteem en een zeer belangrijke anti-oxidant. Vitamine C is onmisbaar voor de aanmaak van bindweefsel en kraakbeen en remt de afbraak van glycosaminoglycanen. Vitamine C verbetert de opname van calcium en magnesium en heeft een ontstekingsremmende werking.

Extra informatie over vitamine C m.b.t. paarden:
Een paard maakt zelf over het algemeen voldoende vitamine C aan. Toevoeging kan zinvol zijn bij bijvoorbeeld virusinfecties, stress, (gewrichts-) ontstekingen, ziektes en paarden die grote inspanning moeten leveren.

Zink
Zink is een in water oplosbaar mineraal dat in het lichaam verschillende functies vervult, de belangrijkste als bestanddeel van enzymen. Het is onmisbaar voor een goed werkend immuunsysteem en speelt een hoofdrol bij de groei en ontwikkeling. Zink is een heel belangrijk sporenelement dat onmisbaar is voor de huid, het hoorn, de nagels, de groei, de hormonen, geslachtsorganen, de genezing van wonden en de afweer tegen infecties.

pluisbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:32

Nog even terugkomen op dat verhaal van die calcium. Op www.paardnatuurlijk.nl staat een heel verhaal over insulineresitentie en fructaan gehaltes etc. Daar wordt juist weer geadviseerd om Magnesium te geven(tijdelijk) en dan weinig Calcium omdat dat op dezelfde manier opgenomen wordt en elkaar als het ware verdringt. Ik vond het zelf zeer aannemelijk(maar dat zegt niets want dat vond ik van de kuren van LT ook ))

pluisbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:35

Nog even terugkomen op dat verhaal van die calcium. Op www.paardnatuurlijk.nl staat een heel verhaal over insulineresitentie en fructaan gehaltes etc. Daar wordt juist weer geadviseerd om Magnesium te geven(tijdelijk) en dan weinig Calcium omdat dat op dezelfde manier opgenomen wordt en elkaar als het ware verdringt. Ik vond het zelf zeer aannemelijk(maar dat zegt niets want dat vond ik van de kuren van LT ook ))

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:37

Staat deze link trouwens al op het forum van Icelandic-horses.com? Ander plaats ik hem daar ook even.

henny_w

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:41

IwanLuver schreef:

De fjorden aten vroeger ook vis toen ze in het weild leefden bij de zee, om zo aan hun vitamines te komen... Mmmm misschien elke dag een haarinkie voor Raya

Maarre Henny wat een top lezing was dat zeg!!! Heel fijn dat je het voor ons hier heb neer gezet!

Thanks, en dan heb ik je de kretologien als : cytokines, homeostase - allostase, neuro endocrinologisch systeem enz. nog bespaard Ga ik zo verdacht veel op LT lijken
Morgenavond gaan we nog een keer.
Dan een seminair over 'essentiele vetzuren' door prof. B. van Dam.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:44

Citaat:
Ze zijn sober en hun overlevingsdrang in tijden van schaarste zorgde dat ze alles eten wat voorhanden is zoals, bijv gedroogde vis of vismeel.......(mijn paard vindt dat erg lekker als tussendoortje in de zomer, het bevat veel zout, dus goed voor het zweten)

ja okee, ze aten het dus alleen als er geen eten was.....

maar ja t was vast wel gezond, want ze overleefden er wel door.

Citaat:
Ten eerste moet je pony redelijk schoon zijn van afvalstoffen. Zo niet dan giga ontgiften.
Je hebt me eens verteld waar hij in de jonge jaren heeft gestaan. Reken er maar op dat dat de eerste aanzet al is geweest. Verder de antibioticakuur, wat het zuur - base evenwicht van de riedel kan gooien.
Een gebrek aan Vit. A en D hoeft zich niet gelijk te openbaren. Kan wel tot 6 jaar overheen gaan eer je te maken krijgt met huidklachten omdat er nog reserve aanwezig is.

henny:

klopt.....
appie komt eigenlijk uit Engeland he? heeft tot zijn 6e in de vrije natuur rondgescharreld en toen gevangen en getransporteerd naar Nederland..
na een jaartje hier heb ik hem gekocht

appie heeft toen ik hem net had naast een vliegbasis gestaan, niet erg gezond, heeft later es een zware zonnesteek opgelopen,medicijnen gehad..
kort erna een kramp koliek daar ook medicatie voor gekregen en pas daarna begon zijn zomereczeem.....

toch es tijd om goed te ontgiften, de drainaige compositum heeft ie al gehad, daardoor zijn zijn stalbenen verdwenen en glimt hij ineens weer terwijl hij dat lang niet heeft gedaan...

ben zelf bezig met het uitzoeken van een ander product en ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:13

pluisbeer schreef:

Met dat verhaal ben ik het niet eens.
Magnesium en Calcium kunnen niet zonder elkaar. Voor zover ik weet werken ze samen.
Weet alleen de verhouding zo niet uit mijn hoofd.
Ik dacht Calcium - Magnesium, 2 : 1. Maar ben er even niet zeker van.

Het hele gedonder met metabolismeproblemen begint in de darmen.
Daar is het meestal te zuur. Juist door Calciumtekorten wordt het steeds erger. Naast Calcium zijn Magnesium en andere mineralen, spoorelementen nodig om de zuurgraad goed te houden. Zijn die er in te geringe mate dan worden de darmen steeds zuurder.
Als zo'n paard dan ook nog 's teveel aan glucose, fructose, fructaan binnenkrijgt, dan heb je de poppen helemaal aan het dansen
De darmen gaan verkeerde stoffen aanmaken die allergieen, en andere ongein veroorzaken.
(Darm)ontstekingen ontstaan door Laag calcium en laag vit. D gehalte en laag IL10( Interleukine 10, onderdrukt normaliter ontstekingen in het lichaam )
Door probiotica kan de IL10 weer verhoogd worden.

Isulineresistentie heeft ook met verzuring te maken door bijv. grotere giften koolhydraten. Zoals granen. Mais bijv. werkt sterk verhogend voor een hoge insulineresistentie. Werd gister trouwens specifiek nog benoemd. Doordat steeds een hoge dosis glucose in het lichaam komt moet de alvleesklier steeds weer insuline produceren om het teveel aan glucose af te remmen. Als dat te vaak en te veel gebeurt krijg je uitputting van de alvleesklier en om het kort te houden insulineresistentie.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:57

@ Ellepel

Heeft die drainaige compositum nog wat uitgehaald tegen de exceem?

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:07

trisca schreef:

Maar dan is het nog raar dat IJslanders die in IJsland geboren zijn, een grotere kans hebben om hier zomereczeem te ontwikkelen dan IJslanders die hier geboren zijn..of mis ik iets?

Het kan wel dat de IJslanders die hier geboren zijn beter tegen de 'slechtte'stoffen kunnen in het Hollandse gras, of is dat een raar idee? Het immuunsysteem is tot een bepaalde periode toleranter voor nieuwe antigenen, na die 'opvoeding' accepteren ze die stoffen minder snel.

Het zal me niet verbazen dat het met tolerantie te maken heeft.
Bij IJslanders die op IJsland geboren zijn is die tolerantie wellicht niet nodig geweest. Ze werden voldoende voorzien van de juiste hoeveelheden mineralen, spoorelementen en vitamines.
Zodra ze naar hier komen hebben ze nog even reserve en dan komen ze in de tekorten terecht.
Bij Hippolyt in Duitsland zijn div. onderzoeken gedaan bij IJslanders. Daar bleek dat sommige eczemers enorme tekorten hadden in 1 of meer mineralen. Sommige kregen bijv. tot 10 keer zoveel Zink als normaal werd aanbevolen. Op die enorme hoeveelheid Zink bleek de zomereczeem volledig te verdwijnen !!!
Een ander zal mogelijk problemen hebben met Koper of Mangaan enz.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:17

topaas:

misschien wel...ik had het gehaald vanwege de vele huidschilfers die mijn pony had, en die zijn in hun geheel verdwenen.

maar valt verder niks van te zeggen, want de mijne begint altijd pas eind mei te schuren...

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:44

henny_w schreef:
ellepel schreef:
mijn pony heeft vorig jaar juist dagelijks een scheut levertraan
( vloeibaar, fles van de trekpleister) gehad, gecombineerd met omega 3-6 olie......

en juist dit jaar had hij het erger dan ooit..
ook stond hij juist meer in de zon dan voorgaande jaren...

dus wat dat betreft deel ik t niet helemaal...

maar goed, er zijn zat andere dingen die inderdaad volkomen kloppen, vooral het calcium verhaal en de verzuring van ons gras..
die kloppen wel helemaal

Hoi,

Ten eerste moet je pony redelijk schoon zijn van afvalstoffen. Zo niet dan giga ontgiften.
Je hebt me eens verteld waar hij in de jonge jaren heeft gestaan. Reken er maar op dat dat de eerste aanzet al is geweest. Verder de antibioticakuur, wat het zuur - base evenwicht van de riedel kan gooien.
Een gebrek aan Vit. A en D hoeft zich niet gelijk te openbaren. Kan wel tot 6 jaar overheen gaan eer je te maken krijgt met huidklachten omdat er nog reserve aanwezig is.
Opmerkelijk: tot 35 jaar terug waren er in Nederland nauwelijks eczeemklachten onder de mensen. Men gebruikte toen nog Levertraanolie. Vanaf die tijd is het zo'n beetje afgeschaft.
Zo'n 25 tot 30 jaar terug kwam er een eczeemexplosie op gang. Dat is statistisch bewezen.
De tussenliggende tijd van zo'n 6 a 7 jaar is de 'reserve' tijd geweest.
Men had nog redelijk reserve. Daarna was het op.
Tegelijkertijd onstond toen het televisietijdperk. Mensen kwamen meer binnen te zitten en minder buiten.

Als de calcium niet voldoende aanwezig is kan je levertraan voeren tot je een ons weegt De vit. D wordt dan nl. NIET opgenomen.
Ik heb vanochtend bij de Kruidvat de levertraancapsules vergeleken met die wij gisteravond kregen van de Bonusan en die qua inhoud eigenlijk pas wat doen bij mensen.
De capsules en aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de caps. van de Kruidvat waren maar 1/5 van het Bonusan produkt. !!!!!
Omega 6 krijgen wij en onze dieren doorgaans voldoende binnen.
Omega 3 is het probleem qua tekorten.
De balans tussen Omega 3 en 6 is al jaren zoek. Wij hebben allemaal veel te veel Omega 6 en te weinig Omega 3. Gevolg oa. diabetes1, reumaklachten, allergieen enz.

Trouwens nog iets opvallends: Volgens dhr. Pruimboom geeft een tekort in vit. D, insulineresistentie !!!!!
Bij mensen is het aantal procenten dat een insulineresistentie heeft heel hoog.
Tot 95 %
Alleen weten de meeste mensen het (nog) niet.

Mensen met eczeem dienen zoveel mogelijk suiker, koolhydraten zoals brood en pasta's en melkprodukten te vermijden.

Ik vrees dat met heel veel middelen die goed zijn voor eczeemklantjes we teveel onderdoseren. Dat is wel zo veilig voor de verkoper uiteraard. Maar je vult er net een holle kies mee.
Het is jammer dat er nog maar zo weinig bekend is wat een paard werkelijk nodig heeft aan bijv. mineralen, spoorelementen en vitamines.

Op een paar engelse sites las ik laatst een onderzoek naar vit. A in hooi.
Goed gewonnen bevat het hooi voldoende vit. A. Tussen de 4 en 6 maanden verdwijnt de vit A nagenoeg.
Dan zit je net in of na de winter.
De verharing zit er nog aan te komen wat bij de robuuste rassen veel meer min. /spoorel. en vit. kost. Pas in april begint er grasgroei.
Doordat ze vaak niet te veel weidegang krijgen komen ze nog niet aan voldoende vit A. Vul je dat aan met krachtvoer, een normale in Nederland en dus voorzien van synthetische vit. A (toxisch voor de lever)
Waar moet je paard dan met zo'n belangrijke vitamine voor de lever en huid weghalen ???

Hoi Henny,

Heel erg interessant allemaal, lees het vol belangstelling.
Zal de komende 2 weken erg stil zijn, moet studeren voor mijn examamen, maar spiek tussen de bedrijven door nog wel even hier.

Groetjes,
Ravel

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:54

Goed ik heb een heel stuk gemist zie ik net. Henny, zou je mij willen uitleggen wat een biotensor is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:56

een biotensor is eigenlijk en kruising tussen een wichelroede en een pendel....

misschien beetje zweverig, maar ik heb met een pluk haar van applause dit ook eens laten meten...

ik had namelijk al ernstig het vermoeden dat applause namelijk hooikoorts heeft, en allergisch reageerd op verschillende pollen van bomen en was wel es benieuwd wat dit opleverde....

( applause heeft naast zomereczeem namelijk ook last van "headshaking syndrome")

ik heb het via Josefien hier op Bokt laten doen, en de uitslag was dus precies wat ik verwachtte, ook de pollen waar hij op reageerde kon zij testen en t klopte helemaal precies!

dit is josefien haar site:
http://www.natuurlijkinbalans.nl/

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:06

henny_w schreef:
Topaas schreef:
Dus als ik het goed begrijp:

Vitamine A+ D en Calcium kan goed werken bij een exceem paard?

Henny wat vind jij hiervan?

Kompleet Plus

Extra volledig supplement met omega-vetzuren en gist voor een gezonde spijsvertering en een glanzende vacht

Vitamine A (136ie per 1000g)
Belangrijk voor de huid, het hoorn, de vruchtbaarheid en de weerstand. Een extra aanvulling van vitamine A biedt een hogere weerstand tegen infecties en stimuleert een gezonde huid en slijmvliezen. Vitamine A fungeert als anti-oxidant.

Vitamine D (45ie per 1000g)
Noodzakelijk voor de opname van kalk en fosfor. Een tekort leidt o.a. tot botafwijkingen. Vitamine D wordt ´s zomers onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt (vitamine D3).

Calcium (50g per 1000g)
Noodzakelijk voor de botten, gebit, stofwisseling, de uid en hoorn en zenuw- en spierfuncties.

Dit is een compleet supplement verkrijgbaar bij de paardendrogist. Zou dit wat zijn om te geven? Er zit nog veeel meer in maar dat wordt een erg lang verhaal als ik dat kopieer.

Hangt ervan af. Informeer eerst maar 's of het een natuurlijk Vit. A en D betreft.
Zoniet, blijkt het een synthetische vorm dan ben je de lever hardstikke aan het vergiftigen. Gevolg: nog meer jeukeritis
.

Ik heb geinformeerd en het zijn natuurlijke vitamines. Misschien ga ik dit wel proberen

Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:32

wat een verhaal

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:32

t is ook niet duur he?
15 euro voor 1,5 kilo. nette prijs

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:45

Dr. J. de Jonghe
Menenstraat 104
8940 Geluwe
Belgie

Is het adres van Biomedics NV. Zij doen veel bloedonderzoek. Kan iemand een site vinden hiervan?

Het bloed voor LT moest hiernaar worden opgestuurd namelijk..

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:47

ja is zeker niet duur en ik heb niet eens alles gekopieerd er zit nog veel meer in. Ik ga denk ik maar eens een emmertje bestellen... wie weet helpt het.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:58

trisca schreef:
Dr. J. de Jonghe
Menenstraat 104
8940 Geluwe
Belgie

Is het adres van Biomedics NV. Zij doen veel bloedonderzoek. Kan iemand een site vinden hiervan?

Het bloed voor LT moest hiernaar worden opgestuurd namelijk..

Ze hebben geen website.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:00

OK dan is het niet raar dat ik verder niks kon vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:00

Vroegâh kreeg ik als kind kalktabletjes en levertraanolie,zo vieze eetlepel vol die ik in een keer naar binnen moest gieten. Is dat niet meer tegenwoordig?

Landbouwzout wordt dat ook niet meer gebruikt door de boeren? De grond in mijn omgeving is flink verzuurd, zandgrond, maar toch relatief weinig exceempaarden.

Dus toch winterwortels voeren in de winter, ging juist minderen omdat ik ook weer van verschillende kanten hoorde dat winterwortelen juist niet goed, veel voeren is je paard arm voeren, wat dat betekend weet ik niet.

Zou het dan kunnen zijn dat gedurende de winter de paarden een tekort aan vit D oplopen en daardoor in het voorjaar gaan schuren. Maar in het voorjaar hebben we toch zon en vit D is toch vrij snel weer aangemaakt, lijkt mij.

Ik voer mijn paard een totaalmuesli, wat ik overigens een goed spulletje vind, Mijten, een natuurlijk spul, maar wel koolhydraten en dat is dus kennelijk niet goed.

Een overschot van vit D is dat niet schadelijk? Hoe weten we dat we niet te veel voeren. Mij is ooit geleerd dat in olie oplosbare vitaminen en dat is D, kun je te veel van binnenkrijgen omdat het in het vetweefsel wordt opgeslagen en een in water oplosbare vitamine zoals vit C dus niet omdat het te veel wordt uitgeplast. Vit A kan je volgens mij ook overdoseren en is dan ook niet goed.

Ijslands zeewier blijkt ook heel goed te zijn, bevat kalk, vitaminen, aminozuren, mineralen. Weet niet welke vitaminen, weet iemand dat, heeft iemand dat staan, misschien hebben we dan wel de juiste verhouding vit A-D-Kalk.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:41

Zeewier voer ik ook, omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Paard kan ook zonder, maar voelt zich volgens mij prettiger met. Heb er al lang geleden kennis mee gemaakt.
Van wortelen heb ik wel eens gehoord dat ze nitriet kunnen bevatten en dat dat weer voor problemen kan zorgen. Komt door nitraatrijke bodem geloof ik (nitriet en nitraat wellicht verwisseld, maar ik heb geen tijd om na te kijken). Wortelen werken flink laxerend ook trouwens. Ik voer het liever niet om die redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:26

Mijn pony heeft altijd 's winters veel wortels gehad, alleen deze winter niet. Verder is er niets veranderd, dezelfde wei en hetzelfde soort hooi.
Ik zal eens in de gaten houden of hij in het voorjaar en de zomer 'anders' is dan voorgaande jaren.