[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:19

zo had ik vorig jaar drentsche uiercreme, werkte wel heel goed tegen de plekken maar de jeuk verdween er helaas niet van..

nu moet ik wel zeggen dat ap minder jeuk heeft sinds hij onder de vliegendeken staat
zet ik hem op stal dan gooit hij niet meteen zijn manenkam tegen de voerbak aan

doordat ik alle wei nu voor mezelf heb staat hij nu dus op lang gras wat al gebloeid heeft.
vorig jaar stond hij steeds op superkort net nieuw gras doordat er nog een paard bij stond en die at dus heeel veel

heb toch het idee dat dat wel scheelt hoor, lang gras met minder voedingsstoffen of kort nieuw gras...

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:56

hallo

gisteren haalde ik mijn pony vanonder zijn deken en zag ik toch 3 dikke bulten op z'n hals, enz'n manenkam staat ook wat opgezet... dacht dus metteen aan eiwitbulten aangezien er echt geen insect meer aan hem kan..

ook hoorde ik van de staleigenaar dat hij zich nog regelmatig aan z'n staart schuurt en effectief, gisteren deed hij het terug...

nu ga k dus nog meer zijn weidebeloop inkorten denk ik..

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:29

die van mij had gisteren ineens een grote bult op zn wang.. is niet bedekt .... heel zielig. Volgens mij toch een grooooote mug!

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:20

Onze paarden en pony's kunnen even bijkomen van de vliegen, want het wordt de komende dagen niet echt mooi weer en dus weinig vliegjes, muggen e.d.
Had Ulfeino gister voor het eerst zijn deken op maar zoals ik als verwachte ging hij wel aan de wandel, maar hij bleef wel beter staan toen ik hem ophaalde, anders loopt hij altijd gewoon door.
Heb vanmorgen fijn met hem gereden geen mug of vliegje te zien heerlijk. }>

Yentl_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:13

mijn pony eeft sinds kort ook zomereczeem, hij komt van de paardenmarkt vandaan en nu in de zomer komt dus de zomereczeem boven water! het zit vooral op zijn schoft en het zijn korsten, schilfers en op sommige dagen bloed het ook echt. wat kan ik het beste hiertegen doen?
ik hoop dat jullie tips hebben.
hij staat op stal en gaat af en toe een uurtje de wei op, hij krijgt gewoon de basisbrok van treurniet.....
alvast bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:15

lees toch het hele topic door ,dan vind je wel info...

voer in elk geval niet teveel, niet op heel veel vet gras zetten en doe een vliegendeken op.

verder de plekken behandelen met zalf, en welke?
tja dat is even uitzoeken

Yentl_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:16

okey, alvast bedankt!

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:17

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:35

Die van mij heeft ook een aantal bulten en daar is het ook wat dikker. Het zit begin van de manenkam en dan bij de schoftkant. Zag het net toen ik haar op stal zette.
Ze heeft niets anders gekregen. Misschien moet ik stoppen met het voer. Ze staat de hele dag op het land. Ze krijgt sóchtends er een stukje gras bij.

Mirjam

Sokkebok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:51

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:25

ellepel schreef:

heb toch het idee dat dat wel scheelt hoor, lang gras met minder voedingsstoffen of kort nieuw gras...

Die ervaring heb ik ook bij onze paarden.
Ik wacht tot half juni eer ze de wei ingaan zodat het gras flink lengte kan krijgen.
Het korte gras is bij onze dames absoluut een veroorzaker voor de eczeem.
Van de week heb ik stuk onder de bomen weggehaald met de zeis. Kniehoog gras.
Dat hebben ze een paar dagen gehad. Geen probleem. Zou ik ze nu een uur in het korte gras zetten dan is het 's avonds BINGO.

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:33

Ben je niet bang dat ze zich in dat hoge gras veel te vol eten en koliek of hoefbevangeheid krijgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:45

nee, kijk het hoge gras bij mij in de wei heeft dus al gebloeid..
als gras gebloeid heeft bevat het veeeel minder voedingsstoffen dan gras wat nog moet bloeien of net op komt.

veel mensen verkijken zich daar dus op, dat jonge nieuwe gras zit nog boordevol voedingsstoffen..

enne de mijne heeft niet het hele weiland hoor, ik heb een stuk afgezet en hij krijgt om de paar dagen een stuk erbij...

wat bij mij ook nog es zo is dat hij niet in lang gras staat, volgens mij was het ooit gazon ofzo, want t is allemaal vrij kort.

Afbeelding

je ziet wel dat t helemaal niet zo lang is, en op de foto kun je wel zien dat er allemaal zaden in het gras zit dus dat t net aan het uitbloeien is..

nou ja , in elk geval groeit hij op het moment er niet erg veel van dus ik heb het idee dat dit zo wel goed gaat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:52

dit is een hele mooie uitleg:

Citaat:
Gras is eerst een heel sappig blaadje met weinig ruwe celstof, veel vocht en veel producten in wording als eiwit en suiker.
Als die plant langer wordt maakt hij een soort skelet waarmee hij overeind blijft.
Dat skelet, ofwel de houtachtige delen van de plant, is de ruwe celstof. Een te hoog suikergehalte kan heel vervelend zijn.
Het kan hoefbevangenheid en spierbevangenheid veroorzaken.

Bertus Wijnveen; "in de praktijk krijgt eiwit van dit soort aandoeningen voor het grootste gedeelte de schuld, maar dat is niet terecht.

In negen van de tien gevallen worden dergelijke aandoeningen niet door een hoog eiwitgehalte, maar door een hoog suikergehalte veroorzaakt, in relatie met afwijkende mineralengehaltes. Voorjaarsgras kan voor 2.5% van de droge stof uit suiker bestaan en dat is met name wat voorjaarsgras schadelijk kan maken" Om een goede kwaliteit ruwvoer van het land af te halen is het tijdstip van maaien van groot belang.

Als het gras nog te kort is, en dus jong, is het te eiwitrijk en bevat het teveel suiker en te weinig structuur in de vorm van ruwe celstof die voor het goed functioneren van de darmen zo belangrijk is.

Als je wacht met de eerste snede tot eind augustus dan heb je een kwaliteit die overeenkomt met de voedingswaarde van stro.

De voedingswaarde die in het gras zat is dan verdwenen. Daar heeft de plant zaad van gemaakt en de plant zelf is dan dusdanig verhout of verrot dat een paard daar qua voedingswaarde weinig meer aan heeft.

Wijnveen: ''De kunst is om te maaien in het stadium waarop de eerste halmen in het gras verschijnen. Afhankelijk van het soort gras heb je het dan meestal over een lengte van zo'n 25 á 30 centimeter.

komt van deze site:
http://www.stalbaltus.com/gezondheid/gezondheid.htm

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:03

ik zie het Ellepel, het is inderdaad niet van dat vette lange gras.
Wij hebben een melkveebedrijf en als ons gras hoog is is het nog van dat vette gras vol voedingstoffen. Ulfeino kan daar alleen in als het net gemaaid is en het kort is zodat hij er niet heel veel van kan eten.

Hoe plaats jij een foto bij je bericht???
Ik wil er ook weleens een foto bij plaatsen.

Mijn vliegendeken lijkt heel veel op de jouwe heb jij ook een S & K?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:18

ik heb een wheather beeta soft mesh combo, gekocht bij de paardendrogist voor 35 euro, en hij blijft goed liggen, alleen de hals zit af en toe wat gedraaid

foto bij je bericht zetten, tja is geloof ik hier op bokt wel ergens een speciaal topic voor hoe je dat moet doen.

maar je moet eerst een foto van je computer uploaden naar een site daarvoor.
www.mijnalbum.nl is een hele goede en is gratis.

van daaruit kun je dus je foto hier neerzetten, dan kopieer je de link van je foto( rechtermuisknop op je foto en dan eigenschappen kopieren) die zet je vervolgens tusen [img] en dan dus de link van je foto, en dan weer [/img] als t goed is kun je dan de foto zien..

hier staat wel meer info:

viewtopic.php?p=9149724#9149724

hey maar als jullie een melkvee bedrijf hebben, heb je dan niet de mogelijkheid om de paarden achter de koeien aan te weiden?
geloof dat dat dan toch ook heel goed is?

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:54

Nee dat kan bij ons niet, omdat de wei nadat de koeien het kaal hebben wordt gesleept en opnieuw bemest zodat er zo snel mogelijk weer voldoende gras staat voor de koeien of om te kuilen.
Er is 1 stuk aan de overkant van de weg waar Ulf weleens staat als het gemaaid is en daar rij ik dan ook wel, wil daar eigenlijk ook graag een bak aanleggen, maar het vals niet mee om een boer een stukje land afhandig te maken en als daar dan ook nog zand komt en geen gras gaat hem dat helemaal aan het hart.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:12

wheheh,,dat is dat natuurlijk zonde van het gras he?

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:19

Vindt hij wel, maar Ulf kan ook beter op kort, want hij is een beetje te dik hij is maar 1.60 hoog maar weegt 580 kilo!

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:35

Ulfeino schreef:
Vindt hij wel, maar Ulf kan ook beter op kort, want hij is een beetje te dik hij is maar 1.60 hoog maar weegt 580 kilo!

Grappig Ulfeino dat je het over het gewicht hebt.

Ik heb net 2 weken terug beide paarden laten wegen op een weegbrug bij de CTA.
Ze zijn geen van beide te dik. Eigenlijk precies goed vind ik.
Ze worden ook al een tijd intensief gereden.
Toch schrok ik best wel van hun gewicht.

Beide zijn een kruising Fjord/Fries. Beide zijn 1.53m. hoog
De ene merrie woog 540 kg. en de ander 560 kg. !!!

Het gewicht weten is best wel handig ivm. voeding, wormkuren enz.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:41

Mooie uitleg over dat gras en groei Ellepel

Zo heb ik jaren terug ook eens een verhaal gehoord over eiwitten in het gras.
Jong nog sterk groeiend gras bevat voornamelijk onvolledig uitgegroeide eiwitten. Die eiwitten worden steeds beter (vollediger) naar gelang de grasspriet groeit.
Onvolledige eiwitten zijn voor een paard moeilijk verteerbaar en geven daardoor meer afvalstoffen.
Volledige eiwitten zijn veel beter te verteren en geven minder tot geen afvalstoffen.
Daarom wordt luzerne ondanks zijn hoge eiwitgehalte ook beter verdragen.
Luzerne bevat uitsluitend volledig verteerbare eiwitten.

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:54

Heb foto's van Ulfeino in mijnalbum.nl staan zal eens kijken of ik ze in dit bericht kan krijgen.
Het is gelukt, maak kennis met Ulfeino Song

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:26

ja hoor, de foto's doen het!

klopt dat jouw deken en de mijne wel wat op elkaar lijken he?
alleen is de jouwe denk ik wel wat sterker

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:19

Ze heeft weer flinke korsten in haar manen. Kon ook zo wat manen eruit trekken. Het zag er zo mooi uit. Nek is ook iets hard. Wat moet ik doen geen voer meer. Ze kreeg nog een halve kilo voer en gewoon hooi. Elke dag een strookje gras erbij krijgt ze. Ook smeer ik baby olie. Kan daar ook de manen van gaan los laten.

Mirjam

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:08

Onze shet is nu best rustig. Ze heeft eigenlijk nog geen manen of staart kwijt en het kale plekje aan de zijkant van de manenkam is weer netjes aan het dichtgroeien. Of het nu aan het weer ligt of aan de heksenmiddeltjes die ik er insmeer en spuit, dat weet ik niet, maar het weer zal ook wel meespelen denk ik.

Heeft iemand wel eens geprobeert om een panty over het bovenste gedeelte van de staartwortel te schuiven? Daar kunnen de vliegjes ook niet door toch. Als de onze weer begint, dan zal ik dat eens proberen!