[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:28

@ Yellowfish: Dan zou ik nu even beginnen met een flinke laag sudocrem erop te doen of antibacteriële vaseline (tk bij de apotheek), wordt het na 2 dagen niet minder, dan kan je gaan wassen met babyshampoo of paarden-tea tree shampoo en smeren met mokzalf met eventueel Tea Tree druppels.

Tis nu erg vochtig buiten, dus wassen kan je nu denk ik met de weke huid op voorhand even beter niet doen. De shampoo in de betadineshampoo droogt de huid ook best wel uit en dat is niet lekker met natte benen buiten, want dan ontstaan kloofjes en hierna nog meer mok.

@ Dosi, dat denk ik ook Lachen Elk paard is verschillend.

@ Arabian_girl: Drainage compositum van de Groene Os werkt bij heel veel paarden en ook bij veel kwalen, zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Als de Dettol goed werkt, zou ik het gewoon blijven gebruiken, was alleen stevig gewaarschuwd door de dierenarts over het regelmatig gebruik van Dettol.

@ Yulan: de losse korsten/vellen haal ik altijd weg met een fijn kammetje, verse korsten smeer ik dik in met mokzalf met toegevoegde Tea Tree.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:14

drainage krijgt hij nu nog 2 x per dag 25 druppels.
probeer het nog een paar daagjes met de dettol erbij en dan zonder.maar omdat het na 1dag niet doen het gelijk weer heel erg is geworden ben ik er weer mee begonnen.hoop dat het snel over is.hij heeft het nu al best vaak gehad dit jaar.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:41

Nou, de mokzalf helpt gelukkig perfect bij Perdy. Het ziet er al veel rustiger uit en het is duidelijk dat ze het prettig vind als de zalf erop zit, want waar ze normaal nog wel eens wil staan te trappelen als je aan haar benen zit, staat ze nu doodstil Haha!

De huid die ik onder de korstjes vandaan zie komen is echter wel erg rood, ik neem aan dat dat normaal is. Maar als alle korstjes weg zijn, moet ik dan de zalf blijven smeren tot ook de rode huid weer normaal is, of moet ik dan stoppen? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:03

Dosi schreef:
Miirthe schreef:
Goh. Clown

24 pagina's lang.. Dat waren en van de eerste tips.
Goed bedoeld.. maar toch

Ja sorry, zag vandaag pas dit topic.......... beter laat dan nooit toch????? Haha!

Achja. Haha!

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:56

Ik denk dat als alle korstjes weg zijn je beter een minder agressief middel moet smeren, maar zou voor inlichten even bellen met de dierenarts

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:59

gebruik gewoon mokzalf,helosan of acederm.
en je het been ook met Betadine schampoo schoonmaken als het erg smerig is.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:34

Ik heb bijna alle pagina's doorgelezen...(over meerdere dagen wel te verstaan Haha! )

Biotex bevalt mij ook heel goed, ik zie het hier regelmatig terugkomen, heb me vaak al afgevraagd wat dit toch voor een wonderspul is.
Ook bij schoonmaken van wonden enzo wordt het aangeraden, ook door dierenartsen. Zelfs beter dan soda, ongelooflijk, dat voor een ouwerwets wasmiddel... Clown

Maar goed, ik heb misschien nog een tip:
als je aan Biotex denkt dan denk je vooral aan die groene kartonnen doosjes met poeier... en dat wast niet echt handig, of je moet het been in een emmer zetten.

Er is echter ook een vloeibare uitvoering, gewoon een soort dunne gel in een plastic flacon.
Dat is heel handig want dan kun je het gewoon als een soort shampoo gebruiken, doe ik wel tenminste. En de 'ingredienten' zijn precies hetzelfde als van de poeder...

Misschien is dit voor sommigen oud nieuws maar ik dacht ik post um toch maar even Haha!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 00:07

ik heb het been met betadine shampoo gewassen,daarna doe droog gedept.en het behandeld met vetaderm.de mok was snel over.maar babyzalf schijnt ook goed te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:02

Das wel een goed idee; van de Biotex Ja !
Zat zelf namelijk altijd al aan te mutsen ermee.

Drainage kuurtje ga ik binnenkort ook maar eens beginnen. Katie heeft rap/rasp (iedereen schrijft het anders Verward ) , ook een vorm van mok.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:01

als je de korstjes eraf heb gewassen en de huid is erg rood zit er duidelijke en ontsteking in volgenss de DA ook! Je kan beter even langs een DA rijden en een antibiotica mokzalf erop doen. Gaat het zo weg! Is maar iets van 20 euro.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:50

Bij mij helpt het beste korstjes eraf halen, met betadineshampoo wassen en insmeren met mokzalf vd dierenarts. Dan is het vrijwel meteen weg.. Bij mijn vorige paard dan. Bij mijn nieuwe paard zitten er wat dikkere korsten (niet wegkrabbaar) en die heeft zichzelf nu opengehaald aan de springschoenen. Pfft wat een ellende ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:58

Korstjes moet je sowieso niet wegkrabben, of z'n minst laten 'weken' met een handdoek deppen (met warm water natmaken).
Bij een eigen wondje krab je toch ook niet steeds het korstje weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:58

Is een deel van het helingsproces.
Alleen een ander verhaal trouwens, als de korsten scherpe randen hebben zeg maar, die wondjes veroorzaken in de koot.

YDWINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:03

Ja, hoewel het bij het ene paard wel aanslaat, bij de andere niet.
Ligt ook eraan in welk stadium de mok is; Maar het valt zeker te proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:32

Keet heeft ondanks de modder nog steeds geen rare plekken. *Klop Klop
Binnenkort toch ter ondersteuning kuurtje Drainage + Echinacea proberen en vooral proberen het zo te houden *LOL* !

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:11

Ik heb idd ook altijd bij mij vroegere Tinker sudocrem gebruikt en dat was voor mij super spul....

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:16

@ Ydwine: ja, heb ervaring met zinkzalf, maar het is wat miirthe zegt: ligt eraan in welk stadium de mok zit. Bij Fanja heeft het alleen zin als er een heel klein plekje zit, daarna niet meer.

Nu een weekje aan de drainage en... Go jij! Go jij! we boeken vooruitgang!!!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:08

Nou, bij Perdy is de mok gelukkig zo goed als weg! Enkel aan de zijkant van beide beentjes zitten nog een paar korstjes, verder is alles weg. Als ze nu de bak ingaat doe ik aan de zijkant gewoon de mokzalf en in het midden een lik vaseline zodat er geen vocht bijkomt Lachen lijkt prima te helpen, zie ook geen tekenen dat het weer verergert!

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:49

mijne staat nu op een heel nat stuk en ik heb nog steeds geen mok Haha! nu ik het beter verzorg Haha!

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:47

Vorige winter had mijn ouder paard last van wat lichte mok. Ik heb er toen Calendula op gesmeerd. Het vettige zalfje zorgde ervoor dat het water afgestoten werd en het verzorgde tevens de korstjes. Na een tweetal dagen was alles verdwenen! Natuurlijk was het maar het beginstadium van mok, maar was toch heel tevreden met de werking van de zalf!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:15

Wat bij onze paarden altijd super goed geholpen heeft is zwavelbloem met zonnebloemolie.
Zwavelbloem is een geel poeder wat je bij de apotheek kan kopen. Dit wordt ook verwerkt in
zalfjes voor huidproblemen. Als iemand de latijnse naam wil weten, dan hoor ik het wel, want de pot
poeder staat bij me paard, dus dan moet ik het even nakijken.

Gewoon mengen totdat het goed smeerbaar is en dan lekker dik er op doen.
Bij ons hebben ze daarna ook nooit meer mok gehad!

Dit oude recept heb ik jaren terug van iemand gekregen die het op heeele dure paarden smeerde,
dus toen durfde ik dat ook wel bij mijn eigen pony te doen! Haha!

Let op: dit is (voor zover ik weet) alleen geschikt voor droge mok!

Ik betaalde toen (paar jaar terug) iets van € 30,- voor een kilo, dus laat je niet oplichten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:10

Hé Leedebee; Gewoon bij de plaatselijke drogist vandaan?
En is het alleen per kilo verkrijgbaar zeg maar?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:58

He Miirthe,

Ja ik haalde het bij apotheek de meerburg! Ik heb even op de pot gekeken, daar stond op:
Sulfur depuratum. Ik heb trouwens ook nog staan en onze paarden hebben al in geen eeuw meer mok gehad! dus je mag wel wat van mij hebben! Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:52

Nou, dan ben jij nog opgelicht hoor Leedebee Lachen Ik heb laatst een pot van 800 gram besteld voor nog geen 5 euro.. Het is van Tendo, een witte pot met een rode deksel met een wit-blauw etiket. Ik heb het hier gekocht: http://members.home.nl/buysen/