[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 10:54

Ik heb een paard met volkomen normale mest. Ik zie ook geen verschil. Vroeger had ze erg dunne poep. Nu al jaren niet meer.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:35

Anya schreef:
Ik heb een paard met volkomen normale mest. Ik zie ook geen verschil. Vroeger had ze erg dunne poep. Nu al jaren niet meer.

Hoi Anya,

Merkte jij verschil bij B'Lanna toen je haar maagcompositum ging voeren? En ging het al snel werken? Ik heb het idee dat Velaz juist veel meer gaat zuigen de laatste tijd (maar dat kan ook gewoon mijn frustratie zijn.... Bloos ).

Dat mestvocht is trouwens wel heel heftig hoor. Maar gisteravond leek het allemaal weer droog te zijn (toen hij begon te winden.... Tong uitsteken ). Dus misschien is het wel een heftige reactie op de lucerne....

Mensen die daar ervaring mee hebben???? Vork

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 16:47

Mestvocht kan ook gewoon van het rare weer komen. Mijn Wiz staat dag en nacht op de wei en die heeft op het moment ook dunne poep. Is niet raar. Dan weer warm, dan weer niet. Dan weer heel nat, dan weer niet.

Ik ben nog een van die oude groep die ooit is begonnen met rennies voeren in overleg en onder begeleiding van de DA. Toen merkte ik wel verschil na ongeveer 4 weken pas. Daarna heeft ze pronutrin gekregen. In de onderhoudsdosis. Dit leverde i.i.g. betere ontlasting en minder luchtzuigen op. Ze deed het toen alleen nog rond etenstijd. Ik heb een aantal weken luchtzuigjes zitten tellen ook.

Maagcompositum heb ik niet lang gegeven. Lan lust het niet.
Ik ben overgegaan naar Settelex (niet te koop in Nederland, maar speciale zuurremmer voor luchtzuigers). Daar deed ze het heel goed op. Maar nogmaals: helaas niet te koop.

Op dit moment krijgt ze geen supplement. Maar wel zoveel goed hooi als ze wil en relatief weinig brok. Wel muesli met zemelen. Het aantal luchtzuigjes blijft beperkt en alleen rond etenstijd. Dus ik ben eigenlijk wel tevreden zo. Ze glanst als een spiegel en zit duidelijk goed in haar vel verder.

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:29

Anya schreef:
Mestvocht kan ook gewoon van het rare weer komen. Mijn Wiz staat dag en nacht op de wei en die heeft op het moment ook dunne poep. Is niet raar. Dan weer warm, dan weer niet. Dan weer heel nat, dan weer niet.

.

Daar heb ik ook nog even aan gedacht..... Haha! . En zelfs nog de mogelijkheid overwogen dat het zou kunnen komen van zijn deken (dat hij zijn warmte niet kwijt zou kunnen......).
Nou ja, we wachten maar even af hoe hij reageert op het verdwijnen van de lucerne....
En dan heb ik hopelijk weer een "schoon" paard..... Rolleyes

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:41

Tieme schreef:
...de dierenarts heeft me toen uitgelegd dat dat mestvocht komt door een slechte maag/darm werking. bij paarden met maagproblemen is vaak de vertering en opname van voeding niet optimaal. dat is vaak een reden dat er bij sommige paarden veel mestvocht meekomt of ook dat ze bijv. sneller last hebben van (gas)koliek en zo. en dit komt dan niet OMDAT ze een luchtzuiger zijn maar door de onderliggende maagproblemen.

Ik bedoelde ook niet dat ze last heeft van mestvocht door het luchtzuigen op zich, maar dat het feit dat haar maag waarschijnlijk niet in optimale conditie verkeert (en ze daarom dus luchtzuigt) dus wel met het hebben van mestvocht te maken zou kunnen hebben. Het stond er alleen niet echt duidelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:01

lkaw schreef:
Ik heb het idee dat Velaz juist veel meer gaat zuigen de laatste tijd (maar dat kan ook gewoon mijn frustratie zijn.... ).
Men zegt dat bij hommeopathische middel vaak de kwaal eerst veregert voordat het verbetert dus dat zou ook nog kunnen misschien?

Mijn paardje had ook erg brijige mest die ook nog eens flink stonk Misselijk Met maagcompositum ging dit niet echt over (net als het zuigen Verdrietig ) maar wel met een probiotica. Dit is een natuurlijk darmbacterie, een soort van Yakult voor paarden dus Haha!
Ze zuigt nog steeds maar zit nu wel een stuk beter in haar paardenvelletje. Op het moment is haar mest wel weer wat brijig maar dat komt idd denk ik ook door het weer. De stonk is iig wel verdwenen.
Het enigste moment wanneer ze weinig zuigt is wanneer ze in een wei staan met gras tot ver boven haar kogels en ze zich dus de hele dag klem kan eten. Maar helaas zulke weilanden heb ik niet het hele jaar door.

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:56

Nou, ik ben gestopt met het voeren van lucerne en Velaz heeft geen last meer van overmatig mestvochtverlies (leuk woord voor galgje.... Haha! ).

Het lijkt erop dat hij toch wel erg gevoelig is op zijn maag. Ik ben gestopt met het bijvoeren van appels en brood (verwennerij....). Hij krijgt gewoon zijn maagcompositum en de laatste paar dagen zie ik hem minder luchtzuigen. Dus misschien toch maar heel schraal voeren (lees: alleen zijn brok en hooi).

In ieder geval nog bedankt voor jullie reacties. Doei!

twissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:49

Hey,
Ik heb een vraag.
Bij de boer waar ik nu paardrij heeft vorig jaar een Friese merrie gekocht. Het bleek al snel dat ze luchtzuigt. Dit doet ze alleen als ze eten heeft gehad het maakt niet uit wat het is, hooi of een appel.
Van t zomer toen ze dag en nacht op het land stond was er niets aan de hand. Ze pakte ook niet een paaltje of het hek vast. Sinds 2 weken staan alle paarden weer op stal. Nu zuigt ze weer erg veel lucht en het lijkt wel of het erger is dan vorig jaar. De vorige eigenaar is afgelopen week langs geweest en schrok er eigenlijk van want bij hun op stal heeft ze dit nog nooit gedaan. We weten eigenlijk niet wat we er mee aan moeten.. Ze word niet gereden, ze is niet beleerd, ze werd altijd gebruikt voor de fokkerij..

Sarahmeave

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:48

Twissy, ik denk dat je het beste kan zorgen dat zij veel buiten loopt en veel kuilgras krijgt.
Ik heb zelf ook een luchtzuiger.
Ze stond eerst jarenlang met een band om, maar ik heb hem nu al bijna 2 jaar af en het gaat veel beter.
De box waarin ze staat geeft goed overzicht over de hele stal, dus genoeg voor haar om te zien.
Overdag gaat ze meestal een paar uur met de andere paarden naar buiten.
En er wordt meerdere malen per dag kuilgras gevoerd, dus heeft ze minder tijd om te luchtzuigen, want ze is lekker aan het knabbelen.

Van een band worden ze alleen maar chagerijniger en dat spul om op de box te smeren werkt ook niet altijd, mijn paard vind dat spul heerlijk.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:22

Mijn paard deed het ook een gedeelte uit aandachttrekkerij, heb ik gemerkt. Bloos
Sinds ik die tip van iemand gekregen heb (harry hoevers), ben ik het gaan negeren. Het luchtzuigen werd hierdoor wel een stukje minder!
Maar na het vinden en lezen van dit topic ben ik toch ook begonnen met maagcomposium.
ik ben nu ongeveer een maand bezig.
Voorheen was mijn paard soms wat dik in de buikstreek (gasvorming) maar nu nog niet weer gezien. Haha!
Hij staat hele dagen en nachten buiten en krijgt qua voeding een mengstel van muesli, gerst, vitaminen en maagcomposium en daarbij veel hooi.
Wel zie ik `m na het eten nog steeds luchtzuigen.
Vanaf 1 januari heb ik de paarden aan huis staan en dan kan ik `m beter in de gaten houden. Ook kan ik het maagcomposium dan 2 maal daags geven, buiten de voeding om.
Ik ben erg benieuwd of ik hiermee verschil merk.
Hou jullie op de hoogte.......

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:00

Cano, hoe geef je dat maagcompositium buiten de voeding om ? Het lukt mij niet eens BIJ de voeding !!! Clown Boos! Bloos . Heb al geprobeerd het in appelmoes te mengen, maar zelfs dat laat ze glashard staan ... ja ja, ik heb een dame van stand, die eet niet zomaar alles ... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:25

Al eens geprobeerd om het met een grote spuit net als een wormkuur in haar mond te spuiten? En niet te veel maken dan hoeft ze ook niet zoveel op te eten Knipoog
Ik maakte ong 50ml precies genoeg om in een 60ml spuit te stoppen en gaf het zo aan m'n paardje. Ze stond op laatst al bijna met haar mond open te wachten Haha!

Succes!

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:29

Zo te horen is dat maagcompositum geen smakelijk goedje.. Mijn paard is een beetje een vreetzak en eet normaal gesproken bijna alles maar ben toch wel benieuwd wat ze hier van vindt. Vingers aflikken

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:42

Sarahmeave schreef:
Twissy, ik denk dat je het beste kan zorgen dat zij veel buiten loopt en veel kuilgras krijgt.

Juist GEEN kuilgras geven maar gewoon hooi. kuilgras is niet voor paarden maar voor koeien en is veel te zuur voor een paard. vooral voor luchtzuigers is het niet goed.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:58

Keeva: heb ik eerlijk gezegd nog niet echt over nagedacht hihi. Maar denk gewoon met een klein handje muesli en water zodat het eraan vast plakt?!? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Tieme: wat vindt jij van dat kuil wat bijna zo droog is als hooi. Dat wordt ook veel gevoerd. Maar zou dat ook te zuur zijn voor luchtzuigers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:07

Cano, voor mijn luchtzuiger is ook voordroogkuil te zuur zoals voor de meeste luchtzuigers. Ik heet wel geen Tieme maar antwoord toch Clown

Als tip om het maagcompositum te geven wordt hier door mensen appelmoes genoemd eventueel met of zonder spuit gegeven.
Misschien eerst even terug lezen? Knipoog

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:08

Ik geef de maagcompositum samen met de slobber en de muesli. Hij krijgt maar een heel klein beetje muesli/slobber (2 of 3 handjes) en daar doe ik dan 3 schepjes doorheen (omdat ik ook maar 1x per dag kan komen).
Hij vindt het heerlijk. Lekker nattig en hij slobbert het met plezier weg (de muesli maak ik ook goed nat, zodat de maagcompositum echt wel mee naar binnen gaat).
Haha!
Succes.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:23

Ik heb het vanmiddag binnengekregen en heb het net voor het eerst gegeven, maar Utopia eet het lekker op in combinatie met wat brok, muesli en lijnzaadolie! Pling

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:23

Gast8253: Ik lees dit topic al een tijd mee dus had de apelmoes wel gelezen. Vork Maar vraag me af of dat ook niet te zuur is. Ik ben nl zelf ook maagpatient (zo baas zo beest Nagelbijten / Gniffelen ) en kan dus niet tegen appelmoes!! Misselijk
Maar bedankt voor het antwoord over het voordroogkuil want ik heb daar zelf geen ervaring mee. Voer zelf gewoon hooi.
PS: Off-topic: leuke hond in jouw profiel. Heb zelf een kruising nizinny lopen tussen de newf`s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:44

Ik gaf maar 2 eetlepels appelmoes dus niet echt veel. Is denk net zo goed/slecht als een handje muesli zolang je niet echt weet waardoor je paard zuurbranden krijgt.
Ook hier is het ook "Zo paard zo baas" Boos! Ik verga ook bij tijd en wijlen van het maagzuur maar met een flesje Yakult (probiotica) is het behoorlijk onder controle Haha! En als de nood heel hoog is er altijd nog dat pilletje dat prima helpt: Ranitidine of wel Zantac Haha! Misschien moet ik m'n meissie ook maar eens zo'n pilletje geven Clown

Nog een tip (van de site van Eric Laarakkers) voor het geven van maagcompositum:
Homeopatische medicijnen minstens 15 minuten voor of na het eten (paard: krachtvoer) geven.

http://www.holistischdierenarts.nl/html/frameset.htm

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:31

ach, zou voor ieder mens/dier wel weer anders zijn natuurlijk. Want zo krijg ik zelf juist na gebruik van die tabletjes weer meer last.. Verward Boos!
Maar daarom is dit topic ook zo fijn, zo kom je weer eens op andere ideeen toch?!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:43

Zeker en wie komt er ooit iemand met dé oplossing. Ik blijf dan ook trouw meelezen en af en toe meng ik me weer eens in het luchtzuiggewoel Haha! En ondertussen wordt ik steeds blijer met m'n meissie Knipoog

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:24

Nou, ik ook hoor haha! Haha!
Vroeger schaamde ik me stiekem wel eens voor het feit dat mijn paard een luchtzuiger is. Bloos Je krijgt ook zoveel vervelende reactie`s van zgn paardenmensen en je moet je vaak verdedigen, heel vervelend! Boos! Daarom is dit topic ook zo leuk! Iedereen is blij met zijn/haar paard ondanks het luchtzuigen. En ik ook!! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:39

Heb het voordeel dat ze thuis gestald staat maar ik heb de gezichten en de blikken wel gezien als ik vertelde tegen mede hippovirus besmette medemensen. Laat ze maar lekker kijken zal wel eens zien wie er nog gezichten trekt en blikken werpt als het dametje eenmaal onder het zadel is over 2jr. Zullen dan blikken van vebazing zijn Tong uitsteken

En schamen?!?!? Ben je gek joh nergens voor nodig. Dat jou paard een luchtzuiger is en bij jou terecht gekomen is zal met reden zijn. Welke zul je ws nooit weten maar noem het maar "Het Lot".
Mijn laatste 3 paarden zijn allemaal van die " Lootjes" Tong uitsteken Heb een neurotische wever gehad, m'n huidige paard had een giga beenwond toen ik haar kocht en daarnaast een 1001-delige gebruiksaanwijzing en de laatste aanwinst is een zuigertje. En het zijn stuk voor stuk super paarden (geweest) waar ik nooit geen moment spijt van gehad heb dat ze op mijn pad kwamen.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:41

Anoniem schreef:
En schamen?!?!? Ben je gek joh nergens voor nodig. Dat jou paard een luchtzuiger is en bij jou terecht gekomen is zal met reden zijn. Welke zul je ws nooit weten maar noem het maar "Het Lot".

Fijn te lezen! Heb er ook nooit spijt van gehad dat ik `m niet verkocht heb toen hij eenmaal begon te luchtzuigen. Wil `m nooit meer kwijt hoor! Lovers En idd, ik heb een hoop van dit paard geleerd en nu heb ik een fijn/goed sportpaardje die ik altijd wou hebben!

Grappig dat jij meerdere unieke/aparte paarden onder je hoede hebt (gehad)! En als je eenmaal verliefd bent op het paard, vind je voor de rest van de probleempjes wel een oplossing toch?!? Haha!