Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:28

Whiffet schreef:
Quartertje schreef:
Wi kan mij vertellen of dit ook JKK is (sorry voor de slechte foto). Ik heb het aan de beheerder van de manege laten zien en hij zegt dat dit geen JKK is en ik heb zo mijn twijfels. Deze plantjes staan in de weide.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=IU4GN4UM

Lijkt er wel verdacht veel op, maar de foto is idd slecht

Bedankt voor je reactie, ik ga vanavond even een betere foto maken.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:29

Ondanks de slechte foto durf ik voor 99,9% te zeggen dat dit JKK is...

Whiffet

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:30

deedee19 schreef:
Whiffet schreef:
Even een tip voor de mensen die van plan zijn om het JKK uit de grond te steken: dit heeft alleen zin als er absoluut niks van de wortel achterblijft. Dat valt niet mee.... om er zeker van te zijn dat het weg is kun je de planten beter sproeien of als de nood aan de man is een lekkere verse paardendrol erop (JKK kan absoluut niet tegen stikstof) of kunstmest. Zelf ben ik een voorstander van spuiten..... dan weet je 100% zeker dat het JKK weg is en blijft en de plant verdwijnt ook helemaal, het JKK verschrompelt...er blijven dus geen blaadjes achter. Als het JKK al bloeit, haal dan de bloem eraf (met handschoenen) en sproei de rest van de plant...

Is het dus niet zo dat het gespoten spul verdroogd en dan dezelfde werking als hooi heeft? Dus dat het dan alsnog slecht is? Dat is een vraag waar ik momenteel mee zit nl.

Zoals ik al zei spuiten is wat mij betreft het beste want dan weet je zeker dat de plant droog is. Als je sproeit blijft er absoluut niets van de plant achter, de plant verdroogt door het gif helemaal en teert weg. Dit 'wegteren' duurt ongeveer 2 weken.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:07

Zorg dat de paarden ondertussen de plant niet kunnen eten. Als de plant indroogt of wegrot dan verliest hij zijn vieze smaak en zal hij toch door de dieren gegeten worden.
@ Quatertje; ondanks de onduidelijke foto kan ik wel zeggen dat het JKK is. Voor duidelijke foto's kun je kijken op www.kruiskruidinfo.nl of het fototopic van www.kruiskruidforum.nl

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:26

Whiffet schreef:

Zoals ik al zei spuiten is wat mij betreft het beste want dan weet je zeker dat de plant droog is. Als je sproeit blijft er absoluut niets van de plant achter, de plant verdroogt door het gif helemaal en teert weg. Dit 'wegteren' duurt ongeveer 2 weken.

Het kan best veel langer duren tot de plant is weggeteerd, dus beter voorzichtig zijn en heel goed kijken. Zoals Hann ook al zei, de gedroogde plant verliest zijn smaak.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:21

Weet iemand wat dit is? Hier staat mijn wei helemaal vol mee sinds dit jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:42

de onderste is zuring, de bovenste 2 vind ik moeilijk om te zien.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:57

moet dat er ook uit?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:05

Of zal ik voor de zekerheid alles er maar uithalen? Het staat wel allemaal op 1 stukje dus hoeft niet de hele wei door

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:18

Zuring is niet giftig maar ze eten het niet en de plant kan behoorlijk groot worden. Wij halen het er dus wel altijd uit.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:12

Kan 1 van jullie vertellen of dit kruiskruid is?
Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:03

@CKdamour
1 weet ik niet
2 is waarschijnlijk veldzuring (is momenteel in bloei) onschuldig.
3 is ridderzuring. Ze kunnen geen kwaad maar voor je het weet, staat je hele wei vol. Je kunt ze heel goed bestrijden met een speciaal middel.

@Marina volgens mij is het 99% zeker een JKK.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 21-05-06 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:06

oliebol, ik was er al bang voor...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:08

marina schreef:

Ik denk het niet!

JKK heeft meer gebolde randjes en dit zijn heel scherpe randjes..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:15

Sorry, ik denk dat Antheman gelijk heeft. Ik heb het boek er nogeens bijgepakt. Inderdaad heeft JKK geen scherpe maar afgeronde punten aan de bladeren.
Misschien is het klein kruiskruid, dat heeft wel scherp getande bladeren. Bij mijn weten is die wel onschuldig (volgens mijn Elsevier gids een "plaag voor de boeren maar geliefd door konijnen" terwijl de konijnen JKK mijden.

jacqp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:08

als er niets in het bloed is gevonden kan er dan toch dood door vergiftiging van jkk zijn geweest?

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:52

Als het JKK is dan staat onze geiten wei er vol mee.. Bij de paarden valt het dan nog mee. Ik ga zometeen nog even een foto maken van een nog niet uitgetrokken plantje.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:54

beantsje schreef:
Sorry, ik denk dat Antheman gelijk heeft. Ik heb het boek er nogeens bijgepakt. Inderdaad heeft JKK geen scherpe maar afgeronde punten aan de bladeren.
Misschien is het klein kruiskruid, dat heeft wel scherp getande bladeren. Bij mijn weten is die wel onschuldig (volgens mijn Elsevier gids een "plaag voor de boeren maar geliefd door konijnen" terwijl de konijnen JKK mijden.

Een misvatting dat Klein kruiskruid onschuldig is. Alle in Nederland voorkomende kruiskruiden bevatten PA s.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:56

jacqp schreef:
als er niets in het bloed is gevonden kan er dan toch dood door vergiftiging van jkk zijn geweest?

Alleen door sectie in combinatie met voermonsters is een JKK vergiftiging aan te tonen. In het bloed kan het soms getraceerd worden, maar dan moet het net opgegeten zijn. De gifstoffen verlaten binnen 24 tot 48 uur het lichaam, de schade in de lever is dan wel al aangericht.

jacqp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:49

kan het binnen 24 uur afgelopen zijn, zonder voortekenen voor die 24 uur?

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:08

jacqp schreef:
kan het binnen 24 uur afgelopen zijn, zonder voortekenen voor die 24 uur?

Nee, bedoel je dat met dat de PA s uit het bloed verdwenen zijn?
Wel is het zo dat als een paard eenmaal ziek is, er al 50 tot 70% van de lever is aangedaan. Dan pas krijgen ze ziekteverschijnselen.
Het is dus niet zo dat ze na een hapje al dood gaan hoor. Ze moeten 3 tot 7 % aan hun lichaamsgewicht aan kruiskruid gegeten hebben. Dat kan per individu verschillen.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:12

Nieuwe foto's:
Afbeelding

Afbeelding

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:21

CKdamour: De eerste lijkt wel weegbree. Iig geen JKK

@ Marina: Het lijkt er wel heel erg op!

Ik ga vanmiddag ook maar weer plantjes vernietigen
Gisteren even gekeken en er stonden alweer heel veel rozetten. Hopen dat het doordat de wei nu zo nat is een stukje makkelijker gaat!
Zal m'n fototoestel ook even meenemen

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:35

Antheman schreef:
marina schreef:

Ik denk het niet!

JKK heeft meer gebolde randjes en dit zijn heel scherpe randjes..

Een rozet van JKK kan erg veel verschillen van vorm, zelfs bij 1 plant. Ik heb hiervoor foto's geplaatst op het JKK forum om dit te verduidelijken;
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=589
Als je hier goed kijkt, dan zal herkenning wel makkelijker zijn.

@ Marina; ik kan eigenlijk wel met zekerheid zeggen dat het JKK is op de foto's.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:00

Ik heb ook een boel geplukt. Schrik er elk jaar weer van hoeveel er weer staat! Vorig jaar heeft een stuk van het aangrenzende weiland gediend als opslagplaatst voor spullen van de gemeente. Daardoor zijn er denk ik veel nieuwe plantjes bij gekomen. Want op het stuk stonden eerst koeien en toen waren er maar weinig plantjes! Gelukkig is het nu weer koeienland!
We hebben drie weilanden en vandaag begonnen met de kleinste. Nog niet helemaal klaar maar wel een groot gedeelte gedaan

Hier nog wat foto's:
Afbeelding
Zoek het JKK

Ik wipte eerst met de riek het stuk aarde waar de plant instond omhoog. Hierdoor werd de grond een stuk losser en kon je ze er echt super makkelijk (met wortel en al!!) uithalen!

Afbeelding

Afbeelding