[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:32

ik moet even tegen je zeuren hoor:

niet met babyolie in die oren, tenminste, het is mij zo verteld dat als je dat doet er dus olie achterblijft en daar weel allemaal rommel aan gat kleven waardoor je paard dus weer ontstekingen kan gaan krijgen.

gewoon schoon doekje onder de kraan houden en daarmee kan ook.

en klopt op t filmpje maakt ap een beweging omhoog, maar tijdens t rijden doet hij het ook wel es omlaag.

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 10:47

Tot mijn grote spijt is Ushi vorige week maandag ineens ook weer beginnen schudden. En het wordt elke dag weer erger, woensdag was laatste keer dat ik gereden heb en toen was het onmogelijk om nog te draven, ze is gewoon gevaarlijk en gestoord bezig met hoofdschudden en borsthappen, en aangezien we zo al een keer overkop zijn gegaan...
Na een winter waarin ik een geweldige nieuwe lesgever had gevonden en waardoor het rijden echt geweldig goed ging, dacht ik dat het hoofdschudden toch echt een rijtechnisch probleem was en nu dus voorgoed opgelost was. De teleurstelling is dus ook ontzettend groot en ik weet niet goed meer wat ik nu wil doen.
Vorige zomer heb ik al zoveel dingen geprobeerd, en dat eindigde ook elke keer weer in teleurstelling, ik weet niet of ik het nog aankan om nog meer dingen te testen en dan toch elke keer weer (want die kans is gewoon heel groot) kapot zijn wanneer ze toch nog schud.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:55

Balen Anja zeker als je dan denkt dat het over is, maar het tóch weer opnieuw begint (ken dat wel met die netjes ed, hielpen een paar weken, dan denk ik jee het werkt en dan begint ze weer, heel frustrerend)..
Sterkte ermee!

Merel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:24

omdat ik wat problemen heb met concentratie (en dus lezen) op het moment, heb ik het topic niet helemaal doorgelezen..

Maar meestal kom ik alleen informatie tegen waarbij gesproken wordt over het schudden in de zin van: kin op de borst en dan hoofd omhoog gooien, of: alsof er een insect het neusgat is ingevlogen/ neus overal aan willen wrijven.

Mijn pony schud nu gelukkig al even niet meer! Maar heeft hele periodes dat wel gedaan. Een echte verklaring heb ik er niet voor, maar het schudden week wel af van de symptomen van het headsheaking sydrom. Hij schudde vooral met z'n hoofd van links naar rechts, alsof er wat in z'n oor zat. (zoals honden schudden als je hen oren hebt schoongemaakt).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:16

ellepel schreef:
ik moet even tegen je zeuren hoor:

niet met babyolie in die oren, tenminste, het is mij zo verteld dat als je dat doet er dus olie achterblijft en daar weel allemaal rommel aan gat kleven waardoor je paard dus weer ontstekingen kan gaan krijgen.

gewoon schoon doekje onder de kraan houden en daarmee kan ook.

en klopt op t filmpje maakt ap een beweging omhoog, maar tijdens t rijden doet hij het ook wel es omlaag.

't zijn van die geimpregneerde babydoekjes, die voelen bijna droog aan. Er druppelt zeker geen olie in de oren. Omdat het iets vettig is, neem je de oorsmeer gemakkelijker mee. Volgens de DA was dat goed om te doen.

Nog een vraagje;
in Utrecht zeiden ze dat ik vooral moest experimenteren; oogkleppen/ in donker rijden enz.
Nu heb ik besloten een poosje een 'shake-dagboek' bij te houden, zodat we evt met een goed verhaal weer in utrecht komen.
Maar welke omstandigheden moet ik erin zetten, behalve wat we doen, optoming en weersomstandigheden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:22

ohw.. okee, ik dacht even dat je doekjes bedoelde die dus echt heel nat aanvoelen..

enne wat betreft je dagboek, let vooral op de stand van de zon, of t bewolkt is ja of nee( dan kun je namelijk zonlicht overgevoeligheid uitlsuiten als het bewolkt is) wind misschien ook, of t hard waait of niet.

maar verder zou ik t niet weten wat je erin zou moeten zetten.

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:34

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:52

Anjatjeuh schreef:
Ik ben nu ook een schuddagboek aan het bijhouden voor Ushi, en zet daarin ook de pollentelling van die dag... Die kan je hier vinden voor elke dag: Staat er wel niet op de dag zelf al, maar pas week later ofzo.

Waar tellen ze deze pollen? Geldt die pollentelling voor heel het land? Voor alleen een bepaald gebied? Kan het met gebieden onderling wisselen?

Vandaag haar weer even goed laten werken met longeren, ook daar had Olivia nauwelijks last met schudden. Heb het idee dat de medicijnen helpen, maar echt hardop durf ik het nog niet te zeggen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:12

menollyke schreef:
Anjatjeuh schreef:
Ik ben nu ook een schuddagboek aan het bijhouden voor Ushi, en zet daarin ook de pollentelling van die dag... Die kan je hier vinden voor elke dag: Staat er wel niet op de dag zelf al, maar pas week later ofzo.

Waar tellen ze deze pollen? Geldt die pollentelling voor heel het land? Voor alleen een bepaald gebied? Kan het met gebieden onderling wisselen?

Vandaag haar weer even goed laten werken met longeren, ook daar had Olivia nauwelijks last met schudden. Heb het idee dat de medicijnen helpen, maar echt hardop durf ik het nog niet te zeggen.

Pollen verschillen uiteraard sterk van plek. Maar ze geven aan WELKE plant pollen geeft die allergeen zijn.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:00

menollyke schreef:
Anjatjeuh schreef:

Niek heeft geen 'medicijnen'en bij hem is het beduidend minder, soms ook helemaal weg, vergeleken met ruim een week geleden!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:32

Nou, ik heb vandaag voor het eerst weer eens gereden.
De eerste 10 minuten ging het heel slecht, daarna best acceptabel, goed genoeg voor een veilig buitenritje maar te slecht voor een proefje, zeg maar. zou het toch opknappen?
Dinsdag ga ik weer naar les. Omdat dat van 9 tot 10 's avonds is, kunnen we het ook eens in het donker bekijken.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:20

[quote="beantsje"]Ik heb het filmpje bekeken maar het is toch anders dan bij Aileen.
Die van ellepel maakt meer een beweging omhoog. Aileen maakt een korte, kleine maar heftige knik naar beneden.
(eerlijk gezegd stemt het me toch hoopvol dat het anders is).

Ik wil je niet "bang" maken, maar mijn paard deed dus ook hetzelfde wat die van jou doet, en dit deed hij omdat hij wat later dus bleek, een pollen/stofallergie heeft. En daarbij ook nog zomerexceem.

Voor de pollerallergie heb ik nu wel druppels die normaal goed helpen, maar sinds vandaag, doet hij dus hetzelfde als op het filmpje , en daar ben ik niet blij mee.
Moet wel zeggen dat het vanmiddag erg warm, zonnig en ook bewolkt was, en daar houden al die vervelende vliegjes erg van.
En hij staat nu werder de hele dag met een exceemdeken op waardoor hij geen last heeft van lastige vliegjes, en die kan je helaas niet tijdens het rijden aan laten.
Ga nu proberen of het beter gaat met een vliegenmasker, en ik ga het ook maar eens bijhouden met welke (weers)omstandigheden, hij het doet.

Voor mijn paard is de zomer geen pretje met al die pollen en vliegenbeesten.

Succes verder.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:42

Tja, ik heb nog steeds de hoop dat ik niet een headshaker heb...
Het is iig wel afwijkend toch? dat ze eind oktober is begonnen met deze ellende. En ik vind het hoopvol dat ze steeds goed reageerde op de oordruppels. Ik heb zelfs nog een wedstrijd met haar gereden!

Het kan natuurlijk heel goed zijn, dat het oorspronkelijk wel door de oren kwam maar dat het nu een gewoonte geworden is.

Ze wrijft trouwens wel veel met haar voorhoofd (niet haar neus). Vooral als ik aan haar oren zit.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 06:48

Dat is wel anders dan, want die van mij heeft het alleen als het pollenseisoen begint, logisch natuurlijk omdat hij allergies is. Maar dat schudden dat heeft hij nooit zo erg gedaan als gisteren, ga vandaag maar eens kijken of ze ergens een vliegenmasker hebben.

Lastig hoor!? de zomermaanden, ik voel me dan veel beter en mijn paardje in de winter. Al moet ik zeggen dat hij wel altijd heel vrolijk is, omdat hij dan lekker grassies kan eten, wat toch het lekkerste is voor een paard.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:22

Zit er aan te denkenom dit aan te schaffen:

Afbeelding

Maar ja, welke maat moet ik nemen: S/M, M/L, XL

Heb een merrie van 1.68 mtr.

Afbeelding

Dit is speciaal voor het rijden. Ben bang dat dit niet heel blijft op stal of in het land....

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:03

Ik denk M/L, de grootste lijkt mij voor bijv. grote koudbloeden en de kleinste voor pony's. Je kunt ook de paardendrogist bellen voor de maat!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:10

Denk dat ik inderdaad voor M/L ga....
En dan maar hopen dat t werkt.

Gisteren was het rijden echt een drama. Zelfs op stal ging ze constant met dr neus over de grond. Ben benieuwd hoe het vanavond gaat.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:37

Zo,n net relief heb ik ook toen gekocht.
Paard werd er alleen maar benauwder van.
Bij mij blijft het enige wat een beetje helpt, het kralen kettinkje aan de neusriem.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:49

Heb je je net relief nog liggen en wil je hem toevallig verkopen?

Wat bedoel je met kralen kettinkje???

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:22

Als het goed is heb ik de net relief nog wel liggen ja ,zal even op stal moeten zoeken.
Als ik hem vind, mag je hem wel van em over nemen.
Kralen kettinkje was een tip van een DA in kootwijk, die ervaringen had met headshakers waarbij dit goed hielp.
Je kunt bijvoorbeeld een veter nemen ,maak dat vast aan de neusriem en leg er een knoopje in.
Dat knoopje moet dan zo ongeveer tussen de neusgaten van je paard hangen.
Als je gaat rijden, beweegt dat heen en weer en dat leidt het paard af.
Bij mijn merrie werkt het best goed, want als ik het eraf haal ,gewoon om eens te kijken hoe ze dan reageerd, gaat ze aanzienlijk meer schudden.
Maar, Onassa heeft naar mijn idee hoofdzakelijk een zonlicht allergie.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:23

Ga ik ook eens proberen, je moet dan gewoon een veter met een paar kralen eraan hangen, of alleen aan veter met een knoop erin. Weet alleen niet of mijn paard het voelt aangezien hij ook met een netrelief oploopt tijdens het rijden.
Deze draagt hij vanwege zijn pollenallergie en werkt goed, maar nu heeft hij volgens mij erg veel last van de vliegen (hoop ik) en ga daarom snel een masker aanschaffen. Ik vind het ook vrij logies dat hij er last van heeft, aangezien hij de rest van de dag een exceemmasker draagt, en dan de vliegen niet voelt. Waarom bestaan er eigenlijk van die vieze rotvliegen, je heb er alleen maar last van.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:31

Irma, als je met een netje rijd, kan je het daar beter bij laten.
Jou pard zal dan het kraaltje/knoopje denk ik niet voelen.
Dit is meer een hulpmiddeltje die voor shakers is waar verder niets bij helpt.
Puur proberen, het kost nagenoeg niets en werkt vaak beter dan allerlei dure hulp middelen .

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:36

ok dank je wel, het netje werk nu alleen net voldoende, dus ga vandaag een vliegenmasker halen, waaraan ook nog een neusflapje zit en dat zijn oren ook verpakt zitten. Ik hoop dat het helpt, en anders kan ik nog altijd een kettinkje proberen, met misschien een wat grotere kralen ???
Wat hebben een hoop paarden er last van he, niet normaal, je hoort het steeds vaker, komt denk ik allemaal door de vervuiling.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:49

In de tijd dat Onassa het erg doet, rijd ik haar ook met masker ,oren en neus zijn daar mee gepakt en dat werkt wel goed.
Je hoeft er niet echt een grote kraal aan te doen hoor, het gaat eigenlijk meer om het idee bij het paard (dus eigenlijk dat wat tussen de oren zit), een dubbele knoop in een veter kan ook al voldoende zijn, als het met het rijden maar heen en weer slingert tussen de neus gaten.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:42

Onassa schreef:
Als het goed is heb ik de net relief nog wel liggen ja ,zal even op stal moeten zoeken.
Als ik hem vind, mag je hem wel van em over nemen.

Dat zou fijn zijn. Ik weet natuurlijk niet zeker of het helpt. Maar goed, het is het proberen waard. Welke maat had jij daarvan?