promptertje schreef:Oh ja, vergat ik ook nog te vragen: wat bedoel je met "het hoefbeen moet parallel met de grond staan"? Want op alle foto's die ik van hoefbeenderen heb gezien, staat er nooit eentje parallel met de grond, maar dat bot rust altijd schuin op het kussen boven de straal.
Misschien dat bij die paarden de inwendige voetas gebroken is?

Als het hoefbeen niet parallel met de grond staat komt er teveel druk op de toon van de hoef, dit kan tot gevolg hebben: slechte witte lijn, toonlanden met als gevolg een slechte schokdemping en een hoge belasting hoefkatrolgewricht, toon slijt sneller dan de versenen wat op den duur bokhoeven geeft, hoedenrandje.
De hoefwand zit dmv de witte lijn aan het hoefbeen geplakt. Als de witte lijn verzwakt (verbreed, gaatjes e.d.) dan zit het hoefbeen niet meer goed vast/laat los en gaat kantelen/zakken, hierdoor komt er meer druk op de zool. Zool wordt plat of zelfs bol en de hoefwand laat los .
In de minder erge gevallen zie je aan de verzwakte en/of verbrede lijn witte lijn dat het hoefbeen niet meer op de juiste plek zit ---> inwendige voetas gebroken. In erge gevallen (hoefbevangen e.d.) onstaat er een misvormde hoef: platte/bolle zolen, hoge hielen met eendensnavel, verbrede witte lijn evt. met gaten en bloed.
Hier een foto van mijn paardje met een gekanteld hoefbeen, te zien aan de extreem verbrede witte lijn (hier zwart=is nl vies) en de platte zolen.
Dit in vergelijking met een gezonde hoef: