'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:35

promptertje schreef:
Oh ja, vergat ik ook nog te vragen: wat bedoel je met "het hoefbeen moet parallel met de grond staan"? Want op alle foto's die ik van hoefbeenderen heb gezien, staat er nooit eentje parallel met de grond, maar dat bot rust altijd schuin op het kussen boven de straal.

Misschien dat bij die paarden de inwendige voetas gebroken is? Haha!
Als het hoefbeen niet parallel met de grond staat komt er teveel druk op de toon van de hoef, dit kan tot gevolg hebben: slechte witte lijn, toonlanden met als gevolg een slechte schokdemping en een hoge belasting hoefkatrolgewricht, toon slijt sneller dan de versenen wat op den duur bokhoeven geeft, hoedenrandje.

De hoefwand zit dmv de witte lijn aan het hoefbeen geplakt. Als de witte lijn verzwakt (verbreed, gaatjes e.d.) dan zit het hoefbeen niet meer goed vast/laat los en gaat kantelen/zakken, hierdoor komt er meer druk op de zool. Zool wordt plat of zelfs bol en de hoefwand laat los .
In de minder erge gevallen zie je aan de verzwakte en/of verbrede lijn witte lijn dat het hoefbeen niet meer op de juiste plek zit ---> inwendige voetas gebroken. In erge gevallen (hoefbevangen e.d.) onstaat er een misvormde hoef: platte/bolle zolen, hoge hielen met eendensnavel, verbrede witte lijn evt. met gaten en bloed.

Afbeelding
Hier een foto van mijn paardje met een gekanteld hoefbeen, te zien aan de extreem verbrede witte lijn (hier zwart=is nl vies) en de platte zolen.
Dit in vergelijking met een gezonde hoef:
Afbeelding

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:51

schaapjuh schreef:
Ik zal een poging doen om uit te leggen wat er met een inwendige voetas bedoeld wordt,

Stel je heb een paard die hoefbevangen geweest is: erg slechte witte lijn, erg schuine hoefstand met lange ondergeschoven versenen waardoor de uitwendige voetas naar achteren gebroken is. Doordat de hoefwand los zit líjkt (uitwendig) het alsof dit paard enorme platvoeten heeft en een naar achter gebroken voetas maar dit is dus niet het geval. De losse hoefwand bepaald niet de juiste voetas maar het hoefbeen (inwendig). Als het hoefbeen parallel staat met de grond is de inwendige voetas recht.

Als je de uitwendige voetas weer recht wil hebben wordt er doorgaans meer van de toon afgehaald zodat ie steiler wordt en dus de uitwendige voetas recht. Maar daarmee komt het hoefbeen niet parallel aan de grond maar kanteld juist iets naar voren en is de inwendige voetas naar voren gebroken. En dan staan de botten niet meer goed op mekaar.

NB- ers kijken en handelen naar de inwendige voetas.

Hoi Schaapjuh,

Jij benoemt als voorbeeld een uitgerekte witte lijn na een hoefbevangenheid.
Dan klopt inderdaad meestal de voetas niet meer.
Door die uitgerekte witte lijn begint het hoefbeen binnenin 'meestal' te kantelen. Het hoefbeen is dan nl. zijn houvast kwijt.
Maar hoever het hoefbeen kantelt is per paard wel heel erg verschillend.
Alleen rontgenfoto's kunnen dan duidelijkheid verschaffen.
Knap dat NB'ers dan zomaar van buiten af kunnen zien hoever het hoefbeen gekanteld is.
Een vriendin van mij heeft anderhalf jaar terug foto's van haar paard laten maken vanwege gevoelig lopen.
Het paard liep met een enorm uitgerekte witte lijn. Op sommige stukken wel bijna een centimeter.!!! Hij had aan het toongedeelte helemaal een snavel erbij aan zitten.
Op de foto's kwam er uit dat het paard een erg dunne zool had maar het hoefbeen zat nog keurig op de plaats. Niks geen kantelling.

Ik ben een natuurlijk bekapper maar ik kijk toch echt naar de buitenkant. Wat ik inwendig niet zien kan, daar kan ik ook geen rekening mee houden toch???
Ik werk naar een optimale hoefvorm toe en zorg dat de witte lijn goed blijft of herstelt kan worden indien die te ver uitgerekt is.
Daarnaast vind ik de voetas bepalend of een paard laag op de hielen staat of een ietsjes hoger.

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:01

Hoi Schaapjuh,

Ik vergat nog wat bij mijn vorige berichtje.
Dat paard had dus een hele dunne zool en een beginnende hoefkatrol.
Maar hij heeft ook jaren met een gebroken voetas gelopen. Idem zoals jij van jouw paard beschrijft.
Dus de problemen waren niet zo verwonderlijk.
Nu anderhalf jaar later en uitsluitend natuurlijk bekapt, is de witte lijn volledig herstelt en ook de voetas is keurig recht geworden.
Als het paard heel laag op de hielen gezet wordt, gelijk met de zool loopt hij gevoelig.
Als we een centimeter meer hielen laten staan loopt ie probleemloos over elke bodem. Ook grind e.d.

Groetjes, Henny

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:45

Schaapjuh, van de vele plaatjes van paardevoeten die je op internet kunt vinden heb ik er zomaar eentje uitgekozen:

Afbeelding

Het hoefbeen ligt hier IMO niet evenwijdig met de bodem, maar misschien bedoelen we allebei iets anders Lachen ? Ik heb thuis nog een anatomieboek vol met doorsnedes van paardenbenen, en die laten eigenlijk allemaal dit beeld zien, dit is echt de normale ligging volgens mij?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:00

Heb je wel eens een hoefbeentje in het echt gezien, zonder hoef eromheen?

Dan zie je pas de echte vorm namelijk.

En de onderrand van het hoefbeentje hoort parallel te lopen met de grond.

Dat is wanneer de hoek aan de voorkant van het botje iets van 45 tot 50 graden is.
En aan de buitenkant kun je wel degelijk schatten hoe het hoefbeentje in de hoef zit, want de haarlijn verraad de stand van het hoefbeentje.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:29

callippo schreef:

Jazeker, ik heb er vorig jaar tijdens mijn opleiding voor Equine Body Worker regelmatig mee in mijn handen gestaan

Citaat:

Bedoel je dan alleen het onderste draagrandje, en van de uitwaaierende takken? Want de binnenkant van het hoefbeentje is hol.

Citaat:
En aan de buitenkant kun je wel degelijk schatten hoe het hoefbeentje in de hoef zit, want de haarlijn verraad de stand van het hoefbeentje.

Hier heb ik nog wat moeite mee.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:37

Henny, ik heb nog even een vraagje over de voetas. Jij zei van die foto dat het paard een gebroken voetas heeft. Maar als een paard een been een stukje naar voren of naar achtern heeft, das lijkt het toch meteen al gebroken? Dan moet een paard toch beslist vierkant en op een vlakke ondergrond staan, om de goede voetas te bepalen?

En ik heb geleerd dat de zool veraad hoe het hoefbeen zit, omdat als het goed is de zool overal even dik is. En omdat het hoefbeen boven de zool zit..
Het klonk eerst best wel logisch, maar ik begin hier nu wel aan te twijfelen. Wat vinden jullie hiervan dan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:51

Alline schreef:

En ik heb geleerd dat de zool veraad hoe het hoefbeen zit, omdat als het goed is de zool overal even dik is. En omdat het hoefbeen boven de zool zit..
Het klonk eerst best wel logisch, maar ik begin hier nu wel aan te twijfelen. Wat vinden jullie hiervan dan?

Heb je dat bij Hoefnatuurlijk geleerd?
Wat ik er van begrijp is dat de zool je leidraad is waar je evt iets weghaalt.
Ik heb nog nooit gehoord dat de zool verraad waar het hoefbeen zit.
Sommige zolen zijn dun, anderen dikker. Sommige hoefbeentjes liggen iets gekanteld, anderen mooi vlak, volgens Prompertjes tekening.
Maar volgens mij kun je echt niet zien hoe het hoefbeentje ligt Haha!

je hebt natuurlijk wel de kroonrand, ben je daar mee in de war?
Bijv bij een paard wat bevangen is geweest en het hoefbeentje is gekanteld geweest en nu weer rechter groeit, zie je wel dat de kroonrand een andere hoek maakt dan de wand.
Daar kun je wel uit afleiden dat het hoefbeentje beter dan voorheen ligt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:57

callippo schreef:

Dan zie je pas de echte vorm namelijk.

Dat is wanneer de hoek aan de voorkant van het botje iets van 45 tot 50 graden is.

Hoi Calippo,

Op www.tribeequus.com/wildfeet.html
staan interessante wetenswaardigheden van Jaime Jackson en natuurlijke hoeven. Hij maakt daar onderscheid tussen wat: "true" en "myth" is.
Oa. true: hairlines are not always straight in the very sound,very high performance feet of wild horses.

myth: the toe wall must be 45 degrees in the front and 55 degrees in the hind, because that's the angle of the respective coffin bones.

Groetjes, Henny

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:59

Ik ben het eigenlijk helemaal met Antheman eens, de zool is een mooie indicatie voor het bekappen, maar je kunt er volgens mij echt niet aan zien hoe het hoefbeentje ligt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:20

Aan de zool op het oog kun je niets afleiden. Heb 2x rontgenfoto's laten maken ivm verdenking van bevangenheid. 1e keer was het hoefbeen wat gekanteld, maar dat was te zien aan de hoefwand, die maakte een knik tussen overgang van oude wand nog van voor bevangenheid en nieuwe wand die al weer gelijk zat met de stand van het hoefbeen.
De hoef is toen bekapt aan de nieuwe stand van het hoefbeen; maar aan de zool zag je niets bijzonders; wel op de rontgenfoto ... daar was de zool dun in de toon.
Tweede keer was het hoefbeen niet gekanteld, maar was de zool flinterdun; weer in de toon alleen.
Of die huifbedpony ... wat rare lange hoeven en dubbele zolen met overgroeide steunsels.
Pas na maken rontgenfoto blijkt het hoefbeen naar beneden gezakt te zijn (dus niet gekanteld, maar in zijn geheel gezakt). Dat zou je ook niet 1-2-3 zeggen en kun je uit de zool al helemaal niet afleiden; hooguit kun je je afvragen waarom die hoeven zo lang waren.

Bij het maken van rontgenfoto's en ook op die hier geplaatste tekening, staat de hoef overigens niet recht op de grond; ze worden op een wig geplaatst. Daarom lijkt het hoefbeen sowieso al wat te hellen.

Groeten
Ingrid (die al heel wat hoevenboekje heeft gezien, zowel traditioneel als natuurlijk)

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:23

Antheman schreef:
Alline schreef:

Heb je dat bij Hoefnatuurlijk geleerd?

Wat ik er van begrijp is dat de zool je leidraad is waar je evt iets weghaalt.

Ja psies.. dat wist ik ja..

Ik heb nog nooit gehoord dat de zool verraad waar het hoefbeen zit.
Sommige zolen zijn dun, anderen dikker. Sommige hoefbeentjes liggen iets gekanteld, anderen mooi vlak, volgens Prompertjes tekening.
Maar volgens mij kun je echt niet zien hoe het hoefbeentje ligt Haha!

Ja, ik vond het ook al wat vreemd, verkeerd begrepen dus Clown (sorry)

je hebt natuurlijk wel de kroonrand, ben je daar mee in de war?
Bijv bij een paard wat bevangen is geweest en het hoefbeentje is gekanteld geweest en nu weer rechter groeit, zie je wel dat de kroonrand een andere hoek maakt dan de wand.
Daar kun je wel uit afleiden dat het hoefbeentje beter dan voorheen ligt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:51

Alline schreef:
Henny, ik heb nog even een vraagje over de voetas. Jij zei van die foto dat het paard een gebroken voetas heeft. Maar als een paard een been een stukje naar voren of naar achtern heeft, das lijkt het toch meteen al gebroken? Dan moet een paard toch beslist vierkant en op een vlakke ondergrond staan, om de goede voetas te bepalen?

Hoi Alline,

Als de voetas keurig recht is. Zal als het paard de voet wat meer naar voor of achter zet de voetas niet echt een gebroken aanzien geven.
Tenminste het is mij nog nooit opgevallen bij onze paarden.
Wel kan er een verschil komen in de hoek met de grond. Dus lijkt het de ene keer dat ze wat steiler staan en de andere keer dat ze wat weker in de koot staan. Maar de verschillen zijn naar mijn mening maar minimaal.

Verder verraad de zool niet hoe het hoefbeen zit. Zelfs hoeft een zool niet overal even dik te zijn.
Verder zijn er paarden die van nature een erg dikke zool hebben. En er zijn paarden die van nature een erg dunne zool hebben en ook houden.
Bijvoorbeeld de Quarterhorse schijnt er om bekend te staan nogal 's dunne zolen van aanleg te hebben.

Wat me ook al vaker verbaasd heeft bij hoefbevangen paarden is dat de punt van het hoefbeen naar buiten kan komen door de zool heen.
Soms zie je hoeven die zo verschrikkelijk beroerd zien en waarbij dit niet gebeurt.
Terwijl ik ook wel eens een hoefbevangen pony gezien heb die eigenlijk nog redelijk op de hoefjes stond qua stand. Toch was daar de punt van het hoefbeen door de zool naar buiten gekomen.

Een paar weken geleden zag ik in het buitengebied een mini-shetland pony lopen met voor behoorlijke stelten. Maar achter was helemaal een ramp.
De hoeven waren zo'n 30 cm. lang. Het leek net of deze pony op skietjes liep achter. Toch draafde het paardje er vlot mee rond.
Onvoorstelbaar.
Uiteraard hebben we dit doorgegeven aan de dierenbescherming.
Die zou er dezelfde middag nog werk van maken.
Later zag ik op internet exact zo'n voorbeeld. Het ging om een chronische hoefbevangenheid.

Groetjes, Henny

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:43

promptertje schreef:
Het hoefbeen ligt hier IMO niet evenwijdig met de bodem

Je mankeert niets aan je ogen, toch heb ik in vorige topics ook vaker gezien dat er beweert wordt dat hier opgelet dient te worden. Wanneer het hoefbeen aan de onderkant nou een gelijkbenige driehoek zou vormen, zou ik zeggen ja, maar het loopt dus meer in een punt uit. Wanneer ik het goed begrepen heb, wordt het hoefbeen verankert via de witte lijn (verbindingslijn) aan de hoefwand. Dus kun je aan het verloop van de hoefwand icm met een smalle witte lijn zien, bij een gezonde hoef, hoe iig de punt van het hoefbeen eindigt. Voor bepaling van de voetas, hoe de verschillende botjes denkbeelding op elkaar aansluiten, heb je een visueel totaalbeeld nodig van het gedeelte van de onderbeen als op deze afbeelding, maar dan op een harde ondergrond, waarbij het paard vierkant staat Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:25

henny_w schreef:
Een paar weken geleden zag ik in het buitengebied een mini-shetland pony lopen met voor behoorlijke stelten. Maar achter was helemaal een ramp.
De hoeven waren zo'n 30 cm. lang. Het leek net of deze pony op skietjes liep achter. Toch draafde het paardje er vlot mee rond.
Onvoorstelbaar.

Nu is het wel zo heb ik vernomen dat een shet een hard ras is en ze niet zo snel "pijn" kennen (net als ezels zeg maar, die schijnen ook met nogal wat hoefproblemen rond te kunnen lopen zonder een kick te geven). Als ik al alleen naar mijn eigen shet kijk, dan raak ik steeds meer en meer verbaasd over haar bevangenheid toen. 2 weken heeft ze gevoelig gelopen en na 2 maanden stond ze al weer op blote voeten voor de kar en dat terwijl (zo bleek na een half jaar) het hoefbeen toch gekanteld is geweest ... ik bedoel maar.
De huifbedpony staat al weken kreupel en er zit geen verbetering in tot op heden; ze weigert ook te lopen, terwijl mijn shetje toen met al haar ellende toch door de wei bleef "hobbelen".
Overigens op de foto van mijn siteje is wel een gebroken voetas te zien door het gekantelde hoefbeen (eerste foto).

Groeten
Ingrid

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:38

opala schreef:
[Voor bepaling van de voetas, hoe de verschillende botjes denkbeelding = denkbeeldig op elkaar aansluiten, heb je een visueel totaalbeeld nodig van het gedeelte van de = het onderbeen als op deze afbeelding, maar dan op een harde ondergrond, waarbij het paard vierkant staat

Bloos

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:51

Isapaardje schreef:
henny_w schreef:
Onvoorstelbaar.

Nu is het wel zo heb ik vernomen dat een shet een hard ras is en ze niet zo snel "pijn" kennen (net als ezels zeg maar, die schijnen ook met nogal wat hoefproblemen rond te kunnen lopen zonder een kick te geven). Als ik al alleen naar mijn eigen shet kijk, dan raak ik steeds meer en meer verbaasd over haar bevangenheid toen. 2 weken heeft ze gevoelig gelopen en na 2 maanden stond ze al weer op blote voeten voor de kar en dat terwijl (zo bleek na een half jaar) het hoefbeen toch gekanteld is geweest ... ik bedoel maar.
De huifbedpony staat al weken kreupel en er zit geen verbetering in tot op heden; ze weigert ook te lopen, terwijl mijn shetje toen met al haar ellende toch door de wei bleef "hobbelen".
Overigens op de foto van mijn siteje is wel een gebroken voetas te zien door het gekantelde hoefbeen (eerste foto).

Groeten
Ingrid

oei dan heb ik vast een mietje. Het is een fjord. Een wondje en hij voelt zich heel zielig hoewel mijn andere pony super sterk is. Dat is een kruising met engels volbloed. Inmiddels 29 en al aanal keer kreupel geweest en 2 keer heel erg hoefbevangen. Zal even foto's maken hier ven de natuurlijk bekapte en de gewoon bekapte. Weet niet of er verschillen te zien zijn....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:08

Isapaardje schreef:

Ingrid

Tsja Ingrid,

Inderdaad zijn Shetten niet gauw kleinzerig.
Maar ik was over dit Shetje zo verbaasd omdat niet alleen de hoeven totaal vergroeid waren maar ook het kootgewricht.
Het koot en kroongewricht waren helemaal horizontaal vergroeid met die 30 cm hoef erbij aan.
Eigenlijk liep die pony op zijn kogel en koten ipv. van hoeven.
Daar draafde hij vlot mee langs de omheinig. Oortjes enthousiast naar voren.
Uit niets bleek dat dit diertje pijn had.
Maar het is uiteraard bizar zoals alles vergroeid was. Vandaar dat we de plaatselijke dierenbescherming ingeseind hebben.

Groetjes, Henny

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:46

henny_w schreef:
Bijvoorbeeld de Quarterhorse schijnt er om bekend te staan nogal 's dunne zolen van aanleg te hebben.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar een Quarter heeft dus van nature normale hoeven passend bij zijn formaat.
Dat de ruiters er al op jonge leeftijd ijzers onder slaan en de hoeven liefst een maatje kleiner houden dan ze echt zijn komt omdat men vind dat het hoort een Quarter op kleine voetjes.
Doordat hierdoor de hoef in de knel komt zal dit ongetwijfeld zijn weerslag op de zool hebben.
Het probleem ligt dus niet bij het ras, maar bij de eigenaren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:04

Sugarmiss schreef:
henny_w schreef:
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar een Quarter heeft dus van nature normale hoeven passend bij zijn formaat.

Het probleem ligt dus niet bij het ras, maar bij de eigenaren.

Hoi Sugarmiss,

Ik kwam dat op een amerikaanse NB site tegen toen ik onlangs iets anders aan het opzoeken was. Daar werd specifiek benoemd dat het een Quarterprobleem was.
Helaas weet ik zo niet meer welke anders zou ik het vermelden.
Kom ik het weer tegen geef ik het alsnog aan je door.

Het stukje viel me op omdat de Quarter van mijn vriendin na rontgenfoto's ook behoorlijk dunne zolen bleek te hebben.

Groetjes, Henny

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:19

henny_w schreef:

Hoi Calippo,

Op www.tribeequus.com/wildfeet.html
staan interessante wetenswaardigheden van Jaime Jackson en natuurlijke hoeven. Hij maakt daar onderscheid tussen wat: "true" en "myth" is.
Oa. true: hairlines are not always straight in the very sound,very high performance feet of wild horses.

myth: the toe wall must be 45 degrees in the front and 55 degrees in the hind, because that's the angle of the respective coffin bones.

Groetjes, Henny

Hihi, over deze site heb ik weer een andere site gelezen, ben alleen de link ff kwijt en kan hem zo gauw niet meer vinden. Hierin worden deze omschreven 'mythes' weer weerlegd.

Kijk bijvoorbeeld naar deze foto, die als voorbeeld staat bij "Truth:
Many wild horses have layed over bars. So do many sound domestic barefoot horses. Soundness and performance is the acid test. ?

http://www.tribeequus.com/RRsolar.jpg

Maar hier zie je toch juist helemaal geen overgroeide steunsels :S

Verder vraag ik me nog af hoe je in de tekening van Promptertje precies de hoefas zou tekenen. Kan iemand dat voor me in de tekening zetten, met een lijntje?

En waarom staat de hoef in die tekening niet gewoon met zn hielen op de grond? Of is dit een tekening gemaakt van een doorgezaagde dode hoef?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 06-04-05 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: mega grote foto in URL veranderd

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:37

Het is een zwart-wit foto van een doorgezaagd been Calippo, dus vandaar dat het niet op de grond staat. Daarom is er ook moeilijk een voetas doorheen te tekenen.

En je plaatje is wel een beetje groot Clown

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:40

Halloo mensen..
Ik ben wat stiller tegenwoordig omdat ik tegenwoordig niet meer het net afstruin op zoek naar sites over hoeven maar iklees nog gewoon mee..
Ik zoek tegenwoordig wat meer naar HKO en feiten en fabels daarover en onder weg kom ik wel eens iets interessants tegen..

zo las ik dit uit een maerikaans onderzoek:

Citaat:
Na een rustperiode kan de kreupelheid verminderen, maar deze verbetering is helaas vaak van korte duur. Ook in stilstand kan het paard een typische houding aannemen en één voorbeen iets voor het lichaam plaatsen, waarbij de achterkant van de hoef ontlast wordt. Dit wordt ‘pointeren’ genoemd en geeft aan dat de problemen aan de hoefkatrol al langere tijd aanwezig zijn. De hoeven kunnen zelfs van vorm veranderen. Paarden met lage verzenen lopen meer risico om een pijnlijke hoefkatrol te krijgen. Paarden met langdurige hoefkatrol-problemen proberen in stilstand en beweging het pijnlijke gebied (aan de achterkant van de hoef) te ontlasten, waardoor de hoef vaak nauwer en hoger in de verzenen wordt.

en over de voeten van quarters (wat hierboven even word genoemd) toevallif dit

Citaat:
Een paard met een groot en zwaar lichaam in combinatie met een kleine voet loopt een groter risico. Dit is bijvoorbeeld bij veel Quarter Horses en de zogenaamde Halter Horses het geval, waarbij bewust geselecteerd wordt op een kleine voet, omdat daardoor de spiermassa van het paard beter tot zijn recht komt. In de Verenigde Staten is er een groot aantal Quarter Horses met problemen aan de hoefkatrol

vond ik even interessant om met jullie te delen ... maar discussier gerust verder over de hoefas.. ik lees fanatiek mee Haha!

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:57

henny_w schreef:
Gertt schreef:

Klinkt allemaal heel interessant wat jullie schrijven maar laat de mensen die er echt verstand van hebben zich maar met de hoeven van het paard bezig houden.

Ik heb inderdaad twee dingen door elkaar gehaald.
Jij beweerd dat je door meer verzenen een betere voetas verkrijgt.
De voetas is echter te steil dus hoe wil jij een rechte voetas krijgen door hem nog steiler te maken?

Gert,

Persoonlijk zie ik liever iets langere verzenen. Zeker bij een paard/pony wat bereden wordt.
Als bij deze pony de verzenen iets langer zijn zal de voetas 'minder' gebroken zijn. Maar niet verholpen !!!
Oplossen door alleen maar de verzenen te verhogen kan niet.
Want om dan een correcte voetas te krijgen zal deze pony op enorme 'hakken' komen te staan.
Dat op deze foto de voetas wat kan vertekenen doordat het paard op drie benen staat kan. Maar dat 'op drie benen staan' verandert niets aan de hoef zelf. En die staat te steil
In mijn eerste reactie heb ik ook benoemt dat er meer met deze hoef moet gebeuren en dat ik dan eerst de onderkant/zool zou willen zien.

Ik wil nog wel even uitleggen waarom ik zo'n voorstander van een correcte voetas ben. Aangezien er ook natuurlijke bekappers zijn die de voetas totaal niet belangrijk vinden.
Begrijpelijk, want met een dode paardenvoet is die moeilijk of niet te bepalen.
Zoals ik al eerder benoemd heb kijk ik niet alleen naar de hoeven die perse zus of zo bekapt dienen te worden. Ik kijk ook naar het
gehele paard erboven. Hoe staat ie in stilstand en hoe gaat ie in de gangen.
Mijn laatste hoefsmid (traditioneel) die mij het bekappen geleerd heeft was een groot voorstander van een rechte voetas.
Hij zat trouwens ruim 45 jaar in dit vak, dus ik neem aan dat deze man wel de nodige ervaring bezat.
Toen ik op de natuurlijke methode overging en dat met hem overlegde stond hij daar heel open voor.
Dus er zijn ook traditionele hoefsmeden met een 'ruimere' blik Knipoog
Maar ook toen benoemde hij dat ik wel de voetas in de gaten moest houden.
Onlangs ben ik bij iemand geweest die vanwege zijn beroep een aantal doorgezaagde paarden benen in zijn vriezer heeft liggen.
Prachtig zijn de verschillende beentjes in de onderbenen van een paard te zien.
We hebben het toen over div. afwijkingen gehad. Duidelijk was te zien wat een foute voetas kan veroorzaken.
Hoe rechter de voetas, hoe mooier die onderlinge beentjes op en in elkaar sluiten.
Het is alleen wel zo dat er paarden zijn met een uitgesproken steile voetas, alswel paarden met een weke voetas. Soms zelfs sterk rasgebonden.
Idem zijn er paarden met steile schouders en paarden met heel schuine schouders.
Dat hoort bij het paard en daar gaan we toch ook niet aan prutsen.

Maar aangezien wij er hier geen verstand van hebben volgens jou, mag ik aannemen dat jij er 'wel echt verstand' wel hebt. Dus geef jij je mening dan maar.
Want dat was toch uiteindelijk de vraag van Riant ???

Henny
[/quote]

Zal ik nog een keer uitleggen wat ik bedoel.
Volgens mij kan je een te naar voren gebroken voetas niet recht krijgen door meer verzenen.Je zal de toon juist iets langer moeten laten en eventueel de verzenen iets laten zakken als dit mogelijk is maar ook dit kan je niet aan de hand van zo'n fotpo beoordelen.

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:08

[quote="schaapjuh
Als je de uitwendige voetas weer recht wil hebben wordt er doorgaans meer van de toon afgehaald zodat ie steiler wordt en dus de uitwendige voetas recht. Maar daarmee komt het hoefbeen niet parallel aan de grond maar kanteld juist iets naar voren en is de inwendige voetas naar voren gebroken. En dan staan de botten niet meer goed op mekaar.

Snappen jullie het nog? Ben niet zo goed in uitleggen. Zal wel even plaatjes zoeken om het duidelijker te maken.

De hoef bepaald dus niet of de voetas recht is maar het hoefbeen.
NB- ers kijken en handelen naar de inwendige voetas.[/quote]

Ik ben blij met dit berichtje en ik snap ook volkomen wat je bedoeld en ben het ook helemaal eens.
Ik ben een traditionele hoefsmid maar door gezond verstand te gebruiken en eens verder te kijken dan je neus lang is kom je tot interessante ontdekkingen.Een van mijn ervaringen is precies wat in jouw berichtje gezegd wordt. Dat je bij een verbrede witte lijn niet de hoefwand als maat kan nemen,omdat deze niet parallel loopt aan de hoeflederhuid.

Gr. gertt