Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
schaapjuh schreef:Ik zal een poging doen om uit te leggen wat er met een inwendige voetas bedoeld wordt,
Stel je heb een paard die hoefbevangen geweest is: erg slechte witte lijn, erg schuine hoefstand met lange ondergeschoven versenen waardoor de uitwendige voetas naar achteren gebroken is. Doordat de hoefwand los zit líjkt (uitwendig) het alsof dit paard enorme platvoeten heeft en een naar achter gebroken voetas maar dit is dus niet het geval. De losse hoefwand bepaald niet de juiste voetas maar het hoefbeen (inwendig). Als het hoefbeen parallel staat met de grond is de inwendige voetas recht.
Als je de uitwendige voetas weer recht wil hebben wordt er doorgaans meer van de toon afgehaald zodat ie steiler wordt en dus de uitwendige voetas recht. Maar daarmee komt het hoefbeen niet parallel aan de grond maar kanteld juist iets naar voren en is de inwendige voetas naar voren gebroken. En dan staan de botten niet meer goed op mekaar.
NB- ers kijken en handelen naar de inwendige voetas.

? Ik heb thuis nog een anatomieboek vol met doorsnedes van paardenbenen, en die laten eigenlijk allemaal dit beeld zien, dit is echt de normale ligging volgens mij? 
callippo schreef:Heb je wel eens een hoefbeentje in het echt gezien, zonder hoef eromheen?
Citaat:En de onderrand van het hoefbeentje hoort parallel te lopen met de grond.
Citaat:En aan de buitenkant kun je wel degelijk schatten hoe het hoefbeentje in de hoef zit, want de haarlijn verraad de stand van het hoefbeentje.
Alline schreef:
En ik heb geleerd dat de zool veraad hoe het hoefbeen zit, omdat als het goed is de zool overal even dik is. En omdat het hoefbeen boven de zool zit..
Het klonk eerst best wel logisch, maar ik begin hier nu wel aan te twijfelen. Wat vinden jullie hiervan dan?
callippo schreef:Heb je wel eens een hoefbeentje in het echt gezien, zonder hoef eromheen?
Dan zie je pas de echte vorm namelijk.
En de onderrand van het hoefbeentje hoort parallel te lopen met de grond.
Dat is wanneer de hoek aan de voorkant van het botje iets van 45 tot 50 graden is.
En aan de buitenkant kun je wel degelijk schatten hoe het hoefbeentje in de hoef zit, want de haarlijn verraad de stand van het hoefbeentje.
Antheman schreef:Alline schreef:
Heb je dat bij Hoefnatuurlijk geleerd?
Wat ik er van begrijp is dat de zool je leidraad is waar je evt iets weghaalt.
Ja psies.. dat wist ik ja..
Ik heb nog nooit gehoord dat de zool verraad waar het hoefbeen zit.
Sommige zolen zijn dun, anderen dikker. Sommige hoefbeentjes liggen iets gekanteld, anderen mooi vlak, volgens Prompertjes tekening.
Maar volgens mij kun je echt niet zien hoe het hoefbeentje ligt![]()
Ja, ik vond het ook al wat vreemd, verkeerd begrepen dus(sorry)
je hebt natuurlijk wel de kroonrand, ben je daar mee in de war?
Bijv bij een paard wat bevangen is geweest en het hoefbeentje is gekanteld geweest en nu weer rechter groeit, zie je wel dat de kroonrand een andere hoek maakt dan de wand.
Daar kun je wel uit afleiden dat het hoefbeentje beter dan voorheen ligt.
Alline schreef:Henny, ik heb nog even een vraagje over de voetas. Jij zei van die foto dat het paard een gebroken voetas heeft. Maar als een paard een been een stukje naar voren of naar achtern heeft, das lijkt het toch meteen al gebroken? Dan moet een paard toch beslist vierkant en op een vlakke ondergrond staan, om de goede voetas te bepalen?
En ik heb geleerd dat de zool veraad hoe het hoefbeen zit, omdat als het goed is de zool overal even dik is. En omdat het hoefbeen boven de zool zit..
Het klonk eerst best wel logisch, maar ik begin hier nu wel aan te twijfelen. Wat vinden jullie hiervan dan?
promptertje schreef:Het hoefbeen ligt hier IMO niet evenwijdig met de bodem
henny_w schreef:Een paar weken geleden zag ik in het buitengebied een mini-shetland pony lopen met voor behoorlijke stelten. Maar achter was helemaal een ramp.
De hoeven waren zo'n 30 cm. lang. Het leek net of deze pony op skietjes liep achter. Toch draafde het paardje er vlot mee rond.
Onvoorstelbaar.
opala schreef:[Voor bepaling van de voetas, hoe de verschillende botjes denkbeelding = denkbeeldig op elkaar aansluiten, heb je een visueel totaalbeeld nodig van het gedeelte van de = het onderbeen als op deze afbeelding, maar dan op een harde ondergrond, waarbij het paard vierkant staat
Isapaardje schreef:henny_w schreef:Een paar weken geleden zag ik in het buitengebied een mini-shetland pony lopen met voor behoorlijke stelten. Maar achter was helemaal een ramp.
De hoeven waren zo'n 30 cm. lang. Het leek net of deze pony op skietjes liep achter. Toch draafde het paardje er vlot mee rond.
Onvoorstelbaar.
Nu is het wel zo heb ik vernomen dat een shet een hard ras is en ze niet zo snel "pijn" kennen (net als ezels zeg maar, die schijnen ook met nogal wat hoefproblemen rond te kunnen lopen zonder een kick te geven). Als ik al alleen naar mijn eigen shet kijk, dan raak ik steeds meer en meer verbaasd over haar bevangenheid toen. 2 weken heeft ze gevoelig gelopen en na 2 maanden stond ze al weer op blote voeten voor de kar en dat terwijl (zo bleek na een half jaar) het hoefbeen toch gekanteld is geweest ... ik bedoel maar.
De huifbedpony staat al weken kreupel en er zit geen verbetering in tot op heden; ze weigert ook te lopen, terwijl mijn shetje toen met al haar ellende toch door de wei bleef "hobbelen".
Overigens op de foto van mijn siteje is wel een gebroken voetas te zien door het gekantelde hoefbeen (eerste foto).
Groeten
Ingrid
Isapaardje schreef:Nu is het wel zo heb ik vernomen dat een shet een hard ras is en ze niet zo snel "pijn" kennen (net als ezels zeg maar, die schijnen ook met nogal wat hoefproblemen rond te kunnen lopen zonder een kick te geven). Als ik al alleen naar mijn eigen shet kijk, dan raak ik steeds meer en meer verbaasd over haar bevangenheid toen. 2 weken heeft ze gevoelig gelopen en na 2 maanden stond ze al weer op blote voeten voor de kar en dat terwijl (zo bleek na een half jaar) het hoefbeen toch gekanteld is geweest ... ik bedoel maar.
Ingrid
henny_w schreef:Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar een Quarter heeft dus van nature normale hoeven passend bij zijn formaat.Bijvoorbeeld de Quarterhorse schijnt er om bekend te staan nogal 's dunne zolen van aanleg te hebben.
Sugarmiss schreef:henny_w schreef:Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar een Quarter heeft dus van nature normale hoeven passend bij zijn formaat.Bijvoorbeeld de Quarterhorse schijnt er om bekend te staan nogal 's dunne zolen van aanleg te hebben.
Het probleem ligt dus niet bij het ras, maar bij de eigenaren.

henny_w schreef:
Hoi Calippo,
Op www.tribeequus.com/wildfeet.html
staan interessante wetenswaardigheden van Jaime Jackson en natuurlijke hoeven. Hij maakt daar onderscheid tussen wat: "true" en "myth" is.
Oa. true: hairlines are not always straight in the very sound,very high performance feet of wild horses.
myth: the toe wall must be 45 degrees in the front and 55 degrees in the hind, because that's the angle of the respective coffin bones.
Groetjes, Henny
Citaat:Na een rustperiode kan de kreupelheid verminderen, maar deze verbetering is helaas vaak van korte duur. Ook in stilstand kan het paard een typische houding aannemen en één voorbeen iets voor het lichaam plaatsen, waarbij de achterkant van de hoef ontlast wordt. Dit wordt ‘pointeren’ genoemd en geeft aan dat de problemen aan de hoefkatrol al langere tijd aanwezig zijn. De hoeven kunnen zelfs van vorm veranderen. Paarden met lage verzenen lopen meer risico om een pijnlijke hoefkatrol te krijgen. Paarden met langdurige hoefkatrol-problemen proberen in stilstand en beweging het pijnlijke gebied (aan de achterkant van de hoef) te ontlasten, waardoor de hoef vaak nauwer en hoger in de verzenen wordt.
Citaat:Een paard met een groot en zwaar lichaam in combinatie met een kleine voet loopt een groter risico. Dit is bijvoorbeeld bij veel Quarter Horses en de zogenaamde Halter Horses het geval, waarbij bewust geselecteerd wordt op een kleine voet, omdat daardoor de spiermassa van het paard beter tot zijn recht komt. In de Verenigde Staten is er een groot aantal Quarter Horses met problemen aan de hoefkatrol
henny_w schreef:Gertt schreef:
Klinkt allemaal heel interessant wat jullie schrijven maar laat de mensen die er echt verstand van hebben zich maar met de hoeven van het paard bezig houden.
Ik heb inderdaad twee dingen door elkaar gehaald.
Jij beweerd dat je door meer verzenen een betere voetas verkrijgt.
De voetas is echter te steil dus hoe wil jij een rechte voetas krijgen door hem nog steiler te maken?