Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:58

Moesji schreef:
Bij Phyn zat er verschil in de korsten, achter had hij echt een dikke korst waar op een gegeven moment echt kloven in kwamen. Die kloven maakten het pijnlijk voor 'm. Die plakaat was er ook met geen mogelijkheid af te krijgen. Na een tijdje het behandeld te hebben werden de korsten anders, alsof ze meer op de huid lagen en die kon ik er dan ook zo afkrabben. Het ging dan ook niet bloeden ofzo... Dus je moet ook kijken naar hoe het eruit ziet wil je kunnen beoordelen of je moet gaan krabben of niet.

Ja klopt, die 'plakaat' kreeg Arabel ook, en dat was het gevaarlijke. Dud toen een pamperverband en dat hielp gelukkig. Ik heb er wel van geleerd, voortaan laat ik GEEN korst meer zitten. Maar dat verschilt per paard natuurlijk.

Ik ben vergeten foto's te maken, doe ik echt snel zodat ze er dit weekend op staan. Arabel is helemaal korstvrij op het moment!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:09

Korsten mogen blijven zitten als je de omgeving maar soepel houdt !

Ik heb goede ervaring met het werken met olien, een vette soort dan
Olie in een spuit en druppelend aanbrengen en zacht deppend tussen de korstjes in laten komen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 23:34

Gerrie schreef:

Olie in een spuit en druppelend aanbrengen en zacht deppend tussen de korstjes in laten komen.

Ik heb 70 verschillende soorten olie gebruikt op nog veel meer verschillende manieren. Geloof me, als je paard tot drie keer toe bloedvergiftiging heeft gehad van de mok dan helpt geen olie meer.

Als het voor je paard werkt om de korsten te laten zitten dan moet je dat vooral doen. Maar ik maak die fout niet nog eens!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:25

evitatinkle schreef:
Gerrie schreef:

Ik heb 70 verschillende soorten olie gebruikt op nog veel meer verschillende manieren. Geloof me, als je paard tot drie keer toe bloedvergiftiging heeft gehad van de mok dan helpt geen olie meer.

Als het voor je paard werkt om de korsten te laten zitten dan moet je dat vooral doen. Maar ik maak die fout niet nog eens!

70 olien?? Overdrijven is ook een vak

Je hebt je paardje gelukkig nog, maar na een keer bloedvergiftiging zou je toch helemaal op je qui vive moeten zijn??

En ik ga er vanuit dat in zo'n extreem geval je ook zorgt voor inwendige hulptroepen...niet alleen uitwendig.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:50

Evitatinkle heeft de boel nu helemaal onder controle. Zowel inwendig als uitwendig heeft ze er alles aan gedaan om haar paardje te genezen van deze ellende en nu is ze eindelijk erin geslaagd Arabel korstvrij te hebben!

Aangezien dit topic al 25 pagina's beslaat is het in sommige gevallen handig om het gehele topic door te lezen, voordat er uitspraken worden gedaan.

Snap dat je advies goed bedoeld is Gerrie en wellicht een aanrader voor sommigen van ons, maar nog altijd staat voorop dat iedere mok, ieder paard, verschilt... de een is dus hardnekkiger als de ander, waardoor de een er dus sneller/makkelijker vanaf is als de ander.

Ik zwoeg ook al een half jaar, met resultaat ziend van het een en vervolgens weer een mega dip te krijgen waardoor het andere middel uitgeprobeerd moet worden...

Lio's mok lijkt weer wat beter te gaan. De korsten laten nu zelf los, dus ik heb er vanavond wat droge korsten tussenuit gekregen. Niet veel hoor, maar toch wel wat.
Misschien wat voorbarig, maar zouden de cure-mok pillen binnen anderhalve week aanslaan? Ik heb het woensdag gewassen met betadineshampoo en gister was ik er niet...

en potjandikkie ben ik weer vergeten foto's te maken!

Ik wil het zo toch nog even aankijken voordat ik de grote bandage truc uithaal... Ik vrees een beetje voor het inpak-idee. Ben bang dat het flink verder broeit onder die bandage....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:47

Het advies van de DA om even helemaal niets te smeren heeft wel geholpen. Gisteren kon ik er een flinke korst afhalen, liet haast vanzelf los zonder dat ik veel hoefde te doen, kwam alleen even verderop nog een heel klein en dun randje tegen. Inmiddels is de opkikker aangekomen, en de cure-mok fles haast helemaal leeg.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:54

IngLio schreef:
Evitatinkle heeft de boel nu helemaal onder controle. Zowel inwendig als uitwendig heeft ze er alles aan gedaan om haar paardje te genezen van deze ellende en nu is ze eindelijk erin geslaagd Arabel korstvrij te hebben!

Aangezien dit topic al 25 pagina's beslaat is het in sommige gevallen handig om het gehele topic door te lezen, voordat er uitspraken worden gedaan.

Snap dat je advies goed bedoeld is Gerrie en wellicht een aanrader voor sommigen van ons, maar nog altijd staat voorop dat iedere mok, ieder paard, verschilt... de een is dus hardnekkiger als de ander, waardoor de een er dus sneller/makkelijker vanaf is als de ander.

Ik zwoeg ook al een half jaar, met resultaat ziend van het een en vervolgens weer een mega dip te krijgen waardoor het andere middel uitgeprobeerd moet worden.

Aardig dat je reageerd voor Evatinkle ,IngLio

Ik stap op dit moment in het moktopic omdat mijn merrie er sinds 2 jaar weer een aanval van heeft.
Niet omdat ik er geen ervaring mee heb.

Bij elke aandoening die zich naar buiten toe uit is het eerste prioriteit om je paard in balans te krijgen en tja, dat kan soms wat schommelingen teweeg brengen waardoor je dacht er te zijn en weer verrrast wordt door een heruitbraak.

En aangezien het repertoire van een DA eindig is zul je je heil elders moeten gaan zoeken.
Ook dat neemt weer tijd in beslag helaas.
Op dit moment breng ik uitwendig allen maar vette olie aan omdat het anders zo gaat 'trekken' . Verder niets.
Inwendig heeft een collega van Erik Laarakker haar behandeld met ap en krijgt nu metaalkruiden.Na een week toedienen kan ik zien dat de mok zich niet meer verder uitbreid, gelukkig.
En de mok was zeker zo erg als die bij jou IngLio!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:10

Nou prima, is dat ook allemaal weer uit de wereld.

Wat is ap?
Wat moet ik onder metaalkruiden verstaan?

Ik heb een mailtje gestuurd naar Silverlinde met de meest recente foto's van Lio erin. Dit is de reactie die ik terug kreeg:

Beste Inge,
Ondanks de uitgebreide informatie welke je hebt meegestuurd is het altijd
lastig voor ons om heel gericht te adviseren zonder het paard te hebben
gezien.
Mijn voorstel is
* reinigingskuur om het lichaam op te schonen en de weerstand van binnen
uit te verhogen
* ochtend:silkoot deppen op de aangedane plaats
* avond W spray sprayen op de aangedane plaats.
* niet wassen, schoonmaken,afborstelen of wat dan ook, Gewoon met rust
laten dus.

Deze behandeling na vier weken even terugkoppelen. Op basis van het patroon
op dat moment kunnen we zien of- en zoja wat- er verder nog nodig is.
De producten kun je bestellen via de Silverlindeshop (www.silverlinde.com)
Veel succes ermee en vriendelijke groet,
Silverlinde
Margriet Cremers

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:37

Jeetje, ben je even weg gebeurt hier van alles

Dankje Inglio, had het niet beter zelf kunnen zeggen!

70 olieen, ja als je gaat tellen komt het er wel in de buurt. In ieder geval 70 soorten behandeling geprobeert.

Ik word een beetje moe van die mensen die steeds roepen: korsten laten zitten. Dat zou hetzelfde zijn als ik steeds riep: korsten eraf halen. Dat doe ik ook niet. Ik heb mijn eigen methode ontwikkeld die ik nu gebruik bij mijn paard en die van mijn zusje en dat gaat prima.

De eerste keer dat ze bloedvergifting kreeg, was ik erbij maar het was niet mijn paard. De keren daarna was ze ook niet mijn paard en had ik helemaal geen invloed op de behandeling. Nu ik haar gekocht heb wel, en ze is nu mokvrij. Petje af voor mezelf..(sorry maar ik heb er hard voor moeten vechten)

Ik vind nog steeds dat elke behandeling weer anders werkt voor een ander paard en dat je niet te snel moet switchen van methode. Wel vind ik dat als je na een maand nog geen resultaat hebt je er mee moet stoppen.

Alhoewel ik er helemaal mee eens ben dat de meeste mok van binnenuit komt en van binnenuit bestreden moet worden, vind ik ook dat je de buitenkant moet behandelen. Dat is mijn ervaring met Arabel tenminste. Een combinatie tussen binnen en buitenkant bestrijding heeft uiteindelijk gezorgd dat het is zoals nu. En ik heb weer geen foto's gemaakt jammergenoeg want je weet niet wat je ziet!

Inge, wat die reinigingskuur betreft, doen! De rest is een kwestie van uitproberen maar een goede reinigingskuur geeft altijd resultaat. Ik heb die van natuurlijk in balans gebruikt en hoewel ik sceptisch was in het begin heeft het haar echt geholpen!

Nou ja, lang verhaal. Voor Arabel is de mok nu in ieder geval over. Het enige wat ze araan over gehouden heeft is een iets dikke kogel en een roze, kalige olifantenhuid in heel haar kootholte. De laatste tijd beginnen haar haartjes terug te groeien...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:15

IngLio schreef:
Nou prima, is dat ook allemaal weer uit de wereld.

Wat is ap?
Wat moet ik onder metaalkruiden verstaan?

AP staat voor acupunctuur.
Volgens de vijf-elementen leer is mijn merrie een groot deel metaalpaard en die staan voor de organen longen en dikke darm.
De dikke darm zorgt voor eliminatie, het uitscheiden van onzuiverheden. De longen zuiveren en reguleren de levensenergie. De longen zijn verbonden met de huid, slijmvliezen.
(Bij mensen met longproblemen zie je dan ook vaak de combinatie eczeem.)

Die kruiden krijgt ze nu als ondersteuning.

De vorige keer heb ik ook ism Margriet Cremers de mok bestreden.
Met succes!

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:32

ook mijn paard heeft mok, en ik heb dus ook maar eens dit toppic gelezen. Ik heb besloten omdat de mokcreme niet aanslaat, droogzetters te gaan proberen , heb het vanmiddag voor de eerste keer aangebracht en wat ik nu graag zou willen weten is of je dit iedere dag aan moet brengen of om de dag...
zou iemand dit me kunnen vertellen?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:12

Poe Gerrie, klinkt diepzinnig hoor. Ik ben daar helemaal niet in thuis... Acupunctuur heeft bij mensen vaak goede resultaten, dus waarom niet bij paarden.

Heb je al effect gezien van de kruiden die je haar geeft?

Lio's mok is goed aan het uitdrogen en het met rust laten en alleen zand eraf borstelen lijkt effect te hebben. Benen zijn al veel minder dik en de korsten komen uit zichzelf los. Niet veel, maar beetje bij beetje, dus er is weer een begin!

@evelien, sorry ik kan je er niets over vertellen. Ik zou zeggen volg de gebruiksaanwijzing en kijk wat het effect is na een dag, na 2 dagen, na een dag niet insmeren etc. Heb je ook foto's?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:01

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft nu al heel erg mok (en de winter moet nog beginnen) ben al zeker een maand in de weer met uiercreme, sudocreme, zinkzalf, mokzalf, betadine shampoo en acederm. Helaas met weinig resultaat. Nu hoorde ik wat over een mok injectie... iemand ervaring? Of andere tips (kan het niet opbrengen om 25 pagina's terug te lezen, sorry)? Alvast bedankt!!!!!!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:45

hey,
een paardje die ik zou gaan rijden heeft mok...
dikke benen en flinke korsten, een tijdje behandeld en in het verband gestaan. het is nu wel minder en haar benen beginnen wat teslinken.
hier een foto:
Afbeelding
gelukkig heeft ze haar veulen nog na dit gedoe, al is het nog niet helemaal weg.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 07:56

Hallo hallo, helaas nog twee mok-vechters die zich melden.

@zammetje; jeetje wat naar. Zeker met de winter voor de boeg.
Heb je misschien een foto voor ons? is makkelijker tips geven!
Hoevaak per week behandel je de mok met zalf en hoevaak per week was je met betadine?

Er is idd zoiets als een mok-injectie, maar zelf heb ik daar geen ervaring mee of ervaringen van gezien van anderen. Misschien kun je je DA om advies vragen, aangezien hij het ook zal moeten toedienen neem ik aan.

@mariz; leuk paardje! Helaas witte voeten... Zo te zien her en der korsten... weet je ook hoe ze er verder voor behandeld is behalve het verband?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:44

_evelien_ schreef:
ook mijn paard heeft mok, en ik heb dus ook maar eens dit toppic gelezen. Ik heb besloten omdat de mokcreme niet aanslaat, droogzetters te gaan proberen , heb het vanmiddag voor de eerste keer aangebracht en wat ik nu graag zou willen weten is of je dit iedere dag aan moet brengen of om de dag...
zou iemand dit me kunnen vertellen?

Kan je mij vertellen wat "droogzetters" zijn?
Ik heb er nog nooit van gehoord en ben erg nieuwsgierig.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:24

Dit is wat bokker Bloem poste op 23 juni 2003 in het Shires mokproblemen topic:

Droogzetters, ik heb het tubetje wat ik voor de poes kreeg er even bijgehaald.
Het heet Super Mastidol.
En als ik het goed begrijp is het tegen uierontsteking als men stopt met melken - vandaar het "droogzetten".

Samenstelling:
314 mg. kalium penicilline
1000 mg procaine penicilline
500 mg neomycine base
Das dus duidelijk

Maar blijkbaar werkt deze samenstelling dus goed tegen de bacterieen die Mokproblemen veroorzaken.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:48

@ Inglio: bedankt voor je reactie! Foto's heb ik niet, kan kijken of ik een toestel kan ritselen ergens.
Ik behandel zijn mok elke dag met zalf en was zijn benen met betadineshampoo een keer per week.
Verder staat hij nog wel dag en nacht buiten, dit zal zo blijven tot eind deze maand.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:16

@zammetje; graag gedaan

En het wordt erger zeg je?
Welke zalf smeer je?
Heb je al wel eens 10 dagen achter elkaar dezelfde behandeling gevolgd en dan even (week) gestopt voordat je over ging op iets anders?
Geef je er nog bepaalde voeding bij of eet ie alleen gras?
Kun je onderscheiden of het natte mok is of droge mok (droge mok is grijzige droge korsten)?

Hoeveel korsten zijn het ongeveer en waar zitten ze precies?

Hoe lang ben je al met vechten tegen de mok bezig? een maand zei je... sorry (LEZEN inge!)

Wat een vragen he...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:56

Ik had weer foto's beloofd... gemaakt door een vriendin dus niet echt in close-up zoals ik altijd doe

Blader maar een paar pagina's terug om te zien hoe het eerst was...
Ik zie heel duidelijk verbetering, de korsten komen eraf en er komt schone huid onder vandaan! Hooguit met wat schilfers, maar geen korsten meer. De korsten komen ook niet terug waar ze er vanaf zijn

Afbeelding
Hier zie je vooral dat linksachter (voorste been) dat bovenaan de plek geen korsten meer zitten en dat onder de kogel de korsten al heel veel minder zijn!

Afbeelding
Hier verwijder ik inimini loszittende stukjes, zonder te pielen tussen de korsten, zodat ik niks kapot maak. In mijn hand een erg zacht borsteltje, eigenlijk bedoeld voor het hoofd.

Afbeelding
Rechtsachter aan de buitenkant. De haren groeien er nog overheen/tussendoor, maar de korsten op de kogel komen al los.

Afbeelding Afbeelding
foto 1: 28 september *** foto 2: 10 oktober
Linksachter binnenkant onder de kogel. Dit was eerst 1 grote korst. Nu zie je duidelijk een korstvrije plek tussen de korsten in.

Afbeelding
Ook rechtsachter aan de binnenkant (op rust) zie je plekken waar geen korsten meer zitten in de grote kring.

Dit gaat nu dus de goede kant op.
Ik heb besloten om niet meer te wassen, niets meer te smeren, maar om het absoluut droog te houden (afgezien van een regenbui als ze buiten staat). Alleen zand afborstelen en niet meer eindeloos pielen. Absoluut losse korstjes haal ik eraf, maar ik ga niet meer krabben.

Ik krijg goede hoop dat we misschien nog voor het dag en nacht binnen seizoen van de mok af zijn, of iig zo ver eraf zijn dat ik me niet meer druk hoef te maken over dikke benen door de mok, dus nog maar heel weinig korstjes, dat het bijna over is...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:17

IngLio schreef:
Poe Gerrie, klinkt diepzinnig hoor. Ik ben daar helemaal niet in thuis... Acupunctuur heeft bij mensen vaak goede resultaten, dus waarom niet bij paarden.

Heb je al effect gezien van de kruiden die je haar geeft?

Lio's mok is goed aan het uitdrogen en het met rust laten en alleen zand eraf borstelen lijkt effect te hebben. Benen zijn al veel minder dik en de korsten komen uit zichzelf los. Niet veel, maar beetje bij beetje, dus er is weer een begin!

AP en de vijfelementenleer vind ik persoonlijk een heel duidelijk beeld scheppen over hoe jezelf of je paard in of uit balans kan zijn met alle kenmerken die daar bij horen.
Maar het kost wel enige studie dat wel.

Na een week kruiden icm de behandeling natuurlijk, is de mok tot staan gebracht en is het nu iedere dag weer een beetje schoner aan het worden.
Druppel wel nog vettige olie zodat de huid niet zo 'trekt'. In mijn beleving hoef ik ook geen zand eraf te borstelen omdat olie niet 'plakt'..

Heb je nu wel of niet besloten om de Silverlinde behandeling toe te passen op LIO?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:04

@ Inge

Ja het wordt idd erger, komen steeds meer korstjes bij op verschillende plaatsen. Smeer op het moment op alle vier de benen ander spul om te kijken wat het beste werkt: mokcreme, sudocreme, zinkzalf en baby creme. Tot nu toe ben ik er nog niet uit.
Hij krijgt wat muesli met equiflexion (bevat oa MSM zwavel) en extra vitamine poeder (prominent mix). Volgens mij is het natte mok.
De korsten bevinden zich op het pijpbeen, kruipend naar boven, bij zijn voorbeen ook een deel in de kootholte, kruipend naar de voorkant. Ben idd nu ongeveer een maand bezig, met weinig resultaat.

De vragen vind ik niet zo erg, dan kan iemand mij misschien helpen!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:23

Heb gisteravond wat foto"s gemaakt: kwaliteit niet super, sorry.
Hier is zijn voet nog wat nat van het schoonmaken: van boven zie je goed waar de mok zit. Verder veel kleine korstjes over heel zijn pijpbeen wat je niet goed kan zien....
Afbeelding

Close up
Afbeelding

Nog closer- up: hier zie je goed dat de korstjes geel zijn en niet grijs.
Afbeelding

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:35

@zammetje:
Ik vind het er absoluut niet rampzalig uit zien hoor!

Als het erger wordt ondanks smeren zou ik er even mee stoppen.
Zo is het namelijk bij Lio ook erger geworden.
Ik denk dat het verder is gaan smetten onder de zalf. Als je de zalf meer smeert dan het korstje groot is, kan het verder broeien onder de zalf. Lastig! Been there!

Wat ik zou doen nu:
1e week: 2x p/w wassen met betadineshampoo en heeeeeel goed afdrogen! Desnoods fohn je het droog (met 2/3 dagen tussen het wassen, zodat de huid ook rust krijgt)

2e week: afhankelijk van hoe het gaat 1 of 2x wassen met betadine shampoo en droog maken!

Ik zal vanavond nog wat vergelijkingsmateriaal neerzetten, dan kun je het zien...

Heel veel succes!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:26

Mok is een ontsteking van de huid, die doordat ie week wordt (onder invloed van oa vocht )gevoeliger wordt voor kleine wondjes. De gele korstjes die je ziet zijn /is pusafscheiding van de huid ten gevolg van de infectie in die kleine wondjes door de bacterie Dermotopilus.

Als de omstandigheden warm zijn ontwikkeld die bacterie zich lekker verder.

Licht, lucht en droge omgeving zijn erg belangrijk.

Zowel inwendig als uitwendig behandelen werpt de meeste vruchten af!