Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 21:49

Hoop niet dat het door mijn opmerking komt!

Leef echt met je mee en denk echt dat jij niet meer kan doen dan je doet! Maar zo vanaf een afstandje en op basis van je foto’s vertrouw ik het niet helemaal. Maar goed ik (en anderen) kunnen er ook gewoon naast zitten en is het met 3 maanden allemaal weer goed.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 21:50

Kimmie25501 schreef:
Ik zal jullie waarschijnlijk later updaten. Ik twijfel alleen een beetje, omdat ik sommige reacties niet helemaal lekker zijn voor mijn mentale gezondheid. Aan de andere kant zijn er gelukkig ook heel veel lieve reacties en mensen die heel geïnteresseerd zijn. Ik denk er nog even over na!

Ach jeetje, als er iemand zijn best doet voor haar paard ben jij het wel hoor, ik wil niet weten hoeveel dierenarts kosten je al hebt gemaakt en bij twijfel neem je steeds contact met ze op. Ik zou echt niet weten wat je nog meer had kunnen doen. :knuffel:

Hopelijk zitten de paar negatieve reacties je niet teveel dwars en wil je ons blijven updaten, ik vind het echt heel erg klote voor jou en je paard, maar medische gezien ook interessant om het proces te volgen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 21:53

Kimmie25501 schreef:
Ik zal jullie waarschijnlijk later updaten. Ik twijfel alleen een beetje, omdat ik sommige reacties niet helemaal lekker zijn voor mijn mentale gezondheid. Aan de andere kant zijn er gelukkig ook heel veel lieve reacties en mensen die heel geïnteresseerd zijn. Ik denk er nog even over na!

Ik kan me voorstellen dat je het mentaal heel moeilijk hebt...ik zou dit ook vreselijk vinden mocht het mijn paard zijn...wel zou ik een serieuze second opinion willen hebben...ik vind een dierenarts die ongetwijfeld haar best doet, maar duidelijk de oplossing niet weet en een keer naar utrecht belt geen second opinion..
Ik zou ze voor mijn eigen gemoed rust naar een betere kliniek willen hebben, maar je moet dat natuurlijk ook financieel aan kunnen..Het is gewoon een k*t situatie zo je geliefde paard zien..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 21:56

Het blijft bokt, dus zeker weten doe je het niet.
Maar wellicht kan je bij je update schrijven wat je in ieder geval niet wilt horen, of juist wel?

Iedereen is hier denk ik heel erg geïnteresseerd naar je updates en de ontwikkeling.
Veel goed bedoelde adviezen, maar echt een hoop. En die kunnen je flink aan het twijfelen en denken zetten op een negatieve manier.

Ik zou het jammer vinden als je updates stoppen, maar je moet doen wat voor JOU goed voelt!

En ik hoop dat iedereen hier op zijn vingers kan zitten en naar je verzoek kan luisteren :knuffel:

Over de ontwikkeling, ik vind het geen gekke plek. Want volgens mij zat hier eerst wel een opening, maar was deze inmiddels alweer een tijdje dicht? Een makkelijke plek voor een doorbraak van afvalstoffen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 22:01

Nou precies! Ik denk dat het gros dat meeleest en post alleen maar bewondering voor je heeft. Je bent open, wil het beste voor je paard, vraagt advies, volgt een plan en hebt toch een open blik. Dat is niet makkelijk in deze situatie.

En ik snap dat je er helemaal niks aan hebt, maar voor veel van ons is het ook ontzettend leerzaam om het herstel te volgen. Ik hoop dat dit geen ander van ons overkomt, maar mocht er wel iets soortgelijks voorvallen dan geeft dit topic veel waardevolle info. Veel sterkte!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 22:04

Pfoe meid wat een zorgen zeg. Ik vind ook dat je het hartstikke goed doet hoor. Zelf zou ik wel naar de kliniek gegaan zijn, of anders zeker nu. Maargoed, dat is op basis van fotos en dit topic. Wij zijn er niet bij als jouw DA er is en wat zij zegt. En iedereen doet het anders, maar duidelijk is toch zeker voor iedereen dat jij hartstikke je best doet voor haar, en niet iedereen is hetzelfde en vaak zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 22:54

Pff wat een zorgen moet jij hebben. Heel veel sterkte ik denk aan en duim voor jullie Y;(

borderjay

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 23:04

Ohhhh ik zou het écht k*t vinden als je geen updates meer zou geven. Ik leef echt zó ontzettend mee met jou en je paard. Ik kijk meerdere keren per dag in dit topic hoe het nu gaat.
Wat zal jij je ook vaak machteloos voelen…
Dikke knuffel voor jou en je paard!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 23:20

oliebol. Mijn duimen draaien nog steeds hard dat het de goede kant op gaat. Hoe loopt ze nu? Misschien weer beter nu er wat open geklapt is? Minder druk erop. Het blijft echt zo’n bizar beeld.

Met “gewoon” een hematoom en/of seroom heb je niet dit wisselende beeld. Dan ben je ook zo een half jaar onderweg, maar zie je wel het beste stapjes vooruit.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 23:52

Ah TS wat ellendig dat er nu weer een tegenslag is voor jullie :\ Wat moet het mentaal ook een klappen geven om je dier zo te zien steeds.
Ik heb 0,0 advies maar wil je wel wederom een virtuele knuffel geven en ik stuur positieve vibes jullie kant op! :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 07:35

Ach lieve lieve lieve Kim!

Ik weet ZEKER dat iedereen dit met de beste bedoelingen bedoeld. We zullen erop kunnen leten wat rustiger te reageren en jou de ruimte te geven , dit respect en ruimte verdien je!

Je doet het zo goed met alle beste bedoelingen <3

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 07:48

Stille meelezer wil je een hart onder de riem steken :(:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 07:50

Ik hoop ook dat je gewoon updates wil blijven geven, probeer de negatieve reacties van je af te laten glijden. :(:)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 08:11

Ik lees de hele tijd al stil mee, maar ik wilde nu toch echt even reageren. Meid, je doet alles wat je kunt doen! Ik denk niet dat er hier iemand is die dat in twijfel trekt!

Het is gewoon echt heel zielig voor Ivy en rot voor jou. Ik denk dat iedereen probeert zoveel mogelijk opties en tips met je te delen in de hoop dat die ene goude tip ertussen zit. Voor jou heel intens, dat snap ik :knuffel:

Hopelijk wil je toch blijven updaten :knuffel:

Heel veel sterkte in ieder geval, dit is voor jou ook echt slopend.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 09:21

Al die meningen kunnen je ook doen twijfelen aan je eigen aanpak.
Vooral naar je eigen gevoel luisteren, jij ziet je paard en kent haar het beste. Daarnaast heb jij ook daadwerkelijk contact met de artsen.

Volgens mij heb je alles over voor Ivy en nog veel meer dus luister naar je eigen gevoel.
Je doet het super!

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 09:22

Lieverd ik wil je een

Afbeelding

Ik weet dat jij 200 procent geeft voor je paard.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 09:27

Ik lees al een tijdje mee.
Ik kan mij voorstellen dat sommige reacties harder binnenkomen/over komen dan dat ze bedoeld zijn. Jij zet je volledig in voor je paard en hebt vertrouwen in je dierenarts.

Vanaf een beeldscherm is het makkelijk reageren. Wij staan er niet naast. De beste stuurlui staan aan wal ;)

Ondanks dat ik het een verschrikkelijke plek/verwonding vind hoop ik toch dat je nog een update wil plaatsen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 10:41

Veel zijn goed bedoelde adviezen, maar ik snap dat het wel lastig is als je zoveel zorgen hebt, je eigen dierenartsen wilt volgen en er toch andere adviezen komen. Je bent super goed bezig en heel fijn dat je zulk kort contact met je dierenarts(en) hebt. Je dierenarts is ook een topper, want die heeft de kennis van Utrecht erbij gehaald en zitten er met de neus bovenop.

Ik vind het zo rot voor jullie dat er toch steeds weer wat nieuws om de hoek komt kijken. Ik duim nog steeds dat het snel de goede kant op gaat. Heel.veel sterkte :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 10:43

Heb bah, het houd ook niet op zeg.
Wat naar dat ze dit nu weer heeft.
Lijkt inderdaad wel de zwelling onder de vulva die dit heeft veroorzaakt.

Ik hoop snel op flinke verbetering, want zowel voor Ivy, maar ook voor jou echt niet leuk.
Veel sterkte

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:53

Geen advies… wel heel sterkte. Je doet het super voor je paardje.
Een paard pijn zien hebben is gewoon heel zwaar, zeker als onduidelijk is wat er aan de hand is.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:31

Jolliegirl schreef:
BigOne schreef:

Vindt je? Zomaar op een andere plek een bult die naar buiten piept?

Wilde hier net op reageren... Ik vind dit zelfs niet een tusen haakjes normaal beeld.

Dit is abnormaal..hier is iets aan de hand

Voor mensen die dit soort verwondingen vaker zien is dit een vrij 'normaal' ziektebeeld ja, maar ik kan mij voorstellen dat als dit niet het geval is, het er heel heftig uitziet.

Vind dat je goed bezig bent TS, samen met je dierenarts. Sterkte. :(:)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 20:32

Bedankt voor alle lieve berichtjes! Ik merk dat ik vooral last heb van mensen die me een beetje op de kast jagen door zeggen dat ik van alles fout doe of die bepaalde spookverhalen vertellen. Die probeer ik ook al tijden tactisch te negeren.

Gezien dat er zoveel animo voor is, zal ik toch weer updates schrijven.

Dus nog even van gisteren. Hier nog even wat beter beeld van de situ:
https://youtube.com/shorts/ggsq5AObqR0? ... -b9pZWzUEn

Toen er dierenarts er was, heeft ze de wond onderzocht. Toen ze drukte, schoot het abces open. (Wij dachten eerst dat ze stond te plassen, maar de straal was wel erg scheef :') Het had ook echt de kleur van hengstige merrie urine haha). Het liep helemaal leeg. De da heeft het ook gestimuleerd om extra leeg te gaan door haar vinger erin te steken. Daarna heeft ze weer een echo gemaakt. Nu was er wel duidelijk een ontsteking zichtbaar. Het kan zijn dat er de vorige keer een biofilm was. Dat betekent dat bacteriën zichzelf verstoppen onder een laagje. Ook kan het zijn dat dit is gekomen door bv het steekkanaal van een vlieg. Het hoeft maar heel klein te zijn. Daarna heeft ze bij het andere stukje ver onderaan een drain gelegd. Zo blijft het open, want we willen niet weer bacteriën erin. Zo laag mogelijk, zodat hopelijk alles daardoor eruit komt. Ook heeft ze een swab genomen van het vocht dat uit het abces kwam, zodat we kunnen bepalen welke bacterie het is om de juiste antibiotica te geven. Het plan is om nu een aantal dagen zo breed mogelijk antibiotica te geven. De dierenarts zal dan ook buut spuiten, zodat ik niet drie keer per dag naar stal hoef. Verder gaan we het weer behandelen als een abces met spoelen enzo. Dat wil de dierenarts ook wel voor mij doen als ze er dan toch is.

Vandaag was de dierenarts er dus weer. Ze zag dat er veel viezigheid uit de wond was gekomen. De drain werkt dus goed. Alles zag er goed uit en het been was weer mooi dun.

Ivy wil echt de seniores ook met care 4 life niet eten. Dus die ga ik denk ik weggeven. Verder heb ik het aangeraden speurboek besteld en heb ik gisteren al wat laten kiezen en zoeken naar wortels en appels.

De foto’s van vandaag.
Ze staat nu toch op een plekje net wat naar achteren, omdat ze heel onrustig werd van commotie op het erf waar ze recht naast stond.
Wat onrustig toen ik aan kwam:

Afbeelding
Afbeelding

Drain:

Afbeelding

Wond:

Afbeelding

Het been:

Afbeelding
Afbeelding

Haar hele lijf nu, we zijn best tevreden over hoe ze al is bijgekomen:

Afbeelding

Ze stond weer rustig nadat ik klaar was. Zo zie je ook dat ze gezellig naast de shetjes staat.

Afbeelding
Afbeelding

De da zei dat dit best een atypisch seroom is. Bij de meeste paarden verloopt het normaal en af en toe zit er een uitzondering bij. Dit is de uitzondering haha. Ook vertelde ze dat ze af en toe ook leest in dit topic. We hebben nog even uitgebreid jouw been besproken germie, omdat ik daardoor dus dacht dat drainage buisjes zouden zijn :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 20:53

Wat ziet ze er al verbeterd uit zeg!!

Ga zo door!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 20:56

Bedankt voor je update! Wel vervelend dat jullie precies zo'n atypisch geval zijn geworden. Interessant voor ons om te volgen, maar besef mij ook heel goed dat er middenin zitten best zwaar is :(:) Hopelijk helpt de drain en kunnen de bacteriën straks gericht aangepakt worden als de kweek terug komt. Sterkte ermee!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:02

Doe je als nog alles om het te verbeteren zal je zie dat het een atypisch ding is.
Wel fijn dat de dierenarts zo taken wil oppakken.

Ik hoop zo dat er nu een stijgende lijn in komt. Is je gegund.