Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:20

Het gaat niks oplossen om te mopperen als je erbij bent. Het enige wat dat oplost is dat ze het niet doet als je er bij bent. Maar je bent er niet de hele dag.

Een van de merries bij ons jaagt die van mij ook weg. Maar de hooiruif staat buiten en dus lopen ze er dan omheen. En eten daar verder.
Als ik ze binnen had staan dan was het ook ellende geweest. Mijn kwpn was dan ook niet meer aan eten toegekomen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Ja dat op haar mopperen helpt niet,dat snapt ze echt niet.
Zou meer voerplekken maken, het is even niet anders toch.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:43

Wat lastig Britta, ik zou ook meer voerplekken proberen te maken.

Sakyr zijn deken is ineens te groot. Dus een maat kleiner besteld, nu deze Smartex maar proberen te verkopen.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op Gisteren, 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Nog een voerplek meer?Zal dat zo doen.Misschien vlak bij de deur opening om het hoekje. Zal 2 meer proberen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Ik zou er juist voor kiezen voor een stuk van de deur verwijderd.
Voordat de ander gaat besluiten de deur te bewaken

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:45

Niet te dicht bij de deur, dan krijg je daar straks nog meer gesodemieter.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

Zal ik het meer naar achter doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

Kunnen jullie die mop van die loonwerker die voor €300 op zaterdag mijn mestput zou komen legen....
Je raadt het al... die kwam niet |o

Ik om halfvier gebeld of hij nog langs kwam... zat ie net aan de koffie, maar maandagmiddag komt hij zeker langs _-:(
Dus ik heb net een halve kuub mest omhoog staan scheppen omdat ik anders 2 dagen mijn kruiwagen niet leeg kan kiepen 8-)

Verder is de paddock nu een trieste plek om als paard de hele dag in door te brengen, ze staan ook merendeels in de schuiltent.
Nu een waterig zonnetje die mooi het hooi buiten de tent gevoerd }>

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Wat lastig van die koliek zeg! Hopelijk heb je nu toch de oplossing gevonden nu je weet dat er in het najaar ook suiker in het gras zit.

Hier is de paddock ook om te huilen. Twijfel al een week of ik mijn paard uit die service haal en haar naar de gedraineerde paddocks overzet. De paddock waar ze nu op staat is in de zomer een weide. Zodra ze van het gras af moeten mag deze kapot gelopen worden en wordt daar hooi gegeven. Voordeel vind ik dat ze dan niet zo plots van het gras af gaan, deze groot is en ze er in principe uren kan vertoeven met een vriendinnetje, hooi en water. Maar vandaag stond ze er ook weer als een verloren puppy te koekeloeren. Nog maar even over nadenken.

Ook vervelend van die merrie die de andere paarden lastig bij het hooi laat. Ik vind dat je dat toch best wel vaak hoort bij mensen die op deze manier paarden houden. Is een extra schuilstal met voerpunt een optie? Ze kan moeilijk op 2 plekken tegelijk zijn :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:44

Ik heb nu 4 hooiplekken gemaakt, net stond hij nog binnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

Ik merkte de laatste maand aan mijn paarden dat ze ook groeiden op het gras, mogelijk door de hoeveelheid suiker. Dus zou best een reden voor problemen kunnen zijn.

@ Britta, wat vervelend dat je oudje zich zo laat weg jagen... hopelijk helpt het als er wat meer voerplekjes zijn. Succes ermee. Toch wel echt een lastige puzzel om een goed klikkend maatje te vinden als ik dat soms zo lees.

@ Dubbeldun, wat balen van die loonwerker die nooit kwam... Ben je mooi klaar mee.

Mijne heeft sinds ze van de weide zijn standaard dikke stalbenen, die loopt echt te weinig op de paddock :o Ze waren ook wel erg nat de laatste tijd, maar 'gelukkig' bleek de drainage pomp kapot dus het kan wel beter worden! Ennnnn vandaag hebben ze er weer nieuw drainage zand bij gekregen, dus blije paarden en hopelijk drogere paddock komende winter weer *\o/*

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

Bedankt voor de tips!
Ik dacht dat het nu niet meer zo'n voedzame periode was qua gras. Maar ik sta gelukkig bij iemand die echt alles eraan doet om de paarden zo goed mogelijk te verzorgen. Zo gaan ze pas na de middag op het gras, ook al is het hier nog niet zo koud geweest.
Bewegen doet hij wel veel, de andere paarden zijn wat jonger en houden hem genoeg in beweging :P

Het is zo'n gepuzzel, zonder gras valt hij in qua gewicht. Met gras is hij dan weer gevoelig.
En dan heeft hij een jaar geleden een tijd 24/7 op de weide gelopen, zonder enig probleem.
Ik heb een glucose supplement besteld, hopelijk is dat het ontbrekende puzzelstukje!

Bedankt voor de adviezen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Ik sta tegenwoordig bij een boer en die heeft echt totaal andere ideeën over gras wat betreft suiker.
Volgens hem geen suiker.
maar juist meer eiwit in het gras:
Citaat:
Najaarsgras bevat doorgaans meer onbestendig eiwit en minder suiker dan voorjaars- en zomersneden. Dit komt doordat de mineralisatie in de bodem dan op volle kracht draait en veel stikstof levert. Ook is er veel nawerking van de eerder gegeven stikstof uit (kunst)mest. Een overmaat aan stikstof resulteert in een zeer hoog eiwitgehalte in het gras..

Bemesting hier ook veel kunstmest. Vorige stal hadden we juist stalmest er,op,gras was ook echt veel betere kwaliteit toen,maar ja het is niet anders.

Ik was wel benieuwd naar die koliek van jou, maar op Google vind je best heel veel info er over :j

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

De vorige koliek was in Juli, toen het zo'n week terug zonnig en warm was na een lange regenperiode.
Dus het gras was toen goed gegroeid opeens, dus we weten de koliek daar aan.

Geen idee met wat het bemest is, wel is alles nieuw aangelegd daar met paardengras enz.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:31

Wat ik altijd geleerd heb is: koude nachten en warmere dagen is hoger fructaan, dus suiker in het gras.

Toen mijn, nu overleden aan hoefbevangenheid, pony voor het eerst bevangen werd liep hij slecht in de lente, toen van het gras gehaald, in de herfst geprobeerd weer langzaam op het gras te zetten, weer bevangen. Daarna is hij helaas nooit meer op het gras gekomen tot 1,5 uur ongeveer voordat hij ingeslapen werd. Toen mocht hij nog 1x genieten van zijn geliefde gras.
Met zijn zus hetzelfde moeten doen, al werd zij pas voor het eerst bevangen toen ze 22 was en moest zij worden ingeslapen omdat ze geen controle meer had over haar achterhand en amper meer kon lopen. Gelukkig nog wel een paar grassprietjes kunnen eten voor de tijd.