Paard heeft aanvallen? Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Paard heeft aanvallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:12

Vooropgesteld dat ik geen fan ben van Laarakkers, maar je gaf wel aan dat zijn traject maanden tot een jaar kon duren. Dat je nu dus nog geen verschil ziet is dan toch logisch?
Ik zou niet voortdurend switchen tussen behandelingen en nu wel echt voor 1 ding gaan. Die troep er nu in pompen maakt doet denk ik je investering van de afgelopen maanden via Eric wel helemaal teniet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:22

Dat, plus dat er wel een serieus risico is op bevangenheid door hoge doses prednison. Alhoewel spanjaarden niet specifiek tot de sobere rassen behoren zijn het van origine sober gehouden paarden met ook een hogere suikergevoeligheid dan warmbloeden. Als je twijfelt of je paard die medicatiebelasting aankan, kun je ook nog een insuline of glucose belastingstest doen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:34

Pfoe eindelijk iets van duidelijkheid. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg. Crohn is bij mensen een potentieel pijnlijke aandoening. Bij paarden ook?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:38

Babootje schreef:
Een heel duidelijke diagnose is het natuurlijk niet. Een chronische darmziekte Chrohn kan, glutenintolerantie ook is geen echte diagnose. Er is ook geen oorzaak benoemd. En vervolgens is de aanpak symptoombestrijding in de vorm van prednison welke ook echt vervelende bijwerkingen kan geven. Met deze medicatie wordt niet de oorzaak aangepakt.

Die diagnose (chronische dunne darmwandontsteking aka ibd) heb je natuurlijk ook al bij Laarakkers gehad, maar wel met een oorzaak erbij namelijk glutenintolerantie. Naar mijn idee ga je met bovenstaande aanpak een stap terug in plaats van een stap vooruit.

Prednison kan ook de darmflora slopen dan ben je uiteindelijk nog verder van huis.

Coeliakie bij mensen geeft ook darmontstekingen en een aangetaste darmwand waaruit weer opname problemen kunnen ontstaan.

Ik vind dit een lastige, denk dat het vooral tijd nodig heeft maar snap de TS ook wel met de hoop dat medicatie misschien wat sneller zal helpen.

Oftewel, geen oordeel..hoop gewoon dat het allemaal positief uit zal pakken voor jullie.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 24-07-25 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:01

Ik ben een stille meelezer geweest en schrik toch wel van hoe mensen hier nu reageren na de laatste inzichten van de dierenartsen.
Topic starter zit al tijden met haar handen in het haar met een paard wat ongemakken heeft. Is al duizenden euro's kwijt om haar paard op alle mogelijke manieren te helpen. Dan is er nu een kans dat er een diagnose is die de ongemakken veroorzaakt.. Krijgt ze opeens allemaal negatieve reacties! Ja prednison is troep maar als iets nodig is is iets nodig. Het is ook niet dat TS het allemaal zelf bedacht heeft, alles doet ze met dierenartsen samen.
Ik denk dat het allemaal al zwaar genoeg is voor TS en dat het niet erg vriendelijk is om nu alles neer te gaan halen van wat ze doet om haar paard te helpen.
TS ik ga duimen voor je dat dit nu de duidelijkheid is die jou paardje kan gaan helpen en dat hij er hopelijk van kan gaan opknappen dat jullie weer samen kunnen genieten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:02

manzano schreef:
Vooropgesteld dat ik geen fan ben van Laarakkers, maar je gaf wel aan dat zijn traject maanden tot een jaar kon duren. Dat je nu dus nog geen verschil ziet is dan toch logisch?
Ik zou niet voortdurend switchen tussen behandelingen en nu wel echt voor 1 ding gaan. Die troep er nu in pompen maakt doet denk ik je investering van de afgelopen maanden via Eric wel helemaal teniet.

Vind ik persoonlijk ook lastig. Heb zelf altijd het idee dat iedereen die daar geweest is terugkomt met dezelfde oorzaken. Bijna altijd Lyme sowieso. Bij mensen idem dito trouwens...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:06

Ja wat is nu wijsheid? TS je kan alleen maar op je eigen onderbuik gevoel vertrouwen wat dat betreft. Volg de raad van de dierenartsen op of blijf je nog even bij het behandelplan van Laarakker... Misschien kun je laatste ook wel bellen voor overleg en dan daaruit weer een besluit nemen? Lastig hoor! Ik wens je veel wijsheid toe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:11

Wat eigenlijk het mooie is is dat wat er nu uit is gekomen een bevestiging is wat Laarakker ook heeft aangegeven.
En ik denk de weg naar verbetering op meerdere manieren aangevlogen kan worden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:13

Ik ben voor mijn paard met darmproblemen ook bij Laarakkers geweest. Helaas na 6 maanden geen resultaat Nu weet ik wel dat het langer kan duren, maar in dit geval was het paard agressief, gaapte veel en fleemde veel, dat gaf geen goed gevoel.

Voor veel geld laten onderzoeken op de Lingehoeve. Daar kwam darmontsteking uit, ingekapselde parasieten en leverontsteking.

Was een protocol van ontwormingen en prednison. Ben ik ook zeker geen fan van. En ik heb veel gedaan aan extra ondersteuning voor de darmen en lever, maar heb wel de prednison opgestart.
Soms is er helaas een olifantenmiddel nodig om iets te bestrijden. Ik begrijp TS wel. Er zijn altijd voor en nadelen in dit soort trajecten, ongeacht of je nu voor regulier of homeopathisch gaat.

Respect voor de keuze van TS, wat het ook wordt. Het zijn lastige keuzes en uiteindelijk wil ze gewoon het beste voor haar paard.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:20

Daphneeeej schreef:
Ik ben een stille meelezer geweest en schrik toch wel van hoe mensen hier nu reageren na de laatste inzichten van de dierenartsen.
Topic starter zit al tijden met haar handen in het haar met een paard wat ongemakken heeft. Is al duizenden euro's kwijt om haar paard op alle mogelijke manieren te helpen. Dan is er nu een kans dat er een diagnose is die de ongemakken veroorzaakt.. Krijgt ze opeens allemaal negatieve reacties! Ja prednison is troep maar als iets nodig is is iets nodig. Het is ook niet dat TS het allemaal zelf bedacht heeft, alles doet ze met dierenartsen samen.
Ik denk dat het allemaal al zwaar genoeg is voor TS en dat het niet erg vriendelijk is om nu alles neer te gaan halen van wat ze doet om haar paard te helpen.
TS ik ga duimen voor je dat dit nu de duidelijkheid is die jou paardje kan gaan helpen en dat hij er hopelijk van kan gaan opknappen dat jullie weer samen kunnen genieten.

Mee eens! Een stootkuur van 2 weken is iets heel anders dan een langdurige behandeling met prednison. Dit is meestal vooral om snel ontsteking te remmen. Bij een stootkuur zijn er vaak minder bijwerkingen en je kunt ook zonder afbouwen gelijk weer stoppen. Bij een langdurig gebruik van prednison kan dat niet.

Vooral fijn dat er nu een mogelijke oorzaak is gevonden en dat er nu een behandelplan ligt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:24

Hopelijk werkt deze behandeling snel :j minder buikpijn is zoveel fijner.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:51

DuoPenotti schreef:
Wat eigenlijk het mooie is is dat wat er nu uit is gekomen een bevestiging is wat Laarakker ook heeft aangegeven.
En ik denk de weg naar verbetering op meerdere manieren aangevlogen kan worden.

Precies. Het een sluit het ander niet uit. En omdat de andere dierenarts glutenintolerantie/-allergie als mogelijke oorzaak heeft genoemd, zou ik die route (glutenvrij voeren) wel blijven bewandelen. Dat kan sowieso.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 12:23

Jullie mogen alles zeggen hoor, of je het er nu mee eens bent of niet. Maakt mij niet uit en waardeer de vele berichtjes hier

Vallie vanmorgen weer koliek verschijnselen. Nu darmontpanners en afwachten.

Heb huilend de dierenarts opgebeld dat ik er helemaal klaar mee was en dat ze hem mocht komen inslapen. Maar ze zei wel dat de koliek nu niet zo heftig was en dat zij zeker weet dat de medicatie hem alleen maar goed kon doen. Daar waren de dierenartsen het maandag allemaal over eens. Dus nu toch darmontpanners, ga er straks heen voor de eerste keer de medicatie voor de Crohn en hopelijk staat hij er dan weer beter bij.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 12:25

Ik heb echt met je te doen. Jeetje.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 12:34

Het aanbod van de PEMF staat ook nog steeds... (Wel even in overleg met DA dan natuurlijk ;)) (Bij de ziekte van Crohn zit je met ontstekingen, door PEMF kunnen die al afnemen en je zit ook met weefsel wat moet herstellen.... Ook daarbij kan het helpen) Wel even in overleg graag... En eventueel kan ik nog even kijken met de Nexi voor de frequentietherapie, maar dat doe ik ook graag in overleg met je. (Dat kan ook vanaf een afstand) dat we samen even kunnen kijken en een keer kijken hoe die erop reageert als we er gewoon bij zijn. Dat we de juiste programma's kiezen.

(Ik leer er zelf ook van, ik vind dat je al genoeg hebt meegemaakt met dit paardje, dus maak je over de prijs ook niet druk ;))

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 12:45

De medicatie is trouwens Equisolon

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:02

equisolon is gewoon de paarden variant van prednison.

Ik ben het helemaal eens met het bericht van DP:
Fijn dat nu 2 partijen vanuit een andere invalshoek op een zelfde type probleem komen. HOe op te lossen is aan jou TS.

Mijn dierenarts zei over equisolon: heeft een slechte reputatie die echt onterecht is. Kan geweldig goed werken en bijwerkingen blijven heel vaak (zeer) beperkt bij juist gebruik.
Dat wil niet zeggen dat en geen bijwerkingen kunnen voorkomen. Maar dat verreweg de meeste paarden (en mens en andere dieren) er veel meer baat bij hebben, dan dat er paarden zijn die last krijgen van de bijwerkingen.
Bij mijn paard heb ik echt 0 bijwerkingen geconstateerd. Ook niet na het stoppen.

Al kan ik me net zo veel voorstellen bij een alternatieve route.

Aan jou om te kiezen wat je denkt wat nu het beste past bij je situatie. En dat kan over een jaar ook weer anders zijn.

Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:35

Escada schreef:
...ga er straks heen voor de eerste keer de medicatie voor de Crohn en hopelijk staat hij er dan weer beter bij.

Equisolon/prednisolon is geen specifieke medicatie voor Crohn. Het is gewoon een krachtige ontstekingsremmer die ook bij andere indicatie's wordt gegeven.
De ziekte van Crohn is een andere benaming voor Inflammatoire darmziekte (IBD) genoemd, is een chronische ontstekingsziekte van het maagdarmkanaal die zich bij paarden kan uiten in verschillende symptomen, zoals diarree, gewichtsverlies en terugkerende koliek (buikpijn).
Eigenlijk dezelfde diagnose als die je bij Laarakkers ook hebt gehad.
Crohn/IBD kan verschillende oorzaken hebben, waarbij glutenintolerantie bij Laarakker al was gemeten.
Er kan bv ook sprake zijn van een erfelijke autoimmuunreactie, maar die was - naar ik begreep - bij Laarakker (nog) niet gevonden?
Ik zou zeker ook bij de nieuwe veearts doorvragen over de oorzaak, want daar ligt ook een groot deel van de oplossing. Want je kunt behandelen wat je wil, maar als je de oorzaak niet wegneemt ben je alleen maar het de symptomen, de ontsteking, aan het onderdrukken en komen klachten weer terug zodra je daarmee stopt.
Vraag ook door over de vervolgprocedure, dus hoe zien zij de behandeling op langere termijn.
Vraag ze eens hoe dit medicijn van invloed is op het microbioom (de darmflora) van je paard en hoe dit kan worden hersteld. Dat is informatie die voor jou denk ik heel belangrijk is om te horen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:39

Babootje schreef:
Escada schreef:
...ga er straks heen voor de eerste keer de medicatie voor de Crohn en hopelijk staat hij er dan weer beter bij.

Equisolon/prednisolon is geen specifieke medicatie voor Crohn. Het is gewoon een krachtige ontstekingsremmer die ook bij andere indicatie's wordt gegeven.
De ziekte van Crohn is een andere benaming voor Inflammatoire darmziekte (IBD) genoemd, is een chronische ontstekingsziekte van het maagdarmkanaal die zich bij paarden kan uiten in verschillende symptomen, zoals diarree, gewichtsverlies en terugkerende koliek (buikpijn).
Eigenlijk dezelfde diagnose als die je bij Laarakkers ook hebt gehad.
Crohn/IBD kan verschillende oorzaken hebben, waarbij glutenintolerantie bij Laarakker al was gemeten.
Er kan bv ook sprake zijn van een erfelijke autoimmuunreactie, maar die was - naar ik begreep - bij Laarakker (nog) niet gevonden?
Ik zou zeker ook bij de nieuwe veearts doorvragen over de oorzaak, want daar ligt ook een groot deel van de oplossing. Want je kunt behandelen wat je wil, maar als je de oorzaak niet wegneemt ben je alleen maar het de symptomen, de ontsteking, aan het onderdrukken en komen klachten weer terug zodra je daarmee stopt.
Vraag ook door over de vervolgprocedure, dus hoe zien zij de behandeling op langere termijn.
Vraag ze eens hoe dit medicijn van invloed is op het microbioom (de darmflora) van je paard en hoe dit kan worden hersteld. Dat is informatie die voor jou denk ik heel belangrijk is om te horen.

Hele goede post!

En heel veel sterkte, snap helemaal dat je er klaar mee bent op sommige momenten :knuffel:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 14:11

Escada schreef:
Jullie mogen alles zeggen hoor, of je het er nu mee eens bent of niet. Maakt mij niet uit en waardeer de vele berichtjes hier

Vallie vanmorgen weer koliek verschijnselen. Nu darmontpanners en afwachten.

Heb huilend de dierenarts opgebeld dat ik er helemaal klaar mee was en dat ze hem mocht komen inslapen. Maar ze zei wel dat de koliek nu niet zo heftig was en dat zij zeker weet dat de medicatie hem alleen maar goed kon doen. Daar waren de dierenartsen het maandag allemaal over eens. Dus nu toch darmontpanners, ga er straks heen voor de eerste keer de medicatie voor de Crohn en hopelijk staat hij er dan weer beter bij.

:knuffel:

Zou niet gelijk schrikken, mijn eerste gedachte bij alle onderzoeken was:.."oh als hij hier maar geen negatieve reactie op krijgt". Ik denk dat dit nu wel gebeurd is maar zou er niet gelijk van in paniek raken. Je hebt nu meer duidelijkheid, gewoon starten met de medicatie en behandeling en het zowel regulier als alternatief aanpakken. Dus zowel de symptomen als de oorzaak en dan gewoon hopen dat hij weer in een positieve spiraal naar boven komt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:07

Ik snap eigenlijk nog steeds niet wat ze nou bij de Lingehoeve hebben staan doen, dat is toch echt wel een patiënt in de steek laten van wat jij hier hebt geschreven. Scopie waarbij een biopt is vergeten te nemen en daarna geen hulp. Iedere koekenbakker riep hier al ibd en waarom zou zo’n Lingehoeve die diagnose niet hebben kunnen stellen en beginnen met prednison zoals het team van artsen bij de andere kliniek nu wel gedaan hebben?

Ik hoop echt van harte dat het glutenvrije dieet en de prednison gaat aanslaan !!

Hoe is verder zijn stress op de stal waar hij staat? En wat voor water drinkt hij? Staat hij nu op bodembedekking zonder stro (gluten)?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:10

Wat valt er bij een paard eigenlijk onder gluten?
Hoe zit dat met het zaad in het gras?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:17

DuoPenotti schreef:
Wat valt er bij een paard eigenlijk onder gluten?
Hoe zit dat met het zaad in het gras?

Zelfde als bij mensen. Aangezien stro als
bodembedekking vaak van tarwestro is, kun je dat beter ook even vermijden. Hooi is van gras. Geen gluten. Er zijn ook andere granen die gluten bevatten en die worden vaak in (kracht)voer gestopt.

Oa gluten:
Tarwe
Rogge
Spelt
Gerst
Haver (besmet door andere granen)
Kamut

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:19

Dankjewel :j

Ja het stro snapte ik wel, maar ik ging even in gedachte mis op het zaad van het gras.
Vind ik er ook graan achtig uitzien, maar is dus niet.
Dat is wel fijn, scheelt alvast een heel gedoe met voeren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:23

Krijgt hij ook krachtvoer via de krachtvoer box ts? Of alleen nog agrobs