Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Een heel duidelijke diagnose is het natuurlijk niet. Een chronische darmziekte Chrohn kan, glutenintolerantie ook is geen echte diagnose. Er is ook geen oorzaak benoemd. En vervolgens is de aanpak symptoombestrijding in de vorm van prednison welke ook echt vervelende bijwerkingen kan geven. Met deze medicatie wordt niet de oorzaak aangepakt.
Die diagnose (chronische dunne darmwandontsteking aka ibd) heb je natuurlijk ook al bij Laarakkers gehad, maar wel met een oorzaak erbij namelijk glutenintolerantie. Naar mijn idee ga je met bovenstaande aanpak een stap terug in plaats van een stap vooruit.
manzano schreef:Vooropgesteld dat ik geen fan ben van Laarakkers, maar je gaf wel aan dat zijn traject maanden tot een jaar kon duren. Dat je nu dus nog geen verschil ziet is dan toch logisch?
Ik zou niet voortdurend switchen tussen behandelingen en nu wel echt voor 1 ding gaan. Die troep er nu in pompen maakt doet denk ik je investering van de afgelopen maanden via Eric wel helemaal teniet.
Daphneeeej schreef:Ik ben een stille meelezer geweest en schrik toch wel van hoe mensen hier nu reageren na de laatste inzichten van de dierenartsen.
Topic starter zit al tijden met haar handen in het haar met een paard wat ongemakken heeft. Is al duizenden euro's kwijt om haar paard op alle mogelijke manieren te helpen. Dan is er nu een kans dat er een diagnose is die de ongemakken veroorzaakt.. Krijgt ze opeens allemaal negatieve reacties! Ja prednison is troep maar als iets nodig is is iets nodig. Het is ook niet dat TS het allemaal zelf bedacht heeft, alles doet ze met dierenartsen samen.
Ik denk dat het allemaal al zwaar genoeg is voor TS en dat het niet erg vriendelijk is om nu alles neer te gaan halen van wat ze doet om haar paard te helpen.
TS ik ga duimen voor je dat dit nu de duidelijkheid is die jou paardje kan gaan helpen en dat hij er hopelijk van kan gaan opknappen dat jullie weer samen kunnen genieten.
DuoPenotti schreef:Wat eigenlijk het mooie is is dat wat er nu uit is gekomen een bevestiging is wat Laarakker ook heeft aangegeven.
En ik denk de weg naar verbetering op meerdere manieren aangevlogen kan worden.
Escada schreef:...ga er straks heen voor de eerste keer de medicatie voor de Crohn en hopelijk staat hij er dan weer beter bij.
Babootje schreef:Escada schreef:...ga er straks heen voor de eerste keer de medicatie voor de Crohn en hopelijk staat hij er dan weer beter bij.
Equisolon/prednisolon is geen specifieke medicatie voor Crohn. Het is gewoon een krachtige ontstekingsremmer die ook bij andere indicatie's wordt gegeven.
De ziekte van Crohn is een andere benaming voor Inflammatoire darmziekte (IBD) genoemd, is een chronische ontstekingsziekte van het maagdarmkanaal die zich bij paarden kan uiten in verschillende symptomen, zoals diarree, gewichtsverlies en terugkerende koliek (buikpijn).
Eigenlijk dezelfde diagnose als die je bij Laarakkers ook hebt gehad.
Crohn/IBD kan verschillende oorzaken hebben, waarbij glutenintolerantie bij Laarakker al was gemeten.
Er kan bv ook sprake zijn van een erfelijke autoimmuunreactie, maar die was - naar ik begreep - bij Laarakker (nog) niet gevonden?
Ik zou zeker ook bij de nieuwe veearts doorvragen over de oorzaak, want daar ligt ook een groot deel van de oplossing. Want je kunt behandelen wat je wil, maar als je de oorzaak niet wegneemt ben je alleen maar het de symptomen, de ontsteking, aan het onderdrukken en komen klachten weer terug zodra je daarmee stopt.
Vraag ook door over de vervolgprocedure, dus hoe zien zij de behandeling op langere termijn.
Vraag ze eens hoe dit medicijn van invloed is op het microbioom (de darmflora) van je paard en hoe dit kan worden hersteld. Dat is informatie die voor jou denk ik heel belangrijk is om te horen.
Escada schreef:Jullie mogen alles zeggen hoor, of je het er nu mee eens bent of niet. Maakt mij niet uit en waardeer de vele berichtjes hier
Vallie vanmorgen weer koliek verschijnselen. Nu darmontpanners en afwachten.
Heb huilend de dierenarts opgebeld dat ik er helemaal klaar mee was en dat ze hem mocht komen inslapen. Maar ze zei wel dat de koliek nu niet zo heftig was en dat zij zeker weet dat de medicatie hem alleen maar goed kon doen. Daar waren de dierenartsen het maandag allemaal over eens. Dus nu toch darmontpanners, ga er straks heen voor de eerste keer de medicatie voor de Crohn en hopelijk staat hij er dan weer beter bij.
DuoPenotti schreef:Wat valt er bij een paard eigenlijk onder gluten?
Hoe zit dat met het zaad in het gras?