Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iilssx

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 17:29

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:03

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:03

Wauw, supergoed!! :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:32

Wauw TS, wat een enorm verschil met hoe hij eerst was. Héél knap dat je je gevoel hebt gevolgd, en dit hebt geprobeerd. Er werd best heel wat geroepen in dit topic, en moet je hem nu eens zien.

Ik ben heel benieuwd hoe hij is als hij weer naar zijn eigen stal gaat, wat een ontzettend leerzaam topic is dit zo zeg!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:34

Wat een verbetering! Fijn voor jullie.

Ik heb niet veel gereageerd in dit topic, maar er wel regelmatig over nagedacht.
Zou het niet kunnen zijn ontstaan doordat er misschien stroom van de schrikdraad in de grond weglekt waardoor hij kleine schokjes krijgt?
Misschien is het al gezegd hoor, maar dit bedacht ik me net.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:44

agee schreef:

Ik heb niet veel gereageerd in dit topic, maar er wel regelmatig over nagedacht.
Zou het niet kunnen zijn ontstaan doordat er misschien stroom van de schrikdraad in de grond weglekt waardoor hij kleine schokjes krijgt?

Ja dit wilde ik ook zeggen inderdaad.
Bepaalde grond voert de schrik van schrikdraad heel ver. Zeker met dit vochtige weer. En de ene is daar gevoeliger voor als de ander.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:56

Indi_Vito schreef:
agee schreef:

Ja dit wilde ik ook zeggen inderdaad.
Bepaalde grond voert de schrik van schrikdraad heel ver. Zeker met dit vochtige weer. En de ene is daar gevoeliger voor als de ander.

Zelfs een waterleiding onder de grond, als in 60cm onder de grond, voelde mijn paard en sprong een meter hoog in de lucht en durfde erna lang niet over die plek. Het heeft ook erg lang geduurd eer wij begrepen wat er aan de hand was, want er was gewoon voor ons niets te zien. Ze durfde er gewoon niet langs. Het enige wat we toen hebben kunnen bedenken is die waterleiding onder de grond.

Je weet soms niet waarvan een paard zoveel stress kan krijgen. Jammer dat deze stal te ver voor je weg is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:59

En ze nemen ook geen vaste pension klanten aan. Raar dat mensen hierop blijven doordrammen terwijl de pony er duidelijk niet kan blijven.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:20

Hij ziet er heel relaxed uit! Over een zeiltje lopen is toch geen dagelijkse bezigheid en in zijn situatie extra dapper dat hij dat nu zomaar even doet. Het je ook gereden?

Ik hoop zo dat hij deze stijgende lijn vast houdt!

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 20:39

agee schreef:

Hoe kan je hier achter komen?

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 20:40

Devic schreef:
Hij ziet er heel relaxed uit! Over een zeiltje lopen is toch geen dagelijkse bezigheid en in zijn situatie extra dapper dat hij dat nu zomaar even doet. Het je ook gereden?

Ik hoop zo dat hij deze stijgende lijn vast houdt!

Ja heel bijzonder, hij let ook veel meer op mij. Ik heb nog niet weer gereden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:13

Iilssx schreef:
Vandaag weer bezig geweest, deed het super goed! Gaat alleen maar vooruit eigenlijk. https://youtu.be/NnaoPvUectw

Wat goed! :D

Heb je wel jouw eigen pony gepakt, of is dit een andere? :P

Ik ben heel benieuwd hoe hij straks thuis reageert. Hoop dat deze positieve lijn aanhoud :j

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:23

Iilssx schreef:
agee schreef:

Door de stroom er een poosje helemaal af te laten. Dus dan ook de stekker van het apparaat eruit. Er kan nl. ook soms via de aardekabel van het apparaat stroom weglekken in de grond als die niet goed is aangesloten.
Het is maar een idee hoor. Het proberen waard misschien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:29

Fijn om het dier zo op te zien knappen, zeker niet verwacht maar blij dat ik er naast zat. Hoop zo voor jullie dat het goed blijft gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:40

agee schreef:
Iilssx schreef:

Door de stroom er een poosje helemaal af te laten. Dus dan ook de stekker van het apparaat eruit. Er kan nl. ook soms via de aardekabel van het apparaat stroom weglekken in de grond als die niet goed is aangesloten.
Het is maar een idee hoor. Het proberen waard misschien.

Nee, niet op deze manier.

Dan zou je bij het buiten zetten direkt iets moeten merken.
Ik had mijn huidige paard net dus die stond apart, naast de groep. Doe ik het draad open, begint ze opeens naast me springen. Lag het draad op de natte grond en ze voelde die tik.

Ik denk dat TS intussen wel weet waar ze het probleem moet zoeken. Of het ook opgelost raakt is nog even een tweede.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:56

Wat zal jou paard blij met jou zijn . Dat je zo naar oplossingen blijft zoeken. Ook buiten de normale weg. Groot compliment

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 22:55

Vandaag voor het eerst na een maand weer gereden en wat was hij rustig en braaf. Compleet ander paard. Zo fijn dat ik van Vernon en Missjeanny in hun bak mocht rijden :') https://youtu.be/MFnF1wqIAy0

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:10

Iilssx schreef:
Vandaag voor het eerst na een maand weer gereden en wat was hij rustig en braaf. Compleet ander paard. Zo fijn dat ik van Vernon en Missjeanny in hun bak mocht rijden :') https://youtu.be/MFnF1wqIAy0

Ik heb het idee dat ik bij jou meer spanning zie dan bij je pony :D

Maar als ik nu twee stappen terug doe en in een breder perspectief kijk: is dit hoe jij je pony kent of is hij eigenlijk nu nog braver dan voor de problemen begonnen op je eigen stal?

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 23:19

ikke schreef:
Iilssx schreef:

Maar als ik nu twee stappen terug doe en in een breder perspectief kijk: is dit hoe jij je pony kent of is hij eigenlijk nu nog braver dan voor de problemen begonnen op je eigen stal?

Waar baseer je dat op? In dit filmpje hadden we beide echt geen spanning, is wel heel anders geweest hoor!

Hij was nu vanavond met het rijden nog braver dan voor de problemen eigenlijk begonnen. In de omgang is hij hoe ik hem ken maar dan minder zenuwachtig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:26

Iilssx schreef:
ikke schreef:

Waar baseer je dat op? In dit filmpje hadden we beide echt geen spanning, is wel heel anders geweest hoor!

Hij was nu vanavond met het rijden nog braver dan voor de problemen eigenlijk begonnen. In de omgang is hij hoe ik hem ken maar dan minder zenuwachtig.

Dat is relatief. Ik had de indruk dat je jezelf nogal strak hield, wat vaak terug te voeren is op (onbewuste) spanning.

Houdt voor jezelf scherp hoe hij was voor de problemen, tijdens die problemen en hoe hij zich nu ontwikkeld. Dat is een schat aan informatie om je toekomstige management (duur woord) op te baseren.
Check dus alles wat Vernon en missjeany doen, zodat je dat gegeven naast de gegevens van je huidige stal kunt leggen.
Het is heel fijn dat zij blijkbaar de juiste combi hebben gevonden maar nu moet jij verder met die info om te zorgen dat je dit op z'n eigen stal ook goed kunt doen.

Hhhmmm, het staat er niet echt lekker maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Vraag het anders maar.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:08

Iilssx schreef:

Super hoor! :j
Fijn dat het nu zo goed gaat.

Het lijkt idd of je wat gespannen zit. Maar dat lijkt bij mij ook gauw zo als ik probeer door te zitten op een paard wat geen heel fijne draf heeft. Dus vind het lastig om te beoordelen vanaf een stukje film :)

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:09

Super fijn TS! *\o/*

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 10:21

Dilan93 schreef:
Iilssx schreef:

Super hoor! :j
Fijn dat het nu zo goed gaat.

Het lijkt idd of je wat gespannen zit. Maar dat lijkt bij mij ook gauw zo als ik probeer door te zitten op een paard wat geen heel fijne draf heeft. Dus vind het lastig om te beoordelen vanaf een stukje film :)

Ja ik had hier ook mega zijsteek, net na het eten _O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:27

Dan zit je ook niet lekker nee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:10

Grappig, ik zie helemaal geen spanning.... echt helemaal nergens, bij jou niet, bij hem niet....

(vooruit: voor het mooie zou je iets meer rechtop kunnen zitten door je onderbuigspieren aan te spannen, je hangt nu wat achterover.... maar dat heeft natuurlijk weinig te maken met spanning).

Anyway, superfijn dit!