[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:45

Mijn merrie is (nog) niet hb geweest, afkloppen. Dus ja ze staat op gras maar wel met stripbegrazing.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:03

Die van mij gaat op zandgrond met gras perfect, kleigrond en gras sta ik eigenlijk doodsangsten uit.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:09

Waarom is dat Marcella? Hier ook klei namelijk.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:14

felineepino schreef:
llora: Hooi onbeperkt is iig een hele goede. Misschien knapt ze van de zomer weer op, gaat ze dan op gras? Mocht je over willen stappen van voer;ik heb er eentje van over de 30, en die doet het al een aantal jaar erg goed op de senioren slobber van Masters, de andere 2 oudjes op stal krijgen die ook wanneer ze invallen. Ik begon toen hij ernstig vermagerd was op heel wat kilo's over de dag verdeeld, dit jaar krijgt hij maar 1 kilo en valt niet in! Wel gebrek aan bespiering ook, maar dat vind ik niet zo gek met de leeftijd.

Vanaf april gaan ze terug op de wei. Ben echt aan het aftellen naar de lente. Eten van masters is hier redelijk moeilijk aan te geraken. Ik heb ook de All in One soup van aveve staan. Zou dit ook helpen?

Hier gaat het cushing paard ook gewoon op gras en met kleigrond. Nog geen,problemen mee gehad. Hout vast houden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:16

Kleigrond is vetter gras zelfs met grasmasker kon ik hem daarop niet slank houden of krijgen. Zelfs ook niet met 7 dagen in de week fanatiek rijden erbij met 1x in de week een rit van 20/30 km.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:30

Oo oké dat wist ik niet, weer wat geleerd :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:43

Die van mij is op beide bodems hb geworden, zand en klei.

Ze komen bij mij nog maar beperkt op het gras. Nu helemaal niet en zodra de wei weer is opgedroogd, mogen ze maar een paar uurtjes op het gras. Die met cushing met een graasmasker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-16 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:44

Die van mij staat ook op gras, maar hij is dan ook nog nooit bevangen geweest of andere hoef kwalen die cushing bij sommige paarden met zich meebrengt.. Nu al een paar jaar 24/7 op het land, zelfs de laatste 2 winters, en hij doet het beter dan ooit. Moet wel zeggen, de wei staat nu dan wel open, maar hij eet volgens mij voornamelijk hooi. Ik hoop het zo te kunnen houden, want hij vind het heerlijk. Het is echt zijn pensioen (is minimaal 20jr manegepony geweest), dus ik hoop dat kwaaltjes ver weg van ons blijven.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:47

llora schreef:
felineepino schreef:
llora: Hooi onbeperkt is iig een hele goede. Misschien knapt ze van de zomer weer op, gaat ze dan op gras? Mocht je over willen stappen van voer;ik heb er eentje van over de 30, en die doet het al een aantal jaar erg goed op de senioren slobber van Masters, de andere 2 oudjes op stal krijgen die ook wanneer ze invallen. Ik begon toen hij ernstig vermagerd was op heel wat kilo's over de dag verdeeld, dit jaar krijgt hij maar 1 kilo en valt niet in! Wel gebrek aan bespiering ook, maar dat vind ik niet zo gek met de leeftijd.

Vanaf april gaan ze terug op de wei. Ben echt aan het aftellen naar de lente. Eten van masters is hier redelijk moeilijk aan te geraken. Ik heb ook de All in One soup van aveve staan. Zou dit ook helpen?

Hier gaat het cushing paard ook gewoon op gras en met kleigrond. Nog geen,problemen mee gehad. Hout vast houden.

Die van mij leeft in ieder geval erg op van het gras.. Misschien zou je het online kunnen bestellen, mocht je het willen proberen. Ik ken de One soup van aveve niet, is dat ook een soort pulp?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:56

Nee is geen pulp. Is een samenstelling van ruwvoer en dergelijke. Ter vervanging voor hooi en,krachtvoer. Moet je een,kwartiertje weken met warm,water.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:10

Ik ga er maar vanuit dat weidegang niet gevaarlijker is voor een cushingpaard dan voor ieder ander paard, mits het dier goed op de medicatie is ingesteld.
En als je de 'gezond verstand' uitgangspunten voor begrazing sowieso in acht neemt, dus niet bam vol in het volle gras in het voorjaar, niet je paard moddervet laten worden, en een oog op de fructaanverwachtingen.

Hoe dan ook gaat onze cushie mee met de kudde het gras op. We gaan voor kwaliteit van leven, ik zie haar liever nog een half jaar gelukkig in haar groep, dan nog 7 jaar eenzaam op een paddockje... Maar die afweging is echt puur persoonlijk en mensen die voor een andere oplossing kiezen daar oordeel ik ook niet over, ieder paard en situatie is uniek toch.

Overigens staat tink als ze goed op prascend is ingesteld en 24/7 weidegang krijgt, slanker dan voor de diagnose, toen deden we niet anders dan het arme beest uithongeren met matig resultaat.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:35

Mijn haf krijgt sinds we cushing hebben geconstateerd sinds september 2015 Prascend, halve pil per dag, we hadden geen last behalve (bij een anders zeer actieve haf) ineens sloomheid vorige zomer en niet verharen. Nu ze dik een half jaar op Prascend staat gaat het compleet de andere kant op, op het onhandelbare af, druk, idioot doen, niet te hanteren met rijden (wel met grondwerk en zo) en dat erger dan ze ooit was. De DA zegt dat je de pillen niet mag afbouwen of verminderne, wat ik snap, maar komt het iemand bekend voor? hebben jullie dat ook? ze is nooit sloom geworden van de prascend, in tegendeel, steeds levendiger. Verder supergezond, actief, krijgt nauwelijks krachtvoer, alleen hooi, staat buiten en wordt dagelijks gereden/gelongeerd enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:38

Dikke kans , dat je nu je oude paard weer terug aan het krijgen bent Indra. Cushing sluimert vaak al jaren, voordat het uiteindelijk geconstateerd word, dus het slome is er waarschijnlijk ook al jaren geleden ingeslopen en steeds wat meer verergerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:39

Ik heb bij mijn shet wel een lagere dosis ingesteld nu de wei kaal is. Misschien dat ik straks tijdens de SR wel weer tijdelijk omhoog ga, maar anders houdt ik hem zo laag mogelijk.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:46

Gelukkig staat mijn pony in een prachtig paddock paradise met een kudde dus hij is absoluut niet zielig (wat mij betreft sowieso de perfecte oplossing voor sobere paarden :-)). In het weideseizoen gaan ze wel altijd een paar uur per dag in de wei, heb m altijd mee laten grazen ook al vond ik het spannend ivm zijn gevoeligheid voor bevangenheid.. Maar laat m dit jaar dus weer gezellig meedoen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:47

Die van mij lopen zomers wel op het land, maar beperkt. Ik heb ook nog een IR exemplaar staan (en 3 andere spekkies), dus de hele groep gaat maar beperkt het land op.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:08

ohjajoh6 schreef:
Dikke kans , dat je nu je oude paard weer terug aan het krijgen bent Indra. Cushing sluimert vaak al jaren, voordat het uiteindelijk geconstateerd word, dus het slome is er waarschijnlijk ook al jaren geleden ingeslopen en steeds wat meer verergerd.

Bedankt voor je reactie maar zo erg is ze nooit geweest zelfs niet toen ze jong was! Kan dat????

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:10

indra2001 schreef:
Mijn haf krijgt sinds we cushing hebben geconstateerd sinds september 2015 Prascend, halve pil per dag, we hadden geen last behalve (bij een anders zeer actieve haf) ineens sloomheid vorige zomer en niet verharen. Nu ze dik een half jaar op Prascend staat gaat het compleet de andere kant op, op het onhandelbare af, druk, idioot doen, niet te hanteren met rijden (wel met grondwerk en zo) en dat erger dan ze ooit was. De DA zegt dat je de pillen niet mag afbouwen of verminderne, wat ik snap, maar komt het iemand bekend voor? hebben jullie dat ook? ze is nooit sloom geworden van de prascend, in tegendeel, steeds levendiger. Verder supergezond, actief, krijgt nauwelijks krachtvoer, alleen hooi, staat buiten en wordt dagelijks gereden/gelongeerd enz.

Afbouwen is inderdaad geen goed idee want met deze medicatie kun je niet stoppen. Maar ik zie geen reden waarom je niet minder zou mogen geven dan dat je nu doet.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:05

Kun je die halve pillen nog enigszins verantwoord in tweeën delen dan? of geef je ze dan om de dag? ik wil even met de DA overleggen, snap dat ik niet kan stoppen (en wil dat ook niet) maar zo gaat het ook niet!
Bedankt voor alle advies!!!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:26

Ik heb ze zelfs in 1/8 delen weten te splitten toen ik begon met opbouwen :D Ik gebruik een pillensplitter en pincetje, en heb een precisieweegschaaltje dat is ook wel heel handig, want dan weeg ik gewoon of het klopt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:28

indra2001 schreef:
Kun je die halve pillen nog enigszins verantwoord in tweeën delen dan? of geef je ze dan om de dag? ik wil even met de DA overleggen, snap dat ik niet kan stoppen (en wil dat ook niet) maar zo gaat het ook niet!
Bedankt voor alle advies!!!

Inderdaad, met een pillenspliter - verkrijgbaar bij apotheken - kun je een half tablet nog door de helft 'knippen'. Om de dag geven kan niet in verband het de halfwaardetijd van de medicatie.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:44

indra2001 schreef:

Hoe staat je paard gestald is misschien ook wel belangrijk om mee te nemen.

Zou ik die van mij op stal zetten word hij ook druk en onhandelbaar van zeker ook nog in combi met gewone brok (klein beetje al).

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:47

indra2001 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Bedankt voor je reactie maar zo erg is ze nooit geweest zelfs niet toen ze jong was! Kan dat????

Mijn merrie had dit ook het eerste half jaar. Nu is ZE terug gewoon handelbaar. Daarvoor was ZE zenuwachtig, schrok van van alles, zag dingen die er niet waren. Soms truttig doen en eigenwijs. Na dat half jaar had ZE echt rust gevonden. Onderschat de medicatie echt niet. Het gooit alles echt overhoop en komt uiteindelijk allemaal terug in zij plooi maar heeft tijd nodig.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:29

Ja maar toch gek dat ze dat pas na een half jaar vertoont...? ze staat overdag buiten in graspaddock of gewone paddock (met genoeg ruimte) en savonds op stal...ze krijgt nauwelijks krachtvoer, wel veel hooi...naar behoefte:-) Ik herken mijn eigen paard niet terug...een dramkontje was het altijd, maar zo....bijna gevaarlijk! wachten dus tot het weer goedkomt? bedankt allemaal en ik blijf vrolijk meelezen!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:32

Is je paardje een merrie? Want mijn merrie was de eerste keer dat ZE terug hengstig stond ook niet normaal. Toen was ZE ook gevaarlijk. Liep mij omver.dreigde om te stampen terwijl dat ZE dat nooit had gedaan. Haar hormonen gierde toen door haar lijf. Ze had ook hele lange tijd niet meer hengstig gestaan voor we wisten dat ze cushing had.