Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Idifix schreef:Nee, ik geef nog steeds geen medicatie .. andere dierenarts vond het niet nodig om bloed te trekken omdat bij de eerste dierenarts test negatief was. Het is niet dat hij doornat was enkel weer aan de flanken en zijn hoofd en borst. Vind dat gewoon vreemd want ik zou denken als je ziek bent en je lijf is in de war je buiten ook staan zou zweten of is dat een foute redenering van mij ?
Idifix schreef:Nee, ik geef nog steeds geen medicatie .. andere dierenarts vond het niet nodig om bloed te trekken omdat bij de eerste dierenarts test negatief was. Het is niet dat hij doornat was enkel weer aan de flanken en zijn hoofd en borst. Vind dat gewoon vreemd want ik zou denken als je ziek bent en je lijf is in de war je buiten ook staan zou zweten of is dat een foute redenering van mij ?
svdijk schreef:Ik lees mee, aangezien onze shet-dame sinds vorige winter kaal word tijdens de verharing zomer-wintervacht.
Ook heeft ze geen kuilen boven haar oogjes.
Vorig jaar dachten we aan hormonen omdat ze toen drachtig was(overigens heel makkelijk drachtig geworden) maar dit jaar dus weer kaal geweest.
Veearts is er toen wel bij geweest, maar vond het niet nodig om haar verder te onderzoeken omdat ze er prima uitzag en goed fit was.
Dit jaar heeft ze wel veel sneller weer een vachtje aangemaakt, maar dat is heel zacht, een beetje veulenvacht-achtig.
Haar veulen liet ook een vreemde verharing zien, zij is begin augustus geboren en heeft in oktober in 2 dagen tijd haar volledige vacht verwisseld, op de lijn van haar ruggengraat werd ze ook wat kaal en dat is nu nog steeds korter dan de rest.
De shet, Blossom, heeft een normale eetlust, is vrolijk, drinkt ongeveer een emmer per dag, niet bevangen geweest, niet zweten, verder geen huidproblemen.
Eerlijkheidshalve wil ik wel vermelden dat wij geen test hebben gedaan.
Blossom was iets terug gevallen qua bespiering, voornamelijk op haar kruis, maar ze geeft ook veel aan het veulen en ze begint nu weer bij te trekken.
Ik heb een beetje een gemengd gevoel over het laten testen mbt cushing, en dan vooral vanwege de dure medicatie.
Daarom zou ik haar monnikspeper willen geven, om te kijken of dat haar een beetje gaat helpen vnl qua vacht.
Wat is een goede dosering voor een shet van nog geen 80cm?
svdijk schreef:Ze staat overdag op de wei maar daar zit nu niets in qua voedingswaarde...
Citaat:PPID is een hormonale aandoening waarbij de aanmaak van hormonen is ontregeld. De hypothalamus en hypofyse ('Pituitary gland') bevinden zich aan de basis van de hersenen. Hier bevindt zich het regelcentrum voor aanmaak en afgifte van hormonen. In de hypothalamus zijn zenuwen aanwezig die die stof dopamine aanmaken. Deze stof is belangrijk als het gaat om het regelen en afgeven van bepaalde hormomen (bv ACTH) door een gedeelte van de hypofyse (genaamd 'Pars Intermedia').
In sommige oude paarden en pony's gaan de zenuwen in de hypothalamus verloren waardoor de pars intermedia onvoldoende dopamine krijgt aangeboden. Het gevolg is dat de aanmaak van bepaalde hormomen door de pars intermedia niet meer door de dopamine wordt geremd. Deze te grote aanmaak van hormomen kan leiden tot ziekteverschijnselen.
http://www.florencegorter.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=112
Deijs schreef:Hoi Bokkers,
Hoe zit dat met cushing? het is een tumor? maar sommige paarden zitten ''tegen cushing aan''
wat wordt daarmee bedoeld? want een tumor is een tumor die heb je niet opeens plotseling.
Citaat:Het heeft dus niet met een tumor te maken, wat vroeger werd vermoed.
Bij een paard van 550kg met een ACTH-waarde van 43 (vorige week gemeten). Zouden jullie dan 1 tablet geven of eerst kijken of het paard verbeterd met een half tablet? En na hoeveel weken is het nodig om opnieuw te testen om te kijken hoe het paard reageert op de medicijnen?
Dierenarts raadt aan om te beginnen met 1 tablet, na 2 maanden opnieuw testen en afhankelijk van de uitslag de dosering aan te passen.
Meert schreef:Citaat:PPID is een hormonale aandoening waarbij de aanmaak van hormonen is ontregeld. De hypothalamus en hypofyse ('Pituitary gland') bevinden zich aan de basis van de hersenen. Hier bevindt zich het regelcentrum voor aanmaak en afgifte van hormonen. In de hypothalamus zijn zenuwen aanwezig die die stof dopamine aanmaken. Deze stof is belangrijk als het gaat om het regelen en afgeven van bepaalde hormomen (bv ACTH) door een gedeelte van de hypofyse (genaamd 'Pars Intermedia').
In sommige oude paarden en pony's gaan de zenuwen in de hypothalamus verloren waardoor de pars intermedia onvoldoende dopamine krijgt aangeboden. Het gevolg is dat de aanmaak van bepaalde hormomen door de pars intermedia niet meer door de dopamine wordt geremd. Deze te grote aanmaak van hormomen kan leiden tot ziekteverschijnselen.
http://www.florencegorter.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=112
Het heeft dus niet met een tumor te maken, wat vroeger werd vermoed.
Bij een paard van 550kg met een ACTH-waarde van 43 (vorige week gemeten). Zouden jullie dan 1 tablet geven of eerst kijken of het paard verbeterd met een half tablet? En na hoeveel weken is het nodig om opnieuw te testen om te kijken hoe het paard reageert op de medicijnen?
Dierenarts raadt aan om te beginnen met 1 tablet, na 2 maanden opnieuw testen en afhankelijk van de uitslag de dosering aan te passen.