[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:32

Ik lees mee, aangezien onze shet-dame sinds vorige winter kaal word tijdens de verharing zomer-wintervacht.
Ook heeft ze geen kuilen boven haar oogjes.
Vorig jaar dachten we aan hormonen omdat ze toen drachtig was(overigens heel makkelijk drachtig geworden) maar dit jaar dus weer kaal geweest.
Veearts is er toen wel bij geweest, maar vond het niet nodig om haar verder te onderzoeken omdat ze er prima uitzag en goed fit was.
Dit jaar heeft ze wel veel sneller weer een vachtje aangemaakt, maar dat is heel zacht, een beetje veulenvacht-achtig.
Haar veulen liet ook een vreemde verharing zien, zij is begin augustus geboren en heeft in oktober in 2 dagen tijd haar volledige vacht verwisseld, op de lijn van haar ruggengraat werd ze ook wat kaal en dat is nu nog steeds korter dan de rest.

De shet, Blossom, heeft een normale eetlust, is vrolijk, drinkt ongeveer een emmer per dag, niet bevangen geweest, niet zweten, verder geen huidproblemen.
Eerlijkheidshalve wil ik wel vermelden dat wij geen test hebben gedaan.
Blossom was iets terug gevallen qua bespiering, voornamelijk op haar kruis, maar ze geeft ook veel aan het veulen en ze begint nu weer bij te trekken.

Ik heb een beetje een gemengd gevoel over het laten testen mbt cushing, en dan vooral vanwege de dure medicatie.
Daarom zou ik haar monnikspeper willen geven, om te kijken of dat haar een beetje gaat helpen vnl qua vacht.
Wat is een goede dosering voor een shet van nog geen 80cm?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:43

Idifix schreef:
Nee, ik geef nog steeds geen medicatie .. andere dierenarts vond het niet nodig om bloed te trekken omdat bij de eerste dierenarts test negatief was. Het is niet dat hij doornat was enkel weer aan de flanken en zijn hoofd en borst. Vind dat gewoon vreemd want ik zou denken als je ziek bent en je lijf is in de war je buiten ook staan zou zweten of is dat een foute redenering van mij ?

Waarschijnlijk is de ondervacht wel nattig , maar wordt de toplaag van de vacht buiten continu drooggewaaid...

VB; je was droog buiten sneller dan binnen in een afgesloten ruimte.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:46

Idifix schreef:
Nee, ik geef nog steeds geen medicatie .. andere dierenarts vond het niet nodig om bloed te trekken omdat bij de eerste dierenarts test negatief was. Het is niet dat hij doornat was enkel weer aan de flanken en zijn hoofd en borst. Vind dat gewoon vreemd want ik zou denken als je ziek bent en je lijf is in de war je buiten ook staan zou zweten of is dat een foute redenering van mij ?

Dat waren ook de plekken waar mijn paard zweet had staan, enkel op zijn flanken/borst/hoofd. Dit is nu, dankzij medicatie, geheel verdwenen. Het is de termostaat van het paard die totaal van slag is door de cushing.

En svdijk: shetlanders hoeven (meestal) minder medicijnen dan een paard. Mijn paard krijgt bijv. 3/4 pil, maar een shelander doet het (meestal) goed op 1/4 waardoor je langer met de pillen doet en goedkoper uit bent. Ik ben het met je eens dat de medicijnen duur zijn, maar als dit je paard helpt waarom niet?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:48

svdijk schreef:
Ik lees mee, aangezien onze shet-dame sinds vorige winter kaal word tijdens de verharing zomer-wintervacht.
Ook heeft ze geen kuilen boven haar oogjes.
Vorig jaar dachten we aan hormonen omdat ze toen drachtig was(overigens heel makkelijk drachtig geworden) maar dit jaar dus weer kaal geweest.
Veearts is er toen wel bij geweest, maar vond het niet nodig om haar verder te onderzoeken omdat ze er prima uitzag en goed fit was.
Dit jaar heeft ze wel veel sneller weer een vachtje aangemaakt, maar dat is heel zacht, een beetje veulenvacht-achtig.
Haar veulen liet ook een vreemde verharing zien, zij is begin augustus geboren en heeft in oktober in 2 dagen tijd haar volledige vacht verwisseld, op de lijn van haar ruggengraat werd ze ook wat kaal en dat is nu nog steeds korter dan de rest.

De shet, Blossom, heeft een normale eetlust, is vrolijk, drinkt ongeveer een emmer per dag, niet bevangen geweest, niet zweten, verder geen huidproblemen.
Eerlijkheidshalve wil ik wel vermelden dat wij geen test hebben gedaan.
Blossom was iets terug gevallen qua bespiering, voornamelijk op haar kruis, maar ze geeft ook veel aan het veulen en ze begint nu weer bij te trekken.

Ik heb een beetje een gemengd gevoel over het laten testen mbt cushing, en dan vooral vanwege de dure medicatie.
Daarom zou ik haar monnikspeper willen geven, om te kijken of dat haar een beetje gaat helpen vnl qua vacht.
Wat is een goede dosering voor een shet van nog geen 80cm?

Als ik je verhaal zo lees , doet me dat niet direct denken aan cushing.
Meer aan een shet die ik ken , die gewoon hele kale plekken op haar lijf kreeg , waar de dierenarts tig keer bij geweest was omdat men dacht dat het mijt of schurft was.
Wassen als een gek , met allerlei zooi , zonder resultaat.
Uiteindelijk maar helemaal niks meer gedaan , en twee jaar later kreeg de shet weer een normale vacht.

Dat ze geen kuiltjes boven haar ogen heeft , kan ook op ir duiden.
Wat krijgt ze te eten?

different1

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:57

Het deed mij ook niet direct denken aan cushing, maar had (volgens mij van fargo) wel een bericht gehad dat het op cushing kon duiden.

Ze staat overdag op de wei maar daar zit nu niets in qua voedingswaarde, ze krijgt kuil van wisselende kwaliteit(en veel te veel, heb ik al meerdere keren aangegeven maar ja ze staat volpension) en een kwart tot halve schep brok(ook veel te veel helaas)
Ze staat nog samen met haar veulen, dat gaat prima, ze is ook nog geen 4 maanden natuurlijk.
Het veulen drinkt nog zeer beperkt bij Blossom.

Ik zou ze graag op een flinke plak oud hooi hebben, en 1 a 2 handjes brok, maar dat krijg ik er op deze stal niet door.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:57

Lees toch dat jullie paarden op andere plekken zweten.. Mijn paard is drijfnat op zijn longen, elke ochtend als hij de stal uit komt..
Het vele zweten had hij met de insuline resistentie ook al dus ik heb het idee dat oorzaken en symptomen nu helemaal door elkaar beginnen te lopen.. Erg moeilijk te observeren zo allemaal..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:59

svdijk schreef:
Ze staat overdag op de wei maar daar zit nu niets in qua voedingswaarde...

.. maar door de koude nachten en temperatuurverschillen overdag kan er best wel veel suiker/fructaan in het gras zitten - ook als het erg kort is. Als je paard daar gevoelig voor is kan dat via de huid ook tonen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:43

Dat klopt, ze staan ook niet 'sochtends vroeg op de wei, meestal vanaf een uur of 10 a 11.
Maar heb vernomen dat ze nu vaak eind vd dag op staan.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:20

Hoi Bokkers,

Hoe zit dat met cushing? het is een tumor? maar sommige paarden zitten ''tegen cushing aan''
wat wordt daarmee bedoeld? want een tumor is een tumor die heb je niet opeens plotseling.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:40

Citaat:
PPID is een hormonale aandoening waarbij de aanmaak van hormonen is ontregeld. De hypothalamus en hypofyse ('Pituitary gland') bevinden zich aan de basis van de hersenen. Hier bevindt zich het regelcentrum voor aanmaak en afgifte van hormonen. In de hypothalamus zijn zenuwen aanwezig die die stof dopamine aanmaken. Deze stof is belangrijk als het gaat om het regelen en afgeven van bepaalde hormomen (bv ACTH) door een gedeelte van de hypofyse (genaamd 'Pars Intermedia').

In sommige oude paarden en pony's gaan de zenuwen in de hypothalamus verloren waardoor de pars intermedia onvoldoende dopamine krijgt aangeboden. Het gevolg is dat de aanmaak van bepaalde hormomen door de pars intermedia niet meer door de dopamine wordt geremd. Deze te grote aanmaak van hormomen kan leiden tot ziekteverschijnselen.
http://www.florencegorter.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=112

Het heeft dus niet met een tumor te maken, wat vroeger werd vermoed.

Bij een paard van 550kg met een ACTH-waarde van 43 (vorige week gemeten). Zouden jullie dan 1 tablet geven of eerst kijken of het paard verbeterd met een half tablet? En na hoeveel weken is het nodig om opnieuw te testen om te kijken hoe het paard reageert op de medicijnen?
Dierenarts raadt aan om te beginnen met 1 tablet, na 2 maanden opnieuw testen en afhankelijk van de uitslag de dosering aan te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:45

Ik heb informatie opgevraagd bij Agrifirm inzake de magnesium gries, met betrekking tot het ijzer en de beschuldiging dat het een andere verbinding is en onderstaand het antwoord;

Het product wat wij verkopen, de 2061700 bevat 90% Magnesiumoxide. De 90 % duidt de zuiverheid aan. Er zijn namelijk veel soorten magnesiumoxide op de markt. Zo loopt de zuiverheid uiteen van krap 60 % tot globaal 90 %. In de humane consumptie wordt gebruikt gemaakt van de meest zuivere vorm van Magnesiumoxide, te weten 99,9 %. Voor diervoedingsdoeleinden is dit niet nodig en te duur.

Magnesiumoxide ontstaat door verbranden van magnesiumcarbonaat (MgCO3). Bij onvolledige verbranding blijft er nog een deel in de carbonaatvorm aanwezig.

Magnesiumcarbonaat komt minder goed beschikbaar voor de dieren. Vandaar dat niet alleen zuiverheid van belang is, ook de oplosbaarheid speelt daarbij een belangrijke rol.

Afhankelijk van de diersoort en de periode in de lactatie worden er ook wel andere vormen van magnesium gebruikt. Zo wordt er bij droogstaande dieren ook wel magnesiumsulfaat gebruikt.

De overige 10% in dit product bestaat uit

Calcium oxide - CaO 3.5%

Silicium oxide - SiO2 3%

Iron oxide - Fe2O3 1.5%

Aluminium oxide - Al2O3 0,5%

Zoals u ziet is het aandeel ijzer zo laag dat het verwaarloosbaar is.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben

Met vriendelijke groet,

Agrifirm Feed

Voor de rest moet iedereen maar zien wat ie met de informatie doet, wilde het jullie iig niet onthouden....

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:46

Ahh!! dat staat op wikipedia, en op Bokt :') bedankt! ik was al zwaar in de stress.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:58

Deijs schreef:
Hoi Bokkers,

Hoe zit dat met cushing? het is een tumor? maar sommige paarden zitten ''tegen cushing aan''
wat wordt daarmee bedoeld? want een tumor is een tumor die heb je niet opeens plotseling.

een tumor begint klein,groeit en zit dan in de weg....als we er van uitgaan dat cushing word veroorzaakt door een tumor in de hypofyse ;)
Dat weten we pas als we ieder paard met cushing openhalen na zijn dood.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:20

Citaat:

Bij een paard van 550kg met een ACTH-waarde van 43 (vorige week gemeten). Zouden jullie dan 1 tablet geven of eerst kijken of het paard verbeterd met een half tablet? En na hoeveel weken is het nodig om opnieuw te testen om te kijken hoe het paard reageert op de medicijnen?
Dierenarts raadt aan om te beginnen met 1 tablet, na 2 maanden opnieuw testen en afhankelijk van de uitslag de dosering aan te passen.

Altijd beginnen met opbouwen vanaf 1/4 pil, als je begint 1 pil is de kans groot dat je (nare) bijwerkingen krijgt.

Ik zou opbouwen naar 1/2 pil en daar minimaal 8 weken op blijven. Ik zou na 3 maanden pas weer opnieuw testen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:44

*\o/* Ik heb beslag kunnen leggen op 100 pillen pergolide voor 65 euro. Ga niet zeggen via wie ik er aan ben gekomen, dat doet er ook niet toe. Dit scheelt me enorm. Met dit doosje kan ik tot januari 2015 verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:47

Toppie Setteli! Ik moet zeggen dat ik ook echt ontzettend blij ben met mijn 60 prascend tabletten voor 30 euro, kan voorlopig ruim jaar vooruit, is wel zon opluchting...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:50

Meert schreef:
Citaat:
PPID is een hormonale aandoening waarbij de aanmaak van hormonen is ontregeld. De hypothalamus en hypofyse ('Pituitary gland') bevinden zich aan de basis van de hersenen. Hier bevindt zich het regelcentrum voor aanmaak en afgifte van hormonen. In de hypothalamus zijn zenuwen aanwezig die die stof dopamine aanmaken. Deze stof is belangrijk als het gaat om het regelen en afgeven van bepaalde hormomen (bv ACTH) door een gedeelte van de hypofyse (genaamd 'Pars Intermedia').

In sommige oude paarden en pony's gaan de zenuwen in de hypothalamus verloren waardoor de pars intermedia onvoldoende dopamine krijgt aangeboden. Het gevolg is dat de aanmaak van bepaalde hormomen door de pars intermedia niet meer door de dopamine wordt geremd. Deze te grote aanmaak van hormomen kan leiden tot ziekteverschijnselen.
http://www.florencegorter.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=112

Uiteindelijk heeft t wel met een tumor (= Latijn voor "zwelling") te maken. De middenkwab van de hypofyse moet zoveel ACTH aanmaken dat deze gaat opzwellen.
Je zit dus wel met een vergroting van (een deel) van de hypofyse. Maar wel een die omkeerbaar is, wanneer de klier minder gaat afscheiden zal hij weer verkleinen (zie het als een spier).

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:53

Ik heb mn paard ook laten testen op cushing en dit was positief dus op advies van de da gestart met elke dag 1 tabletje prascend maar ik heb het idee dat hij juist slomer wordt ipv meer energie. Kan dit een bijwerking zijn?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:53

Ah okee!

Woensdag komt de osteopaat die o.a. ook dierenarts is. Ik denk dat ik dan een bloedonderzoek laat doen.
Laatst bijgewerkt door NYC2B op 25-11-13 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:54

*Jolanda* schreef:
Ik heb mn paard ook laten testen op cushing en dit was positief dus op advies van de da gestart met elke dag 1 tabletje prascend maar ik heb het idee dat hij juist slomer wordt ipv meer energie. Kan dit een bijwerking zijn?

je bent gelijk begonnen met 1 mg?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:26

Top ohjajoh, dus gewoon oxide?!
In grondwater en slootwater zit overigens ook ijzer, mijn paard heeft zijn hele leven slootwater gedronken. Het zal hopelijk dus wel een beetje meevallen met dat ijzer. ;-)

Hoop toch dat mensen voor de start de OP lezen.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:29

Vond het wel een hele mooie uitleg, van de oxide - carbonaat. En met dus 90%, voor dieren zo ongeveer de zuiverste soort, Oxide!

Nou idd, al die moeite en gezeik voor niets...

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:36

geerke schreef:

je bent gelijk begonnen met 1 mg?[/quote]

Ik heb niet naar de mgr gekeken maar moest beginnen met 1tablet per dag en na 6 wk evalueren

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:46

1 tablet is meestal 1 mg, dus dat zal wel. Meteen beginnen met 1 mg wordt eigenlijk sterk afgeraden en is het verstandig te beginnen met 1/4 tablet...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:52

Jij ook al Jolanda. Ik kreeg hier t advies een halve te geven zonder opbouwen. Maar ben wel met kwartjes geprobeerd