Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 08:03

En ook ik blijf mij afvragen wat volgens jou dan wél goed is anja. Ik heb het nu denk ik al wel 5x gevraagd, maar ik krijg geen afdoende antwoord. Ik ben zelfs speciaal de boeken in gedoken om te kijken/lezen of dat gene waar ik mee bezig ben ook aan sluit op wat er geschreven/onderzocht is. Maar blijkbaar is dat nog niet goed genoeg.

Ik vraag mij werkelijk en oprecht af wat volgens jou dan wel een correcte behandelmethode is, anjafopma.

En ook ik (weet wel zeker) denk dat als je een "simpele" casus als een oppervlakkige buigpees blessure als casus zou mee geven dat er misschien. Maar 1 of 2 behandelingen overeen komen onder 100 DA's. Niks is echt goed of fout imo. Zolang het beoogde doel maar bereikt wordt. En of dat nou door oneindig koelen of op boxrust zetten, dan maakt dat eigenlijk niet zo heel veel meer uit. Als zowel paard als eigenaar. Zich maar goed voeld bij de behandeling en het doel kwalitatief bereikt wordt.

Dus nogmaals, wat is volgens jou wél een correcte behandelmethode voor peesblessures?

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:36

als je goed hebt gelezen weet je waar ik aandacht aan zou besteden, lokaal rekken en eventueel hoogenergie laser, alle gewrichten tussen voet en rug mn schouder (herstellen bewegingspatronen), cerv. C6-C8, thoracaal costotrans. overgangen Th4-Th10, intervert. gewrichten, eerste rib, achterhand aan de geblesseerde zijde. Oefentherapie en schokdemping. Zwachtelen alleen volgens de wet van Laplace kan.
Je laatste zin is niet meer van deze tijd, SMART en SOEP, wat jij vindt en niet wat de patient vindt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:13

Interessante theorie, en de onderbouwing? Waarom deze therapie wel toepassen ipv de therapie die is voorgeschreven door de dierenartsen die ons begeleiden. Wat is het bewijs dat deze theorie zoals je schetst wel werkt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 13:04

Goh, appart dat ik dan nogsteeds geleerd krijg ook te kijken naar wat de pt wil. Ja, alles moet zo EBP mogelijk, maar dat is niet ooeens een wet.

Ik mis nogsteeds de onderbouwing. (ofwel EBP) voor jou therapie Anja.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:33

Ik geef alleen wat de factoren zijn die neurovegetatief en mechanisch een relatie hebben met ..... De patiënt formuleert zijn einddoel en de therapeut bepaalt hoe hij daar wil komen en niet de patiënt. Ik zou je toch willen adviseren de relaties binnen het lichaam nog eens goed te bestuderen en niet alleen maar te focussen op een deel. Wat de dierenartsen betreft die denken niet fysiotherapeutisch.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:40

Kan je aangeven wat een dierenarts moet adviseren wat volgens jou fysiotherapeutisch is?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:15

anjafopma schreef:
als je goed hebt gelezen weet je waar ik aandacht aan zou besteden, lokaal rekken en eventueel hoogenergie laser, alle gewrichten tussen voet en rug mn schouder (herstellen bewegingspatronen), cerv. C6-C8, thoracaal costotrans. overgangen Th4-Th10, intervert. gewrichten, eerste rib, achterhand aan de geblesseerde zijde. Oefentherapie en schokdemping. Zwachtelen alleen volgens de wet van Laplace kan.
Je laatste zin is niet meer van deze tijd, SMART en SOEP, wat jij vindt en niet wat de patient vindt.

Kan je deze post ook even verklaren voor mensen die hier minder in thuis zijn? Wat minder jargon en afkortingen schept vast al wat klaarheid.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 15:58

BelleFleur, ook in jipenjanneketaal is er nog geen kaas van te maken :')

De termen die zij gebruikt zijn begrijpelijke taal voor mij, echter begrijp ik nogsteeds niet waarom het volgens haar zo moet. Ja, ik snap dat alles met elkaar in verbinding staat. En toch begrijp ik niet helemaal waarom ze bepaalde dingen zo wil (en volgens haar moet) doen.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:25

Ik begrijp niet wat jij niet begrijpt. pijnprikkels leiden toch veranderingen in systemen wat consequenties heeft voor de rest van de structuren. En als je het neurovegetatief reflex model niet kent dan zul je nooit tot een goede diagnose komen. De dierenarts hoeft geen advies te geven aan de fysiotherapeut die stelt zijn eigen diagnose met aanvullende info van de arts.
Als voorbeeld laat iemand gaan staan met armen gespreid en druk beide armen naar beneden. Dat lukt zonder problemen. Leg nu een dun schrift of boek onder een van de voeten en druk nu weer beide armen naar beneden. Je zal zien dat aan de kant van het schrift dit niet goed meer lukt. Dus een kleine verandering heeft grote gevolgen.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:32

@Peelie: heb je al een afspraak kunnen maken?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 00:02

Ja, maandag over een week gaan Nash en Mara voor controle naar de DA, en de scan ed. Om 13.00 zijn we aan de beurt.

Ik ben heel erg benieuwd :(:)

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:36

@peelie: sterkte!

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:39

Fijn dat je zo snel terecht kan! Ik zal voor je duimen. Maar het komt vast goed, daar twijfel ik niet aan!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 10:37

Ik had donderdag of vrijdag al kunnen gaan, maar dan had ik niet naar school gekund. As week heb ik toch een lesvrije week, dus dan heb ij de tijd :)

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:48

Succes!

Ik moet 7 maart pas weer naar de kliniek

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:04

Succes Peelie, ik ga voor je duimen!!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 18:20

Ik ga ook voor mezelf duimen :')

Ik hoop echt dat Mara er bijna is en dat Nash mee valt.

Ik hoop echt echt echt dat Nash mee valt. :(:)

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:29

Beau begint het nu al zat te worden.. ze trekt ons mee en als er een paard langs der komt wil ze hem meteen bijten of trappen.. iemand tips?

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:59

Een hoefsmid vertelde mij dat boxrust helemaal niet zo goed is. Want de pezen worden dan nog stijver rn slaper. Daar kon ik me opzich best in vinden wat hij zei.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:22

@tessaxbelle iedere dag een ander rondje proberen te lopen en een longeersingel en longeerbijzet en hoofdstel in doen

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:36

Ik mag maar 2x 10 minuten per dag stappen, dus ik kan niet verder komen als de parkeerplaats en dat word natuurlijk saai..

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:41

Toch aardig als de hoefsmid zegt dat boxrust niet zo goed is het wel geloofd wordt en ik roep dat al jaren

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:35

@anjafopma: je bent niet de enige die dat roept hoor.
Er zijn er talloze die zeggen dat rust roest. Wat ook zo is: ga zelf eens een weekje thuis zitten met je been omhoog.....

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:07

Mijn paard heeft nooit boxrust gehad, we hebben heel veel werk gehad aan het bouwen en verbouwen van doolhoven in de wei maar hij liep dagelijks meerdere uren buiten op een zodanige manier dat hij amper gek kon doen, of in ieder geval nauwelijks gekker dan in de box.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:35

Mijn pony werd zo vreselijk slecht van boxrust.., in 6 weken tijd liep die nog beroerder dan daarvoor.

Toen de osteopaat en de 2e dierenarts besloten dat hij therapeutisch mocht bewegen, ging die met sprongen vooruit. Zowel lichamelijk als geestelijk.
En dat bewegen bestond uit een stal van 2.5 bij 3 met daar aanvast een verharde paddock van 12 bij 3 meter.